https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.htmlquote:Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.
Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979
Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld
Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
Gebrek aan ambitie is duidelijk.quote:Op maandag 23 maart 2026 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende: [..] Er is momenteel niets ingericht om daar wat tegen te doen,
Goeie analogie. In jouw analogie bombarderen we eerst alle bestaande dijken en geven we de schuld aan het water, om erna Duitsland verantwoordelijk te maken voor het herstellen van de dijken.quote:Op maandag 23 maart 2026 13:24 schreef Lospedrosa het volgende:
Wijzig Iraanse regime aanpakken door dijken aanleggen:
Watersnoodramp kan weer voorkomen, dijken moeten verzwaard worden.
Heeft allemaal geen zin, als je de dijken verzwaart komt er juist meer water tegenaan, en de zee zal altijd stormen leveren en die worden alleen maar erger.
En het kost geld en arbeid.
Neuh gaan we niet doen, we moeten gewoon wennen aan natte voeten.
quote:Op maandag 23 maart 2026 13:16 schreef Eightyone het volgende: (Crosspost:) Nos: Trump: vijf dagen geen aanvallen op Iraanse energievoorzieningen De Amerikaanse president Trump zegt dat de VS de komende vijf dagen geen aanvallen zal uitvoeren op Iraanse energievoorzieningen. Dat is volgens hem het gevolg van "zeer goede en productieve" gesprekken tussen de twee landen "over de volledige en definitieve beëindiging van de vijandelijkheden in het Midden-Oosten". Dat overleg vond dit weekend plaats, zegt Trump.
quote:Iran's Ministry of Foreign Affairs: There are no talks between Tehran and Washington
🔹The US President's statements are within the framework of efforts to reduce energy prices and gain time for the implementation of his military plans.
🔹Yes, there are initiatives from regional countries to reduce tensions, and our response to all of them is clear: we are not the side that started this war, and all these requests must be referred to Washington.
Met insider info hebben een paar mensen flink geld verdient met trading, zoals vaker gebruikelijk is sinds Trump’s aantreden.quote:Kort na de bekendmaking van het nieuws daalden de olieprijzen met zo'n 10 procent.
Die voorkennis kun je letterlijk miljarden mee verdienen. Daarom post Trump dat soort onzin.quote:Op maandag 23 maart 2026 13:24 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
https://www.ynetnews.com/article/0t2zpd7dr
Iran denies Trump's claims: 'We reject all negotiations – US has failed and Hormuz will remain closed'
Het meest bizarre vind ik nog wel dat de voorbeurs meteen 2% omhoog gaat, puur en alleen gebaseerd op een berichtje wat Trump waarschijnlijk op de plee zat te tikken.
Of zijn dat AI algoritmes die misschien zijn posts analyseren en daar een bepaald sentiment (positief of negatief) aan hangen?
Nee.quote:Op maandag 23 maart 2026 13:26 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Goeie analogie. In jouw analogie bombarderen we eerst alle bestaande dijken en geven we de schuld aan het water, om erna Duitsland verantwoordelijk te maken voor het herstellen van de dijken.
Grappig ook dat ie ze nu 5 dagen geeft. Vrijdag als de beurs in de VS weer sluit dus.quote:Op maandag 23 maart 2026 13:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Die voorkennis kun je letterlijk miljarden mee verdienen. Daarom post Trump dat soort onzin.
Waarschijnlijk profiteert hij nog een keer als de boel vervolgens weer zakt na berichten dat het bullshit is wat hij roept.
Niet al te beste vergelijking van je, vind je ook niet?quote:Op maandag 23 maart 2026 13:27 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee.
Het toont het gebrek aan ambitie om vluchtelingen te weren bij de buitengrenzen.
Wie schaffen das all over again lijkt je een goed idee?
Doen we gelijk de overgebleven centrales uit zodat we alleen nog wind en LNG uit de VS hebben.
Auto-Industrie en tech? Ook niet nodig, weg ermee!!
Lijkt me duidelijk dat de VS eruit wil. Maar zonder de VS gaat Israel heel erg lang bezig zijn. Jammer dat we echt geen idee hebben van hoe het achter de schermen zit.quote:
Oh maar de gevolgen worden wel ingeschat.quote:Op maandag 23 maart 2026 13:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Lijkt me duidelijk dat de VS eruit wil. Maar zonder de VS gaat Israel heel erg lang bezig zijn. Jammer dat we echt geen idee hebben van hoe het achter de schermen zit.
Voel de ene keer als een compleet toneelstukje, en de andere keer lijkt er idd een mismatch te zijn tussen wat de VS wil en wat Israel wil.
Filmpjes met zulke typische YT thumbnails moet je niet eens willen kijken.quote:Op maandag 23 maart 2026 13:39 schreef LethalNinja het volgende:
Interessante analyse over de mogelijkheid voor "boots on the ground" inclusief meerdere opties ondersteund door beeld en geluid.
Bekijk deze YouTube-video
Het verwarrende is dat zinnige filmpjes ze ook steeds vaker hebben.quote:Op maandag 23 maart 2026 13:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Filmpjes met zulke typische YT thumbnails moet je niet eens willen kijken.
En al helemaal niet delen.
Eens dat de thumbnails vreselijk zijn. Zelfde bij andere conflicten, maar door het daardoor niet te kijken mis je wel wat. Ik zou zeggen, kijk 2-3 minuten en ik denk dat je blijft kijken. Genoeg info via beeld en geluid van diverse betrokken militaire (voertuigen). Deze man stopt veel tijd in zijn uitzoekwerk/ research.quote:Op maandag 23 maart 2026 13:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Algoritmes zijn kut ik weet het maar probeer daar eens doorheen te prikken. Elk YouTube filmpje heeft drama titels en teringkansloze thumbnails. Inhoudelijk is deze gast goud.quote:Op maandag 23 maart 2026 13:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik vond het heel erg meh. Je kunt niet met een paar duizend mensen een gebied zo groot als Frankrijk veroveren. Maar ik heb dan ook maar een paar minuten gekeken.quote:Op maandag 23 maart 2026 13:48 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Eens dat de thumbnails vreselijk zijn. Zelfde bij andere conflicten, maar door het daardoor niet te kijken mis je wel wat. Ik zou zeggen, kijk 2-3 minuten en ik denk dat je blijft kijken. Genoeg info via beeld en geluid van diverse betrokken militaire (voertuigen). Deze man stopt veel tijd in zijn uitzoekwerk/ research.
Maar nogmaals de thumbnail is vervelend, eigenlijk doet hij daarmee zichzelf tekort.
Vaak genoeg videos over Oekraïne van hem gezien. Hij is verre van partijdig. Maar de info klopt meestal wel redelijk. Laat alleen ook een hoop info weg. Maar precies deze discussie had ik al eens over hem in het Oekraïne topicquote:Op maandag 23 maart 2026 13:48 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Eens dat de thumbnails vreselijk zijn. Zelfde bij andere conflicten, maar door het daardoor niet te kijken mis je wel wat. Ik zou zeggen, kijk 2-3 minuten en ik denk dat je blijft kijken. Genoeg info via beeld en geluid van diverse betrokken militaire (voertuigen). Deze man stopt veel tijd in zijn uitzoekwerk/ research.
Negeer de thumbnail, ook zakelijke/ vriendelijke websites zoals Tweakers hebben nu af en toe overdreven thumbnails en ook daar wordt meerdere malen gevraagd om een like & subscribe.
Exact, doe je je te kort mee. Kan best wezen dat het inhoudelijk allemaal lekker klopt, ik kijk het niet meer omdat je jezelf niet serieus neemt met dat overdreven gedoe. Hoe kan ik het als kijker dan serieus nemen?quote:Op maandag 23 maart 2026 13:48 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Negeer de thumbnail, ook zakelijke/ vriendelijke websites zoals Tweakers hebben nu thumbnails en ook daar wordt meerdere malen gevraagd om een like & subscribe.
Heb recent meerdere podcasts gezien, met Amerikaanse militair analisten en Amerikaanse oud-generaals en dergelijke, en allemaal kwamen ze tot de conclusie dat het, welk doelwit het ook wordt, het een enorme bloedbad wordt onder de mariniers.quote:Op maandag 23 maart 2026 13:48 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Negeer de thumbnail, ook zakelijke/ vriendelijke websites zoals Tweakers hebben nu thumbnails en ook daar wordt meerdere malen gevraagd om een like & subscribe.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |