abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220544431
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 22:27 schreef Toefjes het volgende:

[..]
Ja, het zou heel logisch zijn als in deze omstandigheden mensen de straat op zouden gaan om te roepen dat ze de man steunen die had geschreven dat iedereen in dat land zou sterven :')

Gekke NOS ook
nouja niemand in Iran durft natuurlijk niks te zeggen, want in zoverre worden ze opgehangen he?
alleen daarom zou je dat hele regime naar de klote moeten helpen.

Maar oke om een hele, hoe zei ie het, civilisatie tot de grond gelijk te maken, als uitspraak van USA president vind ik te ver gaan.

het is wel beetje onmenselijk he?
Do what you love, love what you do!
pi_220544444
vond het beetje typisch wel dat ik een week ervoor feest vierende mensen zie die blij zijn dat hun dictator weg is. En nu een aantal die zegt Iran is een wereldmacht :')
  donderdag 9 april 2026 @ 22:35:01 #178
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220544445
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 22:33 schreef kree het volgende:

[..]
nouja niemand in Iran durft natuurlijk niks te zeggen, want in zoverre worden ze opgehangen he?

Maar oke om een hele, hoe zei ie het, civilisatie tot de grond gelijk te maken, als uitspraak van USA president vind ik te ver gaan.

Het regime is al decennia kut in Noord-Korea, maar daar is nog niets ondernomen. Het gaat helaas totaal niet om het stoppen van het regime om de mensen daar te helpen.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  donderdag 9 april 2026 @ 22:35:27 #179
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220544446
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 22:34 schreef kree het volgende:
vond het beetje typisch wel dat ik een week ervoor feest vierende mensen zie die blij zijn dat hun dictator weg is. En nu een aantal die zegt Iran is een wereldmacht :')
93 miljoen mensen, die kunnen nog wel eens van mening verschillen.
pi_220544455
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 22:35 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Het regime is al decennia kut in Noord-Korea, maar daar is nog niets ondernomen. Het gaat helaas totaal niet om het stoppen van het regime om de mensen daar te helpen.
nee precies en dat is het hele ding waar ik me om irriteer.

Want zo doen ze het wel voorkomen, onderhand is het alleen een politiek spel over grondstoffen en winst, niemand die denkt aan de mensen ofzo in die regionen van regeren

En daar irriteer ik me mateloos aan.
  donderdag 9 april 2026 @ 22:38:43 #181
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220544465
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 22:36 schreef kree het volgende:

[..]
nee precies en dat is het hele ding waar ik me om irriteer.

Want zo doen ze het wel voorkomen, onderhand is het alleen een politiek spel over grondstoffen en winst, niemand die denkt aan de mensen ofzo in die regionen van regeren

En daar irriteer ik me mateloos aan.
Je leest ook hier op het forum dat er genoeg mensen graag weer terug willen gaan naar 'het recht van de sterkste' als het aankomt op olie en landjepik. Daarbij speelt de bevolking het liefst geen enkele rol, die tellen niet mee.
  donderdag 9 april 2026 @ 22:38:46 #182
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220544467
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 22:12 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Kan hier even geen touw aan vastknopen. Het Westen was als unieke beschaving al eeuwenoud? De Inca's? Horen die tot de Westerse beschaving? En wat dacht je van de geschiedenis van Chi?
Nee, want het gaat om zowel een cultureel als geografisch gebied. Daar behoren Zuid-Amerika en Azië niet toe, al valt er tegenwoordig in principe goed het argument te maken dat landen zoals Japan en Zuid-Korea behoorlijk 'verwesterd' zijn.

Onder historici is er niet een concrete consensus voor wanneer de term voor het eerste is gebruikt, sommigen zeggen de 18e of 19e eeuw, anderen wijzen weer naar de scheiding in het Romeinse Rijk (4e eeuw) of het Groot Schisma in de 11e eeuw.

Je kunt in elk geval met zekerheid stellen dat zeer invloedrijke periodes die het Westen uniek maken (denk hier met name aan de Renaissance, de wetenschappelijke revolutie, de Verlichting en industriële revolutie) al eeuwen teruggaan.

Het Westen valt dus niet te reduceren (wat sommigen dus lijken te denken) tot pakweg het homohuwelijk, toegang tot abortus of de afschaffing van de doodstraf. Dat zijn de progressief linkse idealen waar ik het gisteren al over had.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220544470
snappen jullie eigenlijk mijn standpunt hierover trouwens?
Want vraag me dat soms af?

Ik ben tegen een natie die denkt het beter te weten enzo en dan andere binnenvalt over een idee wat er mss is en de hele wereld erin mee willen nemen.
pi_220544471
quote:
14s.gif Op donderdag 9 april 2026 22:08 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat kun je vinden, maar het Westen was als unieke beschaving al eeuwenoud toen de doodstraf in veel landen nog bestond. En zoals we weten bestaat deze nog altijd in sommige staten in de VS. In Europa is de doodstraf pas in veel landen in de late 20e eeuw afgeschaft zoals in 1965 in het VK, in 1981 in Frankrijk en in 1994 in Italië.
Grappig Israël heeft de doodstraf zojuist weer aangenomen.

Wat wil je nu zeggen hiermee?
pi_220544481
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 22:38 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Je leest ook hier op het forum dat er genoeg mensen graag weer terug willen gaan naar 'het recht van de sterkste' als het aankomt op olie en landjepik. Daarbij speelt de bevolking het liefst geen enkele rol, die tellen niet mee.
yup en daar ben ik het dus niet mee eens (bevolking geen rol speelt)? denk dat er veel betere oplossingen zijn? samenwerken bv?
  donderdag 9 april 2026 @ 22:40:39 #186
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220544484
quote:
14s.gif Op donderdag 9 april 2026 22:38 schreef HowardRoark het volgende:
Het Westen valt dus niet te reduceren (wat sommigen dus lijken te denken) tot pakweg het homohuwelijk, toegang tot abortus of de afschaffing van de doodstraf. Dat zijn de progressief linkse idealen waar ik het gisteren al over had.
_O-

Mensenrechten zijn linkse progressieve idealen. Nou, maar weer terug naar homo's castreren, blijkbaar.
pi_220544488
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 22:33 schreef kree het volgende:

[..]

Ik denk inderdaad dat als iemand voor de camera iets zegt wat het regime niet aanstaat, er een hijskraan met touw gereserveerd wordt voor diegene.

De tweet van Trump heeft volgens experts er voor gezorgd dat de steun voor het regime weer gegroeid is. Die man doet echt alles fout.
pi_220544513
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 22:41 schreef Toefjes het volgende:

[..]
Ik denk inderdaad dat als iemand voor de camera iets zegt wat het regime niet aanstaat, er een hijskraan met touw gereserveerd wordt voor diegene.

De tweet van Trump heeft volgens experts er voor gezorgd dat de steun voor het regime weer gegroeid is. Die man doet echt alles fout.
het heeft geen reet geholpen joh, alleen maar meer haat en opstand vanuit Iran bevolking.

Want eerdere idee was we gaan jullie helpen om van jullie dictator af te komen.
Oke denk daar zullen best een deel van bevolking daar me eens zijn.

Wat ie nu zegt is, we brengen jullie land en bevolking terug naar het stenen tijd perk. Dat zei ie letterlijk he?

Hoe zou je zelf reageren als je in zo'n land zou wonen? ik snap wel dat ze nu nog meer tegen USA zijn als ooit.
  donderdag 9 april 2026 @ 22:43:57 #189
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220544515
quote:
14s.gif Op donderdag 9 april 2026 21:32 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Jawel, dat doe ik wel. Ik verwijs naar een post van gisteren waarin ik al een aantal punten benoem en ik de post van zojuist voeg ik daar nog verdere argumenten aan toe. Dat vormt wél een antwoord op jouw vraag. Doen alsof ik geen antwoord heb geleverd is natuurlijk gewoon gaslighting.
Nogmaals, in je eigen woorden, wat zijn voor jou westerse waarden?
Niet copy pasten, geen ontwijken, gewoon antwoord geven.
pi_220544516
quote:
14s.gif Op donderdag 9 april 2026 22:38 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee, want het gaat om zowel een cultureel als geografisch gebied. Daar behoren Zuid-Amerika en Azië niet toe, al valt er tegenwoordig in principe goed het argument te maken dat landen zoals Japan en Zuid-Korea behoorlijk 'verwesterd' zijn.

Onder historici is er niet een concrete consensus voor wanneer de term voor het eerste is gebruikt, sommigen zeggen de 18e of 19e eeuw, anderen wijzen weer naar de scheiding in het Romeinse Rijk (4e eeuw) of het Groot Schisma in de 11e eeuw.

Je kunt in elk geval met zekerheid stellen dat zeer invloedrijke periodes die het Westen uniek maken (denk hier met name aan de Renaissance, de wetenschappelijke revolutie, de Verlichting en industriële revolutie) al eeuwen teruggaan.

Dit waardeer ik, Howard, je maakt het wat duidelijker. Je zegt hier dus dat er zelfs onder historici geen consensus is. Wat je zelf wel doet is anderen er van betichten dat ze het Westen aanvallen, terwijl jezelf nu ook ziet dat dat niet een eenzijdig iets is. En de industriele revolutie is geen eeuwenoud en wordt hard ingehaald door andere landen dan het beeld wat jij van het Westen hebt.
pi_220544525
Trump familie is wel aardig wanhopig als ze de aandacht van Iran proberen af te leiden met een bericht over Epstein.
pi_220544544
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 22:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Trump familie is wel aardig wanhopig als ze de aandacht van Iran proberen af te leiden met een bericht over Epstein.
typisch trump, die man is retarded. geloof me nou maar. Niet te voorspellen ook en dat maakt hem een gevaarlijke gek met al deze shit.
  donderdag 9 april 2026 @ 22:46:49 #193
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220544547
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 22:43 schreef kree het volgende:

[..]
het heeft geen reet geholpen joh, alleen maar meer haat en opstand vanuit Iran bevolking.

Want eerdere idee was we gaan jullie helpen om van jullie dictator af te komen.
Oke denk daar zullen best een deel van bevolking daar me eens zijn.

Wat ie nu zegt is, we brengen jullie land en bevolking terug naar het stenen tijd perk. Dat zei ie letterlijk he?

Hoe zou je zelf reageren als je in zo'n land zou wonen? ik snap wel dat ze nu nog meer tegen USA zijn als ooit.
Is wel grappig, gisteren las ik in dit topic nog dat dit aan de mensen in Iran ligt. Die moesten eerst nog geholpen worden, maar als ze dan niet echt geholpen worden en na bombardenten weer bozer worden op de VS, dan is dat omdat ze verrot tot op het bot zijn.
  donderdag 9 april 2026 @ 22:50:16 #194
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220544576
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 22:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Nogmaals, in je eigen woorden, wat zijn voor jou westerse waarden?
Niet copy pasten, geen ontwijken, gewoon antwoord geven.
Ik heb letterlijk in mijn eigen woorden omschreven wat dit omvat. Die posts zijn geen copy pastes, maar door mij geschreven. Het is mij volledig onduidelijk wat je nog meer wilt dat ik opnoem en wat er niet duidelijk was aan die vorige posts.
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 22:40 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
_O-

Mensenrechten zijn linkse progressieve idealen. Nou, maar weer terug naar homo's castreren, blijkbaar.
Ach, weer een stropop.

Wist je trouwens dat in de daadwerkelijke lijst met mensenrechten het homohuwelijk niet eens staat? Abortus evenmin. Zie ook: Universal Declaration of Human Rights.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220544579
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 22:46 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Is wel grappig, gisteren las ik in dit topic nog dat dit aan de mensen in Iran ligt. Die moesten eerst nog geholpen worden, maar als ze dan niet echt geholpen worden en na bombardenten weer bozer worden op de VS, dan is dat omdat ze verrot tot op het bot zijn.
nee joh zo zit het helemaal niet?
Mensen waren blij dat ze van die leider af waren, en toen was het feest.

oke omdat het een staats regime is is er natuurlijk gelijk de volgende? dus dat hielp nog niks.

Wat er zou moeten zijn is een revolutie vanuit bevolking die dat aftuigt. niet USA maar vanuit land zelf.
want for sure dat mensen het daar er ook niet mee eens zijn.

maar de angst is te groot en er is een te groot deel nog aan de macht daar. Alleen de bevolking zelf kan dat doen.

En kijk kan USA zeggen we bombarderen jullie land plat en naar het stenen tijd perk terug.
Maar dat is ff makkelijk gezegd he zo? wat als je daar nu zelf woont en het wel eens bent met dat dat regime weg moet en USA komt bommen droppen op je familie.

Tuurlijk heb je dan haat?

Dit moet helemaal niet op manier van oorlogje spelen en geloof echt dat trump en Putin dit als spelletje risk zien ofzo.
pi_220544589
hou er maar over op want kan me er kwaad over maken, ik denk gewoon echt dat dit niet de manier is.
pi_220544603
afgezien daarvan de motieven om Iran aan te vallen vanuit USA zijn ook twijfelachtig he? Zeker als ie NAVO erbij wil hebben.

Want wat was de onwijze dreiging ook alweer?

ja dat ze mogelijk nucleair wat hebben?

ik weet niet denk even aan gifgas enzo etc wat ze toen ook dachten? tis maar een aanname, ik heb er niet echt bewijs van gezien.
pi_220544621
quote:
14s.gif Op donderdag 9 april 2026 22:50 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik heb letterlijk in mijn eigen woorden omschreven wat dit omvat. Die posts zijn geen copy pastes, maar door mij geschreven. Het is mij volledig onduidelijk wat je nog meer wilt dat ik opnoem en wat er niet duidelijk was aan die vorige posts.
[..]
Ach, weer een stropop.

Wist je trouwens dat in de daadwerkelijke lijst met mensenrechten het homohuwelijk niet eens staat? Abortus evenmin. Zie ook: Universal Declaration of Human Rights.
Goh en wist je dat de tien geboden ook nog steeds tellen voor christelijke westerse mens?
  donderdag 9 april 2026 @ 23:03:47 #199
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220544638
quote:
14s.gif Op donderdag 9 april 2026 22:50 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
[..]
Ach, weer een stropop.

Jij geeft het toch echt zelf aan. Het zijn zeker onderdelen van wat wij tegen woordig zien als 'Westerse beschaving'. Nogmaals, je mag het er niet mee eens zijn, maar ik weet wel bij welke beschaving ik wil horen en dat is niet de beschaving waarbij de inwoners ineens de meest normale rechten niet meer hebben, op basis van 'of ze wel of niet Westers zijn' en dan een vaag verhaal tot hoever die Westerse roots precies teruggaan. Want dat is allemaal selectief en heeeeeeeel toevallig altijd in het voordeel van jezelf en laten onze Westerse waarden nu dara juist haaks op staan.
pi_220544642
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 18:11 schreef AFA2022 het volgende:
Het wordt met de dag duidelijker hoe fragiel deze "ceasefire" is/was, ze hadden natuurlijk nooit aan deze illegale oorlog moeten beginnen. Het was vanaf het begin ook duidelijk dat Israel deze meteen zou dwarsbomen. Denk datTrump totaal geen plan had en roekeloos een oorlog begon waar hij zich door Israel in heeft laten slepen.

Verder vind ik het erg lastig om iets van optimisme te voelen. Het verschrikkelijke regime in Teheran blijft gewoon zitten en zal niet vriendelijker voor zijn eigen burgers of de buurlanden zijn geworden. Iedereen wantrouwt iedereen nu in de regio, nog meer dan voorheen. Iran wantrouwt de Koerden die voor de Amerikanen het regime omver hadden moeten gooien, maar dat niet wilden omdat zij ook de Amerikanen niet vertrouwen. De Golfstaten wantrouwen Iran, maar ook de VS en Israel. De oliemaatschappijen vertrouwen Trump niet meer. De Iraniërs zullen ook wel van de inwoners van Gaza gehoord hebben wat een wapenstilstand met Israel eigenlijk waard is.
Het enige goede dat uit deze ellendige oorlog voort zou kunnen komen, is dat de Amerikaanse kiezers (hopelijk) ook Trump niet meer vertrouwen.
De VS is volledig genaaid door Iran. Of eigenlijk door Trump, omdat die niet op wil geven. Ja, de VS geeft verreweg het meeste geld uit aan wapens ter wereld en heeft ook de beste en duurste wapens. Iran heeft een groter en heel modern leger, maar dat heeft nog maar heel weinig kunnen doen. Wat ze wel hebben is heel veel goedkope wapens die de VS met hun hele dure wapens, waar ze er veel minder van hebben, neer moeten schieten.

Wisten de Amerikaanse generaals dat? Hm. Die zeggen natuurlijk dat de VS het beste leger heeft en alles kan winnen. USA! USA! En ze geven misschien wel tien keer zoveel uit aan wapens dan Iran, maar hun wapens zijn honderd keer zo goedkoop. Ze hebben er dus tien keer zoveel.

De VS heeft een heel simpel scenario voor oorlogen: stuur er vliegdekschepen op af, schakel alle luchtafweer op de grond uit met raketten en dan de rest met vliegtuigen. Bombardeer alles wat gevaarlijk lijkt. En als alle tegenstanders dood zijn, marcheer je er een leger in om de laatste tegenstand op te ruimen en het bevel over te nemen.

Maar bij Iran zijn ze dus in stap twee blijven steken. En moeten ze op veilige afstand blijven om niet overmeesterd te worden door zwermen goedkope drones, bootjes en raketten. Ouch!

Dus ja, de generaals raden nu al het militaire geweld ten sterkste af, omdat ze ondertussen inzien dat ze niet kunnen winnen. Misschien over tien jaar, als ze genoeg geld van het congres krijgen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')