https://www.ad.nl/binnenl(...)rgaandonor~a6b3133d/quote:50.000 euro of een levenslange gratis zorgverzekering: Erasmus MC onderzoekt beloning voor orgaandonor
Het afstaan van een nier in ruil voor een levenslange zorgverzekering. Of het doneren van een stukje lever voor 50.000 euro cash. Op dit moment is betalen voor een orgaan vrijwel overal ter wereld verboden. Het Erasmus MC doet nu onderzoek naar het belonen van orgaandonoren. „Patiënten reizen de wereld over op zoek naar een nier.”
[..]
Voorstanders vinden inderdaad dat arme mensen dit prima zelf kunnen beslissen.quote:Op zondag 5 april 2026 13:50 schreef Mortaxx het volgende:
Als de donatie geen negatieve gevolgen heeft voor de donor. Waarom niet?
Of heb je liever dat de armen arm blijven
Volgens het artikel is een jarenlange nierdialyse ook heel duur.quote:
Ongetwijfeld.quote:Op zondag 5 april 2026 13:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Volgens het artikel is een jarenlange nierdialyse ook heel duur.
Die bestaat niet eens, M8 Competition is het hoogst haalbare.quote:Op zondag 5 april 2026 13:52 schreef epicbeardman het volgende:
Hmm dan komt die BMW M8 CS toch dichtbij
Wat inderdaad vooral interessant is, is of je ook betaald kunt krijgen voor de organen van iemand anders.quote:Op zondag 5 april 2026 13:53 schreef StateOfMind het volgende:
*koopt geluiddichte container, bij voorkeur compleet met tandartsstoel
**gaat illegalen lokken door ze een verblijfsvergunning te beloven
Van twee naar een werkende nier zal echt niet in mijn voordeel werken. Dus die negatieve gevolgen zijn er altijd.quote:Op zondag 5 april 2026 13:50 schreef Mortaxx het volgende:
Als de donatie geen negatieve gevolgen heeft voor de donor.
quote:Op zondag 5 april 2026 14:03 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Wat inderdaad vooral interessant is, is of je ook betaald kunt krijgen voor de organen van iemand anders.
Van nier dialyse naar nier leasenquote:
À 2 nieren per stuk mwoehahahaquote:
Ik bedoel dat mensen op straat ontwaken met een hechting aan de kant van één nier en dat soort horror.quote:
Een van je nieren afstaan is altijd ontzettend gevaarlijk. Want als er iets misgaat met de ene overgebleven nier, ben je gelijk de sigaar.quote:Op zondag 5 april 2026 13:50 schreef Mortaxx het volgende:
Als de donatie geen negatieve gevolgen heeft voor de donor. Waarom niet?
Ik ontken allesquote:Op zondag 5 april 2026 14:13 schreef Horzula het volgende:
[..]
Ik bedoel dat mensen op straat ontwaken met een hechting aan de kant van één nier en dat soort horror.
En een stukje lever dan zoals in het artikel? Dat groeit toch terugquote:Op zondag 5 april 2026 14:16 schreef Tijn het volgende:
[..]
Een van je nieren afstaan is altijd ontzettend gevaarlijk. Want als er iets misgaat met de ene overgebleven nier, ben je gelijk de sigaar.
-edit: Niet goed gelezenquote:Op zondag 5 april 2026 14:19 schreef suijkerbuijk het volgende:
50k voor een stukje lever kan gewoon.
De lever is de enigste orgaan in het lichaam dat weer 100% terug groeit.
Maar vele levens kunnen hierdoor gered worden .
Zeker bij kinderen.
Verrek, iddquote:Op zondag 5 april 2026 14:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, stukje lever wordt ook in het artikel genoemd.
Grote kans dat ze dit liever niet doen, maar besluiten te doen uit wanhoop en geldzorgen. Foute boel dus.quote:Op zondag 5 april 2026 13:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Voorstanders vinden inderdaad dat arme mensen dit prima zelf kunnen beslissen.
Lever zou ik meer voor zijn, omdat je ook maar een klein stukje nodig hebt en de rest perfect weer aangroeit. Bij nieren moet ik het nog maar allemaal zien. We hebben er niet voor niets twee evolutionair gekregen. Er zullen ongetwijfeld effecten gaan zijn, misschien komen we daar nog achter.quote:Op zondag 5 april 2026 14:19 schreef suijkerbuijk het volgende:
Zeker bij kinderen.
Maar je hebt dan wel 50k op de bankquote:Op zondag 5 april 2026 14:30 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Lever zou ik meer voor zijn, omdat je ook maar een klein stukje nodig hebt en de rest perfect weer aangroeit. Bij nieren moet ik het nog maar allemaal zien. We hebben er niet voor niets twee evolutionair gekregen. Er zullen ongetwijfeld effecten gaan zijn, misschien komen we daar nog achter.
- de belastingquote:Op zondag 5 april 2026 14:32 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Maar je hebt dan wel 50k op de bank
En dan moet je ook geen schulden hebben. Lijkt mij niet dat verstandige mensen dit doen voor 50.000. Je moet echt wanhopig zijn.quote:
Dat heb ik sowieso al:quote:Op zondag 5 april 2026 14:32 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja het is niet zo heel veel geld. Ik verdien prima, maar om even een nier af te staan voor 50k. Mwa. Je moet eigenlijk wel een klein beetje wanhopig zijn om zoiets te doen. Denk dat dit vooral de armen heel erg in de kaart speelt.quote:Op zondag 5 april 2026 14:35 schreef Cherni het volgende:
[..]
En dan moet je ook geen schulden hebben. Lijkt mij niet dat verstandige mensen dit doen voor 50.000. Je moet echt wanhopig zijn.
Dat is het trieste.quote:Op zondag 5 april 2026 14:38 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ja het is niet zo heel veel geld. Ik verdien prima, maar om even een nier af te staan voor 50k. Mwa. Je moet eigenlijk wel een klein beetje wanhopig zijn om zoiets te doen. Denk dat dit vooral de armen heel erg in de kaart speelt.
Je hebt er alleen niet veel aan als het op de bank staat.quote:Op zondag 5 april 2026 14:32 schreef Starhopper het volgende:
[..]
quote:Op zondag 5 april 2026 14:38 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat heb ik sowieso al:
[ link | afbeelding ]
Geen flauw idee, is van internetquote:Op zondag 5 april 2026 14:38 schreef Horzula het volgende:
[..]
Ik mis de tuinbonen en dat glas wijn is zeker een lekkere Chianti?
Dat ja, arme mensen en/of mense die diep in de schulden zitten.quote:Op zondag 5 april 2026 14:38 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ja het is niet zo heel veel geld. Ik verdien prima, maar om even een nier af te staan voor 50k. Mwa. Je moet eigenlijk wel een klein beetje wanhopig zijn om zoiets te doen. Denk dat dit vooral de armen heel erg in de kaart speelt.
Of als iemand in je omgeving, kind of broer, opeens een nier nodig heeft.quote:Op zondag 5 april 2026 14:44 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat ja, arme mensen en/of mense die diep in de schulden zitten.
Voor die groep zal het wellicht aanlokkelijk zijn, zonder er goed over na te denken.
En een mens heeft er niet voor niks 2, ook al kun je met 1 nier gewoon leven.
En je weet nooit of je niet zelf ooit nierproblemen krijgt, en dan heb je er nog maar 1.
Voor familie is het iets anders, dat doe je zelfs prodeo. Zolang je gezond bent moet je niet gaan klooien met je lichaam mbt organen.quote:Op zondag 5 april 2026 14:44 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat ja, arme mensen en/of mense die diep in de schulden zitten.
Voor die groep zal het wellicht aanlokkelijk zijn, zonder er goed over na te denken.
En een mens heeft er niet voor niks 2, ook al kun je met 1 nier gewoon leven.
En je weet nooit of je niet zelf ooit nierproblemen krijgt, en dan heb je er nog maar 1.
Voor sperma doneren krijg je ook geld toch?quote:Op zondag 5 april 2026 14:22 schreef MichaelScott het volgende:
Waarom wel voor organen en niet voor bloed of sperma?
Dit. Het lijkt me medisch-ethisch zeer dubieus.quote:Op zondag 5 april 2026 14:28 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Grote kans dat ze dit liever niet doen, maar besluiten te doen uit wanhoop en geldzorgen. Foute boel dus.
Compleet belachelijk voorstel inderdaad. Mensen met schulden kunnen hier de dupe van worden.quote:Op zondag 5 april 2026 16:46 schreef Viv het volgende:
[..]
Dit. Het lijkt me medisch-ethisch zeer dubieus.
Het zou een vrije keuze moeten zijn om een orgaan af te staan. Uit altruïsme, om een bekende of onbekende medemens te helpen zonder er zelf beter van te worden.
Belonen gaat ongelijkheid in de hand werken: rijke mensen houden hun organen lekker zelf, arme mensen staan ze af.
En van loterijwinnaars weten we dat een aanzienlijk deel na een aantal jaar weer terug op het oude niveau is. Dan ben je dus alsnog arm, terwijl je wel de risico's van orgaandonatie erbij hebt gekregen voor de rest van je leven.
Mensen kunnen nu al dienstdoen als proefkonijn voor experimenteel onderzoek naar nieuwe medicatie. Dat trekt vaak ook louter wat studentjes aan die snel extra cash nodig hebben. Ben je arm en zit je in de bijstand is het sowieso niet aantrekkelijk om in één keer 50k op je rekening gestort te krijgen.quote:Op zondag 5 april 2026 16:46 schreef Viv het volgende:
[..]
Dit. Het lijkt me medisch-ethisch zeer dubieus.
Het zou een vrije keuze moeten zijn om een orgaan af te staan. Uit altruïsme, om een bekende of onbekende medemens te helpen zonder er zelf beter van te worden.
Belonen gaat ongelijkheid in de hand werken: rijke mensen houden hun organen lekker zelf, arme mensen staan ze af.
En van loterijwinnaars weten we dat een aanzienlijk deel na een aantal jaar weer terug op het oude niveau is. Dan ben je dus alsnog arm, terwijl je wel de risico's van orgaandonatie erbij hebt gekregen voor de rest van je leven.
Drie maanden inkomsten die je misloopt mocht je een fysiek zwaar beroep uitoefenen. Je baas ziet je al aankomen. Onder de streep houdt je misschien net genoeg over voor een nieuwe goedkope hatchback.quote:Revalideren na het geven van een donornier is
een proces dat bij de meeste donoren ongeveer één tot drie maanden in beslag neemt, waarbij de eerste zes weken worden gebruikt voor rust en fysiek herstel. Gemiddeld zijn donoren één maand na de operatie voor 80% hersteld.
Je vergeet alleen even dat een gedeeltelijke levertransplantatie niet geheel zonder risico's is, en sommige mensen maanden moeten herstellen, zelf ziek worden, of zelfs overlijden. Is dat dan de ¤50.000 waard?quote:Op zondag 5 april 2026 14:19 schreef suijkerbuijk het volgende:
Zeker bij kinderen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |