https://www.nrc.nl/nieuws(...)er&utm_term=20260324quote:Meer besneden meisjes en vrouwen in Nederland, duizenden meisjes lopen risico op genitale verminking
Migratie
Nieuwe cijfers laten zien dat in Nederland meer vrouwen worden besneden, zegt kennisinstituut Pharos. De signalering en bespreekbaarheid van het probleem schiet tekort. „Hulpverleners en dokters ervaren verlegenheid om het gesprek aan te gaan, terwijl dit hun taak is.”
quote:van 40.994 in 2018 naar 43.428 in 2023
Is dit niet gewoon praktisch bijna elk nieuw geboren moslim meisje?quote:Leeftijdscategorie: De ingreep wordt vaak uitgevoerd bij baby's, jonge kinderen (peuters/kleuters) of rond de puberteit.
Het gaat waarschijnlijk om honderden meisjes/gezinnen per jaar. Er is binnen jeugdzorg al te weinig capaciteit om de ernstige gevallen fatsoenlijk te monitoren als ik het nieuws mag geloven. Laat staan dat er capaciteit is voor nog eens honderden gevallen extra per jaar.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:27 schreef Black_Baron het volgende:
In landen als GB, als ze het vermoeden hebben dat een meisje verminkt gaat worden op vakantie naar zo'n land, volg er gewoon een uitreisverbod.
Je zou ook kunnen denken aan het intrekken van de dubbele nationaliteit of verblijfsvergunning als een ouder zijn kind zoiets aandoet.
In elk geval jeugdzorg inschakelen, misschien wel uithuisplaatsing. Verlies van het ouderlijk gezag.
Verzin maar iets. 0 tolerantie voor zoiets barbaars moet je hebben.
Dit komt vast en zeker uit je zwerende duim, maar welke professionals zijn daar bang voor?quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:27 schreef Black_Baron het volgende:
Knip
Maar wij doen helemaal niets.![]()
Het zijn tenslotte maar meisjes en het is een andere cultuur.![]()
"professionals zijn bang culturele grenzen te overschrijden"
Laf gewoon.
Uit het NRC artikel in de OP.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:35 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dit komt vast en zeker uit je zwerende duim, maar welke professionals zijn daar bang voor?
Het is een misdrijf waar 16 jaar gevangenisstraf op staat. Ook als je het in het buitenland laat doen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:33 schreef Lotje83 het volgende:
[..]
Het gaat waarschijnlijk om honderden meisjes/gezinnen per jaar. Er is binnen jeugdzorg al te weinig capaciteit om de ernstige gevallen fatsoenlijk te monitoren als ik het nieuws mag geloven. Laat staan dat er capaciteit is voor nog eens honderden gevallen extra per jaar.
En de ouders/families vinden wel een weg, die ga je echt niet tegenhouden. Tenzij je het kind permanent weghaalt bij de ouders. Maar dat is totaal niet haalbaar, zelfs als je het zou willen als overheid.
Precies. Het is wachten op de eerste D66'er die hier een subsidie voor gaat bedenken.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:46 schreef Jahr00n het volgende:
Dit moeten we gewoon accepteren. Als wij volksstammen moslims willen dan zijn dit de consequenties.
Het probleem is denk ik vooral dat er geen capaciteit is om die duizenden meisjes te volgen, preventief in te grijpen of zelfs uit huis te plaatsen. Er is eigenlijk een totaal nieuw kader met voldoende middelen nodig om dit in goede banen te leiden, maar goed, dat gaat ontzettend schuren met stigmatisering en de angst daarvoor.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:27 schreef Black_Baron het volgende:
In landen als GB, als ze het vermoeden hebben dat een meisje verminkt gaat worden op vakantie naar zo'n land, volg er gewoon een uitreisverbod.
Je zou ook kunnen denken aan het intrekken van de dubbele nationaliteit of verblijfsvergunning als een ouder zijn kind zoiets aandoet.
In elk geval jeugdzorg inschakelen, misschien wel uithuisplaatsing. Verlies van het ouderlijk gezag.
Verzin maar iets. 0 tolerantie voor zoiets barbaars moet je hebben.
Maar wij doen helemaal niets.![]()
Het zijn tenslotte maar meisjes en het is een andere cultuur.![]()
"professionals zijn bang culturele grenzen te overschrijden"
Laf gewoon.
Ouders op laten flikkeren. Die zijn verantwoordelijk en hier niet welkom. Dit is een misdaad.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:26 schreef SEMTEX het volgende:
Wat willen ze doen dan? Dat soort families gaat zgn. 'op vakantie' met het kind naar het land van herkomst, het kind wordt daar besneden door een vage gast en daarna is het al te laat om er nog iets aan te doen.
Hoezo krijgen “we” in NL een probleem.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:01 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)er&utm_term=20260324
Door de massale import van migranten uit Afrika en het Midden-Oosten krijgen we in Nederland een snel groeiend probleem met meisjesbesnijdenis (vrouwelijke genitale verminking).
En als een arts er iets van durft te zeggen krijgt die anti discriminatie clubs over zich heen, bedreigingen of een aanklacht wegens discriminatiequote:Op woensdag 25 maart 2026 20:10 schreef Since2003 het volgende:
Dokters opzadelen met een gewetenskwestie terwijl Europa de poorten open doet en Den Haag bukt. Wat een streek weer.
Ik denk er prima te bepalen is welke meisje, welke gezinnen, een hoog risicoprofiel hebben.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:26 schreef SEMTEX het volgende:
Wat willen ze doen dan? Dat soort families gaat zgn. 'op vakantie' met het kind naar het land van herkomst, het kind wordt daar besneden door een vage gast en daarna is het al te laat om er nog iets aan te doen.
Het betreft toch wel nederlandse kinderen. Die door hun ouders mismaakt voor het leven worden.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoezo krijgen “we” in NL een probleem.
Of ze die clitoris nou in NL of Afrika wegsnijden maakt toch geen verschil?
Drastischer dan het wetboek. Dit gaat om een fundamentele cultuurclash. Wij leven in de 21e eeuw, de mensen die dit doen in de bronstijd. De aanpak daarvan moet dus verder gaan dan alleen voor de rechter brengen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Het betreft toch wel nederlandse kinderen. Die door hun ouders mismaakt voor het leven worden.
De staat dient toch die kinderen wel enigsinds te beschermen?
En waarom zou dit probleem lastig zijn op te lossen?quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:03 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Lastig probleem om op te lossen, veel lastiger dan dat de boze mensen hier doen voorkomen. Misschien dat ze hier in het buitenland beter mee omgaan waar we van kunnen leren.
Die staat beschermt de eigen bevolking ook niet qua recht op wonen, veiligheid en behoud van cultuur.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Het betreft toch wel nederlandse kinderen. Die door hun ouders mismaakt voor het leven worden.
De staat dient toch die kinderen wel enigsinds te beschermen?
Dit gaat in mijn optiek om Nederlandse kinderen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:27 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Die staat beschermt de eigen bevolking ook niet qua recht op wonen, veiligheid en behoud van cultuur.
64% van NL stemt conservatief/ rechts, er zit een links mannetje ah roer de spreidingwet gaat gewoon door de instroom van ter Apel blijft immens hoog.
Belastingen en inflatie gaan door het dak.
Nederlanders zijn diep ontevreden en nu moeten we ons ook nog druk maken om buitenlanders, waarvan we niet eens willen dat ze hier voet aan lad zetten zichzelf tijdens vakantie moedwillig verminken?
En daar weer veel geld aan uitgeven?
Ja goed idee wel!
En 12 jaar, dat is echt geen kleuter (niet dat dat veel uitmaakt voor de walgelijkheid van het mismaken van je kind). Maar dan ben je er gewoon absoluut bewust bij.quote:De meeste meisjes worden, volgens Pharos, tussen hun vierde en twaalfde levensjaar besneden en dit kan per land verschillen. „Met name meisjes uit Somalië lopen een groot risico tijdens hun vakantie”
Ik zie ook niet in waarom we Somaliërs asiel zouden moeten verlenen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:44 schreef WheeledWarrior het volgende:
Somalië, dat is wel echt de allergrootste bagger die er is.
Afrika is gigantisch en er zijn genoeg landen daar die relatief stabiel zijn, zowel economisch als politiek. Ik snap ook niet zo goed waarom wij nog steeds die mensen hier zouden moeten opnemen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:46 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik zie ook niet in waarom we Somaliërs asiel zouden moeten verlenen.
Ik ben het volledig met je eens, maar ik vraag me wel af hoe. Er is al een ontzettend stigma op het überhaupt hebben van dat soort gesprekken, hoe ga je dit aanpakken? Tenzij dat meisje bij de huisarts uit komt, hoe weet je het dan?quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk er prima te bepalen is welke meisje, welke gezinnen, een hoog risicoprofiel hebben.
Vervolg die ouders maar. Breng het maar voor de rechter. Stel maar een voorbeeld.
Ik vind het schrijnend dat iets waar 16 jaar gevangenisstraf op staat, nog nooit vervolgd is.
Hoe vind jij dat we om moeten gaan met gestoorde ouders hier in Nederland die stukken uit hun kind zouden laten snijden?
Allereerst door mensen uit dit soort landen niet toe te laten.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:01 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik ben het volledig met je eens, maar ik vraag me wel af hoe. Er is al een ontzettend stigma op het überhaupt hebben van dat soort gesprekken, hoe ga je dit aanpakken?
Laffer gaat het niet worden schat ik zo in.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:03 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Lastig probleem om op te lossen, veel lastiger dan dat de boze mensen hier doen voorkomen. Misschien dat ze hier in het buitenland beter mee omgaan waar we van kunnen leren.
Hier gestopt met lezen over geïmporteerde problemen.quote:Door de massale import van migranten uit Afrika en het Midden-Oosten
Ik heb geen idee hoe je dit goed en correct kunt aanpakken. Ik hoor graag jouw ideeën daarover. Hopelijk betreft het niet het massaal uitzetten/buiten de deur houden van mensen op basis van een risicoprofiel (lees: nationaliteit en/of religie) of het jaarlijks controleren van duizenden kinderen in hun broekje.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:25 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
En waarom zou dit probleem lastig zijn op te lossen?
Dat eerste doen we sowieso al. Daar kan Somalie gewoon bij.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:39 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe je dit goed en correct kunt aanpakken. Ik hoor graag jouw ideeën daarover. Hopelijk betreft het niet het massaal uitzetten/buiten de deur houden van mensen op basis van een risicoprofiel (lees: nationaliteit en/of religie) of het jaarlijks controleren van duizenden kinderen in hun broekje.
Er zijn toch wel protocollen als je vermoedt dat een kind mishandeld is. En echt stukken van een meisje afsnijden valt daar wel onder (understatement). Dit is wel een stapje erger dan een blauwe plek, waar soms ook (al dan niet terecht) alarmen over af gaan.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:01 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik ben het volledig met je eens, maar ik vraag me wel af hoe. Er is al een ontzettend stigma op het überhaupt hebben van dat soort gesprekken, hoe ga je dit aanpakken? Tenzij dat meisje bij de huisarts uit komt, hoe weet je het dan?
Ik kan me niet voorstellen hoe stressvol het voor die meisjes is en ben het met je eens dat er iets nodig is. Ik heb alleen geen idee hoe dat zou werken.
Geweld tussen allochtonen doet met sowieso niks mee.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:52 schreef capricia het volgende:
Je zou zelfs aan het uitreizen voorwaarden kunnen opleggen: bij gezinnen met meisjes tussen de 2 en 12 worden er vragen gesteld bij terugkomst.
Kun je daar geen goed antwoord op geven, dan telt dat als vermoeden van ernstige kindermishandeling. En gaat dat protocol in werking.
Verzin maar iets.
Maar alleen zeggen: Tja we kunnen het niet controleren, is mij te makkelijk.
Geen shit culturen importeren in een land waar dat totaal niet thuishoort. En ja, dat is gewoon een oplossing om deze culturele bullshit buiten de deur te houden. Daarnaast kan je een uitreisverbod opleggen aan kinderen tot 18 jaar als ze uit een "risico" cultuur komen. Of je legt dergelijke ouders een straf op die je volgens het strafrecht hier nota bene kan opleggen. Gewoon als signaal naar dergelijke gezinnen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:39 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Ik heb geen idee hoe je dit goed en correct kunt aanpakken. Ik hoor graag jouw ideeën daarover. Hopelijk betreft het niet het massaal uitzetten/buiten de deur houden van mensen op basis van een risicoprofiel (lees: nationaliteit en/of religie) of het jaarlijks controleren van duizenden kinderen in hun broekje.
Amen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 22:02 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Geen shit culturen importeren in een land waar dat totaal niet thuishoort. En ja, dat is gewoon een oplossing om deze culturele bullshit buiten de deur te houden. Daarnaast kan je een uitreisverbod opleggen aan kinderen tot 18 jaar als ze uit een "risico" cultuur komen. Of je legt dergelijke ouders een straf op die je volgens het strafrecht hier nota bene kan opleggen. Gewoon als signaal naar dergelijke gezinnen.
Maar laten we vooral met de handen op de rug ernaar staan kijken, wetende dat het gebeurt en tegen elkaar zeggen: "als we hier nou toch eens wat aan konden doen hè".
Helemaal mee eens, maar kan je de kranten koppen internationaal zien: "Nederland verplicht meisjes om genitaliën te tonen bij binnenkomst". Dat is ook niet echt een oplossing. (Want hoe genuanceerd je deze regels ook maakt, dat is wat de kranten zullen koppen).quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:52 schreef capricia het volgende:
Je zou zelfs aan het uitreizen naar bepaalde gebieden voor familiebezoek voorwaarden kunnen opleggen: bij gezinnen met meisjes tussen de 2 en 12 worden er vragen gesteld bij terugkomst.
Kun je daar geen goed antwoord op geven, dan telt dat als vermoeden van ernstige kindermishandeling. En gaat een protocol in werking.
Verzin maar iets.
Maar alleen zeggen: Tja we kunnen het niet controleren, is mij te makkelijk.
Er staat gewoon 16 jaar gevangenisstraf op.
Omdat we ons laten gijzelen door een verdrag dat na de Tweede Wereldoorlog is opgesteld en voorzag in migratiestromen binnen Europa. Omdat er een asielmafia is bestaande uit advocaten, NGO´s die als mensensmokkelaar optreden en in Nederland allerlei bijstand verlenen om de procedure te rekken, gemeenten die niet meewerken met illegalen uitzetten, rechters die activistisch zijn op dit vlak etc. etc. etc.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:54 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Afrika is gigantisch en er zijn genoeg landen daar die relatief stabiel zijn, zowel economisch als politiek. Ik snap ook niet zo goed waarom wij nog steeds die mensen hier zouden moeten opnemen.
Gewoon bij uitreizen duidelijk maken.quote:Op woensdag 25 maart 2026 22:08 schreef DuvalBrood het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, maar kan je de kranten koppen internationaal zien: "Nederland verplicht meisjes om genitaliën te tonen bij binnenkomst". Dat is ook niet echt een oplossing. (Want hoe genuanceerd je deze regels ook maakt, dat is wat de kranten zullen koppen).
Ik weet een betere oplossing: We moeten gaan accepteren dat je culturen niet zomaar kan mengen.
Maar dan is het wel al te laatquote:Op woensdag 25 maart 2026 21:52 schreef capricia het volgende:
Je zou zelfs aan het uitreizen naar bepaalde gebieden voor familiebezoek voorwaarden kunnen opleggen: bij gezinnen met meisjes tussen de 2 en 12 worden er vragen gesteld bij terugkomst.
Dat is wat ik bedoelde met we moeten durven toegeven dat er achterlijke culturen met achterlijke gebruiken bestaan.quote:Op woensdag 25 maart 2026 22:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Gewoon bij uitreizen duidelijk maken.
Als je geen normale vragen kunt beantwoorden na in zo'n risicogebied te zijn geweest, dan gaat gewoon het protocol kindermishandeling in werking.
Mag je je direct melden bij het ziekenhuis. Net als in alle andere gevallen van vermoedens van kindermishandeling.
Want dit is echt zeer vergaande kindermishandeling.
Als je deze mensen hier accepteert, vallen ze onder onze wet. En dienen we deze meisjes te beschermen.
Vind vooral die "cultuurgevoeligheid" van al onze instanties echt een heel groot probleem.
Genoeg te verzinnen, of het realistisch is.. wss niet.quote:Op woensdag 25 maart 2026 22:47 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hoe zou jij het aan willen pakken dan?
Ja. Het heeft allemaal zijn keerzijden. Maar ik denk vooral dat het taboe doorbroken moet worden. Wij houden dit in stand door dit niet te benoemen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:26 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Genoeg te verzinnen, of het realistisch is.. wss niet.
Het land niet uitlaten gaan: dan vinden ze wel iemand hier in een vies hok achter het huis.
Niet naar die landen laten gaan: dan reizen ze wel eerst naar elders om dan door te reizen.
Educatie? Heeft dit zelfs zin bij zo een diepgewortelde waanzin?
Tsja. Dit is het principe ook achter ontgroeningen e.d. Men geeft door aan de ander wat ze zelf ontvangen hebben.quote:Ik heb ooit gelezen dat die vrouwen door andere vrouwen (familie enz) worden besneden. Iets wat ik mij niet kan voorstellen. Hoe kan je je dochter dat aandoen waar je zelf zo van af ziet? Maar ze geloven dat ze niets waard zijn als ze niet besneden zijn en zullen dan nooit kunnen trouwen. Dus de mannen moeten ook aangepakt worden om bij hun wensen verandering in gang te zetten.
We kunnen beginnen met ze niet binnenlaten. Daar zijn die vrouwen niet mee geholpen echter. Het is een lastig probleem. Ik kan alleen aan hele draconische maatregelen denken of radicaal blijven benoemen. Maar ik weet het antwoord ook niet echt.quote:Maar ok... Een volk wat gelooft dat je aids kan genezen door met een jong maagdje seks te hebben... Succes daarmee.
Hoe boks je tegen zoiets op?
Ik zou ook eens beginnen met strafvervolging. Laat maar zien dat wij de rechten van kinderen (en meisjes specifiek) wel serieus nemen. Want dit is een totale aanfluiting natuurlijk.quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:26 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Het land niet uitlaten gaan: dan vinden ze wel iemand hier in een vies hok achter het huis.
Niet naar die landen laten gaan: dan reizen ze wel eerst naar elders om dan door te reizen.
Ik heb ooit gelezen dat die vrouwen door andere vrouwen (familie enz) worden besneden. Iets wat ik mij niet kan voorstellen. Hoe kan je je dochter dat aandoen waar je zelf zo van af ziet? Maar ze geloven dat ze niets waard zijn als ze niet besneden zijn en zullen dan nooit kunnen trouwen. Dus de mannen moeten ook aangepakt worden om bij hun wensen verandering in gang te zetten.
Maar ok... Een volk wat gelooft dat je aids kan genezen door met een jong maagdje seks te hebben... Succes daarmee.
Toch vraag ik me af hoe je dat doorbreekt. Als ik kijk bij mijn werk (grote overheid) worden er enerzijds op de inclusiviteitspagina (ja die bestaatquote:Op woensdag 25 maart 2026 23:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zou ook eens beginnen met strafvervolging. Laat maar zien dat wij de rechten van kinderen (en meisjes specifiek) wel serieus nemen. Want dit is een totale aanfluiting natuurlijk.
En de betrokkenen, de professionals , de leraren etc , die kennelijk te 'cultuurgevoelig' zijn (zoals het artikel het noemt), die mogen ook wel eens op bijscholing.
Vraag me trouwens ook af of je niet de verblijfsvergunning (of misschien wel de dubbele nationaliteit) in moet kunnen trekken als mensen zulke misdrijven begaan. Laat het maar flink afschrikken.
De IND kan een verblijfsvergunning intrekken na een misdrijf, dus waarom hier niet.
Paar keer een flink voorbeeld stellen. En ook met de gemeenschappen in gesprek gaan. Want als jij hier komt wonen, val je onder onze wetten. Als je dat niet kunt accepteren en toch je kinderen wil opensnijden, hoor je hier niet.
Inderdaad, grenzen bestaan toch niet?quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoezo krijgen “we” in NL een probleem.
Of ze die clitoris nou in NL of Afrika wegsnijden maakt toch geen verschil?
Ouders oppakken, gevangenisstraf, kind naar pleeggezin.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:26 schreef SEMTEX het volgende:
Waarom niet? Gebeurde vroeger ook bij de GGD als je 11 of 12 was. Tegenwoordig krijgen ouders een brief of ze die gezondheidscheck willen voor hun kind, maar zou gewoon weer standaard moeten zijn. Je hebt een jaar de tijd. Stel je roept kinderen op als ze 11,5 jaar oud zijn, dus een half jaar na hun 11de verjaardag. Elke GGZ voor de eigen gemeente. Dat moet echt wel in een maand te behappen zijn. En elke maand weer een groep. Dan zijn ze allemaal gecontroleerd voordat ze van de basisschool af gaan.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:39 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Een landelijke besnijdenis-check voor alle 11/12 jarige meisjes in Nederland. Je snapt toch ook wel dat dat niet geaccepteerd gaat worden? Vroeger waren andere tijden en ze zijn er niet voor niets mee gestopt. Dat was dan ook nog eens onder de noemer gezondheid en niet onder de noemer besnijdeniscontrole. Nee hier is in de verste verte niet voldoende draagvlak voor. Nog even los van of het uberhaupt besnijdenissen voorkomt en of je het besnijdenismoment daarmee niet gewoon opschuift naar 13+.quote:Op donderdag 26 maart 2026 10:46 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom niet? Gebeurde vroeger ook bij de GGD als je 11 of 12 was. Tegenwoordig krijgen ouders een brief of ze die gezondheidscheck willen voor hun kind, maar zou gewoon weer standaard moeten zijn. Je hebt een jaar de tijd. Stel je roept kinderen op als ze 11,5 jaar oud zijn, dus een half jaar na hun 11de verjaardag. Elke GGZ voor de eigen gemeente. Dat moet echt wel in een maand te behappen zijn. En elke maand weer een groep. Dan zijn ze allemaal gecontroleerd voordat ze van de basisschool af gaan.
Jij denkt toch niet dat mijn meiden zich verplicht laten keuren en begluren op die leeftijd?quote:Op donderdag 26 maart 2026 10:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Ouders oppakken, gevangenisstraf, kind naar pleeggezin.
En dit breed bekend maken dat dat de consequenties zijn.
Sowieso worden kinderen, althans dat was 20 jaar geleden zo, op hun 11de/12de nog gezien door GGD-arts (JGZ). Geloof dat dit tegenwoordig vrijwillig is, maar zou wmb verplicht moeten zijn. Vroeger werd gecontroleerd of de jongens ballen in hun broek hadden, bijvoorbeeld. Dan is het toch niet zo gek dat meisjes gecontroleerd worden op al dan niet vaginaal verminkt zijn.
Overigens, en ja dat blijf ik zeggen, vind ik jongensbesnijdenis ook belachelijk. Het is in de moderne westerse wereld nergens voor nodig. Die voorhuid is echt geen foutje van God, Allah, Jahweh of hoe je Hem ook noemen wilt.
Jazeker, in het land van originele herkomst gaan ze daar zeker beter mee om dan Nederland - koekkoekquote:Op woensdag 25 maart 2026 17:03 schreef Ronald-Koeman het volgende:
In landen als Gambia hebben ze nog meer succes met de aanpak van hier. Laat dat even op je inwerken... Daar worden wel mensen betrapt en gestraft. Hier niet.quote:Op donderdag 26 maart 2026 12:10 schreef matspontius het volgende:
[..]
Jazeker, in het land van originele herkomst gaan ze daar zeker beter mee om dan Nederland - koekkoek![]()
![]()
Dit achterlijke gedrag komt voort uit die achterlijke culturen aldaar!
Keuren en begluren is natuurlijk wel erg overdreven.quote:Op donderdag 26 maart 2026 11:55 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Jij denkt toch niet dat mijn meiden zich verplicht laten keuren en begluren op die leeftijd?
Laten we ook even een lijstje opstellen met landen waar dit wordt toegestaan versus landen waarin dit bestraft wordt. Hulde aan Gambia overigens!quote:Op donderdag 26 maart 2026 12:41 schreef Qarrad het volgende:
[..]
In landen als Gambia hebben ze nog meer succes met de aanpak van hier. Laat dat even op je inwerken... Daar worden wel mensen betrapt en gestraft. Hier niet.
Dat stuk in Engeland als voorbeeld.quote:Op donderdag 26 maart 2026 14:04 schreef Qarrad het volgende:
In Europa lukt het trouwens ook wel eens:
Engeland, 3 jaar cel voor besnijden dochter, Oegandese vrouw
Ierland, 5 jaar cel, ouders uit niet nader genoemd Afrikaans land
Zwitserland, 2 jaar cel, Somalische ouders
Frankrijk, Malinese vrouw voor de rechter voor uitvoeren tientallen besnijdenissen
Overigens is die Ierse zaak weer teruggedraaid omdat dat meisje niet besneden bleek, maar het ziekenhuispersoneel de conclusie trok dat de ouders haar geprobeerd hadden te besnijden, waarschijnlijk op grond van vooroordelen. Even om aan te geven waarom dit ingewikkeld kan worden.
Het punt blijft echter dat er daar wel doorgepakt is na een verdenking.
Was het eerste geval waar straf werd opgelegd. Maar zeker niet de eerste zaak waarbij dit gebeurde. Die vrouw is toevallig gepakt omdat het kind met zware verwondingen in het ziekenhuis terecht kwam en dat verplicht gemeld moet worden.quote:. Vrouw veroordeeld voor vrouwelijke genitale verminking (FGM) in het Verenigd Koninkrijk
Een 37-jarige moeder is veroordeeld tot een gevangenisstraf nadat zij als eerste persoon in het Verenigd Koninkrijk schuldig is bevonden aan vrouwelijke genitale verminking (FGM).
De vrouw, afkomstig uit Oeganda en woonachtig in Oost-Londen, verminkte in 2017 haar driejarige dochter in de woning van het gezin. Zij kreeg een straf van elf jaar cel voor de verminking, aangevuld met twee jaar voor het bezit van kinderporno en extreem pornografisch materiaal.
Tijdens de uitspraak bij de Old Bailey noemde rechter Mrs Justice Whipple de daad “barbaars en schokkend”. Zij benadrukte dat FGM al lange tijd verboden is en dat het ondubbelzinnig moet worden gezien als een vorm van kindermishandeling.
⸻
Achtergrond en omstandigheden
Hoewel FGM zowel in Oeganda als in het Verenigd Koninkrijk verboden is, kon niet met zekerheid worden vastgesteld waarom de vrouw deze daad pleegde. De rechter gaf aan dat mogelijke motieven in de sfeer van bijgeloof of hekserij liggen.
In de woning van de vrouw werden voorwerpen aangetroffen die verband houden met rituelen, waaronder objecten die bedoeld zouden zijn om politieonderzoek te beïnvloeden of tegen te houden.
Tijdens de rechtszaak verklaarde de vrouw dat haar dochter zichzelf zou hebben verwond door op metaal te vallen terwijl zij een koekje probeerde te pakken. Medisch personeel sloeg echter alarm nadat het kind met ernstige verwondingen en aanzienlijk bloedverlies werd behandeld in het ziekenhuis.
⸻
Medische en maatschappelijke impact
FGM omvat het gedeeltelijk of volledig verwijderen van de uitwendige vrouwelijke geslachtsorganen, of andere verwondingen aan deze organen, zonder medische noodzaak. De praktijk komt voor in delen van Afrika, Azië en het Midden-Oosten en treft wereldwijd miljoenen meisjes en vrouwen.
De gevolgen kunnen ernstig zijn en omvatten onder meer:
• hevige bloedingen
• infecties
• problemen met urineren
• onvruchtbaarheid
• complicaties bij bevallingen
• verhoogde sterfte bij pasgeborenen
⸻
Overige strafzaken en bevindingen
De voormalige partner van de vrouw werd vrijgesproken van betrokkenheid bij de verminking, maar wel veroordeeld voor het bezit van kinderporno en extreem pornografisch materiaal. Hij kreeg een gevangenisstraf van elf maanden, die hij reeds in voorarrest had uitgezeten.
Bij een huiszoeking trof de politie daarnaast voorwerpen aan die duiden op rituele praktijken, waaronder koeientongen doorboord met metalen objecten en citrusvruchten met namen van betrokken personen, zoals politieagenten en hulpverleners.
⸻
Reacties van instanties
Verschillende organisaties benadrukten de ernst van de zaak. Volgens kinderbeschermingsorganisatie NSPCC is FGM een ernstige en schadelijke vorm van kindermishandeling, die in sommige gemeenschappen nog steeds voorkomt onder sociale druk of culturele overtuigingen.
Politie en justitie benadrukken dat het gaat om een ernstige schending van mensenrechten, vaak gepleegd door personen die juist verantwoordelijk zijn voor de bescherming van het kind.
De veroordeling wordt gezien als een belangrijk signaal: slachtoffers en betrokkenen worden aangemoedigd om zich te melden, waarbij zorgvuldigheid en respect centraal staan.
⸻
Conclusie
De rechter stelde dat het slachtoffer een levenslange fysieke en psychologische last zal dragen. De moeder heeft het vertrouwen van haar kind ernstig geschonden door juist als verzorger deze schade toe te brengen.
De zaak onderstreept dat FGM in het Verenigd Koninkrijk niet alleen verboden is, maar actief wordt vervolgd als zware vorm van kindermishandeling.
Oh de meisjes die hier al zijn, hebben gewoon pech?quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat stuk in Engeland als voorbeeld.
[..]
Was het eerste geval waar straf werd opgelegd. Maar zeker niet de eerste zaak waarbij dit gebeurde. Die vrouw is toevallig gepakt omdat het kind met zware verwondingen in het ziekenhuis terecht kwam en dat verplicht gemeld moet worden.
Had trouwens ook een poging tot moord mogen heten.
Maar dit zegt absoluut niks over die lui die de ingreep in het buitenland laten doen. Daar wordt niks aan gedaan tenzij ze meisjes actief gaan controleren en de ouders berechten, dat gaat natuurlijk nooit gebeuren.
Veel beter is die Afrikanen in Afrika te laten zodat wij geen last hebben van deze bloederige taferelen en alle leed die daar uit voorkomt.
Gelukkig is de jouwe wel perfect.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:21 schreef Richestorags het volgende:
Wat een achterlijke culturen bestaan er toch.
Dan is de wil om het aan te pakken er dus onvoldoende en vinden we het dus ook niet zo'n groot probleem. Laten we dan ook vooral niet te veel tijd en aandacht besteden aan die shit culturen die we hier zelf importeren.quote:Op donderdag 26 maart 2026 11:42 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Een landelijke besnijdenis-check voor alle 11/12 jarige meisjes in Nederland. Je snapt toch ook wel dat dat niet geaccepteerd gaat worden? Vroeger waren andere tijden en ze zijn er niet voor niets mee gestopt. Dat was dan ook nog eens onder de noemer gezondheid en niet onder de noemer besnijdeniscontrole. Nee hier is in de verste verte niet voldoende draagvlak voor.
Je doet dit opzettelijk, niet?quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:03 schreef Ronald-Koeman het volgende:
FFS... echt...quote:Op donderdag 26 maart 2026 11:42 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Een landelijke besnijdenis-check voor alle 11/12 jarige meisjes in Nederland. Je snapt toch ook wel dat dat niet geaccepteerd gaat worden? Vroeger waren andere tijden en ze zijn er niet voor niets mee gestopt. Dat was dan ook nog eens onder de noemer gezondheid en niet onder de noemer besnijdeniscontrole. Nee hier is in de verste verte niet voldoende draagvlak voor. Nog even los van of het uberhaupt besnijdenissen voorkomt en of je het besnijdenismoment daarmee niet gewoon opschuift naar 13+.
Ik waardeer het meedenken maar zoals ik al zei: er is geen makkelijke oplossing. Het probleem is veel complexer dan dat de boze mensen denken.
Wegsnijden van gezond lichamelijk weefsel is in alle gevallen achterlijk.quote:Op donderdag 26 maart 2026 20:47 schreef incel het volgende:
Mannen besnijden niks mis mee vrouwen besnijden iedereen over de zeik ineens.
Double standards much?
Als je geslachtsdeel er mooier van wordt en mensen willen dat zelf ook dan is er niks mis mee. Maar bij baby's doen vind ik wel fucked upquote:Op donderdag 26 maart 2026 20:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wegsnijden van gezond lichamelijk weefsel is in alle gevallen achterlijk.
Los van het feit dat ik ook absoluut tegen besnijdenis bij jongens ben (uitgezonderd medische noodzaak) is de besnijdenis bij meisjes natuurlijk nog veel ingrijpender.quote:Op donderdag 26 maart 2026 20:47 schreef incel het volgende:
Mannen besnijden niks mis mee vrouwen besnijden iedereen over de zeik ineens.
Double standards much?
Het probleem ligt niet alleen bij het signaleren en ik ben het niet eens met wat je zegt. Scholen en hulpverleners letten goed op en er wordt best veel gemeld m.b.t. kindermishandeling. Helaas echt zeker niet alles, maar toch. Het probleem is vooral ook wat er daarna met die meldingen gebeurd.quote:
Mee eens, het is inderdaad een erg moeilijk probleem. Met educatie ga je het niet redden (dat gebeurd nu al). Wat wel? Geen idee.quote:Op woensdag 25 maart 2026 23:26 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Noem één racistische reactie in dit topic. Één.quote:Op donderdag 26 maart 2026 23:41 schreef Laugh het volgende:
Sommige reacties in dit topic zijn echt behoorlijk racistisch. Ja, dit is een groot probleem waar we tekortschieten, maar laten we niet vergeten dat er minstens evenveel autochtone ouders zijn die hun kind flink mishandelen. Ook daar schieten we evengoed flink tekort.
Sarcasme offquote:Op vrijdag 27 maart 2026 08:04 schreef HSG het volgende:
Het is hun cultuur en dat horen wij als xenofobe westerlingen te accepteren.
Dus willen jullie je racistische gedachtes opzij zetten? Dankjewel
Op donderdag 26 maart 2026 23:41 schreef Laugh het volgende:Het onderwerp in dit topic is het besnijden van jonge meisjes vanuit een achterlijke cultuur. Erg moeilijk probleem ja?????quote:[ afbeelding ] Op woensdag 25 maart 2026 21:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Het probleem ligt niet alleen bij het signaleren en ik ben het niet eens met wat je zegt. Scholen en hulpverleners letten goed op en er wordt best veel gemeld m.b.t. kindermishandeling. Helaas echt zeker niet alles, maar toch. Het probleem is vooral ook wat er daarna met die meldingen gebeurd.
In mijn werk kom ik vaak situaties tegen waarin al veel meldingen zijn gedaan, maar er weinig tot niets veranderd. Soms schrijnende situaties. Het is dan makkelijk om Veilig Thuis of de kinderbescherming de schuld te geven, maar hun werk wordt ook lastig gemaakt door o.a. erg strenge regels en tekorten. Tuurlijk kan de signalering beter, maar het systeem is verrot.
Soms vraag ik me af of blijven screenen wel helpt, als de hulp daarna niet goed op gang komt/geboden kan worden. Je ziet dat er iets mis is en probeert te helpen, maar vervolgens lukt dat regelmatig ook niet goed genoeg.
Ideeën zoals ondergoed controleren vind ik niet passend. Het kan het probleem verplaatsen, ouders en kinderen accepteren het niet (en terecht) en het kan juist nare ervaringen opleveren. Zeker omdat seksueel misbruik helaas best vaak voorkomt, moet je ook rekening houden met hertraumatisering.
Sommige reacties in dit topic zijn echt behoorlijk racistisch. Ja, dit is een groot probleem waar we tekortschieten, maar laten we niet vergeten dat er minstens evenveel autochtone ouders zijn die hun kind flink mishandelen. Ook daar schieten we evengoed flink tekort.
quote:Op vrijdag 27 maart 2026 08:04 schreef HSG het volgende:
Het is hun cultuur en dat horen wij als xenofobe westerlingen te accepteren.
Dus willen jullie je racistische gedachtes opzij zetten? Dankjewel
Dat is niet helemaal correct. Zowel bij mannen- als vrouwenbesnijdenissen zijn er verschillende gradaties. Van relatief ‘mild’ tot zware verminking. De mildste vorm van vrouwenbesnijdenis (klein sneetje/prikje in de clitoris kap) is minder ingrijpend dan het wegsnijden van een stuk voorhuid. Toch zeggen we (terecht) dat elke vorm van vrouwenbesnijdenis verboden is - ook de mildere variant. Er is dus wel sprake van een dubbele standaard wanneer we jongensbesnijdenis toestaan.quote:Op donderdag 26 maart 2026 23:08 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Los van het feit dat ik ook absoluut tegen besnijdenis bij jongens ben (uitgezonderd medische noodzaak) is de besnijdenis bij meisjes natuurlijk nog veel ingrijpender.
Vergelijk het met je eikel afsnijden, de rest van de penis dichtnaaien buiten een klein gaatje voor te plassen. Nooit in je leven zal je een orgasme hebben..
Oh als je gaat trouwen dan mag dat dichtgenaaide stuk weer open gereten worden zodat je man, aan wie je uitgehuwelijkt bent, zijn piet er nog in kan forceren.
Ja idd, double standards
religieuze of culturele besnijdenis wel jaquote:Op woensdag 25 maart 2026 20:49 schreef TAmaru het volgende:
Besnijdenis van jongens en meisjes moet gewoon worden bestraft met gevangenisstraf.
Even voor de duidelijkheid:quote:Op vrijdag 27 maart 2026 08:06 schreef matspontius het volgende:
[..]
Het onderwerp in dit topic is het besnijden van jonge meisjes vanuit een achterlijke cultuur. Erg moeilijk probleem ja?????
Was ook niet aan jou gericht - point taken btw!quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid:
Dat is niet mijn post. En ook mijn mening niet.
Nogmaals: ik ben even hard tegen besnijden van jongens, dus aan mij zal het niet liggen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 08:56 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal correct. Zowel bij mannen- als vrouwenbesnijdenissen zijn er verschillende gradaties. Van relatief ‘mild’ tot zware verminking. De mildste vorm van vrouwenbesnijdenis (klein sneetje/prikje in de clitoris kap) is minder ingrijpend dan het wegsnijden van een stuk voorhuid. Toch zeggen we (terecht) dat elke vorm van vrouwenbesnijdenis verboden is - ook de mildere variant. Er is dus wel sprake van een dubbele standaard wanneer we jongensbesnijdenis toestaan.
Nu wel ja, maar er zijn ook meisjes besneden om masturbatie tegen te gaan op "medische" gronden.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 09:07 schreef mschol het volgende:
[..]
religieuze of culturele besnijdenis wel ja
medische is wat anders maar goed, dat zie je alleen bij jongens
Ik ook niet - maar het verwijderen van de clitoris valt niet onder cat 1. Vergeet ook niet dat bij jongensbesnijdenis de eikel minder gevoelig wordt. Dat is dus best te vergelijken met cat 1 bij vrouwen. Nogmaals voor de duidelijkheid: geen rechtvaardiging van de praktijk.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:51 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nogmaals: ik ben even hard tegen besnijden van jongens, dus aan mij zal het niet liggen.
Ik neem aan dat je het over deze hebt:
Type I: Clitoridectomie (Sunna-besnijdenis)
Dit is de gedeeltelijke of volledige verwijdering van de clitorisvoorhuid en/of de clitoris zelf. Dit wordt vaak als de 'minder ingrijpende' vorm gezien, maar is nog steeds schadelijk.
Alleen het voorhuidje is inderdaad 'geen probleem' maar ik wil het verwijderen van de clitoris nu toch echt niet als mild bestempelen en ook niet gelijk trekken met jongensbesnijdenis. Daar staat alleen die eerste verwijdering van de voorhuid aan gelijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |