abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220589505
Op youtube worden tegenwoordig heel veel historische gebeurtenissen of presentaties daarover opgeleukt met AI.

Deze vind ik bijvoorbeeld erg leuk gedaan. Eerst dacht ik zelfs even dat de dame in kwestie echt was vanwege haar natuurlijke manier van praten en doen, maar ook zij is AI :o

Bekijk deze YouTube-video

Bekijk deze YouTube-video

Dit kanaal heeft ook een hele serie shorts

Zijn er andere filmpjes die zich hiermee kunnen meten?

Deze is bijv. mindere kwaliteit, maar meer een voorbeeld van een presentatie. Goede narrator:

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 9% gewijzigd door Knipoogje op 15-04-2026 22:49:04 ]
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_220590126
Zeker mooi gedaan, die Titanic revisie.

Wat dat betreft is AI niet zo slecht om geschiedenis tot leven te wekken. Ik zou me kunnen voorstellen zelfs dat zoiets als lesmateriaal wordt gebruikt in plaatst van saaie boeken
pi_220590786
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 23:20 schreef YoopY het volgende:
Zeker mooi gedaan, die Titanic revisie.

Wat dat betreft is AI niet zo slecht om geschiedenis tot leven te wekken. Ik zou me kunnen voorstellen zelfs dat zoiets als lesmateriaal wordt gebruikt in plaatst van saaie boeken
Hopelijk wel na rigoureuze controle, dat het historisch ook echt klopt!
beter een knipoog dan een blauw oog
  donderdag 16 april 2026 @ 09:01:16 #4
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220590807
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 08:51 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Hopelijk wel na rigoureuze controle, dat het historisch ook echt klopt!
Daar wringt al snel de schoen. Lokaal zie ik veel zwart/wit-foto's die worden ingekleurd of tot filmpje worden gemaakt met AI. Wat AI doet bij het inkleuren is gokken wat de kleuren zijn gebaseerd op weet ik veel wat. De kleuren kunnen in werkelijkheid heel anders geweest zijn. Dit moet wel goed in het achterhoofd worden gehouden.

Ik ben er verder zeker wel voorstander van omdat het mogelijk een andere doelgroep de geschiedenis in kan trekken maar we moeten er wel voorzichtig mee zijn. En altijd goed aangeven wanneer een foto met behulp van AI tot stand is gekomen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_220590831
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 08:51 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Hopelijk wel na rigoureuze controle, dat het historisch ook echt klopt!
Uiteraard. Dat had ik nog in de post moeten zetten... :@
pi_220591144
quote:
6s.gif Op donderdag 16 april 2026 09:01 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Daar wringt al snel de schoen. Lokaal zie ik veel zwart/wit-foto's die worden ingekleurd of tot filmpje worden gemaakt met AI. Wat AI doet bij het inkleuren is gokken wat de kleuren zijn gebaseerd op weet ik veel wat. De kleuren kunnen in werkelijkheid heel anders geweest zijn. Dit moet wel goed in het achterhoofd worden gehouden.

Ik ben er verder zeker wel voorstander van omdat het mogelijk een andere doelgroep de geschiedenis in kan trekken maar we moeten er wel voorzichtig mee zijn. En altijd goed aangeven wanneer een foto met behulp van AI tot stand is gekomen.
Interview met de maker achter Chloe (Jonathan Laramy: best wel een sympathieke gast en doet leuke dingen qua storytelling en ik vind het zeker geen AI-slop):
De preview-thumbnail is overigens de maker van het interview, niet de AI-creator achter die filmpjes.
Bekijk deze YouTube-video

Overall zal AI vooral bestaand beeldmateriaal hergebruiken en hierbij veelal waarschijnlijkheids-berekeningen toepassen...
voor Geschiedenis betekent dat vooral dat het vooral hergebruikt wat al veelgebruikte stereotypen en vooroordelen zijn, maar ook bv geen onderscheid maakt tussen wat al veel langer het cliché Hollywood beeld is dat verspreid wordt, en dat zelfs kan versterken, ook de fouten of vervormde narratieven die mensen nu er al dan niet bewust in brengen.

Ik durf te wedden dat een enorm deel van die Titanic video qua beelden zeer sterk beinvloed is door de Hollywood films erover... al lijkt de maker inderdaad wel degelijk veel moeite te doen verschillende bronnen te raadplegen (bv de oorspronkelijke menu-kaarten, en is hijzelf ook best wel een geschiedenis-nerd die dingen graag uitzoekt en die filmpjes baseert op historische bronnen)...
Als je dat als geschiedenis-onderwijs gaat gebruiken is het eigenlijk een beetje alsof je de Titanic-film met diCaprio en Winslet leerlingen gaat tonen, en zegt dat dat nu een geschiedenisles is... maar dat is niet echt het vak van geschiedenis, hooguit enetrtainment zonder echt kennis-vermeerdering.

Als onderwijs is het eerder nuttig om de bronnen erachter te laten onderzoeken, maar darvoor moet de maker ook goed documenteren welke bronnen hij gebruikt heeft (sowieso is dat in wetenschap altijd essentieel, het controleren van bronnen: iets dat ook in AI-tijden eigenlijk steeds essentieler wordt, maar door de meeste mensen als 'saai' of 'tijdrovend' gezien wordt en die houden het liever bij een passieve vorm van media- en informatie-consumptie)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_220592554
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 10:04 schreef RM-rf het volgende:
Als onderwijs is het eerder nuttig om de bronnen erachter te laten onderzoeken, maar darvoor moet de maker ook goed documenteren welke bronnen hij gebruikt heeft (sowieso is dat in wetenschap altijd essentieel, het controleren van bronnen: iets dat ook in AI-tijden eigenlijk steeds essentieler wordt, maar door de meeste mensen als 'saai' of 'tijdrovend' gezien wordt en die houden het liever bij een passieve vorm van media- en informatie-consumptie)
Ik zie dit soort dingen wel steeds interactiever worden in de toekomst. Ik kan me zo voorstellen, dat je straks een dergelijk geschiedenis-filmpje ziet, welke je kunt stopzetten. En dan met je muis hooveren over dat menu met vervolgens een aantal opties over bijv. de herkomst, menu's op cruiseschepen uit die tijd, etc etc. Dat je continue kunt inzoomen en uitdiepen op datgene wat je ziet, wat dan vervolgens real-time van nieuwe beelden wordt voorzien op basis van je keuze.
beter een knipoog dan een blauw oog
  donderdag 16 april 2026 @ 13:06:16 #8
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220592740
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 12:32 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Ik zie dit soort dingen wel steeds interactiever worden in de toekomst. Ik kan me zo voorstellen, dat je straks een dergelijk geschiedenis-filmpje ziet, welke je kunt stopzetten. En dan met je muis hooveren over dat menu met vervolgens een aantal opties over bijv. de herkomst, menu's op cruiseschepen uit die tijd, etc etc. Dat je continue kunt inzoomen en uitdiepen op datgene wat je ziet, wat dan vervolgens real-time van nieuwe beelden wordt voorzien op basis van je keuze.
Ik zou graag een keer in Den Helder van bijvoorbeeld 1920 (oude stad, helemaal platgegooid in de oorlog) rond willen lopen. Mijn hoop was gevestigd op een VR 3D-wereld gemaakt aan de hand van oude foto's, zodat de huizen aan een straat ook echt (zo veel mogelijk) kloppen. Ik meen dat ze in Schiedam een keer zoiets hebben gemaakt. Wat dan helemaal gaaf zou zijn is dat je een soort tijdlijn hebt die je kan schuiven (zoals op topotijdreis.nl) en dat daarbij dan ook eventueel gesloopte panden verdwijnen en nieuwe panden erbij komen.

Er zijn heel wat oude foto's dus voor een groot deel van de stad zou dit mogelijk moeten zijn voor bepaalde periodes. Eigenlijk moet je dan een database maken met per pand hoe het eruit zag aan de hand van een foto, en archiefonderzoek, in een bepaalde periode.

Met AI komt dit op de een of andere manier misschien wel een stapje dichterbij.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_220592941
Youtube kanaal https://www.youtube.com/@Rick88888888 heeft heel veel met AI gekleurde (en soms geanimeerde) reconstructies online staan
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_220594375
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 13:39 schreef fietsie het volgende:
Youtube kanaal https://www.youtube.com/@:Rick88888888 heeft heel veel met AI gekleurde (en soms geanimeerde) reconstructies online staan
Ja dat kanaal ken ik wel. In historie subforum staan dit soort oude ingekleurde filmpjes ook wel. Heb ik nog een topic voor aangemaakt volgens mij.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_220594523
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 08:51 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Hopelijk wel na rigoureuze controle, dat het historisch ook echt klopt!
Dat wordt pittig.
pi_220599244
Die Titanic is erg gaaf gemaakt, het grote probleem met AI video is dat de lengte zeer beperkt is, dus je moet veel werken met Videos die in elkaar overvloeien waarbij je de laatste image van de Video weer als start gebruikt voor de nieuwe video, voor de Serie hoe zie jij een Fokker voor je, heb ik voor CapuchonJongen een langere gemaakt, ter indicatie de productie koste ongeveer 2 uur. 5 Seconden lokale rendering kost op mijn PC ongeveer 4 minuten, maar je moet geluk hebben dat de uitkomst goed is en consistent met de vorige video:

Bekijk deze YouTube-video

Overigens heb ik ook een historisch project op de backlog staan: https://artillerieinricht(...)ingen-in-de-hembrug/
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220599824
dit is een verbastering
pi_220600893
Fantastische filmpjes, maar ik zie wel foutjes. Die Titanic is heel erg goed. Ik zie ook filmpjes voorbij komen over middeleeuwen en de renaissance. Bij de middeleeuwen, zoals over pest en armoede, vind ik het nogal overtrokken. Zo zijn de straten altijd modderig en heel erg nat. En ik zag in één filmpje zelfs in een karrespoor autobandafdrukken. In een filmpje van koning Henry VIII werd gezegd dat hij schreeuwend en gillend stierf. Dat is niet waar, hij stierf vrij rustig, ondanks dat zijn lichaam al aan het rotten was.
  zaterdag 18 april 2026 @ 11:57:46 #15
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_220604831
quote:
6s.gif Op donderdag 16 april 2026 13:06 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Ik zou graag een keer in Den Helder van bijvoorbeeld 1920 (oude stad, helemaal platgegooid in de oorlog) rond willen lopen. Mijn hoop was gevestigd op een VR 3D-wereld gemaakt aan de hand van oude foto's, zodat de huizen aan een straat ook echt (zo veel mogelijk) kloppen. Ik meen dat ze in Schiedam een keer zoiets hebben gemaakt. Wat dan helemaal gaaf zou zijn is dat je een soort tijdlijn hebt die je kan schuiven (zoals op topotijdreis.nl) en dat daarbij dan ook eventueel gesloopte panden verdwijnen en nieuwe panden erbij komen.

Er zijn heel wat oude foto's dus voor een groot deel van de stad zou dit mogelijk moeten zijn voor bepaalde periodes. Eigenlijk moet je dan een database maken met per pand hoe het eruit zag aan de hand van een foto, en archiefonderzoek, in een bepaalde periode.

Met AI komt dit op de een of andere manier misschien wel een stapje dichterbij.
Dit gaat ooit kunnen. In Amsterdam heb je nu al een VR-experience dat je over het Leidseplein (destijds botermarkt) uit 1670 kunt lopen, maar dat is nog niet zoals uit de OP met 'echte mensen'. Wel geinig om eens mee te maken.

'Foutjes' zijn er altijd, in elke film, in elk boek. De waarheid is ook maar volgens degene die het vertelt, zolang je het maar laat doen door goede historici wordt het iig zoveel mogelijk waarheidsgetrouw. En we mogen blij zijn dat het nu tenminste niet zo stinkt als in die periode.

Wie weet wordt alles ooit gecombineerd en kun je bijles natuurkunde krijgen van Albert Einstein die jou met je voornaam aanspreekt en alles uitlegt op een niveau zodat jij het ook kan begrijpen. En dat ie het niet alleen maar voorleest, maar dat je meteen met zijn leven 'meeloopt' en hij alles aan de hand van voorbeelden uitlegt. Dan heb je een soort geschiedenis en natuurkunde ineen.

Hmm dit kon wel eens een miljoenenidee worden bedenk ik me nu. 8-)
Gourmetten of steengrillen?
pi_220644544
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 18:12 schreef -Sigaartje het volgende:
Fantastische filmpjes, maar ik zie wel foutjes. Die Titanic is heel erg goed. Ik zie ook filmpjes voorbij komen over middeleeuwen en de renaissance. Bij de middeleeuwen, zoals over pest en armoede, vind ik het nogal overtrokken. Zo zijn de straten altijd modderig en heel erg nat. En ik zag in één filmpje zelfs in een karrespoor autobandafdrukken. In een filmpje van koning Henry VIII werd gezegd dat hij schreeuwend en gillend stierf. Dat is niet waar, hij stierf vrij rustig, ondanks dat zijn lichaam al aan het rotten was.
Schilders uit die tijd vonden modderige straten ongetwijfeld heel sfeervol en AI is natuurlijk getraind op talloze schilderijen uit die periode ;)
Het viel me ook op inderdaad. In Nederland is ook altijd alles modderig en vies en lopen de 'nobelen' met hun mooie schoenen door de modder. In een item over de pest is de prompt ongetwijfeld dat het allemaal doom en gloom moet zijn. En dan eindig je met modderige straten en een eindeloze stroom treurig kijkende mensen.
beter een knipoog dan een blauw oog
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')