abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 maart 2026 @ 20:55:11 #151
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220392299
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:45 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dit is geen liberalisme of laissez faire, het is inderdaad eerder een vorm van neofeodalisme, dat is echt wat anders.
Nu lees jij mij verkeerd. Ik heb het over 'onder het mom van liberalisme' en door hen mede uitgerold. Zeg maar iedereen die Milei en Singapore als voorbeeld zien (de VVD, FDP, een beetje D66 zelfs).

Net zoals je ooit Wouter Bos had die de Derde Weg "gewoon mainstream sociaal-democratie" noemde (was het niet, ondanks dat niet alles verkeerd was).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220392317
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Twee jaar is prima te overzien.
Mits men nu ook de noodzaak ziet.

Jetten bereidt zich voor op scenarios die wellicht járen nodig zijn. Inclusief steun en compensatie. Maar gaat niet alles compenseren.
Want de energietransitie moet doorgaan. Zodat we minder afhankelijk worden.

Wat jij ook al schreef vanmorgen.

[ x ]
Maar de kans dat je als je nu besluit te stoppen met het volstorten van Groningen (wat vooral symbolisch is) je over 2 jaar daadwerkelijk gas kunt winnen is vrijwel nihil.

Dat volstorten moet gewoon door gaan, dat gas onder Groningen is gewoon niet meer beschikbaar. Niet beschikbaarder dan het veen onder het centrum van Den Haag is voor afgraving. Het is er gewoon niet meer, klaar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 20:58:19 #153
236264 crew  capricia
pi_220392328
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar de kans dat je als je nu besluit te stoppen met het volstorten van Groningen (wat vooral symbolisch is) je over 2 jaar daadwerkelijk gas kunt winnen is vrijwel nihil.

Dat volstorten moet gewoon door gaan, dat gas onder Groningen is gewoon niet meer beschikbaar. Niet beschikbaarder dan het veen onder het centrum van Den Haag is voor afgraving. Het is er gewoon niet meer, klaar.
Ik ben heel benieuwd of de wal het schip gaat keren. Denk dat het wel een van de scenarios is waar Jetten zich op voorbereidt.
Mag ik hopen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 20 maart 2026 @ 20:59:57 #154
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220392336
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:40 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ja een bron als overwaardevastgoed is vast onafhankelijk in hun kritiek :')
Dat hele gelul over investeringen slaat natuurlijk nergens op. Het is niet alsof voor Zita er wel genoeg geinvesteerd werd om aan de behoefte te voldoen. Maarja dat soort feiten laat je natuurlijk niet in de weg zitten van je ideologische stukje dat op overwaardevastgoed moet komen.
Zita Pels vind ik best wel matig, maar zo een Marcel Melis is ook wel een figuurtje hoor.

https://www.parool.nl/ams(...)natuurlijk~b32ec7d9/

Dit soort websites en 'Vastgoed Belang' negeren een stukje zelfregulering (een woord dat net als trickle-down in onbruik is geraakt).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 20 maart 2026 @ 21:00:22 #155
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220392338
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:55 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Nu lees jij mij verkeerd. Ik heb het over 'onder het mom van liberalisme' en door hen mede uitgerold. Zeg maar iedereen die Milei en Singapore als voorbeeld zien (de VVD, FDP, een beetje D66 zelfs).
Milei doet het toch prima? De Argentijnen die ik hier ken, en er wonen er bijzonder veel in Mexico, zijn lovend over hem.
Je ziet ook duidelijk een Milei effect door het iets kleiner maken van de invloed van de overheid in het land:

https://www.statista.com/(...)RGeNC_Ik0_BCoZLS8eoK

[ Bericht 0% gewijzigd door BlaZ op 20-03-2026 22:49:40 ]
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 21:02:44 #156
56749 BlaZ
pi_220392352
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:56 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het duurt een maand of twee maar dan kan zoiets wel weer opgestart worden, technisch gezien is dat niet zo'n probleem.
pi_220392356
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:58 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik ben heel benieuwd of de wal het schip gaat keren. Denk dat het wel een van de scenarios is waar Jetten zich op voorbereidt.
Mag ik hopen.
Nee, ik denk het niet omdat het een zwaar onrealistisch scenario is. Net zo realistisch als veen gaan afgraven onder centrum Den Haag.

Veel realistischer is kijken welke bedrijven je in geval van nood af kan sluiten van gas en elektriciteit. En of je misschien toch de kolencentrales moet laten staan, zodat je die in geval van nood kunt gebruiken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220392359
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:40 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ja een bron als overwaardevastgoed is vast onafhankelijk in hun kritiek :')
Dat hele gelul over investeringen slaat natuurlijk nergens op. Het is niet alsof voor Zita er wel genoeg geinvesteerd werd om aan de behoefte te voldoen. Maarja dat soort feiten laat je natuurlijk niet in de weg zitten van je ideologische stukje dat op overwaardevastgoed moet komen.
Goed inhoudelijk weer.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 21:05:17 #159
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220392364
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:00 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Milei doet het toch prima?
Goed dat vind jij. Het is alleen wel een autoritair soort kapitalisme, op ethisch gebied zwaar conservatief en anti-lhbti, naar het model van de neofeodalisten.

Zonder hun interventie en de bailouts van Trump was het feestje nu al voorbij geweest. Dat Trump hem steunt toont al aan dat het geen liberalisme kan zijn. Zonder Trump was het experiment nu al mislukt geweest. Simpel.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220392384
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:59 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Zita Pels vind ik best wel matig, maar zo een Marcel Melis is ook wel een figuurtje hoor.

https://www.parool.nl/ams(...)natuurlijk~b32ec7d9/

Dit soort websites en 'Vastgoed Belang' negeren een stukje zelfregulering (een woord dat net als trickle-down in onbruik is geraakt).
Ik heb nog nooit van Zita gehoord. Ik vind het alleen erg vermoeiend als men blijft doen alsof particuliere verhuurders in Nederland zoveel investering aansporen. Totale quatsch. Het voornaamste wat ze doen is het tekort aan betaalbare woningen groter maken omdat ze geld willen verdienen aan de schaarste van een eerste levensbehoefte. Die verhuurders zijn enkel een extra tussenpersoon tussen de woningzoekende en hun woning.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 21:07:57 #161
56749 BlaZ
pi_220392386
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, ik denk het niet omdat het een zwaar onrealistisch scenario is. Net zo realistisch als veen gaan afgraven onder centrum Den Haag.

Veel realistischer is kijken welke bedrijven je in geval van nood af kan sluiten van gas en elektriciteit. En of je misschien toch de kolencentrales moet laten staan, zodat je die in geval van nood kunt gebruiken.
Als de nood aan de man is kan zo iets vlot veranderen. Ik denk niet dat de nood groot genoeg gaat worden en toestemming om in de Wadden te pompen is waarschijnlijker.
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 21:08:03 #162
236264 crew  capricia
pi_220392389
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:04 schreef Hanca het volgende:

[..]

Hmm. Dat kan ook, inderdaad.

Maar we hebben wel met iemand te maken die zo snel mogelijk de energietransitie er doorheen wil hebben. En die dus zo min mogelijk zal willen compenseren, want dat remt alleen maar.

En als ze in het buitenland wel gaan compenseren, dan kan dat nog een tight rope worden waar hij op moet lopen. Met een minderheidskabinet.
- Goethe, “Faust”
pi_220392390
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:02 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het duurt een maand of twee maar dan kan zoiets wel weer opgestart worden, technisch gezien is dat niet zo'n probleem.
Gewoon onwaar. Gas winnen is hier namelijk wettelijk verboden: https://ondergroningen.nl(...)-rest-van-nederland/

Dus je moet eerst een wetswijziging doen, met een compleet wetstraject. Daarna gaan mensen tot aan de Hoge Raad en waarschijnlijk zelfs het Europees Hof om het tegen te houden. Daarna, als je in het zeer ongeloofwaardige scenario gelooft dat je dan nog verder kunt gaan, moet je alle installaties opnieuw bouwen. Maar dan moet je eerst ook een bedrijf vinden die dat wil doen want de NAM weigert.

Je bent echt jaren verder. Tegen die tijd is deze oorlog allang voorbij.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 21:11:08 #164
56749 BlaZ
pi_220392402
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:05 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Goed dat vind jij. Het is alleen wel een autoritair soort kapitalisme, op ethisch gebied zwaar conservatief en anti-lhbti, naar het model van de neofeodalisten.

Zonder hun interventie en de bailouts van Trump was het feestje nu al voorbij geweest. Dat Trump hem steunt toont al aan dat het geen liberalisme kan zijn. Zonder Trump was het experiment nu al mislukt geweest. Simpel.
Nee, ik heb er eigenlijk geen mening over maar hoor continu positieve verhalen van Argentijnen. Het laten afnemen van de overheidsuitgaven als totaal van de economie is wel degelijk liberalistisch.
Wat Milei daarbuiten allemaal roept interesseert de mensen weinig als hij land maar op orde krijgt.
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 21:11:59 #165
236264 crew  capricia
pi_220392404
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Gewoon onwaar. Gas winnen is hier namelijk wettelijk verboden: https://ondergroningen.nl(...)-rest-van-nederland/

Dus je moet eerst een wetswijziging doen, met een compleet wetstraject. Daarna gaan mensen tot aan de Hoge Raad en waarschijnlijk zelfs het Europees Hof om het tegen te houden. Daarna, als je in het zeer ongeloofwaardige scenario gelooft dat je dan nog verder kunt gaan, moet je alle installaties opnieuw bouwen. Maar dan moet je eerst ook een bedrijf vinden die dat wil doen want de NAM weigert.

Ik denk dat het eerder politiek en juridisch van aard is dat het heropenen lang kan duren, dan technisch.

En bij een crisis van de omvang covid of heftiger, worden er veel zaken vloeibaar onder druk.
- Goethe, “Faust”
pi_220392417
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik denk dat het eerder politiek en juridisch van aard is dat het heropenen lang kan duren, dan technisch.

En bij een crisis van de omvang covid of heftiger, worden er veel zaken vloeibaar onder druk.
Maar er is geen wereldwijd gastekort, het is alleen duur om het te kopen. Als je genoeg biedt kun je gewoon de gasvoorraden makkelijk vullen met LNG. Ja, dat kost misschien een paar miljard. Maar dat zijn dus geen covid-achtige omstandigheden, de rechter gaat er nooit in mee dat het noodzakelijk is.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 21:15:20 #167
56749 BlaZ
pi_220392426
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:08 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, het legale traject duurt lang, om het technisch weer op te starten is niet zo heel lastig.
Als de nood aan de man is, dan duren dergelijke trajecten ineens niet meer zo lang.

We kunnen ook weer gas uit Rusland gaan importeren. Er zijn meerdere opties.
pi_220392442
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:15 schreef BlaZ het volgende:

[..]
We kunnen ook weer gas uit Rusland gaan importeren. Er zijn meerdere opties.
Dat zie ik eerder gebeuren, dat er druk komt op Oekraïne om een vrede te tekenen en dat we daarna Rusland belonen voor die vrede met een gascontract.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 21:19:30 #169
56749 BlaZ
pi_220392452
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zie ik eerder gebeuren, dat er druk komt op Oekraïne om een vrede te tekenen en dat we daarna Rusland belonen voor die vrede met een gascontract.
Het is gewoon een kwestie van prioriteiten. Als het tussen veiligheid in Groningen en Oekraïne gaat lijkt het me evident dat de Nederlandse overheid Groningen prioriteit geeft.
pi_220392463
Ik geloof trouwens niet dat deze oorlog met Iran nog meer dan een maand gaat duren, Trump is hem al zat. Dat gasveld in Qatar gaat de gasprijs wel hoog houden, maar dan is het dus gewoon een kwestie dat het ministerie de portemonnee trekt als er geen bedrijven zijn die het doen.
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 21:22:56 #171
236264 crew  capricia
pi_220392475
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:19 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het is gewoon een kwestie van prioriteiten. Als het tussen veiligheid in Groningen en Oekraïne gaat lijkt het me evident dat de Nederlandse overheid Groningen prioriteit geeft.
Bart de Wever is er vorige week compleet op afgeserveerd, op het idee om überhaupt te denken over met Rusland praten over gas. :D

De pijn is kennelijk nog niet hoog genoeg. Dit soort ideeën moeten eerst rijpen.
- Goethe, “Faust”
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 21:25:23 #172
236264 crew  capricia
pi_220392489
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:21 schreef Hanca het volgende:
Ik geloof trouwens niet dat deze oorlog met Iran nog meer dan een maand gaat duren, Trump is hem al zat. Dat gasveld in Qatar gaat de gasprijs wel hoog houden, maar dan is het dus gewoon een kwestie dat het ministerie de portemonnee trekt als er geen bedrijven zijn die het doen.
Jetten heeft het ook over structurele veranderingen. En dat dit jaren van invloed kan zijn. Veel langer dan de vorige energiecrisis.
- Goethe, “Faust”
pi_220392497
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Bart de Wever is er vorige week compleet op afgeserveerd, op het idee om überhaupt te denken over met Rusland praten over gas. :D

De pijn is kennelijk nog niet hoog genoeg. Dit soort ideeën moeten eerst rijpen.
Je moet eerst die vrede regelen, natuurlijk. Zelensky wil dit weekend weer gaan overleggen: https://www.volkskrant.nl(...)-in-donbas~b71b777e/

Dat moet eerst, maar er kan best druk komen op Oekraïne om te tekenen. En Poetin kan best de wortel van het gascontract worden voorgehouden als hij tekent.
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 21:27:24 #174
5428 crew  miss_sly
pi_220392500
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Laten we hopen dat het allemaal enigsinds mee gaat vallen.

Voel me af en toe een soort paniek-figuur, omdat onze media hier helemaal niet over schrijft. Die zien het niet of zo?
Nou ja, ze doen het natuurlijk nooit goed.
Wordt er wel over geschreven, zijn het paniekzaaiers.
Schrijven ze er niet over, zijn ze te stil.

En intussen is onze pandemische paraatheid niet bepaald verbeterd. Als we richting covid-achtige proporties gaan, zou het toch handig zijn als er draaiboeken en geleerde lessen zouden zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220392503
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 21:25 schreef capricia het volgende:

[..]
Jetten heeft het ook over structurele veranderingen. En dat dit jaren van invloed kan zijn. Veel langer dan de vorige energiecrisis.
Dat uiteindelijk de prijzen van olie en gas richting 2050 steeds meer stijgen is altijd de verwachting geweest, zo maak je overstappen sneller rendabel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')