abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  VIVA zaterdag 4 april 2026 @ 22:12:32 #1
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220509219
Niet mijn OP.

quote:
Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.

Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979

Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld

Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.html

Osint accounts melden al veel langer veel groot materieel richting midden Oosten, B2’s tankers e.d. gingen 2 weken geleden al die kant op en nu een grote Carrier met alle begeleiding.

Het is wachten tot de VS actief gaat worden in Iran en extreme islamieten een kopje kleiner maakt.

Mooi om hier te volgen.

Livestream Intel cams:

https://www.youtube.com/live/4E-iFtUM2kk

Hold on a minute, hang on. Breaking news! Steve Lookner:

https://www.youtube.com/@:AgendaFreeTV/streams
What lies behind makes no sense in my mind
  VIVA zaterdag 4 april 2026 @ 22:12:59 #2
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220509222
Nog net in het paasweekend?
twitter
pi_220509227
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 22:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik weet niet wie de volgende president wordt maar iig een democraat.

Dan kan de VS bijkomen van 2,5 jaar Trump en 1,5 jaar Vance.
Ik zou daar nog niet al m'n geld op zetten. Dit kan nog wel eens heel raar lopen
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_220509228
Is dit al langs gekomen?

quote:
De Italiaanse premier Giorgia Meloni is een ingelast bezoek begonnen aan Saoedi-Arabië en andere Arabische staten aan de Perzische Golf. Bronnen in de Italiaanse regering hebben gezegd dat ze vrijdag in Jeddah haar reis begon. Die staat in het teken van de ‘nationale energiezekerheid’.

Ze reist daarna naar Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten. Meloni is de eerste regeringsleider van een Europees land die de regio aandoet sinds Israël en de VS weer zijn begonnen Iran aan te vallen.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)n-weinig-speelruimte
pi_220509229
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 22:12 schreef cosmosis het volgende:
Nog net in het paasweekend?
[ x ]
Israël is veel te ijverig.
pi_220509234
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 22:11 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ik ben dan wel benieuwd welke Democraat in staat denkt te zijn het helse karwei aan te pakken van het uitvoeren - of in elk geval op gang proberen te brengen - van de herstelwerkzaamheden na twee termijnen Trump.
Ik hoop op Pete Buttigieg.
Jong, energiek, scherp in debat of interviews, een verbinder en geeft duidelijke antwoorden.

Belangrijkste is dat hij goede mensen om zich heen verzamelt.
pi_220509248
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 22:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Jong, energiek, scherp in debat of interviews, een verbinder en geeft duidelijke antwoorden.

En Homo.
Ben benieuwd of conservatief Amerika daar wel aan toe is.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220509249
quote:

[..]

En wss kan hij ook prima overweg met Rutte en Jetten.
pi_220509252
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2026 22:16 schreef Wantie het volgende:

[..]
En Homo.
Ben benieuwd of conservatief Amerika daar wel aan toe is.
Stemt conservatief Amerika sowieso op een democraat?
pi_220509253
quote:

[..]
Buttigieg was in 2020 al mijn kandidaat, samen met (destijds) Amy Klobuchar.

Maar beide namen komen in Project 2025-en-daarna niet voor.
Als Trump het leven houdt, zullen daarin de mogelijkheden voor een 3e termijn worden uitgezocht.
Of een verlengde 2e termijn.

Grondwet of niet.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_220509264
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 22:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En wss kan hij ook prima overweg met Rutte en Jetten.
Ik wacht nog op de ontmoeting van Jetten en Trump. Volgens mij neemt Jetten ook geen blad voor de mond zoals anderen 'leiders' dat wel doen :D

Het is trouwens toch een formaliteit dat dit vrijwel altijd gebeurd?
pi_220509267
Als meisje ben je ook niet meer veilig in Libanon
quote:
Israëlische bombardementen doden 2 meisjes in Libanon

2 meisjes zijn omgekomen en 40 mensen zijn gewond geraakt bij Israëlische luchtaanvallen op Zuid-Libanon. Dat heeft het ministerie van Volksgezondheid bekendgemaakt. In Habbouche, een dorp nabij Nabatiyeh, de belangrijkste stad in het zuiden, kwamen 2 jonge meisjes om het leven door een Israëlische luchtaanval, waarbij ook 22 anderen gewond raakten, aldus het ministerie.

Aan de kust werden de stad Tyrus en omgeving gedurende de dag meerdere malen gebombardeerd, waarbij een van de belangrijkste ziekenhuizen van de stad werd beschadigd. Het Israëlische leger bombardeerde 3 gebouwen die eerder al geëvacueerd moesten worden, aldus het officiële persbureau ANI. Volgens een correspondent van AFP is een gebouw van 5 verdiepingen half verwoest en is een ander gebouw van 11 verdiepingen ingestort.
De Israëlische aanvallen hebben volgens de laatste officiële cijfers 1.422 mensen het leven gekost, onder wie 126 kinderen, en meer dan een miljoen mensen ontheemd. Het Israëlische leger heeft 11 soldaten verloren, onder wie een soldaat die vandaag omkwam.
https://vrtnws.be/p.BlEEp(...)bV8xNzc1MzMwMzk4ODYz
  VIVA zaterdag 4 april 2026 @ 22:19:33 #13
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220509269
Interessant stukje over het controleren van sea lanes...

twitter

quote:
Iran is demanding sovereign control over the Strait of Hormuz. If it succeeds in imposing this logic, it will undermine the very foundation of international maritime law. The Strait of Hormuz is an international strait governed by the regime of transit passage: passage cannot be arbitrarily prevented or made selective. If Iran succeeds, it will open a Pandora's box: other states will also decide they can act the same way.

Let's look at other straits that are critically important for the global economy:

◾️ The Straits of Malacca and Singapore are the next most dangerous example. The Strait of Malacca is the world's busiest oil chokepoint, as well as one of the main corridors for common trade; studies estimate that about 20% of global maritime trade passes through the Strait of Malacca, amounting to approximately $2.4-2.5 trillion annually. In theory, Indonesia, Malaysia, and Singapore could all seek to exert tighter control here. If even one of these countries were to impose a system of permits, selective inspections, or political restrictions, global trade would suffer.
◾️ Bab-el-Mandeb is another example of how control over a narrow strait can quickly become a tool of war. In 2023, approximately 9.2 million barrels per day passed through it, but following the escalation, flows dropped to about 4.0-4.2 million barrels per day in 2024-2025. Formally, Yemen, Djibouti, and Eritrea may attempt to strengthen their control here, and effectively, armed non-state actors may also be involved. The threat is clear: whoever controls this chokepoint can sever the maritime link between Europe and Asia via the Red Sea and the Suez Canal.
◾️ The Bosphorus and the Dardanelles are a separate case, as they are already subject to a specific regime under the Montreux Convention, and Türkiye has broader authority over military vessels. But that is precisely why this example is important. In the first half of 2025, approximately 3.7 million barrels per day of oil and petroleum products passed through the Turkish Straits, not counting grain and other Black Sea exports. The danger here lies elsewhere: the existing legal exception could become a justification for new exceptions in other straits.
◾️ The Danish straits are a critical exit route from the Baltic Sea. In the first half of 2025, approximately 4.9 million barrels of oil and petroleum products passed through them daily. Formally, Denmark could impose stricter controls here, and in a broader regional sense, so could the states that control the approaches to the Baltic Sea. If Europe ever adopts a policy of selective access through such a strait, it would mean that even within the Euro-Atlantic space, freedom of navigation is no longer considered absolute. This would be a critical moment for maritime law.
◾️ The Taiwan Strait is perhaps the most dangerous case in the long term. According to CSIS estimates, approximately $2.45 trillion worth of goods passed through it in 2022, accounting for more than one-fifth of global maritime trade. There is only one potential contender for political control here - China. If Beijing manages to impose a system where passage depends not on international rules but on Chinese jurisdiction, it will be a turning point. Then, not only regional security would be at risk, but also the very principle that major trade routes cannot be controlled by a single state through political decision. And since the Taiwan Strait is also linked to the risk of a major war between the US and China, maritime law here directly confronts the risk of global escalation.
◾️ Arctic shipping routes demonstrate that this logic now extends beyond traditional straits. Russia regards the Northern Sea Route as a "historic national transport corridor" and demands compliance with the navigation rules established by Moscow; in 2024, the Northern Sea Route Administration issued 1,312 permits for 975 vessels. Canada, for its part, considers the Northwest Passage to be part of its internal waters, while the United States and other states disagree with this approach. Here, the risk is particularly significant for the future: if Arctic routes begin to be established as a licensed passage under the control of coastal states, this will provide yet another strong argument for those who wish to establish their own control in other areas.

So, control over sea lanes is becoming a new weapon. If Iran breaks this barrier in the Strait of Hormuz, other states will also begin competing for control of the seas. The next conflict may arise not only over territory, but over the right to determine who has access to global trade, energy, and naval traffic. This is the real danger: the Strait of Hormuz could lay the groundwork for many future wars.
pi_220509276
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 22:18 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Ik wacht nog op de ontmoeting van Jetten en Trump. Volgens mij neemt Jetten ook geen blad voor de mond zoals anderen 'leiders' dat wel doen :D

1e kans 13 tot 15 april.
pi_220509281
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 22:19 schreef cosmosis het volgende:

[ x ]
[..]

Dire straits... die dan bevrijd moeten worden door brothers in arms...
pi_220509291
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 22:19 schreef cosmosis het volgende:

[ x ]
[..]

Is dit heel anders dan bijvoorbeeld de zeggenschap over de Bosporus die bij Turkije ligt? (overigens alleen voor oorlogsschepen als ik het goed heb, maar toch, zij mogen bepalen of het dicht gaat)
pi_220509294
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 22:18 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]

Ik niet dat Trump Robje Jetten from the Netherlands helemaal serieus kan nemen, dat is een vlieg in zijn belevingswereld.
  VIVA zaterdag 4 april 2026 @ 22:23:05 #18
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220509295
Zowel India als China zijn erg slim bezig.....

twitter
pi_220509307
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 april 2026 22:23 schreef cosmosis het volgende:
Zowel India als China zijn erg slim bezig.....

[ x ]
Opportunistisch.
pi_220509311
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 22:23 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Ik niet dat Trump Robje Jetten from the Netherlands helemaal serieus kan nemen, dat is een vlieg in zijn belevingswereld.
Zeker, maar ik verwacht niet dat Jetten daar als een schooljongetje ja zit te knikken. Die gaat echt wel tegengas geven verwacht ik. En vergeet niet dat de VS Nederland op bepaalde zaken gewoon nodig heeft
pi_220509315
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 22:23 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Hij bond anders ook in bij de premier van Denemarken, met zijn Groenland aspiraties. Denemarken is kleiner dan Nederland, plus Nederland heeft een wereldhaven, je moet dit land niet zo klein maken, hoor.
pi_220509321
Jetten neemt Trump iig niet serieus.
En dat begrijp ik wel.

TACO.
  VIVA zaterdag 4 april 2026 @ 22:27:09 #23
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220509326
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 22:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Opportunistisch.
"Not my war" maximaal benutten....Laat de rest zich maar verzwakken...Prima strategie.
pi_220509327
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 22:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Jetten neemt Trump iig niet serieus.
En dat begrijp ik wel.

TACO.
Buiten de VS doet eigenlijk niemand dat meer. Merk je ook steeds meer. Europese leiders doen eigenlijk helemaal niets meer wat hij vraagt en sluiten zelfs het luchtruim voor de Amerikanen _O- _O_
  VIVA zaterdag 4 april 2026 @ 22:30:09 #25
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220509345
Will it survive TACO...

twitter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: