Kan het mij ook nauwelijks voorstellen dat het een groot aantal is, dat onterecht in de wia, wao of iva zitten. En de hanvol die ik wel ken, zijn collega's die na een lange(meer dan 30 tot 40 jaar werkervaring) zijn geheel of deels zijn afgekeurd en mogelijk niet eens hun pensioen halen. Laat staan als die naar de 70 gaat.quote:Op donderdag 9 april 2026 15:57 schreef probeer het volgende:
[..]
Jij ziet in je omgeving een grotere toename van mensen die onterecht in de WIA belanden, dan van mensen die terecht in de WIA belanden? Serieus?
Of is het eerder een 'ik ken een paar voorbeelden waarvan ík dénk dat het misschien wel eens onterecht zou kunnen zijn. Maar ik weet er eigenlijk het fijne niet van. En al helemaal niet van mensen die er wel terecht in zitten omdat ze daar niet mee te koop lopen.' ?
Precies. Maar zolang het over asiel gaat is het prima en kijkt men schijnbaar nergens anders naar.quote:Op donderdag 9 april 2026 14:33 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dit is (economisch) rechts beleid. Precies wat je krijgt wanneer je rechts stemt.
Gek. Want toen de PVV de grootste was, kreeg je niet dit beleid.quote:Op donderdag 9 april 2026 14:33 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dit is (economisch) rechts beleid. Precies wat je krijgt wanneer je rechts stemt.
Dat is zeker gek, want de PVV stemt vrijwel altijd met de VVD mee op dit soort onderwerpen. Ik vermoed dat dit er niet is geweest omdat het circuskabinet elkaar vanaf dag 1 de tent uitvocht en al snel viel.quote:Op donderdag 9 april 2026 19:26 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Gek. Want toen de PVV de grootste was, kreeg je niet dit beleid.
Welk beleid dan wel? Wat schreeuwen over asiel. En hoe zat het met 65 blijft 65. En de afgelopen periode was ook al een drama. Waardeloze partij net als JA21 en FvD dat neoliberale partijen zijn. Die halen hun stemmen alleen maar op het punt immigratie wat vanuit de EU geregeld word. Gelul. D66 en de VVD zijn ook van die liberale partijen maar laten dat ook merken en zijn daar open over.quote:Op donderdag 9 april 2026 19:26 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Gek toch. Dat het bij de PVV als grootste niet uitgekleed werd. Maar bij D66 als grootse compleet vanaf dag 1.quote:Op donderdag 9 april 2026 19:30 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat is zeker gek, want de PVV stemt vrijwel altijd met de VVD mee op dit soort onderwerpen. Ik vermoed dat dit er niet is geweest omdat het circuskabinet elkaar vanaf dag 1 de tent uitvocht en al snel viel.
Een andere reden zou kunnen zijn is dat het thema bestaanszekerheid toen nog een grote rol speelde tijdens de verkiezingen. Dan ga je niet meteen bij het eerste regeerakkoord al de botte bijl zetten hierin.quote:Op donderdag 9 april 2026 19:33 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Gek toch. Dat het bij de PVV als grootste niet uitgekleed werd. Maar bij D66 als grootse compleet vanaf dag 1.
Daarmee zeg je dus dat bestaanszekerheid voor D66 niet zo'n grote rol speelt.quote:Op donderdag 9 april 2026 19:36 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Een andere reden zou kunnen zijn is dat het thema bestaanszekerheid toen nog een grote rol speelde tijdens de verkiezingen. Dan ga je niet meteen bij het eerste regeerakkoord al de botte bijl zetten hierin.
Nee klopt. Dat is een economisch rechtse elitaire partij. De linkse stemmers die daarop hebben gestemd hebben zichzelf (weer) in de voet geschoten.quote:Op donderdag 9 april 2026 19:38 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Daarmee zeg je dus dat bestaanszekerheid voor D66 niet zo'n grote rol speelt.
Ja.quote:Op donderdag 9 april 2026 19:40 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Nee klopt. Dat is een economisch rechtse elitaire partij. De linkse stemmers die daarop hebben gestemd hebben zichzelf (weer) in de voet geschoten.
quote:Op donderdag 9 april 2026 19:26 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
quote:https://www.omropfryslan.(...)werkende-nederlander
De verkeerde maatregel op het verkeerde moment. Dat zegt CNV-voorzitter Piet Fortuin over het besluit van kabinet Schoof om de WW-uitkering met een half jaar in te korten. Vooral oudere werklozen worden de dupe van deze bezuiniging, zegt Fortuin. "Ze gaan er gemiddeld 8500 euro op achteruit. Dat is veel geld."
Het CNV heeft de afgelopen week de gevolgen van een kortere WW geanalyseerd. De conclusies liegen er niet om. "Mensen boven de 55 en zeker mensen boven de 60 jaar komen moeilijk aan het werk. Zij gaan eerder de bijstand in. Als je een eigen huis hebt moet je dat huis ook nog opeten, voordat je een uitkering krijgt. Dat doet dubbel zeer."
De kortere WW kan zo'n 65.000 werklozen geldpijn opleveren, heeft het CNV becijferd. Een gemiddelde WW-uitkering is in Nederland 24.000 euro per jaar, een bijstandsuitkering 15.000 euro.
"Een kortere WW lijkt een populaire maatregel in deze tijd van personeelskrapte, maar niet iedereen profiteert daarvan. Werklozen boven de 60 solliciteren zich suf, maar vinden geen nieuwe baan", zegt Fortuin.
Fortuin wijst er ook op dat het economisch klimaat op dit moment onzeker is. "We zitten nog niet in een recessie, maar de economie is aan het kantelen. We zien meer faillissementen en meer bedrijven die zich voorbereiden op reorganisaties."
Net in zo'n tijd moet je een sociaal vangnet als de WW in stand houden, vindt hij. "Ik denk dat we meer reorganisaties zullen krijgen dan de afgelopen jaren. De timing van deze maatregel is daarom heel ongelukkig."
Fortuin is van mening dat de WW-uitkering de laatste jaren al sterk is uitgekleed. "In het verleden was het 60 maanden. Dat werd eerst 48 maanden en later 24. Nu zijn er nog maar 18 maanden van over."
Het CNV is ook van mening dat een kortere WW in strijd is met het streven met de belangen van 'bestaanszekerheid' en de' hardwerkende Nederlander', uitgangspunten van coalitiepartijen NSC en VVD. "Bestaanzekerheid is voor de oudere werkloze niet aan de orde."
Minister van sociale zaken Eddy van Hijum heeft het CNV laten weten dat de kortere WW is afgesproken in het regeerakkoord en zodoende moet worden uitgevoerd, maar de vakbond vindt dat niet voldoende.
Het CNV gaat zich nu met de leden beraden op mogelijke acties tegen een kortere WW. "We laten dit er niet bij zitten. Daarvoor zijn de gevolgen van deze bezuiniging te groot", zegt voorzitter Fortuin.
Dat soort plannen waren er dus wel degelijk.quote:https://www.pwnet.nl/4930(...)gratieverplichtingen
Het kabinet wil de WIA verbeteren en vereenvoudigen met concrete voorstellen gebaseerd op de aanbevelingen van de OCTAS-commissie. “We willen een arbeidsongeschiktheidsstelsel waarin bestaanszekerheid en vertrouwen centraal staan", is te lezen in de Miljoenennota. “En een stelsel dat toekomstbestendig, betaalbaar en uitvoerbaar is.” Het kabinet komt tegen het einde van het jaar met voorstellen voor de uitwerking van OCTAS.
[..]
Ook werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland juichen de plannen van het kabinet om het WIA-stelsel te vereenvoudigen toe. “Het kabinet is voornemens de WIA op langere termijn meer te richten op re-integratie en minder op (medische) beoordeling", aldus de organisaties.
[..]
Meer wendbaarheid bij re-integratieverplichtingen
Verder wil het kabinet kleine en middelgrote ondernemers meer wendbaarheid geven bij re-integratieverplichtingen voor hun zieke werknemers. “Dat kan door eerder duidelijkheid te creëren over het vervangen van een langdurig zieke werknemer", aldus kabinet-Schoof in de Miljoenennota. Het kabinet werkt de plannen hiervoor, naar eigen zeggen, zo snel mogelijk uit. De aanzet was al gegeven door het vorige kabinet.
Arbeidsmarkthervorming: eerder re-integreren na ziekte bij andere werkgever
Volgens Annemarie Busse, arbeidsrechtadvocaat bij WVO Advocaten, geeft het nieuwe wetsvoorstel geen stimulans voor de zieke werknemer. “De Raad voor de Rechtspraak gaf eerder al een heel negatief advies over het wetsvoorstel van het vorige kabinet. Ik denk dat dit alleen maar tot meer conflicten gaat leiden tussen werknemer en werkgever", aldus de arbeidsrechtadvocaat.
Dit dus.quote:Op donderdag 9 april 2026 19:30 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat is zeker gek, want de PVV stemt vrijwel altijd met de VVD mee op dit soort onderwerpen. Ik vermoed dat dit er niet is geweest omdat het circuskabinet elkaar vanaf dag 1 de tent uitvocht en al snel viel.
Nou, fijn dat je daar met je stem op VVD? JA21? wel rekening mee hield.quote:Op donderdag 9 april 2026 19:45 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ja.
Ik vind D66 vooral ook een heel individualistische partij. Die niet zoveel geeft om het sociale weefsel in onze samenleving.
Plus het huidige jaar als dat al op de helft is. Arbeidsverleden telt niet mee als je daar niet aan voldoet.quote:Op donderdag 9 april 2026 17:52 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het is 4 van de 5 jaar. En afhankelijk van je arbeidsverleden tot 2 jaar WW.
een jaar WW is meer dan genoegquote:Op donderdag 9 april 2026 17:52 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het is 4 van de 5 jaar. En afhankelijk van je arbeidsverleden tot 2 jaar WW.
Voor veel linkse stemmers is bestaanszekerheid een bijzaak.quote:Op donderdag 9 april 2026 19:40 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Nee klopt. Dat is een economisch rechtse elitaire partij. De linkse stemmers die daarop hebben gestemd hebben zichzelf (weer) in de voet geschoten.
Onzin. En bizar dat je het zo probeert te framen.quote:Op donderdag 9 april 2026 21:00 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Voor veel linkse stemmers is bestaanszekerheid een bijzaak.
Enfin, dat is de conclusie je kan trekken gezien de leegloop bij de SP en de groei van PvdA-GL en D66.
Het beleid in de grote steden waar PvdA-GL en D66 vrijwel altijd naar elkaar toekruipen bevestigen dat, nergens is de woningnood en armoede zo hoog als in linkse bolwerken.
Dat komt door globalisatie. Niet meer dan dat. Niet een partij die dit nog gaat veranderen. De leegloop bij de SP komt ook vanwege hun presentatie. Dat zie je ook bij vakbonden terug. Nu heb ik de laatste keer blanco gestemd. Maar mocht ik nog ooit een keer ga stemmmen dan maar SP hoewel ik liever een PvdA zou zien voor de periode Kok. Maar dat zal wel niet meer passen in een globaliserende wereld. Bovendien en dat merk ik persoonlijk word je toch niet meer serieus genomen.quote:Op donderdag 9 april 2026 21:00 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Enfin, dat is de conclusie je kan trekken gezien de leegloop bij de SP en de groei van PvdA-GL en D66.
Het beleid in de grote steden waar PvdA-GL en D66 vrijwel altijd naar elkaar toekruipen bevestigen dat, nergens is de woningnood en armoede zo hoog als in linkse bolwerken.
Linkse stemmers willen graag een sociaal vangnet. Bestaanszekerheid. Rechts vind, dat burgers daar zelf maar voor moeten zorgen. Winnen of doodgaan.quote:Op donderdag 9 april 2026 21:00 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Volt.quote:Op donderdag 9 april 2026 21:18 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat komt door globalisatie. Niet meer dan dat. Niet een partij die dit nog gaat veranderen. De leegloop bij de SP komt ook vanwege hun presentatie. Dat zie je ook bij vakbonden terug. Nu heb ik de laatste keer blanco gestemd. Maar mocht ik nog ooit een keer ga stemmmen dan maar SP hoewel ik liever een PvdA zou zien voor de periode Kok. Maar dat zal wel niet meer passen in een globaliserende wereld. Bovendien en dat merk ik persoonlijk word je toch niet meer serieus genomen.
Rechts Nederland wil per se op kracht winnen van de nieuwkomers, hebben liever kracht dan verstand.quote:Op donderdag 9 april 2026 22:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Linkse stemmers willen graag een sociaal vangnet. Bestaanszekerheid. Rechts vind, dat burgers daar zelf maar voor moeten zorgen. Winnen of doodgaan.
Werknemers die niks kosten.quote:Op donderdag 9 april 2026 22:57 schreef torentje het volgende:
[..]
Rechts Nederland wil per se op kracht winnen van de nieuwkomers, hebben liever kracht dan verstand.
Ik vind dat mensen die kunnen werken gestimuleerd mogen worden.quote:Op donderdag 9 april 2026 13:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat heeft niets te maken met het verlagen van het maximum dagloon voor uitkeringen
dat verlaagde maximum is alsnog veel en veel hoger dan in de andere EU landen
vind jij dat mensen die al meer dan twee jaar thuis zitten het bruto van 3705 euro te laag??
er zijn zat mensen die 24/7 keihard werken die dat niet krijgen
[..]
[..]
[..]
Ja, dat kunnen ze beter aan jou geven.quote:Op donderdag 9 april 2026 23:36 schreef Memeowitz het volgende:
Elk jaar 3 miljard graties voor Zelensky. Geen lening gewoon een gift. Het kan wél
Het is een economisch rechtse partij met soms progressieve standpunten op sociaal vlak.quote:Op donderdag 9 april 2026 19:38 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Daarmee zeg je dus dat bestaanszekerheid voor D66 niet zo'n grote rol speelt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |