OMG wat gaaf.quote:Spectaculaire vondst in Maastrichtse kerk: 'Alles wijst op skelet van wereldberoemde d'Artagnan'
De musketier d'Artagnan en het skelet dat is gevonden in de Sint-Petrus-Paulus-kerk in Wolder
Het zou één van de spectaculairste historische vondsten ooit in Nederland kunnen zijn: in een kerk in Maastricht is een skelet ontdekt dat mogelijk toebehoort aan de beroemde Franse musketier d’Artagnan. Waar het stoffelijk overschot van de Franse volksheld is gebleven, is al honderden jaren een mysterie.
De Franse musketier Charles de Batz de Castelmore d'Artagnan, zoals hij voluit heette, sneuvelde tijdens een 17e-eeuwse veldslag in Maastricht. Een dna-test moet nu uitwijzen of de resten die ontdekt zijn in de Maastrichtse kerk daadwerkelijk toebehoren aan d'Artagnan.
Onder het oude altaar
Het skelet werd gevonden in het schip van de Sint-Petrus-en-Pauluskerk in de Maastrichtse wijk Wolder, vlak voor het huidige altaar. De hedendaagse kerk is vermoedelijk de tweede of zelfs derde constructie op deze locatie, met wortels die teruggaan tot de 13e en mogelijk zelfs de 11e eeuw. De vondst kwam aan het licht nadat in februari een deel van de kerkvloer verzakte. Tijdens de daaropvolgende herstelwerkzaamheden werd de vloer opengebroken, waarbij het stoffelijk overschot werd ontdekt.
Al lange tijd een vermoeden
Dat d'Artagnan mogelijk in de kerk van Wolder begraven lag, was al jaren een vermoeden. Toch werd er ondanks aanwijzingen nooit eerder gegraven naar de resten voor onderzoek.
D’Artagnan sneuvelde op 25 juni 1673 tijdens de belegering van Maastricht, waar het Franse leger van Lodewijk XIV de stad probeerde in te nemen. Volgens de overlevering werd hij iets verderop, bij de Tongersepoort, dodelijk getroffen door een musketkogel die hem aan de voorkant (la gorge) raakte.
Door de warme temperatuur en het uitblijven van een snel einde van de strijd werd vermoedelijk besloten het lichaam niet naar Parijs over te brengen. De katholieke koning koos er daarom voor de eresoldaat in Maastricht te begraven, in zogenoemde gewijde grond.
Het Franse leger had zijn tentenkamp opgeslagen in Wolder, vlak bij de dorpskerk. Die kerk werd naar alle waarschijnlijkheid aangewezen als de laatste rustplaats van d’Artagnan.
Wat Willem van Oranje is voor Nederland, is d'Artagnan voor Frankrijk: een nationale held.
De musketier was een vertrouweling van Lodewijk XIV en speelde een rol in Franse militaire successen. Het lidmaatschap van de koninklijke lijfwacht gold als eervol, ondanks de lage beloning.
Zijn dood, als gevolg van moed en loyaliteit aan de koning, werd een belangrijk historisch moment. Daardoor kreeg Maastricht een plaats in de Franse vaderlandse geschiedenis(boeken).
Munt in graf
Diaken Jos Valke was bij de eerste opgraving en voelde meteen dat het om een bijzondere historische ontdekking ging. "Bij zijn lichaam lag een Franse munt", zegt Valke, waarmee de status van de overledene werd bevestigd.
"Bovendien geeft de locatie van het graf aan dat het om een belangrijk persoon gaat: het skelet lag namelijk op de plek waar vroeger het altaar stond en alleen koninklijke of andere belangrijke figuren werden destijds onder een altaar begraven."
De munt die werd gevonden bij het skelet
Dna-onderzoek
Om uit te wijzen of het daadwerkelijk om d'Artagnan gaat, is op 13 maart een dna-staal van het skelet genomen. "Dat kan het beste van het gebit, liefst een tand mét wortel. Want daar zit het meest bruikbare materiaal in, is me gezegd", aldus Valke.
Een laboratorium in München vergelijkt dit dna nu met dat van een nazaat van de historische Franse figuur.
In de buurt van Avignon bestaat namelijk nog een bloedlijn langs de kant van de vader: Bertrand de Batz de Castelmore. Dat dna wordt nu onderzocht. Het resultaat wordt binnenkort verwacht.
Een deel van de kaak en de tanden die gebruikt zijn voor het dna-onderzoek
Hoop is hoog
Hoewel er dus nog geen hard bewijs is, lijkt alles in de richting van de rechterhand van de Franse koning te wijzen. Zo werden er resten van een musketkogel gevonden bij de ribben. Dat komt overeen met de beschrijving van het letsel van d'Artagnan in de geschiedenisboeken.
Ook de betrokken archeoloog Wim Dijkman beaamt dat. Hoewel hij zelf liever wacht op de onbetwistbare resultaten uit München. "Ik ben nog heel voorzichtig, ik ben een wetenschapper. Maar mijn verwachting is hoog", zegt Dijkman. "Ik ben al 28 jaar bezig met onderzoek naar het graf van d'Artagnan. Dit zou het hoogtepunt van mijn carrière kunnen zijn.
Ik heb al jarenlang veel contacten in Frankrijk en zij vragen me altijd waarom d'Artagnan nog niet gevonden is. Dat lijkt nu het geval te zijn, want er is tot nu toe niets gevonden dat tegenspreekt dat dit hem niet zou zijn. Maar nogmaals: ik wacht het dna-onderzoek af."
Lange tijd bleef het een raadsel waar de laatste rustplaats van d'Artagnan was. Het werd zelfs onderdeel van de nationale legende rondom het figuur. Het zou zomaar kunnen dat dat mysterie binnenkort is opgelost.
Er bestaan eigenlijk twee d’Artagnans: de historische figuur - die echt heeft bestaan- én het fictieve personage van de musketier.
Die laatste kent het grote publiek vooral via de negentiende-eeuwse roman 'Les trois Mousquetaires' (de drie musketiers) van de Franse schrijver Alexandre Dumas. Die boeken zijn meer dan honderd keer verfilmd, van Hollywoodproducties tot Chinese kungfu-films. Toch wijkt Dumas’ versie wat af van de werkelijkheid: hij voegde elementen toe en wijzigde details voor het literaire effect.
Zo is het boekpersonage een man van begin dertig, terwijl de historische d’Artagnan ruim zestig jaar oud was en niet in de beste conditie toen hij stierf.
De roman van Dumas en het personage van d'Artagnan zoals deze op basis van de roman wordt voorgesteld
Veiligheidsmaatregelen
Het skelet is inmiddels weggehaald uit de kerk en ligt nu bij een archeologisch instituut in Deventer. Ook de spullen die bij de resten in het graf lagen, zijn niet meer aanwezig in de kerk. Tot slot heeft het kerkbestuur vorige maand een alarminstallatie geïnstalleerd om ongewenst bezoek, zoals grafrovers af te schrikken.
Burgemeester trots, maar voorzichtig
De burgemeester van Maastricht, Wim Hillenaar, reageert enthousiast op de vondst van het skelet, maar is voorlopig terughoudend met commentaar. "Het zou, indien het DNA-onderzoek dit bevestigt, een bijzondere ontdekking zijn binnen een belangrijk hoofdstuk uit de geschiedenis van Maastricht", aldus de burgemeester. "Tegelijkertijd is het nu van groot belang dat het lopende onderzoek met de nodige zorgvuldigheid en wetenschappelijke nauwkeurigheid kan gebeuren.
Tot die resultaten bekend zijn, past ons terughoudendheid."
Hillenaar zegt dat hij het nieuws met gepaste trots volgt. "Wij danken alvast alle betrokken onderzoekers, archeologen en vrijwilligers voor hun inzet en professionaliteit en kijken met verwachting en een gezonde spanning uit naar de uitkomst."
Spectaculaire vondst in Maastrichtse kerk: 'Alles wijst op skelet van wereldberoemde d'Artagnan'
Zal dan ook niet lang duren eer het daarheen zal gaanquote:Op woensdag 25 maart 2026 08:27 schreef vosss het volgende:
Voor Frankrijk staat d’Artagnan, net als Jeanne d’Arc en Napoleon, bekend als een nationale held. Als het skelet dat in Wolder is gevonden daadwerkelijk van de beroemde musketier blijkt te zijn, zal dat in Frankrijk groot nieuws zijn.
Terecht ook wel dan.quote:Op woensdag 25 maart 2026 08:30 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Zal dan ook niet lang duren eer het daarheen zal gaan
Ik ben van mening dat als de resten van een bepaald persoon in een ander land gevonden worden, deze wel naar het land van herkomst terug moeten. Het zou toch best gek zijn als een Nederlandse verzetsheld in Duitsland in een museum staat als ie daar gevonden wordtquote:Op woensdag 25 maart 2026 08:31 schreef vosss het volgende:
[..]
Terecht ook wel dan.
Aan de andere kant, "wij" hebben die motherfocker voor z'n mieter geknald, dus waarom zouden wij hem niet moge hebben dan?
Geen idee hoe zoiets werkt, maar dit skelet hoort 100% in een museum.
Misschien kunnen we het skelet gebruiken als ruilmiddel om de door de fransen gestolen mosasaurus weer terug te halen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 08:27 schreef vosss het volgende:
Voor Frankrijk staat d’Artagnan, net als Jeanne d’Arc en Napoleon, bekend als een nationale held. Als het skelet dat in Wolder is gevonden daadwerkelijk van de beroemde musketier blijkt te zijn, zal dat in Frankrijk groot nieuws zijn.
Gewoon ruilen met de roofkunst die ze nu in het Louvre tentoonstellen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 08:30 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Zal dan ook niet lang duren eer het daarheen zal gaan
TEN EERSTE IS HET ALBERTOOOOOquote:Op woensdag 25 maart 2026 08:47 schreef Marsenal het volgende:
Jammer dat we nog steeds geen idee hebben wat er met Albert is gebeurd, mijn favoriete musketier.
Dat lijkt mij een puik idee.quote:Op woensdag 25 maart 2026 08:51 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Misschien kunnen we het skelet gebruiken als ruilmiddel om de door de fransen gestolen mosasaurus weer terug te halen.
Die botten zullen wel nu in de Parijse catacomben gemieterd worden.quote:Op woensdag 25 maart 2026 09:15 schreef Hexagon het volgende:
Dat zou cool zijn.
De wethouder citymarketing van Maastricht zal momenteel wel in permanente staat van orgasme zijn.
Het skelet is inmiddels weggehaald uit de kerk en ligt nu bij een archeologisch instituut in Deventer. Ook de spullen die bij de resten in het graf lagen, zijn niet meer aanwezig in de kerk.quote:Op woensdag 25 maart 2026 09:25 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Die botten zullen wel nu in de Parijse catacomben gemieterd worden.
Hoe bedoel je: gestolen?quote:Op woensdag 25 maart 2026 08:51 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Misschien kunnen we het skelet gebruiken als ruilmiddel om de door de fransen gestolen mosasaurus weer terug te halen.
Dat lijkt mij wel ja.quote:Op woensdag 25 maart 2026 09:15 schreef Hexagon het volgende:
Dat zou cool zijn.
De wethouder citymarketing van Maastricht zal momenteel wel in permanente staat van orgasme zijn.
Willen de Fransen het lichaam niet terug? Zou mooi wezen als het kan blijven liggen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 09:30 schreef vosss het volgende:
[..]
Het skelet is inmiddels weggehaald uit de kerk en ligt nu bij een archeologisch instituut in Deventer. Ook de spullen die bij de resten in het graf lagen, zijn niet meer aanwezig in de kerk.
quote:
Wikipedia linkjequote:De mosasaurus moet dus eind 1794 als oorlogsbuit zijn overgebracht naar Parijs. Al eerder, op 12 november 1794, werd het fossiel per decreet van de revolutionaire regering tot nationaal erfgoed verklaard en in mei 1795 werd het ondergebracht in het net geopende Muséum national d'histoire naturelle, waar het nog steeds te bewonderen valt, sinds 1898 in de Galerie de paléontologie et d'anatomie comparée.
Natuurlijk willen die dat terug. Maar eerst moet blijken of het echt d'Artagnan is. Dat wordt nu ge-DNA-getest.quote:Op woensdag 25 maart 2026 09:32 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Willen de Fransen het lichaam niet terug? Zou mooi wezen als het kan blijven liggen.
.quote:Op woensdag 25 maart 2026 09:38 schreef vosss het volgende:
[..]
Natuurlijk willen die dat terug. Maar eerst moet blijken of het echt d'Artagnan is. Dat wordt nu ge-DNA-getest.
Nee, als uit het DNA-onderzoek blijkt dat hij het inderdaad is, zal hij wel worden bijgezet in het Pantheon.quote:Op woensdag 25 maart 2026 09:25 schreef Since2003 het volgende:
[..]
K Fransen...quote:
Gewoon een duel houden met zwaarden, en de winnaar krijgt het skelet.quote:Op woensdag 25 maart 2026 08:31 schreef vosss het volgende:
[..]
Terecht ook wel dan.
Aan de andere kant, "wij" hebben die motherfocker voor z'n mieter geknald, dus waarom zouden wij hem niet moge hebben dan?
Geen idee hoe zoiets werkt, maar dit skelet hoort 100% in een museum.
quote:Op woensdag 25 maart 2026 10:53 schreef StateOfMind het volgende:
Zo te zien was ie ook de hoofdrolspeler in de 17e eeuwse versie van Face/Off 😱
Die verhalen kloppen gewoon hoor. Die zijn goed gedocumenteerd.quote:Op woensdag 25 maart 2026 11:12 schreef Cherni het volgende:
Leuk nieuws. Zouden de mooie verhalen van mijn grootvader toch kunnen kloppen.
Zou het beeld van d'Artagnan in het Jekerkwartier zijn nut hebben. 😃
Wat dacht je van herstelbetalingen n.a.v. de belegering? Als nazaten van slaven honderden jaren na dato dat willen moet dit ook wel lukken.quote:Op woensdag 25 maart 2026 08:51 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Welnee joh, ding zit vol met roest en achterstallig onderhoud. Kost klauwen vol met geld.quote:
lijkt mij niet tochquote:Op woensdag 25 maart 2026 09:25 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Ik had de foto gewoon van de link gebruikt.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:21 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
eerste plaatje in OP is @:LXIV natuurlijk
[ afbeelding ]
That's me!quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:21 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hij viel toch Nederland aan? eigen schuld dikke bult.quote:Op woensdag 25 maart 2026 08:27 schreef vosss het volgende:
Ziet eruit als een gruwelijk goede gitarist.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:21 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Frankrijk weigert ook de gestolen mosasaurus netjes terug te geven. Dus waarom zouden we dit skelet teruggeven?quote:Op donderdag 26 maart 2026 01:28 schreef ootjekatootje het volgende:
Zo bijzonder nieuws, al die kids hier zijn meer dan geïnteresseerd in geschiedenis.
Ze vroegen al of die naar Dôme des Invalides gaat. Volgens die ouwe pastoor in Limburg blijft die in hun kerk maar ik vind dat het lichaam een nieuwe herbegravenis verdient in Frankrijk. Maar ik ben ook meer geïnteresseerd in de Franse geschiedenis dan de gemiddelde Europeaan.
Die Limburgers hadden eerder en dieper kunnen graven, en het lichaam dient gewoon netjes overgedragen te gaan worden aan Frankrijk.
Heeft Valkenburg het lichaam al opgeëist? Die missen een attractie nu die toren weg is, en de burght is door die oorlog ook kapotgeslagen.quote:Op donderdag 26 maart 2026 11:07 schreef Harmankardon het volgende:
Lodewijk de 14e heeft toen besloten dat ie daar begraven moet worden. Wie is de huidige Franse premier, of een andere hoogwaardigheidsbekleder, dan om daar iets anders van te vinden? Lekker terugleggen, mooie poort voorzetten met een qr-scanner en een platte kar ervoor met kersen- en abrikozenvla
Precies, laten we het stoffelijk overschot achter een wagen binden en dan door de stad slepen terwijl de menigte er op spuugt en met knuppels naar slaat.quote:Op woensdag 25 maart 2026 21:09 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Hij viel toch Nederland aan? eigen schuld dikke bult.
Zoals De Engelse koning Richard III (1452–1485) die werd in 2012 gevonden onder een gemeentelijke parkeerplaats in Leicester!quote:Op woensdag 25 maart 2026 08:27 schreef vosss het volgende:
Hij is niet gebaseerd op een echte, hij WAS de echte.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:23 schreef theguyver het volgende:
ik wist trouwens niet dat hij echt gebasseerd was op een echte Musketier
Nja ik bedoel dat Alexandre Dumas een mooi verhaal van heeft gemaakt.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 12:49 schreef vosss het volgende:
[..]
Hij is niet gebaseerd op een echte, hij WAS de echte.
Rest achter bovenstaande link.quote:Rustplaats in Frankrijk
"Er wordt onder de Fransen ook al gespeculeerd waar d'Artagnan herbegraven zou moeten worden. Er gaan stemmen op voor Dôme des Invalides in Parijs. Daar ligt ook Napoleon begraven." Dit is ooit gebouwd door Lodewijk de veertiende om onderdak te bieden aan gewonde teruggekeerde soldaten. "Ook kan men denken aan zijn geboorteplaats Lupiac in Zuidwest Frankrijk. Daar hebben ze ook al heel veel over d'Artagnan en hebben ze ook al ingezet op d'Artagnantoerisme."
Die hebben we nog niet terug.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:03 schreef StateOfMind het volgende:
Hebben wij die schedel van de mosasaurus al terug, die Frankrijk in de 18e eeuw heeft meegenomen?
Paar jaar terug was men daarmee bezig, om die weer terug te krijgen.
Zo nee, dan lijkt dit mij hét moment om die alsnog terug te krijgen.
Geen schedel, geen skelet
Een eigenwijze powertrippende archeoloog vs. een bemoeizuchtige afgunstige gemeentedienst.quote:Op woensdag 20 mei 2026 23:47 schreef Timwonnacott het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)etier-terug-te-geven
En hij is weer zoek, archeoloog heeft nogal last van een powertripje![]()
Wat een bizar dramaquote:Op woensdag 20 mei 2026 23:47 schreef Timwonnacott het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)etier-terug-te-geven
En hij is weer zoek, archeoloog heeft nogal last van een powertripje![]()
OMFGquote:Volgens Dijkman is er sprake van jaloezie. "Omdat ik verschillende keren gescoord heb met onderzoeken. Bij de oud-collega's zit daarom oud zeer. Daarom sturen ze nu de erfgoedinspectie op me af. Alsof ik lid ben van een criminele organisatie. Maar ik had de botten al ondergebracht bij een vriend. Zo moet ik het spel helaas spelen."
Een gepensioneerde hobby-archeoloog... dat zijn meestal niet de meest betrouwbare types (regelmatig hebben die een enorme behoefte nog eventjes te 'scoren' en beroemd te worden met hun 'opvallende' vondst; Soms heben ze al vele jaren volgens een theoretische gedachte ergens gezocht en zijn zelf overtuigd dat het zo moet zijn en willen hun gelijk halen)quote:Op donderdag 21 mei 2026 08:50 schreef Starhopper het volgende:
[..]
OMFGZe zijn jaloers op mijn genialiteit
Wat een vent
Ik ga lachen als uit DNA blijkt dat het hem niet is.
quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:53 schreef StateOfMind het volgende:
Indiana Dijkman and The Lost Bones![]()
![]()
Tatatataaa tatataaa tatatataaa tatataaataaataaa
![]()
quote:HOE NU VERDER MET HET ONDERZOEK NAAR HET GRAF VAN D'ARTAGNAN? WIM DIJKMAN WEET HET WEL.
Wim Dijkman heeft volgens diaken Jos Valke van de Petrus en Pauluskerk in Maastrichts-Wolder „high van opwinding alle regels aan zijn laars gelapt. Hij heeft meer dan 25 jaar naar het graf van d’Artagnan gezocht. Heeft er zijn ziel en zaligheid in gelegd. En dan verpest hij het op de laatste 5 meter.”
Valke: „Als je gaat opgraven, dan moet centimeter voor centimeter en laag voor laag in kaart gebracht worden. Maar er is niets in kaart gebracht, niets gedocumenteerd.” Valke heeft foto’s van de opgraving. Daarop is te zien hoe Dijkman ín het graf staat, op de resten. „Gevolg is dat de vindplek gecontamineerd is en eigenlijk deels onbruikbaar. Dat is natuurlijk eeuwig zonde.”
Een maand na de bekendmaking van de geruchtmakende vondst werd Dijkman nog geridderd vanwege zijn grote bijdrage aan de archeologie in Maastricht en ver daarbuiten. Intussen wordt hij door velen verguisd en hangt hem strafrechtelijke vervolging boven het hoofd.
Wim Dijkman zelf lijkt de stortvloed aan media-aandacht, waarin de toon vaak neerkomt op de vraag wat hem bezielde, niet als negatief te ervaren. Integendeel: hij verwacht juist steun uit Frankrijk. Opvallend, zou je zeggen. Tenzij je gaat beseffen dat Wim Dijkman dit van te voren al had bedacht. "Want dat andere partijen, die nog veel ergers te verbergen hebben - ik weet wat - dan met de billen bloot moeten, is duidelijk."
Dijkmans obsessie met d’Artagnan begint bijna een kwart eeuw geleden als hij op een congres in Parijs de Franse biografe van d’Artagnan, Odile Bordaz, ontmoet. Zij geeft Dijkman een opdracht: ‘Ben jij archeoloog? Dan moet jij hem vinden’.
Heerlense ontwerper Chistian Petermann, die het initiatief nam voor een documentaire over de zoektocht naar het graf van d’Artagnan, blijft Dijkman steunen. Hoewel ze elkaar niet meer spreken – volgens Petermann vanwege een misverstand over een perspublicatie – blijft hij vol lof over de archeoloog. „Hij is volhoudend en gaat tot op het bot. Hij zal nu aangeslagen zijn, maar veel steun hebben aan zijn vrouw Esther, met wie hij vorig jaar is getrouwd. Hij krijgt bijval op de socials en ik denk dat dat hem strijdbaarder maakt.”
De Duitse noodarts en anesthesist Thomas Samek, de dubbelganger van d’Artagnan en speelt onder meer de hoofdrol tijdens het jaarlijkse musketierfestival in Lupiac, het geboortedorp van d’Artagnan heeft weinig begrip voor de hele gang van zaken. „Het is treurig en pijnlijk. We verprutsen tijd met juridische geschillen die we beter in het onderzoek naar d’Artagnan kunnen steken. In Frankrijk heeft Wim een groot aanzien. Ik heb vlak na de arrestatie contact gehad met de burgemeester van Lupiac, die wilde weten hoe het met Wim is. Ik geloof in gerechtigheid, hij komt hier uiteindelijk uit als een held.
Dijkman (70) heeft van de zoektocht naar d’Artagnan zijn levenswerk gemaakt. Met het skelet lijkt hij eindelijk de Heilige Graal te hebben gevonden, maar hij wil wel de regie over het onderzoek houden. Hij heeft geen vertrouwen in de manier waarop de gemeente als bevoegd gezag te werk gaat: te traag, te bureaucratisch.
De gemeente zelf countert dat verwijt nadrukkelijk. „Juist vanwege het mogelijke grote belang van deze vondst is de gemeente Maastricht zeer nauwgezet in het volgen van protocollen en handelswijzen”, laat een woordvoerster weten. „Voorop staat dat de in de beroepsgroep geldende norm voor archeologische opgravingen gevolgd moet worden.”
De Beroepsvereniging voor Archeologen is zeer kritisch op zijn [Dijkman] handelwijze. Voorzitter Jesper de Raad. „Dit straalt af op onze hele beroepsgroep. De gang van zaken is heel raar. Dat verhaal over die vloer, het gedoe over de botresten. Je kunt niet in een paar weken tijd zo’n onderzoek doen, dat moet nauwkeurig en zorgvuldig. Dat kan zomaar twee jaar tijd vergen.”
Dijkman wacht nu af, of er een geldboete of proces-verbaal komt. Maar van zijn stuk gebracht is hij in ieder geval niet. "Stel ik krijg een gevangenisstraf, dan houd ik vlak van te voren een persconferentie. En dan vertel ik precies hoe alles is gegaan. En welke gemeentelijke ambtenaren erbij betrokken waren. Welke rol ze hebben gespeeld et cetera. Dan trek ik alle registers open."
In de tussentijd lijkt hij stiekem nog te hopen op een dusdanige escalatie dat nationale bestuurders en Franse afgevaardigden zich ermee gaan bemoeien.
Dijkman: "Ik heb jarenlang voor de gemeente als archeoloog en conservator gewerkt, zonder enige scheve schaats te hebben gereden. Ik heb een smetteloze reputatie. Ook in Frankrijk. Denk je nou echt dat ik dat allemaal op het spel zou zetten?"
Klinkt als het begin van een Indiana Jones film, maar dan met Limburgers en Fransen.quote:Dijkmans obsessie met d’Artagnan begint bijna een kwart eeuw geleden als hij op een congres in Parijs de Franse biografe van d’Artagnan, Odile Bordaz, ontmoet. Zij geeft Dijkman een opdracht: ‘Ben jij archeoloog? Dan moet jij hem vinden’.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |