bron: https://focus-wtv.be/nieu(...)D_utu0QwpgRYo5sd_JIAquote:Oostende zal ratten in de toekomst niet meer verdrinken of vergiftigen, maar de stad stapt over op een vorm van geboortebeperking. Onder de naam ‘Evolve’ wordt er een soort ‘pil’ voor ratten als eten uitgestrooid op strategische plaatsen.
Volgens schepen Fabrice Goffin (Vooruit Oostende) kan deze aanpak ertoe leiden dat het aantal ratten binnen de twee jaar met 70% daalt. “Dit is een effectieve manier om ratten te bestrijden. En dat zonder je deze beestjes moet doden door vergiftiging of verdrinking, wat nu nog zeer gangbaar is” aldus Goffin.
Tegen vergif bestand
Gianna Werbrouck, Vlaams parlementslid van Vooruit wil dat deze methode ook in de rest van Vlaanderen gebruikt kan worden. “We weten dat ratten steeds beter tegen vergif bestand zijn. Onderzoek van het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) toont aan dat op sommige plaatsen 50% van de ratten al resistent is tegen bepaalde soorten vergif. Bovendien heeft vergiftigen ook wel wat mindere neveneffecten. Voor de rat zelf is het vanzelfsprekend niet echt aangenaam. Maar vergiftigde dieren kunnen ook schadelijk zijn voor andere dieren en voor het milieu.”
Aanpak Oostende als voorbeeld
Op 25 februari bevroeg Werbrouck in de Commissie Dierenwelzijn minister Ben Weyts hierover. De minister gaf aan de nieuwe methodes rond geboortebeperking verder te laten bestuderen door het INBO. Als dit een goed alternatief voor rattenbestrijding zou blijken te zijn, is een verbod van bijvoorbeeld verdrinkingsbakken niet uitgesloten. “In Oostende maakt men zich klaar die nieuwe aanpak uit te rollen. De minister en het INBO kunnen daar de komende tijd dus zeker hun oor te luister leggen,” besluit Werbrouck.
Als ze op strategische plaatsen leggen dan neem ik aan in Rioleringen enzo?quote:Op zaterdag 7 maart 2026 10:56 schreef maily het volgende:
En hoeveel andere dieren kunnen ook die hormonen binnenkrijgen?
Bij mij in de buurt zie je ze ook veel meer, o.a. doordat de meeste kinderen tegenwoordig door hun ouders al opgevoed worden om etensresten gewoon op straat te flikkeren.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 11:07 schreef VEM2012 het volgende:
Als het werkt: prima.
Maar het is werkelijk idioot zoals nu overal weer rattenplagen op aan het duiken zijn.
Gelukkig zelf geen last van, maar toch.
Dank de eu maar door het werkende gif te verbieden.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 11:07 schreef VEM2012 het volgende:
Als het werkt: prima.
Maar het is werkelijk idioot zoals nu overal weer rattenplagen op aan het duiken zijn.
Gelukkig zelf geen last van, maar toch.
Kattenquote:Op zaterdag 7 maart 2026 10:56 schreef maily het volgende:
En mensen als de waterbedrijven het niet uit het water halen?quote:Op zaterdag 7 maart 2026 10:56 schreef maily het volgende:
En hoeveel dieren eten nu vergiftigde ratten en gaan daar vreselijk aan dood?quote:Op zaterdag 7 maart 2026 10:56 schreef maily het volgende:
https://finance.yahoo.com(...)ntrol-170000817.htmlquote:Op zaterdag 7 maart 2026 12:46 schreef YoopY het volgende:
Het hele bericht gaat over ratten, maar de methode wordt echt maar in een paar woorden genoemd.
Wat een waardeloos nieuwsartikel dat me dwingt dit verder uit te zoeken omdat het vragen onbeantwoord laat. 🤬
Waarvoor dank!quote:Op zaterdag 7 maart 2026 12:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
https://finance.yahoo.com(...)ntrol-170000817.html
Dat proberen ze wel. Naast de drugs en andere zooi. Maar er blijft altijd wel iets achter .....quote:Op zaterdag 7 maart 2026 12:26 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
En mensen als de waterbedrijven het niet uit het water halen?
Het middel is wetenschappelijk onderzocht en goedgekeurt.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 13:00 schreef maily het volgende:
[..]
Dat proberen ze wel. Naast de drugs en andere zooi. Maar er blijft altijd wel iets achter .....
Straks geen babyvisjes meer .....
Ja dat geloof ik.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 13:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het middel is wetenschappelijk onderzocht en goedgekeurt.
Bepaalde bevolkingsgroepen duidelijk maken dat ze geen eten op straat moeten gooien heeft dan een beter effect vermoed ik.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 10:50 schreef capuchon_jongen het volgende:
Zeker voor grootsteden zoals Amsterdam en Rotterdam waar het krioelt van de ratten
Lijk me dan beter dan rattenvergifquote:Op zaterdag 7 maart 2026 12:26 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
En mensen als de waterbedrijven het niet uit het water halen?
Is van een lokaal nieuwszender. Til er niet te zwaar aan.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 12:46 schreef YoopY het volgende:
Het hele bericht gaat over ratten, maar de methode wordt echt maar in een paar woorden genoemd.
Wat een waardeloos nieuwsartikel dat me dwingt dit verder uit te zoeken omdat het vragen onbeantwoord laat. 🤬
Zeker, bovendien hebben ze ook een groot probleem met knaagdieren daar.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 10:50 schreef capuchon_jongen het volgende:
Zeker voor grootsteden zoals Amsterdam en Rotterdam waar het krioelt van de ratten
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |