https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.htmlquote:Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.
Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979
Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld
Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
Deze love-triangle blijft bizar.quote:Op maandag 6 april 2026 21:06 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Tijd voor Bibi om inlichtingen en wapens aan Oekraïne te leveren.
Toegegeven, ik moest even op de kalender kijken welke datum het vandaag wasquote:Op maandag 6 april 2026 20:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Doen ze niet. Iran handelt rationeel en vergeldt heel consequent precies wat hun eerst is aangedaan.
Bovendien is het vanuit de islamitische leer niet toegestaan en is het slechte pr
Als zoiets gebeurd is het een false flag van Israël
Iran heeft veel sterkere banden met China. Iran vertrouwt Rusland voor geen meter. Ook wapenleveranties zijn er al jaren niet.quote:Op maandag 6 april 2026 21:06 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Tijd voor Bibi om inlichtingen en wapens aan Oekraïne te leveren.
quote:Op maandag 6 april 2026 21:12 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Iran heeft veel sterkere banden met China. Iran vertrouwt Rusland voor geen meter. Ook wapenleveranties zijn er al jaren niet.
Overigens: Israel, Rusland en Qatar vormen een alliantie.
Een ander blok is Pakistan, Saudie Arabie en Turkije
Jazeker!quote:
Nou kom eens met artikelen die dit bewijzen. Israël/Rusland/Qatarquote:Op maandag 6 april 2026 21:12 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Iran heeft veel sterkere banden met China. Iran vertrouwt Rusland voor geen meter. Ook wapenleveranties zijn er al jaren niet.
Overigens: Israël, Rusland en Qatar vormen een alliantie.
Een ander blok is Pakistan, Saudi Arabië en Turkije
Ik ga maar weer wat anders doenquote:Op maandag 6 april 2026 21:18 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Jazeker!
En Qatar financiert Hamas.
Dus die ene alliantie zou moeten zijn: Israël, Rusland, Qatar en Hamas.
Zie boven.quote:Op maandag 6 april 2026 21:20 schreef Elizium het volgende:
[..]
Nou kom eens met artikelen die dit bewijzen. Israël/Rusland/Qatar
Israël en Rusland is erg gespannen relatie. En Qatar is een Concurrent in de Gas markt.
En Rusland die Iran geen wapens levert?
Die Leveren zelfs onderling, Iran levert drones aan Rusland.
En drones vallen niet onder wapens? Wat boeit het model wapen. Drones zijn volgens mij ook de toekomst, niet een paar SU straaljagers.quote:Op maandag 6 april 2026 21:22 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Zie boven.
Correct dat ze samen in het drone programma zitten. Alle grote hoogwaardige projecten - S400, Su-35S - zijn niet doorgegaan richting Iran.
Het stikt van de Jezussen in Amerika.quote:Op maandag 6 april 2026 21:06 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat een doodeng land is deze radicaal evangelische versie van de Verenigde Staten geworden.
Doodeng.
Zeker.quote:Op maandag 6 april 2026 21:25 schreef Elizium het volgende:
[..]
En drones vallen niet onder wapens? Wat boeit het model wapen. Drones zijn volgens mij ook de toekomst, niet een paar SU straaljagers.
Eigenlijk vind ik die vergelijking van Hegseth toch wel opmerkelijk.. Als je dat ziet dan geloof ik wel dat je die opmerking maakt..quote:Op maandag 6 april 2026 21:06 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat een doodeng land is deze radicaal evangelische versie van de Verenigde Staten geworden.
Doodeng.
Het zijn allemaal rare constellaties, maar de relatie tussen Israel en Oekraine is wel warm hoor. Ook omdat de informele kring rondom Zelensky vaak Israelisch is. Ook tijdens de Gaza-oorlog koos Zelensky zonder voorbehoud partij voor Israel. Dat terwijl zijn trouwste supporters (EU) juist tegen Israel waren en Trump weer voor, maar die heeft weer een hekel aan Zelensky.quote:Op maandag 6 april 2026 21:19 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Hiers meer info.
Israel leverde overigens wapens, o.a. Tavor, aan Ukraine, maar is daarmee gestopt toen Azov wat te veel met wolfsangel en zwarte zonnen begon te zwaaien en dit in Israel in het nieuws kwam.
Wat is het andere kamp, China Iran en Rusland?quote:Op maandag 6 april 2026 21:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het zijn allemaal rare constellaties, maar de relatie tussen Israel en Oekraine is wel warm hoor. Ook omdat de informele kring rondom Zelensky vaak Israelisch is. Ook tijdens de Gaza-oorlog koos Zelensky zonder voorbehoud partij voor Israel. Dat terwijl zijn trouwste supporters (EU) juist tegen Israel waren en Trump weer voor, maar die heeft weer een hekel aan Zelensky.
Als er uiteindelijk partijen gemaakt worden voor WO3, dan zitten Oekraine, Israel, de VS en de EU echt wel in hetzelfde kamp, maar helemaal van harte zal dat zeker niet zijn.
Denk ik wel in hoofdlijnen. En dan heb je nog landen als Noord-Korea, Cuba, Venezulea, wat Arabische landen misschien, Wit-Rusland... India is de grote vraag natuurlijk. Toch 1G5 mensen.quote:Op maandag 6 april 2026 21:54 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Wat is het andere kamp, China Iran en Rusland?
Nou dan begrijp ik die binaire keuze wel.
quote:De VS in oorlog: de president handelt alleen met zijn psychofanten, het Congres is irrelevant, het publiek wordt in het duister gehouden, dikke lagen propaganda, de pers is bang om iets te onderzoeken of zelfs maar te rapporteren wat er gebeurt. Niet hoe democratieën horen te werken.
quote:In de maand die ik volledig in Iran doorbracht, heb ik niemand "Dood aan Amerika" horen roepen. Maar in de afgelopen weken heb ik veel Amerikanen "Dood aan Iran" horen roepen -- zelfs de opperbevelhebber.
En dit is allemaal 10 jaar geleden al voorspeld, maar MAGA is zo goedgelovig dat ze eerst meenden dat zulke dingen nooit onder zijn bewind zouden gebeuren en nu zie je van allerlei domme smoesjes en zogenaamde 4d-Chess (Oorlog in Iran is de schuld van Obama/Hillary Clinton, Trump moest het oplossen) totaal zichzelf tegenspreken.quote:
Welke MAGA gaat eens toegeven dat ie het verkeerd had?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 6 april 2026 21:07 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Toegegeven, ik moest even op de kalender kijken welke datum het vandaag was
quote:
Lol, je hoeft het niet met iemand eens te zijn, maar iets inhoudelijks heb ik je nooit zien posten.quote:Op maandag 6 april 2026 21:22 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Ik ga maar weer wat anders doen
Israel zal nooit zijn geopolitieke belangen en invloed in Afrika opgeven voor Ukraine.quote:Op maandag 6 april 2026 21:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het zijn allemaal rare constellaties, maar de relatie tussen Israel en Oekraine is wel warm hoor. Ook omdat de informele kring rondom Zelensky vaak Israelisch is. Ook tijdens de Gaza-oorlog koos Zelensky zonder voorbehoud partij voor Israel. Dat terwijl zijn trouwste supporters (EU) juist tegen Israel waren en Trump weer voor, maar die heeft weer een hekel aan Zelensky.
Als er uiteindelijk partijen gemaakt worden voor WO3, dan zitten Oekraine, Israel, de VS en de EU echt wel in hetzelfde kamp, maar helemaal van harte zal dat zeker niet zijn.
Volgens mij valt de invloed van Israel in Afrika nog wel mee.quote:Op maandag 6 april 2026 22:14 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Israel zal nooit zijn geopolitieke belangen en invloed in Afrika opgeven voor Ukraine.
Wel eens in Israel geweest?
Alles in het openbaar is in het Engels, Herbreeuws en Russisch.
En of de VS Europa komt helpen is maar de vraag. De wereld is veranderd - wat bij veel mensen nog niet doordringt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |