Onderzoek betrouwbaarheid van kranten:
POLLquote:
Telegraaf tekent protest aan tegen ‘feitenvrije column’ in Volkskrant
Hoofdredacteur Kamran Ullah van De Telegraaf vindt dat Sander Schimmelpenninck aanzet tot polarisatie - ‘waar ook meteen dreigementen aan hangen’ - met zijn recente Volkskrant-column waarin hij stelt dat Wierd Duk moet worden aangesproken ‘op de manier waarop hij online extremisme aanjaagt’.
Laatste wijziging: 1 augustus 2024, 12:57
In dezelfde column trekt hij de integriteit van twee Telegraaf-journalisten in twijfel en verwijt hij de krant ‘corrupte’ verslaggeving.
Ullah tekent protest aan tegen deze aantijgingen en heeft contact opgenomen met de hoofdredactie van de Volkskrant.
In Schimmelpennincks column van 22 juli met de kop ‘Mensen als Geert Wilders en Wierd Duk moeten worden aangesproken op de manier waarop zij online extremisme aanjagen’ noemt hij Duk ‘Telegraaf-propagandist’ en ‘fanatiek twitteraar, met een tijdlijn vol moslimhaat’.
Algemeen hoofdredacteur Kamran Ullah van De Telegraaf vindt deze kwalificaties not done, zo valt op te maken uit de jongste aflevering van de podcast Telegraafkwartier.
‘Voor Schimmelpenninck zijn Wierd Duk en De Telegraaf een soort obsessie’
‘Voor Schimmelpenninck zijn Wierd Duk en De Telegraaf een soort obsessie. Ik kan me voorstellen dat die columns het ook goed doen. En dat dit ook de reden is voor de Volkskrant om dat op die manier te blijven afdrukken. Want ik zag zelfs dat in de kop op de website - op de homepage van de Volkskrant - een hele dag lang de naam van Wierd Duk wordt getoond. Wij werken hier met data-analyses en zijn ook (net als de Volkskrant, red.) continu aan het kijken wat de beste kop van het verhaal kan zijn, want je wil uiteindelijk zoveel mogelijk mensen in het verhaal trekken. Daar baseer je je kop op - naast journalistieke afwegingen.
Maar hieruit maak ik op dat het dus ook gewoon een verdienmodel is. Alleen het gaat wel over de rug van journalisten, want ik vind het gevaarlijk als we op deze manier journalisten van andere media met naam en toenaam benoemen. Omdat er ook meteen dreigementen aan hangen. In een gepolariseerde land is dat wat er gebeurt. Je zegt richting je eigen achterban: die is fout, en diegene krijgt vervolgens dus ook bagger over zich heen. Daar teken ik echt protest tegen aan.’
Ullah zegt hierover contact te hebben gehad met de hoofdredactie van de Volkskrant. ‘Ik heb mijn mening laten horen en ik heb ook de andere kant gehoord.’
Over hoe die andere kant erover denkt wil Ullah ‘niet uitweiden’.
Het heeft te maken met de vrijheid van de columnist, niet met een verdienmodel.
Adjunct-hoofdredacteur Chris Buur van de Volkskrant wil er wel iets over zeggen: ‘We kunnen elkaar vinden in de constatering dat je, over het algemeen gesproken, niet te veel op de persoon moet schrijven. Tegelijk staat het columnisten vrij om scherpe kritiek te verwoorden, dat heeft met vrijheid van de columnist te maken, niet met een verdienmodel.’
Columnisten o.a.
Valentijn Driessen
Lale Gui
Ronald Plasterk
Wierd Duk