Nou daar zul je die megafabriek echt mee hebben hoor, als jij er ineens niks meer koopt.quote:Op zondag 19 april 2026 16:21 schreef Seven. het volgende:
dat ze het laten maken in van die megafabrieken waar Aziatische vrouwen uitgebuit worden vond ik toch wel een moreel dilemma.
Ik koop ook wel duurdere kleding, maar niet voor bijvoorbeeld mijn zoontje die elk half jaar een hele nieuwe garderobe nodig lijkt te hebbenquote:
Ah ja, begrijpelijk.quote:Op zondag 19 april 2026 17:00 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik koop ook wel duurdere kleding, maar niet voor bijvoorbeeld mijn zoontje die elk half jaar een hele nieuwe garderobe nodig lijkt te hebben. Jassen enzo halen we meestal bij TK Maxx bijvoorbeeld.
Vinted heb ik veel gedaan ik het verleden, nogal wisselende ervaringen.quote:Op zondag 19 april 2026 17:55 schreef Cruzinats het volgende:
Je kan tweedehands kleding op vinted kopen.
Vrijwel alle fast-fashion heeft wel een deel van de productie in China, simpelweg omdat we hier in Europa de capaciteiten niet hebben om zoveel kleding te produceren.
Ik meen dat Zeeman serieus wel goede zaken deedquote:
Ik wil wel wat meer gaan betalen, maar ook weer niet 50 euro voor een basic hemdje of zo.quote:Op zondag 19 april 2026 18:27 schreef Candaasje het volgende:
Tja wil je het wat eerlijker (en regelmatig bekent dat ook duurzamer), dan kom je toch vaak uit bij kleding die wat meer kost. Het is natuurlijk ook vaak een geval van oorzaak en gevolg.
(En daarmee zeg ik dus niet dat alle duurdere kleding per se fairtrade/duurzaam is)
Tweedehands kan daarom een prima aanvulling of alternatief zijn, zeker voor kinderen die nogal wat verslijten. In diverse regio’s zijn er zgn ‘Clothingloops’, soms ook voor kinderen. Wellicht interessant.![]()
Daarnaast gebruik ik zelf vaak https://goodonyou.eco/ om te kijken wat er zoal over een merk bekend is. Het is niet zaligmakend maar kan soms een idee geven.
Deze app is wel goed! Wat nog ontbreekt is een lijstje van alle merken die 4 of 5 sterren hebben, je kunt alleen een merk ingeven of zoeken naar een merk waarvan je het wil weten.quote:Op zondag 19 april 2026 18:27 schreef Candaasje het volgende:
Tja wil je het wat eerlijker (en regelmatig bekent dat ook duurzamer), dan kom je toch vaak uit bij kleding die wat meer kost. Het is natuurlijk ook vaak een geval van oorzaak en gevolg.
(En daarmee zeg ik dus niet dat alle duurdere kleding per se fairtrade/duurzaam is)
Tweedehands kan daarom een prima aanvulling of alternatief zijn, zeker voor kinderen die nogal wat verslijten. In diverse regio’s zijn er zgn ‘Clothingloops’, soms ook voor kinderen. Wellicht interessant.![]()
Daarnaast gebruik ik zelf vaak https://goodonyou.eco/ om te kijken wat er zoal over een merk bekend is. Het is niet zaligmakend maar kan soms een idee geven.
4 sterren voor Uniqlo. Ik hoor er ook goede verhalen over.quote:Op zondag 19 april 2026 21:07 schreef Solotovski het volgende:
Designer is alleen maar duurder geworden en de kwaliteit zoveel slechter. Regelrechte oplichting.
Tegenwoordig uniqlo. Erg tevreden mee
De Italiaanse modeinsustrie is bijkans overgenomen door Chinezen die arbeiders importeren. Google ff op Prato, fashion en Chinese.quote:Op zondag 19 april 2026 21:22 schreef Seven. het volgende:
[..]
4 sterren voor Uniqlo. Ik hoor er ook goede verhalen over.
En ik vraag me ook af hoeveel designer merken hun kleding in China laten maken.
quote:
Dit klopt niet helemaal, sinds 2022 is C&A juist bezig om de productie weer naar Europa te verplaatsen.quote:
quote:C&A heeft een deel van de productie van spijkerbroeken teruggehaald uit lagelonenlanden in Azië. De broeken worden net over de grens bij Venlo in een deels gerobotiseerde fabriek gemaakt. Het is volgens het Nederlands-Duitse bedrijf het begin van het terughalen van kledingproductie naar Europa.
https://www.nporadio1.nl/(...)ie-terug-naar-europa
Ja, en dat hebben ze gedaan met 'een deel van de spijkerbroeken'. Maar C&A verkoopt veel meer dan alleen spijkerbroeken natuurlijk.quote:Op woensdag 22 april 2026 09:05 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
[..]
Dit klopt niet helemaal, sinds 2022 is C&A juist bezig om de productie weer naar Europa te verplaatsen.
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |