Nou daar zul je die megafabriek echt mee hebben hoor, als jij er ineens niks meer koopt.quote:Op zondag 19 april 2026 16:21 schreef Seven. het volgende:
dat ze het laten maken in van die megafabrieken waar Aziatische vrouwen uitgebuit worden vond ik toch wel een moreel dilemma.
Ik koop ook wel duurdere kleding, maar niet voor bijvoorbeeld mijn zoontje die elk half jaar een hele nieuwe garderobe nodig lijkt te hebbenquote:
Ah ja, begrijpelijk.quote:Op zondag 19 april 2026 17:00 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik koop ook wel duurdere kleding, maar niet voor bijvoorbeeld mijn zoontje die elk half jaar een hele nieuwe garderobe nodig lijkt te hebben. Jassen enzo halen we meestal bij TK Maxx bijvoorbeeld.
Vinted heb ik veel gedaan ik het verleden, nogal wisselende ervaringen.quote:Op zondag 19 april 2026 17:55 schreef Cruzinats het volgende:
Je kan tweedehands kleding op vinted kopen.
Vrijwel alle fast-fashion heeft wel een deel van de productie in China, simpelweg omdat we hier in Europa de capaciteiten niet hebben om zoveel kleding te produceren.
Ik meen dat Zeeman serieus wel goede zaken deedquote:
Ik wil wel wat meer gaan betalen, maar ook weer niet 50 euro voor een basic hemdje of zo.quote:Op zondag 19 april 2026 18:27 schreef Candaasje het volgende:
Tja wil je het wat eerlijker (en regelmatig bekent dat ook duurzamer), dan kom je toch vaak uit bij kleding die wat meer kost. Het is natuurlijk ook vaak een geval van oorzaak en gevolg.
(En daarmee zeg ik dus niet dat alle duurdere kleding per se fairtrade/duurzaam is)
Tweedehands kan daarom een prima aanvulling of alternatief zijn, zeker voor kinderen die nogal wat verslijten. In diverse regio’s zijn er zgn ‘Clothingloops’, soms ook voor kinderen. Wellicht interessant.![]()
Daarnaast gebruik ik zelf vaak https://goodonyou.eco/ om te kijken wat er zoal over een merk bekend is. Het is niet zaligmakend maar kan soms een idee geven.
Deze app is wel goed! Wat nog ontbreekt is een lijstje van alle merken die 4 of 5 sterren hebben, je kunt alleen een merk ingeven of zoeken naar een merk waarvan je het wil weten.quote:Op zondag 19 april 2026 18:27 schreef Candaasje het volgende:
Tja wil je het wat eerlijker (en regelmatig bekent dat ook duurzamer), dan kom je toch vaak uit bij kleding die wat meer kost. Het is natuurlijk ook vaak een geval van oorzaak en gevolg.
(En daarmee zeg ik dus niet dat alle duurdere kleding per se fairtrade/duurzaam is)
Tweedehands kan daarom een prima aanvulling of alternatief zijn, zeker voor kinderen die nogal wat verslijten. In diverse regio’s zijn er zgn ‘Clothingloops’, soms ook voor kinderen. Wellicht interessant.![]()
Daarnaast gebruik ik zelf vaak https://goodonyou.eco/ om te kijken wat er zoal over een merk bekend is. Het is niet zaligmakend maar kan soms een idee geven.
4 sterren voor Uniqlo. Ik hoor er ook goede verhalen over.quote:Op zondag 19 april 2026 21:07 schreef Solotovski het volgende:
Designer is alleen maar duurder geworden en de kwaliteit zoveel slechter. Regelrechte oplichting.
Tegenwoordig uniqlo. Erg tevreden mee
De Italiaanse modeinsustrie is bijkans overgenomen door Chinezen die arbeiders importeren. Google ff op Prato, fashion en Chinese.quote:Op zondag 19 april 2026 21:22 schreef Seven. het volgende:
[..]
4 sterren voor Uniqlo. Ik hoor er ook goede verhalen over.
En ik vraag me ook af hoeveel designer merken hun kleding in China laten maken.
quote:
Dit klopt niet helemaal, sinds 2022 is C&A juist bezig om de productie weer naar Europa te verplaatsen.quote:
quote:C&A heeft een deel van de productie van spijkerbroeken teruggehaald uit lagelonenlanden in Azië. De broeken worden net over de grens bij Venlo in een deels gerobotiseerde fabriek gemaakt. Het is volgens het Nederlands-Duitse bedrijf het begin van het terughalen van kledingproductie naar Europa.
https://www.nporadio1.nl/(...)ie-terug-naar-europa
Ja, en dat hebben ze gedaan met 'een deel van de spijkerbroeken'. Maar C&A verkoopt veel meer dan alleen spijkerbroeken natuurlijk.quote:Op woensdag 22 april 2026 09:05 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
[..]
Dit klopt niet helemaal, sinds 2022 is C&A juist bezig om de productie weer naar Europa te verplaatsen.
[..]
Ja, je moet natuurlijk ergens beginnen.quote:Op woensdag 22 april 2026 09:09 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, en dat hebben ze gedaan met 'een deel van de spijkerbroeken'. Maar C&A verkoopt veel meer dan alleen spijkerbroeken natuurlijk.
Zal vast nog niet perfect zijn, maar ze zijn i.i.g. stukken duurzamer bezig dan het gros van de kledingboeren.quote:C&A breidt digitale en duurzame productie uit in het hart van Europa
Fashion retailer C&A opent in het najaar van 2021 haar Factory for Innovation in Textiles (C&A’s FIT) in Mönchengladbach. Op de nieuwe locatie zal de volgende generatie duurzame mode worden ontwikkeld en geproduceerd, en dit met de nieuwste technologieën. Voor de implementatie werkt C&A momenteel onder meer samen met de Niederrhein University of Applied Sciences, de Textile Academy NRW (Noordrijn-Westfalen), RWTH Aachen University en verschillende startende bedrijven. “Samen met onze partners willen we nieuwe standaarden stellen in de textielproductie. We zijn verheugd om weer in het hart van Europa te produceren. C&A’s FIT combineert de digitalisering van processen met duurzaamheid en creëert nieuwe standaarden voor wereldwijde productie ”, aldus Giny Boer, de CEO van C&A Europa.
C&A’s FIT zal zich in eerste instantie richten op de productie van jeans. C&A is één van de Europese marktleiders op dit gebied en heeft de afgelopen jaren nieuwe normen gesteld: in 2018 ontwikkelde het bedrijf ’s werelds eerste jeans met Cradle to Cradle (C2C™) Gold-level certification. Dit werd in 2020 gevolgd door de Platinum certification of the Beluga jeans.
Het bedrijf wil nu haar duurzame succesverhaal in C&A’s FIT voortzetten door sterk geautomatiseerde processen in het naaiatelier en de wasserij te integreren. C&A’s FIT gaat samen met de Textile Academy NRW zo’n 100 medewerkers aanwerven en opleiden om op de moderne, CO₂-neutrale locatie te werken. In eerste instantie zullen er in Mönchengladbach ongeveer 400.000 jeans per jaar worden geproduceerd, om later uit te breiden tot 800.000. De eerste broek zal in 2022 beschikbaar zijn. “C&A’s FIT wordt meer dan alleen een lab voor prototypes. Het gaat om produceren in grotere hoeveelheden. Duurzame mode kan niet zomaar een nicheproduct zijn ”, zegt Boer.
“De investering van C&A onderstreept dat de textielindustrie hier – in het hart van Europa – weer nieuwe impulsen genereert”, zegt Rolf Königs, voorzitter van de Association of the Rhenish Textile and Clothing Industry. Daarnaast zegt Detlef Braun van de Textile Academy NRW dat de toewijding van C&A “een belangrijke ontwikkeling is voor de textielindustrie in onze regio en een teken dat er nog andere innovatieve projecten komen”. De textielproductie en -handel bloeiden ooit in het Nederrijngebied. Nu, na decennia waarin belangrijke delen van de textielindustrie de regio hebben verlaten, ontstaan er nieuwe kansen voor het op technologie, academisch en op onderzoek gerichte gebied.
“Met C&A hebben we een bedrijf dat door de jaren heen tal van initiatieven heeft geleid op het gebied van duurzaamheid. We zitten al lang in een intensieve uitwisseling en zijn er trots op dat de industriële werkplek van de toekomst voor onze deur werkelijkheid wordt. Studenten en onderzoekers uit Mönchengladbach en Aken zijn enthousiast: fast fashion is out, FIT fashion is in ”, zegt professor dr. Maike Rabe, Head of the Research Institute for Textiles and Clothing aan de Niederrhein University of Applied Sciences.
https://www.duurzaam-onde(...)het-hart-van-europa/
quote:Waar wordt Uniqlo kleding gemaakt?
Uniqlo laat het grootste deel van de kleding maken in landen zoals China, Vietnam en Bangladesh. Deze landen zijn bekend om hun grote textielindustrie en lagere lonen.
https://www.aprove.nl/bea(...)de-kledingindustrie/
Niet eten? Geen kleren kopen?quote:Op donderdag 23 april 2026 15:27 schreef loveli het volgende:
Sorry voor mijn cynisme.
Voelt voor mij als je afvragen wat je moet eten om af te vallen.
Nou, niet.
Ik zie ook weinig opties.quote:Op donderdag 23 april 2026 15:27 schreef loveli het volgende:
Sorry voor mijn cynisme.
Voelt voor mij als je afvragen wat je moet eten om af te vallen.
Nou, niet.
Zelf maken is ook een ding, want waar komt de stof vandaan?quote:Op donderdag 23 april 2026 15:50 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik zie ook weinig opties.
H&M e.d. (=lageloon-landen), nog een of twee niveau's eronder (nog erger), tweedehands of belachelijk duur (misschién een beetje verantwoord). Of zelf maken. Meer smaken zijn er niet.
Azie (Vietnam, India, Bangladesh, China and then sone). En je hebt meer knipverlies dan een fabriek. Of je moet met de restjes dekens gaan quilten die je niet nodig hebt.quote:Op donderdag 23 april 2026 16:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zelf maken is ook een ding, want waar komt de stof vandaan?
En je conclusie?quote:Op donderdag 23 april 2026 17:22 schreef loveli het volgende:
[..]
Azie (Vietnam, India, Bangladesh, China and then sone). En je hebt meer knipverlies dan een fabriek. Of je moet met de restjes dekens gaan quilten die je niet nodig hebt.
Kindertjes? C&A neemt geen kinderen onder de 16 aan, dus die 'kindertjes' eten er geen boterham minder door. Zie hieronder het stuk erover uit de policy.quote:Op donderdag 23 april 2026 15:26 schreef loveli het volgende:
Hoe is hier produceren duurzamer? De logistieke stromen zijn gelijk, alleen wordt arbeid verplaatst van Bangladesh naar een robot.
De kindertjes in Bangladesh raken hun kostwinning kwijt.
Leuk voor de buhne om er een sticker duurzaamheid op te plakken, maar onder de streep is het verwaarloosbaar.
quote:Onze focus
Door continue risicoanalyse willen wij prioriteit geven aan prominente mensenrechtenthema’s, waar de risico’s het grootst zijn en waar de waarschijnlijkheid dat deze binnen onze eigen operationele activiteiten voorkomen groot is,
bij onze zakenpartners en in onze supply chain. Hiervoor, uitgaande van de momenteel geïdentificeerde risico’s op het gebied van mensenrechten, geven wij speciale aandacht aan de onderstaande mensenrechten.
Kinderrechten
Wij dulden geen kinderarbeid en zullen ervoor zorgen dat kinderen jonger dan 16 jaar niet in dienst worden genomen, met uitzondering van kinderen die een beroepsopleiding volgen. We houden ons aan de normen voor minimumleeftijden zoals vastgelegd in internationale verdragen, of aan nationale wetten en industrienormen wanneer deze strenger zijn.
Wanneer wij kinderarbeid ontdekken zullen we ervoor zorgen dat de kinderen er na het aankaarten van de schending niet slechter aan toe zijn, maar dat zij onderwijs en steun krijgen. Jonge arbeidskrachten mogen geen gevaarlijk werk doen en moeten adequate en speciale instructies krijgen, en een beroep leren.
Met betrekking tot het bovenstaande verwachten wij van onze leveranciers/ zakenpartners dat zij er
dezelfde principes op nahouden. We zullen verdere stappen ondernemen om kinderrechten binnen onze eigen activiteiten te beschermen, met inbegrip van het identificeren van de effecten van onze aanstellingspraktijk op de rechten van kinderen van onze eigen werknemers, door veilige, kindvriendelijke producten en winkelomgevingen te bieden.
We zullen ervoor zorgen dat kinderen hun eigen visie vrij kunnen uiten, waarbij we hun belang altijd
vooropstellen wanneer we hen inzetten voor marketingdoeleinden. We zullen speciale aandacht besteden aan potentiële, onbedoelde negatieve effecten van onze marketing richting kinderen.
Dwangarbeid en arbeidsuitbuiting
Wij verbieden alle vormen van gedwongen of verplichte arbeid, met inbegrip van schuldslavernij, arbeid in gevangenschap, lijfeigenschap, arbeid via mensenhandel en elke andere vorm van onvrijwillige arbeid. Er dient altijd gewerkt te worden op een vrijwillige basis, nooit onder bedreiging van enige straf, sanctie of
politieke dwang.
Wanneer er wordt gewerkt met uitzend- of recruteringsbureaus zullen we er extra goed op letten dat er geen recruteringspremies worden betaald en dat werknemers in het bezit blijven van hun eigen identiteitsdocumenten.
We tolereren geen enkele vorm van arbeidsuitbuiting met desastreuze gevolgen, of die nou lichamelijk, geestelijk of financieel zijn. Werknemers moeten in dienst worden genomen op basis van een wettelijk erkende werknemersrelatie, ze moeten in een veilige werk- en - indien van toepassing - leefomgeving kunnen werken die vrij is van gevaren, en een eerlijke betaling en voldoende rusttijd krijgen.
Met betrekking tot het bovenstaande verwachten wij van onze leveranciers/ zakenpartners dat zij er
dezelfde principes op nahouden.
https://www.c-and-a.com/i(...)olicy_2023_NL_v2.pdf
En wie produceert de stof? Zolang je de stof niet lokaal fabriceert, maakt het niet uit of je in NL naait. Het spul moet hierheen voor het genaaid kan worden. En stof heeft geen pootjes, vleugels of zwemvliezen, dus komt met een vervuilend transport hier naartoe.quote:Op donderdag 23 april 2026 18:05 schreef nelaeryn het volgende:
En alles lokaal produceren maakt wel degelijk uit, dan zijn er immers geen dure, vervuilende vrachtschepen en vliegtuigen meer nodig om de spullen uit de lage lonen landen naar Europa te krijgen. En aangezien C&A alleen winkels in Europa heeft...
[..]
Topic kaap is prima hoor. Eigenlijk best een idee om in LIF een topic over fast en slow fashion te hebben. Misschien wil een modje de TT aanpassen naar Fast fashion en slow fashion of zoiets.quote:Op donderdag 23 april 2026 18:52 schreef loveli het volgende:
Weet niet hoe actueel deze is.
https://www.fnv.nl/mondia(...)urzame-kledingmerken
Niet mijn bedoeling om een topic-kaap te doen. Ik kijk al een flink aantal jaar naar herkomst van wat ik koop (niet alleen kleding. Voorkeur voor niet uit China, maar het is vrijwel onmogelijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |