Een Nigeriaanse asielzoeker die verbleef in azc Hardenberg heeft volgens het OM een 17-jarig meisje geprobeerd te verkrachten. De man zou in het donker achter haar zijn aangefietst, haar van de fiets hebben gesleurd en op haar zijn gaan liggen. De verdachte ontkent stellig.
Dit komt vandaag naar buiten tijdens de eerste inleidende rechtszaak tegen verdachte O. (28). De man wordt naast aanranding en poging tot verkrachting aan de Kamferbekestraat in Hardenberg ook verdacht van het bijten van een politieagent in Zwolle.
Volgens justitie is O. op 4 december achter het slachtoffer aangefietst, heeft hij haar met kracht van de fiets gesleurd en is hij vervolgens bovenop haar gaan liggen. Hierbij heeft de man de mond van de Hardenbergse dichtgedrukt, zodat ze amper lucht kreeg. Tegelijkertijd wordt ze betast.
De officier van justitie houdt voor dat er volgens hem geen enkele twijfel bestaat over het motief van de man. "I will fuck you, and then I let you go", zo zou de verdachte hebben gezegd.
Als er rond half zes in de middag melding wordt gedaan bij de politie, is de man al gevlucht. Hij wordt een dag later aangehouden.
De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) heeft vorige maand bekendgemaakt dat de asielaanvraag van O. is afgewezen. Per 17 februari 2026 heeft de man een inreisverbod. "Dat is standaardprocedure bij een afgewezen asielaanvraag", zo laat een zegsman van de IND weten aan RTV Oost.
De advocaat van O. laat vandaag in de rechtbank weten dat de Nigeriaan in hoger beroep is gegaan tegen dit besluit. Hij wil alsnog een verblijfsvergunning afdwingen.
O. is een "stellig ontkennende verdachte", zo zegt zijn advocaat. Hij zegt de minderjarige met geen vinger te hebben aangeraakt.
Ook maakt hij zich boos over het feit dat hij verdacht wordt van het bijten van een agent, op 5 december. "Ik kreeg geen lucht meer, de politie probeerde mij te wurgen", zegt hij via zijn tolk.
Burgemeester Offinga van Hardenberg heeft twee weken na het incident in de gemeenteraad gereageerd op het incident. Hij beloofde destijds dat er meer politie in de wijk zou zijn en dat er onderzocht zou worden of er meer straatverlichting kan komen. "Ik zet mij maximaal in voor de veiligheid, honderd procent."
De Kamferbekestraat in Hardenberg.
Misbruik minderjarig meisje in Hardenberg houdt verband met azc
O.'s raadsvrouw heeft de rechtbank gevraagd om de man in afwachting van het onderzoek op vrije voeten te stellen, aangezien O. vindt dat hij niets strafbaars heeft gedaan. Maar de rechtbank gaat hier niet in mee. Het maatschappelijk belang is volgens de rechters op dit moment zwaarwegender.
De volgende voorbereidende rechtszaak staat gepland op 11 juni. Dan wordt er onder andere een onderzoek naar de psychische gesteldheid van O. besproken.
https://www.oost.nl/nieuw(...)-haar-te-verkrachten