abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 april 2026 @ 14:03:03 #1
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220492022
Sinds 19 maart is Crimson Desert eindelijk speelbaar! Na jaren wachten kunnen we nu zelf ontdekken wat Pearl Abyss heeft neergezet.

Wat voor game is het?

Crimson Desert is een open wereld actie-RPG met een sterke focus op singleplayer en verhaal. Je speelt als Kliff, leider van een groep huurlingen, in de brute en chaotische wereld van Pywel.

In tegenstelling tot Black Desert Online (van dezelfde ontwikkelaar) ligt hier de nadruk veel meer op een verhalende ervaring in plaats van een MMO-structuur.

Platforms

De game is nu beschikbaar op:
PlayStation 5 (base en pro)
Xbox Series X|S
PC

Wat kun je verwachten?

🌍 Enorme open wereld met veel variatie
⚔️ Zware, realistische combat met physics
🐎 Vrijheid in verkennen (klimmen, paardrijden, zwemmen)
🎭 Verhaalgedreven campaign
🔥 Grote veldslagen en boss fights

Veel mensen vergelijken het met:

The Witcher 3: Wild Hunt
Red Dead Redemption 2

Eerste reacties?

De eerste spelers zijn inmiddels los.

Wat opvalt:

Graphics en wereld worden veel geprezen
Combat voelt zwaar en impactvol
Performance verschilt per platform (vooral PC afhankelijk van specs)

Discussie 🔥

Hoe bevalt de game tot nu toe?
Is dit wat je ervan verwachtte?
Bugs / performance issues?
Beste momenten tot nu toe?

Drop je ervaringen, screenshots en tips hieronder! 👇
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220492637
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2026 14:01 schreef StateOfMind het volgende:
Speel op 55" oled scherm met 120Hz, op zo'n 1,8 meter afstand, dikke prima
Dat snap ik. Ik ben juist blij dat mijn RTX 5080 eindelijk eens volledig benut wordt. Voor pc gaming vind ik 32 inch perfect, omdat je hele zichtveld, inclusief je periferie goed wordt benut. De omgevingen zijn zo groot en uitgestrekt dat het echt voelde alsof ik zelf in een soort Grand Canyon stond. De 5080 handelt ray reconstruction perfect waardoor alles bijna fotorealistisch oogt.
pi_220492684
Ik heb ook een 32 inch monitor en vind ik ook het fijnst, maar nu staat mijn pc naast m'n 55 inch tv, lekker op de bank gamen. Zou willen dat ik ray reconstruction kon aanzetten, mijn 4070 trekt dat alleen niet. De graphics zijn evengoed vaak om van te kwijlen. :9~
pi_220492940
En op pc kun je ook gewoon elke controller aansluiten, zowel Playstation als Xbox controllers werken prima. De Xbox controller is meestal direct plug and play in vrijwel elke game.

Daarnaast heb ik meerdere monitors en een tv aangesloten, dus ik kan net zo goed op de bank gaan zitten en op een groot scherm spelen. In dat opzicht kun je een pc eigenlijk gewoon gebruiken als een soort overpowered console.
  Eindredactie Games donderdag 2 april 2026 @ 16:33:29 #5
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_220493063
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 13:53 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]
32 inch is de sweetspot voor pc’s.
Dat lijkt me geheel persoonlijk, ik heb een 49 inch en zou niet meer terug willen (hetzelfde zei ik overigens bij mijn vorige monitor, wat een 34 inch, eveneens curved monitor was).
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
  Eindredactie Games donderdag 2 april 2026 @ 16:35:13 #6
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_220493075
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 16:12 schreef -Deluzion- het volgende:
In dat opzicht kun je een pc eigenlijk gewoon gebruiken als een soort overpowered console.
Mind = blown
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')