Super film, ik ben hem nu weer aan het kijken!quote:Op zaterdag 14 maart 2026 14:54 schreef Hiddendoe het volgende:
Ik ben niet zo'n globetrotter, maar ik vond altijd de Berlijnse muur een ontzettend bizarre grens.
Een stad en twee verschillende politieke standpunten.
![]()
Bekijk deze YouTube-video
Grenservaringen in mijn eentje waren altijd wel wat intenser en spannender dan met vrienden of relatie.quote:[b]Op zaterdag 14 maart 2026 14:45 schreef
Welke bijzondere grenzen of grenservaringen heb jij ooit meegemaakt?
die muur was neergezet zodat het eigen volk niet weg kon.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 14:45 schreef Individual het volgende:
In 1985 was dat nog wel een dingetje omdat we van die vieze fascisten waren en die muur was neergezet om ons tegen te houden.
Dat was niet de officiele lezing van de DDR, maar natuurlijk was dat wel zo idd.quote:Op zondag 15 maart 2026 14:24 schreef Jan_Lul het volgende:
[..]
die muur was neergezet zodat het eigen volk niet weg kon.
Dat dus.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 14:50 schreef Hiddendoe het volgende:
Volgens mij (maar wie ben ik) is Jezus niet in een kerk geboren maar in een stal in Bethelem.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op maandag 16 maart 2026 11:53 schreef UIO_AMS het volgende:
Meest bijzondere grens, waar ik ben geweest, vind ik toch wel het stuk van de Vennbahn (nu fietspad, vroeger een treinspoor) waarbij je stukken hebt dat links en rechts van het fietspad Duitsland is, maar het fietspad zelf is Belgisch.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit was vroeger een 4 landenpunt. En daarmee dacht ik ook het enige 4 landenpunt ooit. Er lag daar best een tijd een heel raar landje genaamd Neutraal Moresnet.quote:Op maandag 16 maart 2026 13:39 schreef bianconeri het volgende:
Het 3-landenpunt in NL is er dan wel 1 van. Een grens met drie landen komt ook niet veel voor.
Klopt inderdaad, heeft denk ik alleen niemand van ons nog meegemaakt en die 4 landenpunt ooit gezien.quote:Op maandag 16 maart 2026 14:26 schreef borbit het volgende:
[..]
Dit was vroeger een 4 landenpunt. En daarmee dacht ik ook het enige 4 landenpunt ooit. Er lag daar best een tijd een heel raar landje genaamd Neutraal Moresnet.
De laatste inwoner van Neutraal Moresnet is in 2020 overleden. Dus zou best kunnen dat die hier wel een account heeft gehadquote:Op maandag 16 maart 2026 14:28 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Klopt inderdaad, heeft denk ik alleen niemand van ons nog meegemaakt en die 4 landenpunt ooit gezien.
Tim.quote:
Staat die Abdij direct op de grens en was het daarom een 'smokkelportaal'?quote:Op maandag 16 maart 2026 14:06 schreef SEMTEX het volgende:
We hebben best een leuke hier vlakbij Eindhoven: NLse/Belgische grens waar meteen een Abdij staat (de Achelse kluis) waar je dus ook lekkere biertjes kunt kopen. Oh en er is een Abdijkat en nog een stukje Doodendraad: (https://www.degrooteheide.eu/nl/locaties/1072842986/de-dodendraad)
https://achelsekluis.be/
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
https://itsabrewtifulworl(...)rewtifulworld-achel/
Behoorlijk vaak hoor. Oostenrijk heeft al 9 drielandenpunten, waarvan 2 met dezelfde buurlanden (Liechtenstein en Zwitserland) en 1 in een meer. En Oostenrijk heeft een quadripunt met Duitsland (Jungholz).quote:Op maandag 16 maart 2026 13:39 schreef bianconeri het volgende:
Een grens met drie landen komt ook niet veel voor.
Ben een paar jaar geleden nog in het museumpje van Moresnet geweest. Best aardig als je in de buurt bent.quote:Op maandag 16 maart 2026 14:26 schreef borbit het volgende:
[..]
Dit was vroeger een 4 landenpunt. En daarmee dacht ik ook het enige 4 landenpunt ooit. Er lag daar best een tijd een heel raar landje genaamd Neutraal Moresnet.
Een paar jaar terug was ik echt obsessed met Neutraal Moresnet. Ik zou heel graag het museum een keer bekijken. Echter is het wel een stuk rijden vanuit Den Helder. Als ik er ooit in de buurt ben ga ik het zeker bezoeken.quote:Op maandag 16 maart 2026 14:46 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ben een paar jaar geleden nog in het museumpje van Moresnet geweest. Best aardig als je in de buurt bent.
https://mvm-kelmis.be/nl/
We hebben er zelfs een topic over in STA: STA / Neutraal Moresnetters verenigt u!quote:Op maandag 16 maart 2026 17:09 schreef borbit het volgende:
Een paar jaar terug was ik echt obsessed met Neutraal Moresnet. Ik zou heel graag het museum een keer bekijken. Echter is het wel een stuk rijden vanuit Den Helder. Als ik er ooit in de buurt ben ga ik het zeker bezoeken.
De Abdij staat er denk ik 100 meter vandaan, je kunt erheen kruipen. Ik weet niet zoveel over de historie van de Abdij.quote:Op maandag 16 maart 2026 14:41 schreef Individual het volgende:
[..]
Staat die Abdij direct op de grens en was het daarom een 'smokkelportaal'?
Ik zou bijna zweren dat ik mijn broer daar ergens op de achtergrond ziequote:Op dinsdag 17 maart 2026 15:05 schreef Individual het volgende:
Nog wat video's en foto's varn onze 1990 reis.
Bekijk deze YouTube-video
Er zijn in Zuid Amerika steeds meer honden die naar Nederlandse commando's luisteren, zoals "in je hok", "los!" en "pak 'em!". Cursisten van mijn vrouwquote:Op zondag 22 maart 2026 14:10 schreef Individual het volgende:
Op het vliegveld van Neiva, Colombia was een douanier met z'n hond en vertelde zijn hond "sitz" en de hond ging zitten. Denk niet dat de douanier meer Duits dan hondenduits sprak.
Als je daar rijdt, dan wordt je telefoon helemaal gek:quote:Op maandag 16 maart 2026 11:53 schreef UIO_AMS het volgende:
Meest bijzondere grens, waar ik ben geweest, vind ik toch wel het stuk van de Vennbahn (nu fietspad, vroeger een treinspoor) waarbij je stukken hebt dat links en rechts van het fietspad Duitsland is, maar het fietspad zelf is Belgisch.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Krommenier?quote:Op zondag 17 mei 2026 22:59 schreef Individual het volgende:
Stelling van Amsterdam is de slotgracht van Amsterdam die ze een klein beetje kunnen laten vollopen. Vol genoeg dat je niet met een tank heen kan rijden, maar leeg genoeg dat je er ook niet fatsoenlijk op kan varen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stelling_van_Amsterdam
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 18 mei 2026 10:00 schreef UIO_AMS het volgende:
Sowieso snap ik de link met dit topic niet.
quote:Het woord linie is in sommige opzichten zeker een grens!
Ik had een 2001 BMW met navigatie op cd-rom. Toen nieuwerwets.Beetje toeren in de Eifel en Ardennes.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 08:12 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Als je daar rijdt, dan wordt je telefoon helemaal gek:
“Welkom in Duitsland.”
“Welkom in België.”
“Welkom in Duitsland.”
“Welkom in België.”
Enzovoorts…
Wel een mooi gebied…
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|