Jaaaaren geleden gingen mijn vrouw en ik naar Peru. Aangezien we in Bariloche woonden,dicht bij de Chileense grens, was het een stuk voordeliger om vanaf Puerto Montt te vliegen. Dus, met de bus de grens met Chili over en dan vliegen, goed idee. De terugvlucht vanuit Peru zou dan naar Buenos Aires zijn en dan nog een binnenlandse vlucht terug naar Bariloche.
Natuurlijk was mijn toeristenvisum weer eens verlopen (we waren al wel getrouwd geloof ik, maar nog niet mijn verblijfsvergunning in orde gemaakt), maar ik zei tegen haar dat ik de boete wel aan de grens zou betalen, as usual. Dus we komen aan, papieren controle, "Meneer, u bent te laat met het vernieuwen". "Ja, dat weet ik, sorry, maar ik betaal de boete wel zodat we door kunnen, we moeten een vlucht halen." Nou, dat was dus niet het geval, want dat kon niet meer

Ik moet terug naar Bariloche om het daar bij het douanekantoor te regelen. Dat was ruim 1,5 rijden, en dan ook weer terug, dat gingen we niet halen met de vlucht. Hm, wat nu? Gelukkig was de douanebeambte behulpzaam: "Ik zal dit document invullen en dan moet u, voordat u terugvliegt vanuit Lima, online de boete betalen via deze website". En NIET vergeten, want anders wordt u op Ezeiza (internationale vliegveld Buenos Aires) teruggestuurd naar Peru.
Goed, leuke reis gemaakt en 2 dagen voordat we terug zouden vliegen naar Argentinië maar eens de papieren erbij gepakt en naar de website gegaan. Maar met de beste wil van de wereld kon ik niet bij mijn gegevens komen om die boete te betalen. Ik beter kijken, blijkt dat de douanebeambte van alles verkeerd had genoteerd. Mijn naam klopte niet, mijn geboortedatum was niet correct en ook in mijn paspoortnummer zat een fout. Geen wonder. Maar wat nu? Want ze was héél stellig dat ik het echt moest regelen in Lima, want ik zou regelrecht terug naar Peru worden gestuurd als ik Argentinië probeerde binnen te komen. Uiteindelijk besloten om dan maar naar de Argentijnse ambassade in Lima te gaan, kijken of ik daar de boete zou kunnen betalen, of dat ze in ieder geval een bewijsje wilde tekenen dat IK er alles aan had gedaan, maar dat het door een fout van de douanebeambte niet mogelijk was om die verdomde boete te betalen (we hebben het echt over 50 euro ofzo). Dus wij naar de ambassade, die wilden ons totaal niet helpen (mijn vrouw is Argentijnse overigens), maar met veel pijn en moeite kregen we in ieder geval iets "officieels" dat we daar waren geweest.
Bueno, op naar Ezeiza. En bij de douane aldaar inderdaad gelijk alle alarmbellen af, de douanebeambte haalde de chef erbij en die riep gelijk "Terug naar Peru! Gelijk!". Dat werd wel even zweten... Hij was ook niet te vermurwen, dus begon mijn vrouw zich er maar eens mee te bemoeien. Die is wat assertiever dan ik, zullen we maar zeggen

Uiteindelijk kwam er een andere chef bij, die een stuk vriendelijker was en zei: "Behalve voor de dood, is er voor alles een oplossing". Mijn vrouw moest maar door de douane, dan bij de Banco de la Nación de boete betalen, terug naar het vliegveld gaan en dan mocht ik ook Argentinië binnen. In de tussentijd werd ik letterlijk in de cel gezet, tussen de Bolvianen en Paraguayanen die uitgezet werden. Dat was niet mijn leukste halve uurtje in mijn leven

Uiteindelijk kwam vrouwlief gelukkig terug met de betaalde boete en mocht ik eindelijk Argentinië in...
En ja, daarna toch maar eens mijn verblijfsvergunning geregeld
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.