abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220386785
Gezicht Japanse premier spreekt boekdelen na ‘grap’ van Trump over Pearl Harbor

De Amerikaanse president Donald Trump heeft tijdens een ontmoeting met de Japanse premier Sanae Takaichi een ‘grap’ gemaakt over Pearl Harbor. Die Japanse verrassingsaanval trok de Verenigde Staten eind 1941 de Tweede Wereldoorlog in. De reactie van Takaichi sprak boekdelen.

Amerikaanse presidenten vermijden het normaal gesproken om zich in te harde bewoordingen uit te laten over Pearl Harbor, omdat Japan na de Tweede Wereldoorlog een trouwe bondgenoot werd. Maar dat was buiten Trump gerekend.

Toen hij bij het bezoek van premier Takaichi aan het Witte Huis van een journalist de vraag kreeg waarom hij zijn bondgenoten, onder wie Europa en Japan, niet had ingelicht toen hij de aanval op Iran inzette, hield Trump zich niet in. „Omdat het een verrassing moest zijn”, reageerde hij.

"Verrassingen"

„Wie weet er meer van verrassingsaanvallen dan Japan?”, gooide hij er al lachend achteraan. „Waarom heb je me niet gewaarschuwd voor Pearl Harbor? Ik denk dat jullie veel meer in verrassingen geloven dan wij.”

Bron

Ook nu weer toont hij weer eens en te meer aan wat voor een doorgewinterde randdebiel hij is. Volledig van god los, gestoord, krankzinnig en total geen benul wat ie uitkraamt. Geef het beestje een naam. Maar dit gaat gewoon te ver.

Succes met de verdoemenis waar hij ons in kan ( en misschien ook wel gaat ) storten.
Ook in moeilijke tijden.
pi_220386858
Het erge is dat er nog altijd een hele legio aan figuren is, ook op FOK! die deze levensgevaarlijke gek blijven steunen.....
Zijn aanvallen op Venezuela en Iran sloegen helemaal nergens op. Hij bedreigde Denemarken.
Steunt zijn dictator vriendjes Poetin en Netanyahu. En kraamt ook nog eens dit soort onzin uit.

Deze gek alleen gaat de wereld in een recessie brengen en zo nodig een WO3.
En waarvoor? Macht, geld, olie.
pi_220386863
Valt me mee dat Trump er geen Hiroshimagrap achteraan gooide.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 09:33:17 #4
419273 Durmada
Neem de tijd!
pi_220386919
Storm in een glas water. Alweer.
AZ
ALKMAAR
  Redactie Sport vrijdag 20 maart 2026 @ 09:34:10 #5
274204 crew  Mexicanobakker
pi_220386928
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 09:33 schreef Durmada het volgende:
Storm in een glas water. Alweer.
Het is wel vrij smakeloos natuurlijk.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  vrijdag 20 maart 2026 @ 09:34:47 #6
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220386933

plaats dan ook een foto van het gezicht.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_220386997
twitter
pi_220387033
Japanners zijn wat makkelijk in verlegenheid gebracht als ze hun eigen verleden moeten erkennen, maar dat is hun probleem. Die Japanse journalist stelt zo'n vraag ook alleen maar omdat hij ervan uitgaat dat er heel klassiek diplomatiek om de kleinste gevoeligheden heen gepussyfoot wordt.

Dat is eigenlijk nogal arrogant en een domme vraag als je daar niet aan denkt. Het internationaal diplomatiek verkeer is wat transparanter geworden de laatste jaren, minder stiekeme nietszeggendheid. Ik vind het eigenlijk wel een positieve ontwikkeling.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_220387039
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 09:52 schreef Weltschmerz het volgende:
Japanners zijn wat makkelijk in verlegenheid gebracht als ze hun eigen verleden moeten erkennen, maar dat is hun probleem. Die Japanse journalist stelt zo'n vraag ook alleen maar omdat hij ervan uitgaat dat er heel klassiek diplomatiek om de kleinste gevoeligheden heen gepussyfoot wordt.

Dat is eigenlijk nogal arrogant en een domme vraag als je daar niet aan denkt. Het internationaal diplomatiek verkeer is wat transparanter geworden de laatste jaren, minder stiekeme nietszeggendheid. Ik vind het eigenlijk wel een positieve ontwikkeling.
“Het is de schuld van een ander”

Verrassend wel.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 09:54:55 #11
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220387043
Ik heb er eerlijk gezegd hard om gelachen
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220387129
Trump kijkt ook echt zo op van:"Ik heb nu een goeie grap bedacht!"

Best scherp, die ouwe.
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 10:07:39 #13
198720 crew  Coco
dat vind je leuk hè
pi_220387143
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 09:29 schreef bianconeri het volgende:
Het erge is dat er nog altijd een hele legio aan figuren is, ook op FOK! die deze levensgevaarlijke gek blijven steunen.....
Zijn aanvallen op Venezuela en Iran sloegen helemaal nergens op. Hij bedreigde Denemarken.
Steunt zijn dictator vriendjes Poetin en Netanyahu. En kraamt ook nog eens dit soort onzin uit.

Deze gek alleen gaat de wereld in een recessie brengen en zo nodig een WO3.
En waarvoor? Macht, geld, olie.
Heb jij ook nog wel eens iets positief over FOK! te melden?
What can change the nature of a man?
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 10:08:00 #14
198720 crew  Coco
dat vind je leuk hè
pi_220387146
Hardop gelachen.
pi_220387157
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 10:07 schreef Coco het volgende:

[..]
Heb jij ook nog wel eens iets positief over FOK! te melden?
Mijn post ging over een paar die hem steunen ook hier. Dat heeft niets met FOK! te maken.
Maar over dat er nog dat soort mensen bestaan.

Owh en ja: Vaak genoeg gezegd ook.
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 10:10:48 #16
198720 crew  Coco
dat vind je leuk hè
pi_220387166
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 10:09 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Mijn post ging over een paar die hem steunen ook hier. Dat heeft niets met FOK! te maken.
Maar over dat er nog dat soort mensen bestaan.

Owh en ja: Vaak genoeg gezegd ook.
Heeft 0 toegevoegde waarde die posts hier.
pi_220387173
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 10:10 schreef Coco het volgende:

[..]
Heeft 0 toegevoegde waarde die posts hier.
Jawel, de verbazing over dat er nog mensen in de wereld bestaan die dit figuur (Trump) steunen
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 10:13:01 #18
198720 crew  Coco
dat vind je leuk hè
pi_220387175
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 10:12 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Jawel, de verbazing over dat er nog mensen in de wereld bestaan die dit figuur (Trump) steunen
Maak er een topic over!
  PR/Manusje van alles vrijdag 20 maart 2026 @ 10:13:25 #19
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_220387179
quote:
89s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 09:50 schreef nostra het volgende:
Voor zijn doen best een aardige grap.
Ja vond ik ook :o
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_220387182
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 10:13 schreef Coco het volgende:

[..]
Maak er een topic over!
Nee, nergens voor nodig.
Maar als een on topic reactie hier wel passend.
pi_220387184
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 09:52 schreef Weltschmerz het volgende:

Volgens mij sta jij nog te kwijlen als Trump een drol voor je neus op je bord perst.

Jezus Christus nog aan toe :')
  vrijdag 20 maart 2026 @ 10:15:27 #22
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_220387192
Tering, dat kun je intern doen maar niet zo, oranje debiel.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_220387401
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 09:54 schreef beefkeek het volgende:

[..]
“Het is de schuld van een ander”

Verrassend wel.
Schuld waaraan precies? Een Japanse journalist gaat naar de VS en vraagt naar het idee achter verrassingsaanvallen, maar vergeet daarbij hoe dat bij Amerikanen overkomt die Pearl Harbour in het collectieve geheugen hebben zitten.

Dan wordt Trump geacht te doen alsof die associatie niet bestaat omdat Japanners een cultuur van niet je eigen verleden onder ogen zien hebben? Het gezicht van de premier legt dat cultuurverschil bloot, nou en?
pi_220387437
gewoon funny toch :)
Mensen het spijt me maar ik mag jullie niet meer mentionen.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 11:18:06 #25
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220387516
A broken clock is right twice a day. Dit is een groeipunt van Japan, hun probleem. Niet zelf het onderwerp opbrengen als je wil dat het niet ter sprake komt.
pi_220387633
Dit was dan ook gewoon grappig, hardop gelachen
pi_220388113
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 10:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Schuld waaraan precies? Een Japanse journalist gaat naar de VS en vraagt naar het idee achter verrassingsaanvallen, maar vergeet daarbij hoe dat bij Amerikanen overkomt die Pearl Harbour in het collectieve geheugen hebben zitten.

Dan wordt Trump geacht te doen alsof die associatie niet bestaat omdat Japanners een cultuur van niet je eigen verleden onder ogen zien hebben? Het gezicht van de premier legt dat cultuurverschil bloot, nou en?
Dit is wat jij zegt:
quote:
"Die Japanse journalist stelt zo'n vraag ook alleen maar omdat hij ervan uitgaat dat er heel klassiek diplomatiek om de kleinste gevoeligheden heen gepussyfoot wordt.

Dat is eigenlijk nogal arrogant en een domme vraag als je daar niet aan denkt."
Daar leg je de schuld bij die journalist.

Trump wordt geacht wat decorum en fatsoen te hebben in diplomatieke kringen. Het hele stuk over Pearl Harbor was totaal onnodig, de vraag was namelijk gewoon "hey, waarom heb je je bondgenoten niet vooraf ingelicht?" Tot het moment dat hij over Pearl Harbor begon was er niets mis met het antwoord.
pi_220388383
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 12:24 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Dit is wat jij zegt:
[..]
Daar leg je de schuld bij die journalist.
De schuld waarvoor? Ik vind niet dat er iets ergs is gebeurd.

quote:
Trump wordt geacht wat decorum en fatsoen te hebben in diplomatieke kringen. Het hele stuk over Pearl Harbor was totaal onnodig, de vraag was namelijk gewoon "hey, waarom heb je je bondgenoten niet vooraf ingelicht?" Tot het moment dat hij over Pearl Harbor begon was er niets mis met het antwoord.
Zodra een Japanner een Amerikaan vraagt naar verrassingsaanvallen dan is Pearl Harbour in beeld, zo cultureel gevoelig moet een naar Amerika afreizende journalist zijn.

Het decorum van nietszeggende internationale persconferenties waarbij ze elkaar totaal nietszeggend veren in de reet te steken om vervolgens elke inhoud achter gesloten deuren te houden is voorbij waar het Trump betreft, en hij heeft een bredere trend gezet. Ik vind die trend niet verkeerd. Hier wordt gewoon gezegd wat iedereen al weet.
pi_220388421
"Waarom heb je me niet ingelicht over pearl harbor?"

Nou Donald, omdat je pas 4,5 jaar na de aanval bent geboren.

mvgr Japan.
pi_220388466
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 12:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
De schuld waarvoor? Ik vind niet dat er iets ergs is gebeurd.
[..]
Zodra een Japanner een Amerikaan vraagt naar verrassingsaanvallen dan is Pearl Harbour in beeld, zo cultureel gevoelig moet een naar Amerika afreizende journalist zijn.
Dus de Japanse premier had moeten beginnen over Hiroshima en Nagasaki?

quote:
Het decorum van nietszeggende internationale persconferenties waarbij ze elkaar totaal nietszeggend veren in de reet te steken om vervolgens elke inhoud achter gesloten deuren te houden is voorbij waar het Trump betreft, en hij heeft een bredere trend gezet. Ik vind die trend niet verkeerd. Hier wordt gewoon gezegd wat iedereen al weet.
Ik vind het nogal een gebrek aan respect richting andere regeringsleiders. Maargoed, dit is niet de eerste keer, dus denk dat we er maar aan moeten wennen.

De grap is dat het andersom niet echt geaccepteerd wordt. Denk maar terug aan hoe hard Zelensky aangepakt werd omdat hij voor zijn beurt sprak.
pi_220388491
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 13:06 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Dus de Japanse premier had moeten beginnen over Hiroshima en Nagasaki?
[..]
Ik vind het nogal een gebrek aan respect richting andere regeringsleiders. Maargoed, dit is niet de eerste keer, dus denk dat we er maar aan moeten wennen.
Ik vind het geen gebrek aan respect.

quote:
De grap is dat het andersom niet echt geaccepteerd wordt. Denk maar terug aan hoe hard Zelensky aangepakt werd omdat hij voor zijn beurt sprak.
Dat vond ik niet goed, vooral ook omdat het twee tegen één was. Dat was bullying, op zich wel verdiend omdat Zelensky veel te veel praatjes heeft en honderden miljarden voor vanzelfsprekend aanneemt en dan nog meer eist, maar het zag er helemaal niet goed uit. Hij had op een betere manier op zijn plek moeten gewezen.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 13:30:03 #32
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220388573
Van de schier onuitputtelijke lijst van spraakmakende uitspraken en acties van Donald Trump, vind ik dit toch wel een van de minder stuitende. Pearl Harbor is al best een tijdje geleden en Japanners mogen best eens leren erkennen dat het is gebeurd.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  vrijdag 20 maart 2026 @ 13:32:07 #33
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220388589
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 13:06 schreef beefkeek het volgende:
Dat was inderdaad een pijnlijk, beschamend en ontzettend onbeschoft optreden van Trump en Vance. Een dieptepunt van een toch al schandalige behandeling van Oekraïne door de VS.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  vrijdag 20 maart 2026 @ 13:54:58 #34
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220388720
Horken gonna hork.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 14:00:34 #35
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_220388753
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 11:18 schreef Richestorags het volgende:
A broken clock is right twice a day. Dit is een groeipunt van Japan, hun probleem. Niet zelf het onderwerp opbrengen als je wil dat het niet ter sprake komt.
Het heeft niets met elkaar te maken. Destijds waren Japan en VS vijanden, nu bondgenoten. Dat je een vijand niet inlicht over een aanval is niet zo gek, maar dat is geen rechtvaardiging om bondgenoten ook geen heads up te geven. Tot Trump was dat ook gebruikelijk, nu met Trump niet. Naar die trendbreuk mag gevraagd worden omdat we steeds verder uit elkaar groeien.
I am a black hole shitting into the void
  vrijdag 20 maart 2026 @ 15:09:20 #36
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
  vrijdag 20 maart 2026 @ 15:15:29 #37
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220389437
Een van de weinige grappen van Trump waar ik hard om moest lachen, eigenlijk.
pi_220389452
Waarom laten al die premiers en presidenten zich zo als een schooljochie voor joker zetten? Zoiets moet je op zo'n niveau toch gelijk kunnen counteren met een nog betere 'grap'?
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  FOK!Fotograaf vrijdag 20 maart 2026 @ 15:17:23 #39
842 Zorro
Z
pi_220389462
quote:
15s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 09:34 schreef junkiesietze het volgende:
[ link | afbeelding ]

plaats dan ook een foto van het gezicht.
"Ik mag niet lachen. Ik mag nu NIET lachen"
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')