abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220425518
quote:
Spectaculaire vondst in Maastrichtse kerk: 'Alles wijst op skelet van wereldberoemde d'Artagnan'

De musketier d'Artagnan en het skelet dat is gevonden in de Sint-Petrus-Paulus-kerk in Wolder

Het zou één van de spectaculairste historische vondsten ooit in Nederland kunnen zijn: in een kerk in Maastricht is een skelet ontdekt dat mogelijk toebehoort aan de beroemde Franse musketier d’Artagnan. Waar het stoffelijk overschot van de Franse volksheld is gebleven, is al honderden jaren een mysterie.

De Franse musketier Charles de Batz de Castelmore d'Artagnan, zoals hij voluit heette, sneuvelde tijdens een 17e-eeuwse veldslag in Maastricht. Een dna-test moet nu uitwijzen of de resten die ontdekt zijn in de Maastrichtse kerk daadwerkelijk toebehoren aan d'Artagnan.

Onder het oude altaar
Het skelet werd gevonden in het schip van de Sint-Petrus-en-Pauluskerk in de Maastrichtse wijk Wolder, vlak voor het huidige altaar. De hedendaagse kerk is vermoedelijk de tweede of zelfs derde constructie op deze locatie, met wortels die teruggaan tot de 13e en mogelijk zelfs de 11e eeuw. De vondst kwam aan het licht nadat in februari een deel van de kerkvloer verzakte. Tijdens de daaropvolgende herstelwerkzaamheden werd de vloer opengebroken, waarbij het stoffelijk overschot werd ontdekt.

Al lange tijd een vermoeden
Dat d'Artagnan mogelijk in de kerk van Wolder begraven lag, was al jaren een vermoeden. Toch werd er ondanks aanwijzingen nooit eerder gegraven naar de resten voor onderzoek.

D’Artagnan sneuvelde op 25 juni 1673 tijdens de belegering van Maastricht, waar het Franse leger van Lodewijk XIV de stad probeerde in te nemen. Volgens de overlevering werd hij iets verderop, bij de Tongersepoort, dodelijk getroffen door een musketkogel die hem aan de voorkant (la gorge) raakte.

Door de warme temperatuur en het uitblijven van een snel einde van de strijd werd vermoedelijk besloten het lichaam niet naar Parijs over te brengen. De katholieke koning koos er daarom voor de eresoldaat in Maastricht te begraven, in zogenoemde gewijde grond.

Het Franse leger had zijn tentenkamp opgeslagen in Wolder, vlak bij de dorpskerk. Die kerk werd naar alle waarschijnlijkheid aangewezen als de laatste rustplaats van d’Artagnan.

Wat Willem van Oranje is voor Nederland, is d'Artagnan voor Frankrijk: een nationale held.
De musketier was een vertrouweling van Lodewijk XIV en speelde een rol in Franse militaire successen. Het lidmaatschap van de koninklijke lijfwacht gold als eervol, ondanks de lage beloning.

Zijn dood, als gevolg van moed en loyaliteit aan de koning, werd een belangrijk historisch moment. Daardoor kreeg Maastricht een plaats in de Franse vaderlandse geschiedenis(boeken).

Munt in graf
Diaken Jos Valke was bij de eerste opgraving en voelde meteen dat het om een bijzondere historische ontdekking ging. "Bij zijn lichaam lag een Franse munt", zegt Valke, waarmee de status van de overledene werd bevestigd.

"Bovendien geeft de locatie van het graf aan dat het om een belangrijk persoon gaat: het skelet lag namelijk op de plek waar vroeger het altaar stond en alleen koninklijke of andere belangrijke figuren werden destijds onder een altaar begraven."

De munt die werd gevonden bij het skelet

Dna-onderzoek
Om uit te wijzen of het daadwerkelijk om d'Artagnan gaat, is op 13 maart een dna-staal van het skelet genomen. "Dat kan het beste van het gebit, liefst een tand mét wortel. Want daar zit het meest bruikbare materiaal in, is me gezegd", aldus Valke.
Een laboratorium in München vergelijkt dit dna nu met dat van een nazaat van de historische Franse figuur.

In de buurt van Avignon bestaat namelijk nog een bloedlijn langs de kant van de vader: Bertrand de Batz de Castelmore. Dat dna wordt nu onderzocht. Het resultaat wordt binnenkort verwacht.

Een deel van de kaak en de tanden die gebruikt zijn voor het dna-onderzoek

Hoop is hoog
Hoewel er dus nog geen hard bewijs is, lijkt alles in de richting van de rechterhand van de Franse koning te wijzen. Zo werden er resten van een musketkogel gevonden bij de ribben. Dat komt overeen met de beschrijving van het letsel van d'Artagnan in de geschiedenisboeken.

Ook de betrokken archeoloog Wim Dijkman beaamt dat. Hoewel hij zelf liever wacht op de onbetwistbare resultaten uit München. "Ik ben nog heel voorzichtig, ik ben een wetenschapper. Maar mijn verwachting is hoog", zegt Dijkman. "Ik ben al 28 jaar bezig met onderzoek naar het graf van d'Artagnan. Dit zou het hoogtepunt van mijn carrière kunnen zijn.

Ik heb al jarenlang veel contacten in Frankrijk en zij vragen me altijd waarom d'Artagnan nog niet gevonden is. Dat lijkt nu het geval te zijn, want er is tot nu toe niets gevonden dat tegenspreekt dat dit hem niet zou zijn. Maar nogmaals: ik wacht het dna-onderzoek af."

Lange tijd bleef het een raadsel waar de laatste rustplaats van d'Artagnan was. Het werd zelfs onderdeel van de nationale legende rondom het figuur. Het zou zomaar kunnen dat dat mysterie binnenkort is opgelost.

Er bestaan eigenlijk twee d’Artagnans: de historische figuur - die echt heeft bestaan- én het fictieve personage van de musketier.
Die laatste kent het grote publiek vooral via de negentiende-eeuwse roman 'Les trois Mousquetaires' (de drie musketiers) van de Franse schrijver Alexandre Dumas. Die boeken zijn meer dan honderd keer verfilmd, van Hollywoodproducties tot Chinese kungfu-films. Toch wijkt Dumas’ versie wat af van de werkelijkheid: hij voegde elementen toe en wijzigde details voor het literaire effect.

Zo is het boekpersonage een man van begin dertig, terwijl de historische d’Artagnan ruim zestig jaar oud was en niet in de beste conditie toen hij stierf.

De roman van Dumas en het personage van d'Artagnan zoals deze op basis van de roman wordt voorgesteld

Veiligheidsmaatregelen
Het skelet is inmiddels weggehaald uit de kerk en ligt nu bij een archeologisch instituut in Deventer. Ook de spullen die bij de resten in het graf lagen, zijn niet meer aanwezig in de kerk. Tot slot heeft het kerkbestuur vorige maand een alarminstallatie geïnstalleerd om ongewenst bezoek, zoals grafrovers af te schrikken.

Burgemeester trots, maar voorzichtig

De burgemeester van Maastricht, Wim Hillenaar, reageert enthousiast op de vondst van het skelet, maar is voorlopig terughoudend met commentaar. "Het zou, indien het DNA-onderzoek dit bevestigt, een bijzondere ontdekking zijn binnen een belangrijk hoofdstuk uit de geschiedenis van Maastricht", aldus de burgemeester. "Tegelijkertijd is het nu van groot belang dat het lopende onderzoek met de nodige zorgvuldigheid en wetenschappelijke nauwkeurigheid kan gebeuren.

Tot die resultaten bekend zijn, past ons terughoudendheid."
Hillenaar zegt dat hij het nieuws met gepaste trots volgt. "Wij danken alvast alle betrokken onderzoekers, archeologen en vrijwilligers voor hun inzet en professionaliteit en kijken met verwachting en een gezonde spanning uit naar de uitkomst."

Spectaculaire vondst in Maastrichtse kerk: 'Alles wijst op skelet van wereldberoemde d'Artagnan'
OMG wat gaaf. _O_

[ Bericht 1% gewijzigd door vosss op 25-03-2026 08:13:16 ]
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  woensdag 25 maart 2026 @ 08:07:03 #2
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220425529

stukje duckface
pi_220425551
Leesvoer over de beste man en de slag om Maastricht in 1673:

Franse volksheld en nationale legende - Wie was d'Artagnan

:s)

Dit is voor Nederland minstens net zo groot, spreekwoordelijk dan, als de ontdekking van de Mosasaurus. Toevallig ook in Maastricht. :)

Hopelijk snel uitslag van die DNA test.

[ Bericht 18% gewijzigd door vosss op 25-03-2026 08:22:27 ]
vosss is de naam,
pi_220425580
Bijzonder
pi_220425595
Voor Frankrijk staat d’Artagnan, net als Jeanne d’Arc en Napoleon, bekend als een nationale held. Als het skelet dat in Wolder is gevonden daadwerkelijk van de beroemde musketier blijkt te zijn, zal dat in Frankrijk groot nieuws zijn.

:Y
vosss is de naam,
  Moderator / Redactie FP woensdag 25 maart 2026 @ 08:30:01 #6
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_220425603
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:27 schreef vosss het volgende:
Voor Frankrijk staat d’Artagnan, net als Jeanne d’Arc en Napoleon, bekend als een nationale held. Als het skelet dat in Wolder is gevonden daadwerkelijk van de beroemde musketier blijkt te zijn, zal dat in Frankrijk groot nieuws zijn.

Zal dan ook niet lang duren eer het daarheen zal gaan :P
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_220425611
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:30 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Terecht ook wel dan.
Aan de andere kant, "wij" hebben die motherfocker voor z'n mieter geknald, dus waarom zouden wij hem niet moge hebben dan? :P

Geen idee hoe zoiets werkt, maar dit skelet hoort 100% in een museum. _O_
vosss is de naam,
  woensdag 25 maart 2026 @ 08:37:47 #8
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_220425638
Please consider the environment before printing this post
  Moderator woensdag 25 maart 2026 @ 08:41:08 #9
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220425646
quote:
Nummer 5 van de 4 musketiers! _O_
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator / Redactie FP woensdag 25 maart 2026 @ 08:41:15 #10
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_220425648
quote:
7s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:31 schreef vosss het volgende:

[..]
Terecht ook wel dan.
Aan de andere kant, "wij" hebben die motherfocker voor z'n mieter geknald, dus waarom zouden wij hem niet moge hebben dan? :P

Ik ben van mening dat als de resten van een bepaald persoon in een ander land gevonden worden, deze wel naar het land van herkomst terug moeten. Het zou toch best gek zijn als een Nederlandse verzetsheld in Duitsland in een museum staat als ie daar gevonden wordt :P
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_220425676
Jammer dat we nog steeds geen idee hebben wat er met Albert is gebeurd, mijn favoriete musketier.
-nee-
  woensdag 25 maart 2026 @ 08:51:33 #12
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220425693
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:27 schreef vosss het volgende:

Misschien kunnen we het skelet gebruiken als ruilmiddel om de door de fransen gestolen mosasaurus weer terug te halen.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_220425696
Zou het ook Victor Reinier kunnen zijn?
  woensdag 25 maart 2026 @ 08:54:30 #14
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_220425699
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:30 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Gewoon ruilen met de roofkunst die ze nu in het Louvre tentoonstellen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  woensdag 25 maart 2026 @ 08:59:00 #15
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220425719
quote:
14s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:47 schreef Marsenal het volgende:
Jammer dat we nog steeds geen idee hebben wat er met Albert is gebeurd, mijn favoriete musketier.
TEN EERSTE IS HET ALBERTOOOOO
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_220425786
quote:
7s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:51 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Misschien kunnen we het skelet gebruiken als ruilmiddel om de door de fransen gestolen mosasaurus weer terug te halen.
Dat lijkt mij een puik idee. :Y
vosss is de naam,
pi_220425827
vosss is de naam,
  woensdag 25 maart 2026 @ 09:15:06 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220425832
Dat zou cool zijn.

De wethouder citymarketing van Maastricht zal momenteel wel in permanente staat van orgasme zijn.
pi_220425935
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 09:15 schreef Hexagon het volgende:
Dat zou cool zijn.

De wethouder citymarketing van Maastricht zal momenteel wel in permanente staat van orgasme zijn.
Die botten zullen wel nu in de Parijse catacomben gemieterd worden. ;(
pi_220425975
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 09:25 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Het skelet is inmiddels weggehaald uit de kerk en ligt nu bij een archeologisch instituut in Deventer. Ook de spullen die bij de resten in het graf lagen, zijn niet meer aanwezig in de kerk.
vosss is de naam,
pi_220425977
quote:
7s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:51 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Hoe bedoel je: gestolen?
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
pi_220425980
EEN VOOR ALLEN, ALLES IS VOOR BASSIE !!
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_220425988
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 09:15 schreef Hexagon het volgende:
Dat zou cool zijn.

Dat lijkt mij wel ja. :Y. B-)
vosss is de naam,
pi_220426006
quote:
3s.gif Op woensdag 25 maart 2026 09:30 schreef vosss het volgende:

[..]
Het skelet is inmiddels weggehaald uit de kerk en ligt nu bij een archeologisch instituut in Deventer. Ook de spullen die bij de resten in het graf lagen, zijn niet meer aanwezig in de kerk.
Willen de Fransen het lichaam niet terug? Zou mooi wezen als het kan blijven liggen.
pi_220426039
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 09:30 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Hoe bedoel je: gestolen?
quote:
De mosasaurus moet dus eind 1794 als oorlogsbuit zijn overgebracht naar Parijs. Al eerder, op 12 november 1794, werd het fossiel per decreet van de revolutionaire regering tot nationaal erfgoed verklaard en in mei 1795 werd het ondergebracht in het net geopende Muséum national d'histoire naturelle, waar het nog steeds te bewonderen valt, sinds 1898 in de Galerie de paléontologie et d'anatomie comparée.
Wikipedia linkje

:)
vosss is de naam,
pi_220426046
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 09:32 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Willen de Fransen het lichaam niet terug? Zou mooi wezen als het kan blijven liggen.
Natuurlijk willen die dat terug. Maar eerst moet blijken of het echt d'Artagnan is. Dat wordt nu ge-DNA-getest. :+
vosss is de naam,
pi_220426059
Dubbel
pi_220426062
quote:
7s.gif Op woensdag 25 maart 2026 09:38 schreef vosss het volgende:

[..]
Natuurlijk willen die dat terug. Maar eerst moet blijken of het echt d'Artagnan is. Dat wordt nu ge-DNA-getest. :+
.

Oh Goeiemorgen :P
  woensdag 25 maart 2026 @ 09:48:37 #29
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_220426103
Gaaf.

Hopelijk gauw antwoord!
  Moderator woensdag 25 maart 2026 @ 09:58:06 #30
5428 crew  miss_sly
pi_220426174
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 09:25 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Nee, als uit het DNA-onderzoek blijkt dat hij het inderdaad is, zal hij wel worden bijgezet in het Pantheon.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220426187
quote:
7s.gif Op woensdag 25 maart 2026 09:37 schreef vosss het volgende:

[..]
[..]
Wikipedia linkje

:)
K Fransen...
Ik zou de resten van de musk gewoon cremeren
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
  woensdag 25 maart 2026 @ 10:51:49 #32
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220426544
quote:
7s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:31 schreef vosss het volgende:

[..]
Terecht ook wel dan.

Gewoon een duel houden met zwaarden, en de winnaar krijgt het skelet.

Het lijk van de verliezer mag de vrijgekomen plek opvullen *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 25 maart 2026 @ 10:53:31 #33
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220426551
Zo te zien was ie ook de hoofdrolspeler in de 17e eeuwse versie van Face/Off 😱
A murky, forgotten land.
  woensdag 25 maart 2026 @ 11:10:27 #34
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220426631
Dat is toch geen gezicht man :')
A murky, forgotten land.
pi_220426639
Dit lijkt me uiteindelijk een 1 april-grap :P
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_220426646
Leuk nieuws. Zouden de mooie verhalen van mijn grootvader toch kunnen kloppen. :)
Zou het beeld van d'Artagnan in het Jekerkwartier zijn nut hebben. 😃
pi_220426682
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 10:53 schreef StateOfMind het volgende:
Zo te zien was ie ook de hoofdrolspeler in de 17e eeuwse versie van Face/Off 😱
_O-
vosss is de naam,
pi_220426689
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 11:10 schreef StateOfMind het volgende:
Dat is toch geen gezicht man :')

Inderdaad geen gezicht dit :+
vosss is de naam,
pi_220426703
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 11:12 schreef Cherni het volgende:
Leuk nieuws. Zouden de mooie verhalen van mijn grootvader toch kunnen kloppen. :)
Zou het beeld van d'Artagnan in het Jekerkwartier zijn nut hebben. 😃
Die verhalen kloppen gewoon hoor. Die zijn goed gedocumenteerd. :)

Hij is in de buurt van de toenmalige Tongersepoort voor z'n mieter geschoten met een musket en getroffen in z'n borstkas.

Dus dat nu een musketkogel tussen de ribben van het skelet is aangetroffen is wel bijzonder.

Ik denk dat het hem gewoon is hoor. :Y
vosss is de naam,
pi_220427923
Tof!

Nu voor 3 miljard aan de Fransen verkopen.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 25 maart 2026 @ 14:10:07 #41
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220427973
Gewoon ruilen tegen de Eiffeltoren :Y
A murky, forgotten land.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')