Ja leuk totdat de VS besluit om te stoppen met wapenleveranties en inlichtingeninformatie aan Oekraïne. Dan hebben we dus een groot probleem. Als de VS dan ook nog uit de Navo stapt mogen wij straks naar Litouwen om tegen de russen te vechten.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:27 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Buiten de VS doet eigenlijk niemand dat meer. Merk je ook steeds meer. Europese leiders doen eigenlijk helemaal niets meer wat hij vraagt en sluiten zelfs het luchtruim voor de Amerikanen![]()
quote:Israël bereidt aanval voor op Iraanse energiecentrales, Trump stelt ultimatum aan Iran
Jippie 04-04-2026 21:49 print
Een hoge Israëlische defensiefunctionaris heeft tegenover persbureau Reuters bevestigd dat Israël aanvallen voorbereidt op Iraanse energiecentrales.
Het leger wacht echter op goedkeuring van de Verenigde Staten voordat het tot actie overgaat.
De Amerikaanse president Donald Trump heeft Iran een ultimatum gesteld van 48 uur om een deal te sluiten over de Straat van Hormuz, of de zeestraat te openen voor scheepvaart.
Bij het uitblijven van een akkoord dreigt de VS de Iraanse energiefaciliteiten aan te vallen. Israël lijkt hetzelfde tijdsbestek aan te houden.
Iran stelt Irak vrij van scheepvaartbeperkingen
Het Iraanse opperbevel heeft bekendgemaakt dat schepen die van of naar Irak varen, ongehinderd door de Straat van Hormuz kunnen passeren.
"Ons broederlijk buurland Irak is vrijgesteld van beperkingen die voor de tocht door de Straat van Hormuz zijn ingesteld," aldus de officiële verklaring.
De beperkingen gelden volgens Iran uitsluitend voor "vijandelijke landen."
Tienduizenden demonstranten op straat in Bagdad
Irak, dat vanwege zijn olierijkdom en geopolitieke ligging een neutrale koers probeert te varen tussen de VS en zijn Arabische buren, staat onder grote binnenlandse druk.
Een grote meerderheid van de Iraakse bevolking is sjiitisch en voelt religieuze verwantschap met het overwegend sjiitische Iran.
Die solidariteit uitte zich zaterdag in de Iraakse hoofdstad Bagdad, waar tienduizenden sjiitische demonstranten de straat opgingen uit protest tegen de Israëlisch-Amerikaanse aanvallen op Iran.
quote:AI-overzicht
Iraanse drinkwaterinstallaties bestaan uit een mix van moderne grootschalige infrastructuur, zoals stuwdammen en langeafstandsleidingen, en traditionele qanats in droge gebieden. Recentelijk zijn ontziltingsinstallaties in de regio, cruciaal voor de watervoorziening, kwetsbaar gebleken door militaire dreigingen en aanvallen, wat een directe impact heeft op de drinkwatervoorziening.
Belangrijke aspecten van de Iraanse watervoorziening:
Moderne Infrastructuur: Het grootste deel van het drinkwater wordt geleverd via 42 grote dammen met een opslagcapaciteit van 33 miljard kubieke meter, aangevuld met diepe putten en lange transportleidingen.
Traditionele Systemen: In droge gebieden worden eeuwenoude qanats (ondergrondse tunnels) gebruikt om water via zwaartekracht te transporteren.
.
Daarmee blazen ze natuurlijk wel de NAVO op.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:27 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Buiten de VS doet eigenlijk niemand dat meer. Merk je ook steeds meer. Europese leiders doen eigenlijk helemaal niets meer wat hij vraagt en sluiten zelfs het luchtruim voor de Amerikanen![]()
"Heeeyyy mijn F-35 Lightning II start niet meer, even de ANWB bellen hoor"quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:32 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ja leuk totdat de VS besluit om te stoppen met wapenleveranties en inlichtingeninformatie aan Oekraïne. Dan hebben we dus een groot probleem. Als de VS dan ook nog uit de Navo stapt mogen wij straks naar Litouwen om tegen de russen te vechten.
Jetten praat al de hele tijd met meel in de mond anders.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:18 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik wacht nog op de ontmoeting van Jetten en Trump. Volgens mij neemt Jetten ook geen blad voor de mond zoals anderen 'leiders' dat wel doen![]()
Het is trouwens toch een formaliteit dat dit vrijwel altijd gebeurd?
De NAVO is een defensieve samenwerking, niet om kastanjes uit het vuur te halen voor een lid dat zelf een oorlog start (buiten NAVO gebied, ook nog eens).quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:33 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Daarmee blazen ze natuurlijk wel de NAVO op.
Nee, dat is dan 1 lid minder. Wat de VS overigens niet gaat doen. Dat kost ze hun complete overzee slagkrachtquote:Op zaterdag 4 april 2026 22:33 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Daarmee blazen ze natuurlijk wel de NAVO op.
Dat is een goeie.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Stemt conservatief Amerika sowieso op een democraat?
Daarom zal er ook nooit een president met donkere huidskleur zijn in de VS.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is een goeie.
Ik denk wel dat er een grijs gebied is dat de doorslag kan geven bij verkiezingen.
Maar gaan die op een homo stemmen.
Als je een militair bondgenootschap hebt dat al decennia lang bestaat, waar je ook de vruchten van geplukt hebt en eigenlijk je welvaart en veiligheid aan te danken hebt is het verbieden van Amerikaanse militaire vliegtuigen in je luchtruim wel een vreemde en zeer onhandige reactie, zeker als je weet dat Trump al jarenlang pleit en drukt op een grotere volwassen rol en bijdrage van de overige NAVO landen.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De NAVO is een defensieve samenwerking, niet om kastanjes uit het vuur te halen voor een lid dat zelf een oorlog start (buiten NAVO gebied, ook nog eens).
Als er 1 land is dat de NAVO zou kunnen opblazen is dat de VS zelf, door hun gedrag en houding.
Niet zijn type?quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Jetten neemt Trump iig niet serieus.
En dat begrijp ik wel.
TACO.
CNNquote:The IRGC also touted a new aerial defense system, which it said was used to shoot down a jet on Friday and to target the two Black Hawk helicopters.
In a video released by the IRGC-affiliated Tasnim News Agency, the spokesman of the Central Khatam al-Anbiya Headquarters warned of further attacks to come from the new system.
“We will certainly achieve full control over the skies of our country and will prove the enemy’s humiliation to the world more than ever before,” he said.
De VS heeft meerdere keren op Europa (ook Nederland) kunnen rekenen.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:43 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Als je een militair bondgenootschap hebt dat al decennia lang bestaat, waar je ook de vruchten van geplukt hebt en eigenlijk je welvaart en veiligheid aan te danken hebt is het verbieden van Amerikaanse militaire vliegtuigen in je luchtruim wel een vreemde en zeer onhandige reactie, zeker als je weet dat Trump al jarenlang pleit en drukt op een grotere volwassen rol en bijdrage van de overige NAVO landen.
Wat mij betreft is de enige zinnige Amerikaanse reactie dan ook volledige terugtrekking uit die landen, zie je zelf maar te verdedigen tegen de nieuwe Russische wolf.
Niet iedereen heeft een hekel aan Joden, vrouwen en homo'squote:Op zaterdag 4 april 2026 22:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is een goeie.
Ik denk wel dat er een grijs gebied is dat de doorslag kan geven bij verkiezingen.
Maar gaan die op een homo stemmen.
Als Trump ze op tijd uitgenodigd had voor het feestje was het mogelijk ander verhaal geweest ook.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De VS heeft meerdere keren op Europa (ook Nederland) kunnen rekenen.
Maar dit is een oorlog die de VS en Israël zelf gestart zijn, zonder te raadplegen of waarschuwen.
Ik zie geen rol voor de NAVO hier. Misschien dat sommige NAVO landen te hulp schieten maar dat is dan buiten NAVO-verband.
We hebben erg weinig te vertellen maar moeten erg hard aan het werk om zelfstandig onszelf te kunnen verdedigen, te lang aan de borst blijven hangen omdat we onszelf rijk rekenden met Mamma Vrijheidsbeeld.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De VS heeft meerdere keren op Europa (ook Nederland) kunnen rekenen.
Maar dit is een oorlog die de VS en Israël zelf gestart zijn, zonder te raadplegen of waarschuwen.
Ik zie geen rol voor de NAVO hier. Misschien dat sommige NAVO landen te hulp schieten maar dat is dan buiten NAVO-verband.
Daar heb ik niets op tegen, geen wapentuig meer in de VS kopen, zelf produceren en ook onze IT-sector minder afhankelijk maken.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:47 schreef UitStraling het volgende:
[..]
We hebben erg weinig te vertellen maar moeten erg hard aan het werk om zelfstandig onszelf te kunnen verdedigen, te lang aan de borst blijven hangen omdat we onszelf rijk rekenden met Mamma Vrijheidsbeeld.
Idem voor de VN, die neemt Trump ook niet serieus, laat ie het zelf maar gaan redden met zijn Board of Peace.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:46 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Als Trump ze op tijd uitgenodigd had voor het feestje was het mogelijk ander verhaal geweest ook.
Verder doet de NAVO er verstandig aan om alvast een exit-strategie bij de VS neer te leggen.
Ik denk dat enkele landen hun inleggeld alweer terug willen, gezien de huidige situatie.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:49 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Idem voor de VN, die neemt Trump ook niet serieus, laat ie het zelf maar gaan redden met zijn Board of Peace.
Dat klopte destijds ook gewoon. Dat is nog steeds niet helemaal recht gezet zelfs, maar moeten die landen dan maar alles toestaan wanneer ze niet achter deze oorlog staan? Ik vind dit wél een sterke reactiequote:Op zaterdag 4 april 2026 22:43 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Als je een militair bondgenootschap hebt dat al decennia lang bestaat, waar je ook de vruchten van geplukt hebt en eigenlijk je welvaart en veiligheid aan te danken hebt is het verbieden van Amerikaanse militaire vliegtuigen in je luchtruim wel een vreemde en zeer onhandige reactie, zeker als je weet dat Trump al jarenlang pleit en drukt op een grotere volwassen rol en bijdrage van de overige NAVO landen.
Wat mij betreft is de enige zinnige Amerikaanse reactie dan ook volledige terugtrekking uit die landen, zie je zelf maar te verdedigen tegen de nieuwe Russische wolf.
quote:Senior US officials have privately assured Trump that Iran’s power plants and bridges are legitimate military targets, and that destroying them could cripple the country’s missile and nuclear programs, - WSJ
Het heeft behoorlijk lang geduurd voordat er een zwarte president werd gekozen, en na diens presidentschap kwam de backlash richting Trump.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Daarom zal er ook nooit een president met donkere huidskleur zijn in de VS.
Niemand gaat daar op stemmen.
Oh wacht.
Daarom, de sociale opvangnetten opvouwen en hard aan het werk iedereen, drones in plaats van stadsautootjes, tanks in plaats van wasmachines, Fokker weer optuigen en een beginnetje maken met een eigen AI economie in plaats van dansclubjes voor etnische minderheden.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Daar heb ik niets op tegen, geen wapentuig meer in de VS kopen, zelf produceren en ook onze IT-sector minder afhankelijk maken.
Aan "vrienden" die dreigen als je ze niet steunt bij een illegale oorlog heb je niet zoveel.
Het is een keuze in Amerikaanse ogen, zo simpel zit het.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:51 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Dat klopte destijds ook gewoon. Dat is nog steeds niet helemaal recht gezet zelfs, maar moeten die landen dan maar alles toestaan wanneer ze niet achter deze oorlog staan? Ik vind dit wél een sterke reactie
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |