Ah gelukkig man dat je linux pc thuis hebt, dacht al bijna dat je onveilig je bankzaken deed, respect!quote:Op zaterdag 18 april 2026 23:10 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk geen shit op m'n telefoon omdat ik zo'n ding niet als veilig zie. Ik bel 's , ik app 's en ik maak weleens een fotootje maar dat is het ook wel.
Bankzaken en belasting doe ik vanaf m'n linux pc thuis
Ik heb niet eens m'n wifi aan staan want zo vaak en lang bel ik niet. Administratie sla ik op, op usb sticks. Die berg ik na gebruik ergens op met het idee dat mocht er een wezenloos zijn die inbreekt en die pc meeneemt, ik iig geen administratie kwijt benquote:Op zaterdag 18 april 2026 23:14 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Ah gelukkig man dat je linux pc thuis hebt, dacht al bijna dat je onveilig je bankzaken deed, respect!
Idem hier waarbij wij onze gevoelige zaken uitluitend doen via een daartoe opgestelde (Linux) PC, waar verder niet op & mee wordt gespeeld e.d. Kortom zaak en vermaak zijn hier sws gescheiden.quote:Op zaterdag 18 april 2026 23:10 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk geen shit op m'n telefoon omdat ik zo'n ding niet als veilig zie. Ik bel 's , ik app 's en ik maak weleens een fotootje maar dat is het ook wel.
Precies ja, ik heb ook een aparte pc daarvoorquote:Op zaterdag 18 april 2026 23:27 schreef Vallon het volgende:
[..]
Idem hier waarbij wij onze gevoelige zaken uitluitend doen via een daartoe opgestelde (Linux) PC, waar verder niet op & mee wordt gespeeld e.d. Kortom zaak en vermaak zijn hier sws gescheiden.
Ik heb nog een laptop met Windows, maar die gebruik ik zelden, dus daar gaat binnenkort ook Linux op. Dan ben ik helemaal Microsoft-vrij.quote:Op zaterdag 18 april 2026 23:14 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Ah gelukkig man dat je linux pc thuis hebt, dacht al bijna dat je onveilig je bankzaken deed, respect!
Yep en voor wie (be)denkt dat we ernaar toe moeten lopen e.d.; nope.quote:Op zaterdag 18 april 2026 23:31 schreef the-eye het volgende:
[..]
Precies ja, ik heb ook een aparte pc daarvoor
En je boodschappen doe je cash of wat?quote:Op zaterdag 18 april 2026 23:10 schreef the-eye het volgende:
[..]
pinpas kan - ook - nog steeds.quote:Op zondag 19 april 2026 00:14 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
En je boodschappen doe je cash of wat?
Als je van je privacy houdt niet.quote:
https://www.headliner.nl/(...)id-nieuwrechts-19677quote:ING vraagt klant uitleg over wat hij koopt in de supermarkt: 'Verplichting vanuit de overheid'
Bankpassie pinnenquote:Op zondag 19 april 2026 00:14 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
En je boodschappen doe je cash of wat?
Echte "Privacy" is onze samenleving nauwelijks nog van toepassing, hooguit dat een "waarnemer" niet alle verbanden kan leggen.quote:Op zondag 19 april 2026 00:18 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Als je van je privacy houdt niet.
[..]
https://www.headliner.nl/(...)id-nieuwrechts-19677
Inmiddels kijkt de ING al of zij denken dat je recht op toeslagen hebt.
[ x ]
Daar doen je bankzaken via Linux weinig aan.
Het belangrijkste criterium is: als je reclame ziet, dan verkopen ze wie je bent en wat je doet. Gebruik je Google Maps? Dan weten ze waar je bent en daarom ook wat je daar waarschijnlijk aan het doen bent. Kom je daar iedere dag 6+ uur: het is je werk. Kom je daar sporadisch: je koopt hun producten. Zo ook voor waar je naar zoekt.quote:Op zondag 19 april 2026 00:18 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
[..]
[ x ]
Dan ben je kennelijk niet zo goed op de hoogte van veiligheid, het gebruik van een app is vele malen veiliger omdat dat volledig sandboxed is en je gebruik kunt maken van zaken zoals Certificate pinning en Device binding, maar goed blijf vooral lekker geloven dat jouw linux "doos" veilig is.quote:Op zaterdag 18 april 2026 23:10 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ja en? Banken mogen niets met deze data, dacht je nou echt dat men gericht ging targetten op basis van inkomsten/uitgaven? Als een bank dat doet zijn ze morgen hun vergunning kwijt, als medewerker van een bank kan ik zeggen dat de isolatie van data extreem is, elk attribuut per applicatie moet verantwoord worden, kortom van de 5000 actieve applicaties is exact bekent welke data het verwerkt, met welke grondslag en dit staat allemaal in een centrale data registratie.quote:Op zondag 19 april 2026 00:18 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
[..]
[ x ]
Ik beweer ook niet dat ik goed op de hoogte ben want anders zou ik ook niet de vragen stellen die ik je stelde maar voor mij geldt allereerst of iets praktisch is en dan valt m'n telefoon heel gauw af.quote:Op zondag 19 april 2026 09:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dan ben je kennelijk niet zo goed op de hoogte van veiligheid, het gebruik van een app is vele malen veiliger omdat dat volledig sandboxed is en je gebruik kunt maken van zaken zoals Certificate pinning en Device binding, maar goed blijf vooral lekker geloven dat jouw linux "doos" veilig is.
Mensen die niet doorhebben dat de wappies wederom gelijk hebben met de social credit score app.quote:Op zondag 19 april 2026 15:44 schreef RotatoR het volgende:
[ afbeelding ]
Verhelderende community notes.
Je benadert dingen technisch op hun specificatie waarbij een "maatregel" zelf ook zeer bedreigend kan zijn omdat het een gebruiker dwingt tot het ondergaan van andermans keuzes die na een "acceptatie" niet meer is te veranderen.quote:Op zondag 19 april 2026 09:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dan ben je kennelijk niet zo goed op de hoogte van veiligheid, het gebruik van een app is vele malen veiliger omdat dat volledig sandboxed is en je gebruik kunt maken van zaken zoals Certificate pinning en Device binding, maar goed blijf vooral lekker geloven dat jouw linux "doos" veilig is.
Als je gewoon van SSL gebruik maakt is een publiek netwerk volkomen veilig.quote:Op zondag 19 april 2026 11:48 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik beweer ook niet dat ik goed op de hoogte ben want anders zou ik ook niet de vragen stellen die ik je stelde maar voor mij geldt allereerst of iets praktisch is en dan valt m'n telefoon heel gauw af.
Verder lijkt mij, maar correct me if I'm wrong, dat iets wat gebruikt maakt van openbare wifi netwerken niet veilig is?
Geen idee wat je allemaal roept, lijkt wel een AI gegeneerd bericht, maar klinkt vooral als bullshit.quote:Op zondag 19 april 2026 18:01 schreef Vallon het volgende:
[..]
Je benadert dingen technisch op hun specificatie waarbij een "maatregel" zelf ook zeer bedreigend kan zijn omdat het een gebruiker dwingt tot het ondergaan van andermans keuzes die na een "acceptatie" niet meer is te veranderen.
//--//
En ja mijn open "Linux" doos, ervaar ik als veiliger omdat iemand zoja die dat wenst of kan, ook werking kan (laten) nazien met wat daarin precies gebeurd en (belangrijk) dat zo nodig op/met eigen sandbox-inrichting in die keuze kan veranderen.
Helaas is daarin ook een onwenselijke (AI) ontwikkeling gaande dat code dermate complex beschikbaar wordt (gemaakt?) dat het niet meer eenvoudig is die nog te doorgronden.
Denk aan jouw (nofi) "certificaat", waarbij genoeg situaties zijn dat ik als individu daar juist - in/met die keuze - geen gebruik van wil hoeven en laat staan moet gaan blijven maken.
Prima dat technisch iets mooi kan; het moet niet zo zijn dat een gebruiker daartoe vervolgens zonder uitzondering voortaan aan onderworpen wordt. Vrijheid is ook is vandaag wel en morgen niet hoeven doen.
Het oplossen of maakbaar maken van iets ongewenst, is een gekende truc om dat wat intrinsiek fout is daarmee toch te kunnen indrammen. Ontdoe een tegenstander van een beleving, waarna iets onredelijks kan worden ingevoerd.
Dat een gebruiker mogelijk nog niet wist of zelfs maar kon bevroeden, kan later genegeerd worden als "je wilde het dus doe je het". Verpak iets in een mooi plaatje of verhullende verpakking, waarna het zuur als zoete koek wordt verkocht.
Ik snap dat dingen wat hoog gegrepen zijn voor iemand die dingen technisch afkadert, daarin geen boodschap heeft aan andere zienswijzen.quote:Op zondag 19 april 2026 18:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Geen idee wat je allemaal roept, lijkt wel een AI gegeneerd bericht, maar klinkt vooral als bullshit.
Echt ik ga niet eens in zo een dom betoog, als je niet weet hoe cryptografie werkt, hhoe moet ik dan op deze shit ingaan?quote:Op zondag 19 april 2026 20:57 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik snap dat dingen wat hoog gegrepen zijn voor iemand die dingen technisch afkadert, daarin geen boodschap heeft aan andere zienswijzen.
Inzake SSL is het zaak om niet te vertrouwen op techniek alleen, laat staan publieke wifinetwerken van anderen te gebruiken om vertrouwelijkheden uit te wisselen.
Daarbij kan een transport zelf wel gecodeerd zijn, wat niets zegt of de daarin gebruikte databronnen die een client/site transactioneel toepast of in metadata veroorzaakt; dat (ook) zijn.
Neem Fok! prima "https" dat allerhande onderwater deelt met techsites die daarmee (kunnen) weten wat en waar je bent. Maar goed, wij gebruiken Fok sws alleen thuis en zou ik elders niet publiekelijk gebruiken.
Andersom idem, doe ik geen privéverkeer met middelen van een werkgever of bij een derde. Wat dan niet is of kan, geeft minder zorgen tot issues.
Misschien kan @Vallon ons gelijk vertellen wat in zijn ogen het verschil is tussen authenticatie, autorisatie en signing. Kunnen we lachend het weekend uit.quote:Op zondag 19 april 2026 22:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Echt ik ga niet eens in zo een dom betoog, als je niet weet hoe cryptografie werkt, hhoe moet ik dan op deze shit ingaan?
Ms vaststellen dat jouw perceptie in wens, een wat andere is dan mijn zienswijze dat toepassing van 'techniek' niets oplost. Dit verder niets te maken heeft met jouw drogredenatie.quote:Op zondag 19 april 2026 22:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Echt ik ga niet eens in zo een dom betoog, als je niet weet hoe cryptografie werkt, hhoe moet ik dan op deze shit ingaan?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |