abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220261845

Ik Vertrek
Serie reportages waarin Nederlanders, die hun geluk in het buitenland gaan beproeven, worden gevolgd. Om uiteenlopende redenen vertrekken steeds meer mensen uit Nederland. De zon, de vrijheid, de mentaliteit of ouderwets ondernemersschap spelen een rol in de verstrekkende beslissing om je voorgoed in het buitenland te vestigen en hier huis en haard op te zeggen. Ook dit seizoen volgen we uiteenlopende gezinnen en stellen. Waar gaan ze naar toe? Waarom en wat laten ze achter? We zien de laatste voorbereidingen in Nederland, het emotionele afscheid van vrienden en familie en de eerste onzekere stappen in het land van bestemming. Van alle voorspoed en tegenslag is de kijker direct getuige gedurende de eerste spannende maanden in het nieuwe thuisland.

De Ik Vertrek-bingokaart: https://bingobaker.com/play/111385

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 21% gewijzigd door Moonversion op 05-03-2026 10:41:42 ]
pi_220261866
1 ding snap ik niet, de kamers hebben airco staat er in alle beschrijvingen

https://fincakayu.com/kam(...)den-tot-4-personen/5
• Airconditioning & plafondventilator

Maar ik zie het helemaal nergens hangen, in het programma is mij ook geen buitenunit opgevallen, dat is wel nodig als het van half mei tot half september snachts nog maar net onder de 20 graden komt en overdag rond de 30.
pi_220262354
Wij kijken tegenwoordig soms oude afleveringen terug via npo start, begonnen in seizoen 1. Dat waren wel betere uitzendingen hoor, mensen totaal niet voorbereid, krotten die werden gekocht, bizarre plekken, alles gaat mis. Wat een genot.

Tegenwoordig is het toch wat saai, mensen zijn goed voorbereid, leuk voor hun maar minder voor ons als kijker. Beetje insta perfect (zie aflevering gisteren). In de oude seizoen had je ook dat iconische deuntje als er iets mis (dreigde) te gaan, onheilspellend was dat. Nou en dan was het ook vaak ellende.
pi_220262416
Wat een saai seizoen :O

Alles gaat goed en er is geld zat.

Gelukkig nog maar 1 te gaan, want de rest van het seizoen komt in het najaar. Wat een bende is dat uitzendschema toch elke keer.
pi_220262420
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 10:47 schreef alopio het volgende:
Wij kijken tegenwoordig soms oude afleveringen terug via npo start, begonnen in seizoen 1. Dat waren wel betere uitzendingen hoor, mensen totaal niet voorbereid, krotten die werden gekocht, bizarre plekken, alles gaat mis. Wat een genot.

Tegenwoordig is het toch wat saai, mensen zijn goed voorbereid, leuk voor hun maar minder voor ons als kijker. Beetje insta perfect (zie aflevering gisteren). In de oude seizoen had je ook dat iconische deuntje als er iets mis (dreigde) te gaan, onheilspellend was dat. Nou en dan was het ook vaak ellende.
Niet alleen goed voorbereid, men heeft tegenwoordig vaak ook een grote financiele buffer door de overwaarde op de huizen die ze in Nederland verkopen.
  donderdag 5 maart 2026 @ 13:35:51 #6
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_220264114
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 10:56 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

Niet alleen goed voorbereid, men heeft tegenwoordig vaak ook een grote financiele buffer door de overwaarde op de huizen die ze in Nederland verkopen.
In dit geval was er geen sprake van een grote buffer. Slechts 25.000 euro om alles te verbouwen.
Hebben ze met hulp van veel familie en vrienden toch voor elkaar gekregen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_220264721
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2026 13:35 schreef golfer het volgende:

[..]
In dit geval was er geen sprake van een grote buffer. Slechts 25.000 euro om alles te verbouwen.
Ja, omdat ze geen geld hoefden te verdienen dankzij de familie. Konden een beetje gaan flierefluiten daar, elke euro was leuk maar niet boeiend. Was op wat verf en een stoel na ook geen kosten voor verbouwing of inrichting nodig.
  donderdag 5 maart 2026 @ 14:50:37 #8
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_220264845
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 14:40 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ja, omdat ze geen geld hoefden te verdienen dankzij de familie. Konden een beetje gaan flierefluiten daar, elke euro was leuk maar niet boeiend. Was op wat verf en een stoel na ook geen kosten voor verbouwing of inrichting nodig.
Heb je wel gekeken?
Kamers zijn allemaal compleet verbouwd. Alle sanitair is vernieuwd. Sanitair voor camperplaatsen gemaakt.
Lekkage buitenmuren en grasveld ook onder handen genomen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_220265223
Ik vraag me wel af of dat allemaal van het budget van 25000 euro is gelukt.
De camperplaatsen waren eerst op klei grond die onder water kon lopen. Volgens mij zeiden ze dat het oplossen daarvan ca 10000 euro zou kosten.
Voor de lekkage in de kelder moest grond afgegraven worden en dat zou ook 10000 euro kosten om die lekkage op te lossen.
Stel dat ze beide goedkoper hebben kunnen doen (zeg 5000 euro per probleem), dan hadden ze nog 15000 euro in totaal over om de 5 kamers volledig op te knappen (vloer, wanden, sanitair) dus 3000 euro per kamer. Dat lijkt me nogal krap allemaal dus ik ben benieuwd of het budget toch ergens wat verruimd is.
pi_220265439
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 15:47 schreef simonblue het volgende:
Ik vraag me wel af of dat allemaal van het budget van 25000 euro is gelukt.
De camperplaatsen waren eerst op klei grond die onder water kon lopen. Volgens mij zeiden ze dat het oplossen daarvan ca 10000 euro zou kosten.
Voor de lekkage in de kelder moest grond afgegraven worden en dat zou ook 10000 euro kosten om die lekkage op te lossen.
Stel dat ze beide goedkoper hebben kunnen doen (zeg 5000 euro per probleem), dan hadden ze nog 15000 euro in totaal over om de 5 kamers volledig op te knappen (vloer, wanden, sanitair) dus 3000 euro per kamer. Dat lijkt me nogal krap allemaal dus ik ben benieuwd of het budget toch ergens wat verruimd is.
Spanje is niet echt goedkoop en dacht ook een nieuw septic systeem en waarschijnlijk aansluiting campers waar je op dit moment eigenlijk geen vergunningen voor krijgt maar papierwerk is toch iets wat vaak niet gemeld word behalve inschrijving dorp in dit geval.
life is like a box of chocolates
pi_220265454
Zag net dit over de vorige aflevering in Portugal

https://www.rtl.nl/boulev(...)nke-lysanne-portugal

Weet niet hoe het daar zit maar in Spanje kan je een vergunning niet overnemen, staat op naam dus opnieuw aanvragen en grote kans dat je geen nieuwe krijgt.
pi_220266193
quote:

[..]
Ik geloof dus nooit dat ze dat voor 25k gelukt is.
pi_220266497
Die hebben wel wat van pa en ma 'geleend' :Y Ik vond het een nietszeggend stel dat alleen maar bezig was met de buitenwereld met hun modekleren en kamers die totaal niet bij Spanje passen, maar het vooral goed doen op Insta. Hun follow-upverhaal is ook een grote zwampartij waarin vrijwel niets gezegd wordt en vooral het perfecte plaatje naar voren wordt gebracht. En ik ergerde me aan het zwaar Brabantse accent van die vrouw. De R is géén G... :N

En hoezo ga je een dag voor de verjaardag van je kind emigreren?
pi_220266880
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 18:51 schreef Ronaldussen het volgende:
Die hebben wel wat van pa en ma 'geleend' :Y Ik vond het een nietszeggend stel dat alleen maar bezig was met de buitenwereld met hun modekleren en kamers die totaal niet bij Spanje passen, maar het vooral goed doen op Insta. Hun follow-upverhaal is ook een grote zwampartij waarin vrijwel niets gezegd wordt en vooral het perfecte plaatje naar voren wordt gebracht.

Schreef al eerder, leek een AI gemaakt promo hoe te emigreren.
pi_220267314
quote:

[..]
En die familie had mogelijk overwaarde in hun huizen. Er is nu vaak makkelijker aan geld te komen dan in het begin van het programma.
pi_220267965
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 19:53 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
En die familie had mogelijk overwaarde in hun huizen. Er is nu vaak makkelijker aan geld te komen dan in het begin van het programma.
Overwaarde word meestal gebruikt voor de nieuwe duurdere aankoop.
pi_220269351
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2026 14:50 schreef golfer het volgende:

[..]
Heb je wel gekeken?
Kamers zijn allemaal compleet verbouwd. Alle sanitair is vernieuwd. Sanitair voor camperplaatsen gemaakt.
Lekkage buitenmuren en grasveld ook onder handen genomen.
Je had het toch over die 2 flierefluitende dames die een lopende business hebben overgenomen?
  donderdag 5 maart 2026 @ 23:17:11 #18
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_220269370
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 23:10 schreef GereDathan het volgende:

Je had het toch over die 2 flierefluitende dames die een lopende business hebben overgenomen?
Nee. Dat was vorige week. Nu ging het over een familie die in Spanje een finca overnamen.
Poef.....gone! ©golfer
pi_220269390
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2026 23:17 schreef golfer het volgende:

[..]
Nee. Dat was vorige week. Nu ging het over een familie die in Spanje een finca overnamen.
Oh dan haal ik ze door elkaar, heb die van volgende week ook al gezien. Maar niet chronologisch zoals ze uitgezonden zijn.

Die Spaanse finca hebben ze wel iets gedaan, maar dat kan nooit met 25k gedaan zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')