abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220595697
Welkom bij de FOK! Moestuin-topic reeks!
Discussieer hier over de groenten, fruit en kruiden die je in je eigen tuin teelt.
Ook kun je hier terecht met vragen over bemesting, ziekten en plagen en alle andere moestuingerelateerde onderwerpen.

Handige sites met veel tips:
Sjefs Tuintips
Mooie moestuin
Makkelijke moestuin (vierkantemetertuin)
Diana's mooie moestuin
Charles Dowding
  Moderator vrijdag 17 april 2026 @ 20:23:33 #2
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220601600
Dit moeten wel appeltjes gaan worden toch? O+

5 - 28 februari Thailand O+
  zaterdag 18 april 2026 @ 14:40:59 #3
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_220606175
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 20:23 schreef MaJo het volgende:
Dit moeten wel appeltjes gaan worden toch? O+

[ afbeelding ]
waarschijnlijk wel, appel vaak roze bloesem. Nu afhankelijk van wind, vorst en of er voldoende bijen zijn voor bestuiving voor oogst in september/oktober.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_220606506
Net bij het tuincentrum tijm en ananassalie meegenomen. Onze tijm in de kruidenspiraal ziet er niet meer geweldig uit, dus die ga ik kort afknippen en een tweede kans in de moestuin geven en dan komt de nieuwe in de kruidenspiraal. De ananassalie komt in de kas, die heeft hier buiten weinig kans
pi_220607117
Je zou trouwens niet zeggen dat we al een tijdje weinig aandacht aan moestuin en kas geven, het groeit en bloeit dat het een lieve lust is. In de kas bloeien aardbeien, uitgezaaid komkommerkruid en doorgeschoten meiraap en radijs. Er groeit Nieuwzeelandse spinazie, uitgezaaide sla die deze zomer net naast de kas stond te bloeien, kamille, peterselie en ik denk ook koriander en selderij en er komen nog meer zaailingen van komkommerkruid op. In de diverse stukjes moestuin bloeien de perenboompjes, komkommerkruid, rode bes, winterpostelein, kleine veldkers, smeerwortel, paardenbloem, afrikaantjes en doorgeschoten dingen als rucola, palmkool, paarse spruitbroccoli en nog een andere kool. Verder groeit er nog meer komkommerkruid dat net ontkiemd is, bieslook, chinese bieslook, uitgezaaide viooltjes, wilde knoflook, rabarber, oerprei en rode pluksla. Lui moestuinieren for the win.
  Moderator zaterdag 18 april 2026 @ 20:07:13 #6
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220607951
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 14:40 schreef marcel.de het volgende:

[..]
waarschijnlijk wel, appel vaak roze bloesem. Nu afhankelijk van wind, vorst en of er voldoende bijen zijn voor bestuiving voor oogst in september/oktober.
Ik hoop het zo O+ We hebben in ieder geval altijd veel bijen in de tuin dus dat zou goed moeten komen :)

quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 17:48 schreef Doedezemaar het volgende:
Je zou trouwens niet zeggen dat we al een tijdje weinig aandacht aan moestuin en kas geven, het groeit en bloeit dat het een lieve lust is. In de kas bloeien aardbeien, uitgezaaid komkommerkruid en doorgeschoten meiraap en radijs. Er groeit Nieuwzeelandse spinazie, uitgezaaide sla die deze zomer net naast de kas stond te bloeien, kamille, peterselie en ik denk ook koriander en selderij en er komen nog meer zaailingen van komkommerkruid op. In de diverse stukjes moestuin bloeien de perenboompjes, komkommerkruid, rode bes, winterpostelein, kleine veldkers, smeerwortel, paardenbloem, afrikaantjes en doorgeschoten dingen als rucola, palmkool, paarse spruitbroccoli en nog een andere kool. Verder groeit er nog meer komkommerkruid dat net ontkiemd is, bieslook, chinese bieslook, uitgezaaide viooltjes, wilde knoflook, rabarber, oerprei en rode pluksla. Lui moestuinieren for the win.
Hier gaat het ook goed met de dingen waar ik helemaal geen aandacht hebt besteed _O- Alle fruitsoorten, de prei, rabarber die vorig jaar niets deed, rucola die weer opkomt, een goudsbloem die ook weer begint te groeien. Ik vind het dit jaar ook wel even best zo :D Op de moestuinmix en wat groentes in pot (tomaten/komkommer/courgette) ga ik denk ik dit jaar niet zoveel doen. Even op mijn lichaam letten.
  maandag 20 april 2026 @ 15:47:14 #7
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220620535
Tomaten uitgeplant in de kas. Komende nachten nog vliesdoek overheen, dan overleven ze dat vast wel. Uiteraard nog wat reserve achter de hand gehouden. :Y

Lager dan 8 á 9 graden is het niet 's morgens in de kas, en warmt natuurlijk snel op met een beetje zon.

Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_220620546
Avondeten
pi_220633546
Dat waren maandag de laatste bloemknoppen van diverse kolen voor dit seizoen, het staat nu allemaal volop te bloeien en trekt veel insecten en ziet er heel vrolijk uit. Afgelopen weekend hebben we de wormencompost uit het wormenhotel kunnen ‘oogsten’ en kunnen verspreiden over de moestuin, dat vind ik toch zo’n mooi kringloopsysteem. Beetje lavameel en koemestkorrels erbij en we zijn weer klaar.
  woensdag 22 april 2026 @ 19:36:14 #10
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_220635073
hier nachtvorst waardoor enkele plantjes sneuvelden :'(
pi_220643667
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 19:36 schreef marcel.de het volgende:
hier nachtvorst waardoor enkele plantjes sneuvelden :'(
Ach gossie.
Mijn zaaisels zijn het stadium kiemplantje nog niet voorbij. De kiemplantjes staan in de kas, de rest in de woonkamer maar er komt nog nauwelijks iets op. De komende dagen even een volgend stukje moestuin in wording voor een paar weken afdekken met plastic en daarna karton en compost erop. Ik heb allerlei plannen, maar ben de komende weken (met mijn brakke lijf) in m’n uppie, dus ik weet niet of ik veel ga kunnen bereiken.
pi_220689696
Het eerste bloesempje van de tayberry is er. Hopelijk volgen er nog veel meer. Gelukkig is het toch goed aangeslagen want wat hier aankwam was wel heel triest een paar weken geleden. De moerbei (en de twee vervangende struikjes) lijken het ook goed te doen, zie voorzichtig nieuw blaadjes

We have far more in common than that which devides us..
pi_220691009
Ik heb rond de compostbak erg veel brandnetel. Nu ben ik ook tamelijk overgevoelig voor dat rotspul dus als ik er maar in de buurt van werk heb ik de hele avond er plezier van :')

Onlangs met een vriend het allemaal een beetje weg proberen te halen en heb er een hoop mosterdzaad gestrooid in de hoop dat het de brandnetel een klein beetje kan verdrukken.
Iemand anders nog tips? Ik kan niet zelf het elke keer weghalen, en ik heb niet regelmatig hulp :P

Nou heb ik ook zevenblad in de andere hoek... (Grapje)
Twiddel
pi_220692984
Ik heb ook lang "plezier" van brandnetel maar het gaat wel goed als de plantjes nog klein zijn. Dus ik zou proberen alles zo snel mogelijk weghalen.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 06:39:38 #15
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_220694271
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 21:32 schreef Elleska het volgende:
Ik heb ook lang "plezier" van brandnetel maar het gaat wel goed als de plantjes nog klein zijn. Dus ik zou proberen alles zo snel mogelijk weghalen.
inderdaad en de wortels die soms erg lang en stug zijn, goed verwijderen. Restje is al genoeg voor nieuwe brandnetel
  zaterdag 2 mei 2026 @ 17:35:24 #16
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220697608
Vandaag heel wat gedaan, o.a. 40 stuks stengelui uitgeplant. Het is me nooit echt gelukt om dit te kweken, maar ziet er nu goed uit. Verder heb ik mijn Jalapeno's uitgeplant tussen de tomaten in de kas.

Paar dagen geleden nog wat gewone kropsla voor de tomaten uitgeplant met slakkenkraag (en deksel indien nodig). Basilicum moet dáár weer tussen, maar die zijn nog wat te klein. En dan heb ik nauwelijks blote grond aan één kant van mijn kas.

Snackkomkommers doen 't prima in hun P9-potjes. Nog wat jong, dus met uitplanten wacht ik nog even. Mijn dwergwatermeloentjes stonden te nat, dus opnieuw gezaaid. Hopelijk gaat het dit keer beter.

De zuilappel heeft geen bloesem gehad, dus dat worden geen appels dit jaar. De zuilpeer dan weer wel en er zijn al kleine vruchtjes te zien. Hopelijk groeien die uit tot volwaardige peren. Ook mijn dubbele pruim zit goed vol met kleine vruchtjes.
pi_220697988
3 van de 4 soorten tomaat zijn opgekomen, maar nog niet meer dan kiemblaadjes te zien. Groene courgette 1 van de 4 zaadjes, gele nog helemaal niet. Snackkomkommer begint een klein beetje wat te worden. Dat weinige en late zaaien breekt me nu wel een beetje op, alleen de sla en peultjes kan ik deze week uitplanten.
pi_220699413
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:22 schreef Doedezemaar het volgende:
3 van de 4 soorten tomaat zijn opgekomen, maar nog niet meer dan kiemblaadjes te zien. Groene courgette 1 van de 4 zaadjes, gele nog helemaal niet. Snackkomkommer begint een klein beetje wat te worden. Dat weinige en late zaaien breekt me nu wel een beetje op, alleen de sla en peultjes kan ik deze week uitplanten.
Toen ik tomaten las dacht ik idd boh wat laat, maar mijn komkommers moeten nog gezaaid worden. Je bent niet met alles laat.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zaterdag 2 mei 2026 @ 21:22:44 #19
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220699640
Ik faal ook dit jaar weer met brassicas zaaien dus ik heb vandaag maar wat bij de kweker gekocht. Bloemkool, broccoli, spitskool, witte kool, rode kool, koolrabi, Chinese kool, paksoi en een courgette.

Aan tomaten en paprika's heb ik geen gebrek, de tomatenplanten zijn ook al een halve meter hoog. Hopelijk gaan die volgende week de tuin in.

Vandaag is ook een nieuwe computer voor de druppelinstallatie bezorgd. Ik ga deze met domotica aan kunnen sturen en op termijn komt er ook een vochtsensor.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 02-05-2026 21:51:50 ]
Spoilers!
  woensdag 6 mei 2026 @ 12:56:55 #20
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_220727826
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:22 schreef Doedezemaar het volgende:
Valt heel erg mee met laat hoor! Ja het had eerder gekund, maar het voordeel van nu zaaien is dat het veel harder groeit met de hogere temperaturen (ok vandaag niet :') ) en de hoeveelheid daglicht.

Ik had vorige jaar door vakantie een deel pas na half mei gezaaid en uiteindelijk liepen die helemaal niet zo enorm ver achter op de rest uiteindelijk.

Dit jaar als experiment wel al 1 tomaat in januari gezaaid, deze staad al sinds half april in de kas en daar groeien de eerste tomaatjes nu in. *O*
Verder totaal niet haalbaar of nodig om met meer planten te doen. Maar wel leuk als we hier een maandje eerder rijpe tomaatjes aan hebben.

Gisteren een nieuwe Gieser Wildeman perenboom geplaatst, de derde al ;(
Nummer 1 bleek na een paar jaar, toen er eindelijk peren aan kwamen, toch gewoon een handpeer.
Nummer 2 begon dit voorjaar heet mooi met beginnende knoppen, die werden bruin en daarna niks. Konden hem zo afbreken.
3x is scheepsrecht, er hangen ook al peertjes in, dus hopelijk kunnen we dit jaar meteen bevestigen dat het ook echt een stoofpeer is. *O*

Onze paw paw bloeit ook voor het eerst *O* dus als een ware matchmaker met een kwastje de boel aan het bevruchten.
pi_220727901
Paw paw, ik ben jaloers

Wat betreft je stoofperen, ik las toevallig deze week dit https://fruitbomen.net/in(...)deman-stoofperenboom
  Moderator woensdag 6 mei 2026 @ 13:30:55 #22
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220727988
Ik heb al wekenlang een potje in de vensterbank staan met een tomaten zaadje en die deed maar niks. Stug water blijven geven en ja hoor, gisteren het eerste kiemblaadje *O* April is gewoon te vroeg voor mijn vensterbank, dat bleek vorig jaar ook al. Ik ga voortaan dus lekker in mei beginnen.

Bij Crisp hadden we laatst Thaise basilicum besteld en die zag er best triest uit. Toch in potgrond gezet en ja hoor, die groeit nu heel goed *O*

Ook de zaadjes van de tuinboom, rode biet en wortel die ik begin april gezaaid heb in volle grond komen nú pas op. Dus note to self: begin pas in mei!!!
  donderdag 7 mei 2026 @ 10:25:33 #23
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_220734202
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:11 schreef Doedezemaar het volgende:
Paw paw, ik ben jaloers

Wat betreft je stoofperen, ik las toevallig deze week dit https://fruitbomen.net/in(...)deman-stoofperenboom
Oh top dank je, meteen even langs gelopen.
En het klopt *O*
De gewone peren hebben mooi groen glad blad en de nieuwe boom wat lichter gevouwen blad O+
pi_220738376
Vandaag de eerste aardbei uit de kas gegeten *O*
  maandag 11 mei 2026 @ 17:01:59 #25
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220765412
Vandaag de tomaten voorzien van hogedraadhaken en de snackkomkommers in de kas uitgeplant. Morgen komt er nog een pakketje met een aantal soorten zaden die ik nog wil zaaien.

Vorige week een wormenhotel met starterskit ontvangen, die staat inmiddels in 't meest schaduwrijke hoekje van de tuin. Ik ben er nog niet helemaal in thuis, maar 't feit dat de wormen nog niet op de vlucht zijn geslagen of helemaal boven of onderin zitten zegt wel dat de basis in orde is. Rustig aan voeren en ze lekker hun werk laten doen.

Slakkenvraat valt me dit jaar heel erg mee, eergisteren toch wat biervalletjes geplaatst. In elke hoek van de kas één. Er zaten er vanmorgen enkele (kleine) in. Die kunnen zichzelf in ieder geval niet meer voortplanten.

Op diverse plekken in de tuin heb ik terracotta potjes met stro opgehangen. Hopelijk lokt dit oorwormen die een eventuele luizeninvasie de baas kunnen zijn. Vorig jaar was erg. Tot nu toe nog geen luizen gezien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')