Ik weet even niet meer wat ik hier van moet vinden merk ik.quote:Drie elfjarige meisjes die bij PSV Handbal in Eindhoven zijn geroyeerd na een conflict over gezamenlijk douchen, mogen voorlopig niet terug naar de vereniging.
Dat heeft de rechter bepaald in het kort geding dat door de moeders van de meisjes was aangespannen, samen met Muslim Rights Watch Nederland, meldt Omroep Brabant.
De rechter spreekt zich niet uit over het conflict zelf, maar vindt dat de meisjes (of hun ouders) eerst bij PSV in beroep hadden moeten gaan tegen het royement voordat zij naar de rechter stapten. Dat hebben zij niet gedaan. De rechter vindt verder dat "een terugkeer van de meisjes zeer beladen zal zijn".
Misdragen
De uitspraak volgt op een conflict dat de afgelopen maanden snel escaleerde en zelfs tot vragen in de Tweede Kamer leidde. De drie kinderen werden eind 2025 door PSV Handbal geschrapt als leden, volgens voorzitter Toine Lodewijks vooral omdat hun ouders zich hadden misdragen. Zij zouden openlijk en luidkeels hebben gescholden.
"Wij zouden nooit kinderen uit de club zetten als het alleen ging om verplicht wel of niet douchen", zegt hij,
Adil el Kanfoudi van belangenorganisatie Muslim Rights Watch Nederland, die de ouders bijstaat, zegt dat de moeders zich niet hebben misdragen. Het conflict draait louter en alleen om het douchen, aldus El Kanfoudi.
Angst voor foto's
Bij in ieder geval twee van de drie moeders speelt religie een rol wat betreft het douchen. El Kanfoudi wijst erop dat het binnen de islam niet is toegestaan om publiekelijk naakt te zijn, of buiten het gezin anderen naakt te zien.
"Ze mogen zelf hun grenzen bepalen, juist als het gaat om het douchen", aldus een van de moeders tijdens de zitting. Ook is er angst dat er foto's worden gemaakt, al geldt in de kleedkamers van PSV Handbal een strikt verbod op het meenemen van mobiele telefoons.
Badpak
PSV Handbal zegt dat gezamenlijk douchen allang niet meer verplicht is. "Wij hebben diverse keren alternatieven geboden voor het gezamenlijk naakt douchen. In een badpak bijvoorbeeld of afzonderlijk als de rest klaar is", aldus Lodewijks. "Of niet douchen en gewoon op elkaar wachten in de kleedkamer."
Eind januari probeerde burgemeester Dijsselbloem van Eindhoven te bemiddelen. Hij sprak eerst met PSV Handbal en daarna met de ouders van de drie kinderen. Volgens een woordvoerder van de burgemeester zijn die gesprekken goed verlopen.
Toch kondigden de moeders even later het kort geding aan, waarin ze eisten dat hun kinderen bij PSV Handbal mogen terugkeren. De rechter vond tijdens de behandeling van de zaak dat de twee partijen eerst met elkaar om tafel moesten, maar dat gesprek mislukte. Dus was het toch aan de rechter om een oordeel te vellen.
De ouders moeten de proceskosten van ruim 1900 euro betalen.
Dat is eenvoudig terug te brengen tot de vraag of je voor of tegen de islamisering bent.quote:Op donderdag 26 maart 2026 23:15 schreef Moonversion het volgende:
Meisjes (11) na conflict over douchen niet terug naar PSV Handbal
https://nos.nl/artikel/26(...)rug-naar-psv-handbal
[..]
Ik weet even niet meer wat ik hier van moet vinden merk ik.
Gestopt met lezen....quote:Adil el Kanfoudi van belangenorganisatie Muslim Rights Watch Nederland, die de ouders bijstaat
De kolonisatie moet doorgaan, het gaat niet om aanpassen.quote:Op donderdag 26 maart 2026 23:29 schreef Lyrebird het volgende:
Als professionele immigrant kijk ik hoofdschuddend naar het geklungel van deze ouders. Je wilt met alle geweld in Nederland wonen, maar je wilt je niet conformeren aan de Nederlandse norm. Begin er dan niet aan. Ga gewoon terug naar waar je vandaan komt, dan kun je daar je dochters kort houden, ze niet laten douchen, en tegen andere mensen schreeuwen.
You bet. We zouden geen succes zijn bij "Ik vertrek", omdat we ondertussen pros zijn.quote:Op donderdag 26 maart 2026 23:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Kan je daar je werk van maken?
Eerlijk gezegd weet ik ook niet wat ik van deze zaak moet vinden.quote:Op donderdag 26 maart 2026 23:15 schreef Moonversion het volgende:
Helaas klopt dat getal niet. Genoeg naïeve dromertjes die er geen genoeg van kunnen krijgen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 05:36 schreef Jahr00n het volgende:
90% van de bevolking moet dat moslimgezeik hier niet. Dit soort problemen ontstaan als het bij de bevolking door de strot geduwd wordt vanuit den haag of andere instanties
Die meisjes hebben zo te zien niks fout gedaan hoor.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 00:23 schreef Red_85 het volgende:
Ach ach ach
Weer zo'n hautaine eiser.
Als het je hier niet naar het zin is, kut dan op.
Je hebt hier meer vrijheid als meisje dan in het land van je herkomst, en dan ga je er zo mee om
Kutouders, kutvolk.
Het verschil tussen jou en de mensen waar het hier om gaat is vermoedelijk dat jij werkt en zij een uitkering genieten die ze in het land van herkomst uiteraard niet krijgen.quote:Op donderdag 26 maart 2026 23:29 schreef Lyrebird het volgende:
Als professionele immigrant kijk ik hoofdschuddend naar het geklungel van deze ouders. Je wilt met alle geweld in Nederland wonen, maar je wilt je niet conformeren aan de Nederlandse norm. Begin er dan niet aan. Ga gewoon terug naar waar je vandaan komt, dan kun je daar je dochters kort houden, ze niet laten douchen, en tegen andere mensen schreeuwen.
Liever dat ze zich over dit soort zaken uitspreken dan over zaken waar de gedaagde nog jarenlang last van kan ondervinden.quote:Op donderdag 26 maart 2026 23:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Vandaag ook een moslima die een visboer voor de rechter daagde. Ze wou kibbeling kopen, maar dat mocht niet en nu moet een rechter zich hierover uitspreken. Gelukkig hebben we meer dan genoeg rechters voor dit soort gedoe.
https://www.ad.nl/binnenl(...)ik-verkoop~a46ae00e/
Heb je ooit wel eens geld onder de douche gezien? Weet je waarom niet?quote:Op donderdag 26 maart 2026 23:29 schreef Lyrebird het volgende:
Ook al was dit bij een visboer, het is allemaal salamitactiek.quote:Op donderdag 26 maart 2026 23:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Vandaag ook een moslima die een visboer voor de rechter daagde. Ze wou kibbeling kopen, maar dat mocht niet en nu moet een rechter zich hierover uitspreken. Gelukkig hebben we meer dan genoeg rechters voor dit soort gedoe.
Ik wel, Lekker opzouten naar Saoedi Arabië.quote:Op donderdag 26 maart 2026 23:15 schreef Moonversion het volgende:
Meisjes (11) na conflict over douchen niet terug naar PSV Handbal
https://nos.nl/artikel/26(...)rug-naar-psv-handbal
[..]
Dit gaat over de vraag in hoeverre je als ondernemer het recht hebt om zelf te bepalen aan wie je je producten of diensten aanbiedt.quote:Op donderdag 26 maart 2026 23:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Als ik het topic zo lees is er vooral een selectief groepje die smult van dit soort topics, en er geen genoeg van kan krijgen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 06:08 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Helaas klopt dat getal niet. Genoeg naïeve dromertjes die er geen genoeg van kunnen krijgen.
Wat bedoel je hier mee?quote:Op donderdag 26 maart 2026 23:47 schreef Richestorags het volgende:
De Islam hoort hier niet. Los van dat het een religie is uit de 7e eeuw
Het Christendom vindt zichzelf in bepaalde stromingen telkens opnieuw uit en beweegt met de tijd mee. De SGP variant niet en daar hebben we niet voor niets ook moeite mee.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 08:30 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Wat bedoel je hier mee?
Christendom is nog ouder, dat hoort hier wel?
Goh...quote:Op vrijdag 27 maart 2026 08:30 schreef Harvest89 het volgende:
Hoe weten we trouwens dat PSV hier de waarheid spreekt?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zou niet weten wie ik als eerste zou moeten geloven. Ik vind de toedracht volgens PSV Handbal nogal ongeloofwaardig.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 08:32 schreef Toine51 het volgende:
Goh...
Wie van de 2 partijen zou jij als 1ste geloven dan?
https://www.psvhandbal.nl/nieuwe-leden-infoquote:Douchen na training en wedstrijd is verplicht, tevens goed voor de sfeer!
quote:Op vrijdag 27 maart 2026 08:41 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik zou niet weten wie ik als eerste zou moeten geloven. Ik vind de toedracht volgens PSV Handbal nogal ongeloofwaardig.
PSV Handbal ontkent dat het conflict te maken heeft met het douchen, en ontkent dat douchen na trainingen en wedstrijden verplicht is. Maar ondertussen staat er wel degelijk op hun website:
[..]
https://www.psvhandbal.nl/nieuwe-leden-info
quote:PSV Handbal zegt dat gezamenlijk douchen allang niet meer verplicht is. "Wij hebben diverse keren alternatieven geboden voor het gezamenlijk naakt douchen. In een badpak bijvoorbeeld of afzonderlijk als de rest klaar is", aldus Lodewijks. "Of niet douchen en gewoon op elkaar wachten in de kleedkamer."
Kan dat volk niet lezen dan? Dat zijn de normen en waarden van de club! Als je dat niet wil moet je daar niet gaan handballen. Simpel zat!quote:Op vrijdag 27 maart 2026 08:41 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik zou niet weten wie ik als eerste zou moeten geloven. Ik vind de toedracht volgens PSV Handbal nogal ongeloofwaardig.
PSV Handbal ontkent dat het conflict te maken heeft met het douchen, en ontkent dat douchen na trainingen en wedstrijden verplicht is. Maar ondertussen staat er wel degelijk op hun website:
[..]
Bij ons thuis is samen douchen ook goed voor de sfeer.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 08:41 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
[..]
Je hoort te douchen na het sporten. Een auto vol stinkende kinderen is niet fijn.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 08:55 schreef alternatif het volgende:
Snap dat verplicht douchen Niet zo goed
Bij ons was douchen op de voetbal ook verplicht ik ben dan ook gestopt
Maar dat is natuurlijk niet aan een sportclub om te bepalen, dat is echt van de zottequote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:18 schreef Adames het volgende:
[..]
Je hoort te douchen na het sporten. Een auto vol stinkende kinderen is niet fijn.
Hou toch op met deze onzin.....quote:Op donderdag 26 maart 2026 23:22 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Dat is eenvoudig terug te brengen tot de vraag of je voor of tegen de islamisering bent.
Je weet dat de meeste, zo niet alle, huizen in NL een douche hebben?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:18 schreef Adames het volgende:
[..]
Je hoort te douchen na het sporten. Een auto vol stinkende kinderen is niet fijn.
Helemaal eens hoor, ik ging na het sporten ook altijd liever gewoon lekker naar huis toe en daar rustig douchen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:16 schreef Simmertje het volgende:
Ben ik dan de enige die de obsessie van gezamenlijk douchen na het sporten nooit heeft gesnapt? Ben een blanke Hollandse man zonder een religie, maar heb het gezamenlijk douchen echt nooit gesnapt. Heb mij er zelf ook nooit gemakkelijk bij gevoeld (ja, kom maar met de "kleine piemel" grap). Was dan ook blij dat ik als volwassene uiteindelijk zelf kon beslissen of ik wilde douchen na het sporten. Moet zeggen dat momenteel bij het voetbal de meeste van ons gewoon thuis douchen en een deel doet het wel op de club. Lekker zelf beslissen dus.
Edit: zie nu dat het vooral om schreeuwende en scheldende ouders ging, dat is natuurlijk altijd achterlijk bij een sportvereniging. Maar vraag mij af hoe erg die kinderen onder druk zijn gezet om te moeten douchen. Ik weet namelijk dat het bij sommige verenigingen bijna heilig is.
Dat is bij sommige clubs inderdaad een alternatief. Moet je als ouder bij uitwedstrijden altijd zelf rijden.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:22 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar dat is natuurlijk niet aan een sportclub om te bepalen, dat is echt van de zotte![]()
Als je als kind wordt opgehaald door je ouder(s), zonder andere kinderen erbij, of je gaat gewoon op de fiets naar huis of iets dergelijks, dan zou zo'n sportclub dus voor jou bepalen dat je alsnog verplicht moet gaan douchen, want er zijn ook kinderen die gezamenlijk opgehaald worden en daar zijn ouders bij die het niet fijn vinden als er niet is gedoucht. En daarom moet iedereen verplicht douchen. Raar.
Dat is dus ook precies wat er in het artikel staatquote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:10 schreef heywoodu het volgende:
Ik neem voor het gemak aan dat je niet daadwerkelijk samen hoeft te douchen? Je kunt, lijkt me, ook gewoon zeggen "neuh, ik ga thuis even douchen, tot de volgende keer!" en dan zou die kous toch ook gelijk af moeten zijn.
Niemand hoort een ander te dwingen…quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:18 schreef Adames het volgende:
[..]
Klopt.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:48 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Niemand hoort een ander te dwingen…
Ging ook meer over jou manier van reageren.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:59 schreef Adames het volgende:
[..]
Klopt.
Volgens PSV dwingen ze de kinderen ook niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |