abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220587610
Asielwetten Faber dreigen te sneuvelen; PVV gaat tegen nieuw deel stemmen

De PVV in de Eerste Kamer stemt tegen het nieuwe onderdeel van de asielwetten van voormalig minister Faber. Het gaat om het deel waarin staat dat hulp aan illegalen niet strafbaar is. Dat heeft fractievoorzitter Van Hattem op X bekendgemaakt.

Hij spreekt van een "verzwakking" van het oorspronkelijke wetsvoorstel die onacceptabel is. Daarmee staat de invoering van de hele wetgeving op losse schroeven. Van Hattem zegt wel te zullen stemmen voor de asielnoodmaatregelenwet en de Wet tweestatusstelsel. Maar daarmee is voldoende steun niet zeker.

Dit stukje over illegaliteit staat in een zogenoemde novelle van de asielnoodmaatregelenwet. Het is een 'verzachtende' toevoeging aan de wet omdat verschillende partijen vinden dat het geven van humanitaire hulp aan illegalen niet strafbaar moet zijn, hoewel ze wel instemmen met het strafbaar stellen van illegaliteit.

Zonder steun van de PVV is er voor de afzwakking van de strafbaarstelling van illegaliteit waarschijnlijk geen meerderheid. PVV-leider Wilders kreeg meteen veel vragen van journalisten in de Tweede Kamer.

"Ik snap heel goed dat onze vrienden in de Eerste Kamer geen vertrouwen hebben in die novelle en wel in de wetten van mevrouw Faber." De Tweede Kamerfractie van de PVV stemde in november overigens nog vóór de novelle.

Voorwaarde
Als de novelle het niet haalt, dan trekken andere partijen mogelijk hun steun in voor de asielnoodmaatregelenwet. Voor het CDA bijvoorbeeld was de verzachting een voorwaarde om voor te stemmen.

Om het CDA over de streep te trekken, deed asielminister Van den Brink gisteren juist de belofte dat alleen "hardnekkige terugkeerfrustreerders" als illegalen worden vervolgd. De PVV wil dat iedereen die illegaal in Nederland verblijft kan worden vervolgd.

De nieuwe onzekere situatie zorgt voor hectiek in de gangen van de Tweede Kamer. D66-fractievoorzitter Paternotte spreekt van "tactische manoeuvres" en zegt dat de PVV er een bende van maakt.

Voormalig PVV-Kamerlid Markuszower, die na de afsplitsing een eigen Tweede Kamerfractie heeft, noemt het een "sabotagetruc" van de PVV. "Ik kan dit niet uitleggen. Daarom ben ik ook weg bij de PVV. Dit is geen problemen oplossen maar problemen creëren."

Politieke spelletjes
Ook VVD-fractievoorzitter Brekelmans kan weinig begrip opbrengen voor de "politieke spelletjes" van de PVV. "Nederland snakt naar strenger asielbeleid. Als je echt iets wil betekenen voor mensen in Nederland, zorg dan dat die wetten het halen."

Wilders vindt het verwijt dat de PVV zo zelf strengere asielwetgeving tegenhoudt, onterecht. "U staat nu om mij heen. Maar D66, de grootste partij, de partij van de premier, heeft zelf het gore lef om tegen deze asielwetten te stemmen."

Met steun van coalitiepartij D66 zouden de wetten het kunnen halen, maar die partij vindt ze juridisch niet sterk en wil in de Eerste Kamer tegen stemmen. Voor het CDA is de situatie ingewikkeld geworden. Partijleider Bontenbal wil dat even rustig kunnen bespreken. "Dit soort dingen moet je in coalitieverband overleggen. Ik wil er even over nadenken."

Vandaag is dus een einde gekomen aan de onduidelijkheid over het PVV-standpunt, maar blijft de onduidelijkheid bestaan of de asielwetten het gaan halen. Dinsdag wordt er in de Eerste Kamer hoofdelijk gestemd over de novelle en de asielwetten.

——————————
De PVV bewijst zich weer eens als een partij die stiekem hoopt dat de problemen blijven bestaan, zodat ze zelf relevant blijven.
  woensdag 15 april 2026 @ 17:36:40 #2
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220587616
Wel een mooi nieuw woord, terugkeerfrustreerders
pi_220587636
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 17:34 schreef Lichtloper het volgende:
De PVV bewijst zich weer eens als een partij die stiekem hoopt dat de problemen blijven bestaan, zodat ze zelf relevant blijven.
Dat dus. Problemen met asiel zijn de kroonjuwelen van de PVV. Als je aan hun kroonjuwelen komt dan sloop je de partij.

Door geen enkele vorm compromis te aanvaarden krijg je dus dat ze tegen de voorstellen van hun eigen ex-minister gaan stemmen. Dat krijg je met een totalitaire partij waar intern in de fractie discussie niet gewenst is.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  woensdag 15 april 2026 @ 17:43:24 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220587638
quote:
Dit ja.
pi_220587642
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 17:36 schreef Hexagon het volgende:
Wel een mooi nieuw woord, terugkeerfrustreerders
Terugkeergefrustreerdiërs
  woensdag 15 april 2026 @ 17:55:18 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220587674
quote:
De PVV in de Eerste Kamer stemt tegen het nieuwe onderdeel van de asielwetten van voormalig minister Faber.
Ze stemmen dus ook gewoon tegen hun eigen wetten :') :') :')
pi_220587681
Partij Voor Verliezers
  woensdag 15 april 2026 @ 17:57:49 #8
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220587686
Die problemen blijven ook wel bestaan met goedkeuring van deze wetten. Geen zorgen.

Maar het is natuurlijk te belachelijk voor woorden om tegen te stemmen als PVV-zijnde. Beter iets dan niets, strenger kan altijd nog.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_220587699
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 17:57 schreef inslagenreuring het volgende:
Die problemen blijven ook wel bestaan met goedkeuring van deze wetten. Geen zorgen.

Maar het is natuurlijk te belachelijk voor woorden om tegen te stemmen als PVV-zijnde. Beter iets dan niets, strenger kan altijd nog.
Stem dan voor en ga het strenger proberen te maken inderdaad.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220587701
Gecontroleerde oppositie allen
pi_220587702
Nou eeeh Wilders wil al jaren illegaliteit strafbaar maken dus dat hij zijn senatoren opdracht geeft om tegen deze wet te stemmen lijkt mij helemaal niet verrassend. En hij heeft een punt mbt D66. Ook al heeft D66 inhoudelijk een zeer goed punt, is zoiets voor een populist natuurlijk volledig irrelevant.

Als het opvangen van asielzoekers verder escaleert en ons honderden miljoenen extra kost zal Wilders hard juichen. Dat is zeker waar alleen deze topictitel lijkt me een frame
  woensdag 15 april 2026 @ 18:03:26 #12
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220587707
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:02 schreef opgebaarde het volgende:
dus dat hij zijn senatoren opdracht geeft om tegen deze wet te stemmen lijkt mij helemaal niet verrassend.
Maar het is een wet van zijn eigen minister Faber :')
pi_220587708
Politiek en Nederland.
Nee, dat gaat niet samen.
  woensdag 15 april 2026 @ 18:04:38 #14
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220587744
Maar begrijp ik nu goed, dat de PVV in de 1e kamer eis stelt dat er eerst een volledig asielstop moet komen (iets waar de hele wet niet eens overgaat?)

Ik verwacht wel dat veel extreem rechtse partijen nu nog extremer gaan in wat ze willen. Puur om de polarisatie in stand te houden en puur relevant te willen blijven.

Beetje zoals wakker dier. Eerst moesten al het vlees 1 of liefst 2 sterren hebben. Iedereen ging mee. Dus wat doen... blij zijn.... Nee, natuurlijk niet. ze passen de eisen aan van het keur merk, en het gezeur begon opnieuw.
  woensdag 15 april 2026 @ 18:16:23 #16
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_220587763
Ach, Geert.
pi_220587774
Kan Greetje niet gewoon met pensioen?
pi_220587779
quote:
7s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:03 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Maar het is een wet van zijn eigen minister Faber :')
Die aangepast is....
  woensdag 15 april 2026 @ 18:23:00 #19
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_220587797
|:( |:(

Idioten zijn het ook.
pi_220587816
PV-Faal :')
Ook in moeilijke tijden.
pi_220587825
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:18 schreef VEM2012 het volgende:
Kan Greetje niet gewoon met pensioen?
Dat heb ik me ook wel eens serieus afgevraagd.

Geld moet geen probleem zijn, ben wel benieuwd in hoeverre hij nog beveiliging krijgt dan (denk aan situatie Lale Gül).
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
  woensdag 15 april 2026 @ 18:26:44 #22
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220587830
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:13 schreef Korenfok het volgende:
Maar begrijp ik nu goed, dat de PVV in de 1e kamer eis stelt dat er eerst een volledig asielstop moet komen (iets waar de hele wet niet eens overgaat?)

Ik verwacht wel dat veel extreem rechtse partijen nu nog extremer gaan in wat ze willen. Puur om de polarisatie in stand te houden en puur relevant te willen blijven.

Beetje zoals wakker dier. Eerst moesten al het vlees 1 of liefst 2 sterren hebben. Iedereen ging mee. Dus wat doen... blij zijn.... Nee, natuurlijk niet. ze passen de eisen aan van het keur merk, en het gezeur begon opnieuw.
Ze blijven alleen al relevant door de politieke onwil om wat aan de problemen te doen.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  woensdag 15 april 2026 @ 18:28:55 #23
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220587870
Worden ze toch weer door links tegengewerkt, het is toch wat!
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220587914
Mona vs Zita vanavond bij Pauw&De Wit

OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_220587938
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:26 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Dat heb ik me ook wel eens serieus afgevraagd.

Geld moet geen probleem zijn, ben wel benieuwd in hoeverre hij nog beveiliging krijgt dan (denk aan situatie Lale Gül).
Als hij met pensioen gaat en zijn mond dan ook dicht houdt, zou er dan nog echt iemand hem op willen zoeken?
  woensdag 15 april 2026 @ 18:51:38 #26
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220588031
quote:
10s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:32 schreef Regilio_ het volgende:
Mona vs Zita vanavond bij Pauw&De Wit

[ afbeelding ]
Wie is Zita?
pi_220588049
Dom Rechts
  woensdag 15 april 2026 @ 18:55:15 #28
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220588050
Lol. D66, CDA, PVV.
  woensdag 15 april 2026 @ 19:08:58 #29
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_220588108
Good riddance.
pi_220588195
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2026 18:19 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Die aangepast is....
Wetten worden heel vaak aangepast om ze door de eerste kamer te loodsen.

Als je een wet erdoor wil krijgen heb je een meerderheid in de 2e en 1e kamer nodig, dus daar werk je naar toe en dat weet de PVV ook wel.

Wetgeving veranderen in een land als Nederland is een traag proces, dus je pakt het stapje voor stapje aan en doet soms wat water bij de wijn.

Maar de PVV wil alles in 1x. Dat is leuk als je zelf een meerderheid hebt maar dat heeft de PVV niet.
Ze torpederen liever deze asielwet dan die stap vooruit te zetten.

Mss is een dictatuur wat voor Geert, dan heb je snel meerderheden.

Bedenk dat de wet zoals die er nu ligt 15 of 20 jaar geleden nog onmogelijk geweest zou zijn.

De vooruitgang (vanuit het PVV standpunt gezien) is er echt wel.
Maar je kan het niet altijd forceren en 100% je zin krijgen, dat kost tijd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')