Dat klinkt als iets waarbij jij nu hulp nodig hebt om daarmee aan de slag te gaan. Onderschat ook niet wat dergelijke conditionering met je doet.quote:Op donderdag 5 maart 2026 21:50 schreef Bloemetje0101 het volgende:
[..]
Als hij een slechte dag heeft en hij is onredelijk dan kan hij zich daarna sneller herpakken/verbeteren. Dus ik zie daar wel een vooruitgang in. Alleen op zo’n dag loop ik wel de hele dag op eieren
Ehhhhh, maar jij denkt wel aan scheiden en bent niet gelukkig in je huwelijk.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:08 schreef Bloemetje0101 het volgende:
[..]
Heb ik voorgesteld, maar hij wilt t niet. Hij geeft als argument dat hij al veel therapie volgt 😢
Je tekent samen een contract, dat is ´´zakelijk´´.quote:Op donderdag 5 maart 2026 16:53 schreef sigme het volgende:
[..]
Zeker is een huwelijk ook iets zakelijks.
En als de liefde even niet op de voorgrond staat, kan je kiezen voor 'bij elkaar blijven voor de kinderen' bijvoorbeeld. Bijvoorbeeld omdat het alternatief ("dan moet hij ook voor de kinderen zorgen") nog minder wenselijk is. Of omdat het financieel een te grote ramp is. Of omdat het praktisch onuitvoerbaar is qua huisvesting.
Dan kan je blijven vechten om liefde, maar je kan dat ook op een heeeeel laag pitje zetten en toch de rest voldoende waarderen om te behouden.
Maar TS begon over dat het ongeveer 50/50 is. Dus het is niet alleen maar kwaad he.quote:Op donderdag 5 maart 2026 16:37 schreef greysbones het volgende:
[..]
In goed en in kwaad is een prachtig begrip maar als het kwaad al jaren 1 kant op leunt
Er eigenlijk geen eigen ik meer kan zijn
Mag je een keus maken voor jezelf
En als er ook kinderen bij betrokken zijn, moet je altijd waakzaam zijn
Dat de kinderen niet de dupe worden
Dat is lastig.quote:Op donderdag 5 maart 2026 21:10 schreef Bloemetje0101 het volgende:
Het ene moment heb ik alle begrip, maar het andere moment zuigt het je echt leeg. En het punt van begrip is bij mij echt n beetje aant vervagen…
Je vult nu ook wel een aantal dingen in. Niet gelukkig blijkt niet uit TS, wel ups and downs.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 07:44 schreef MissButterflyy het volgende:
Ehhhhh, maar jij denkt wel aan scheiden en bent niet gelukkig in je huwelijk.
Nee, hij is niet agressief maar het klinkt wel als emotionele mishandeling, je bent helemaal op je hoede wat voor dag hij zal hebben. Het klinkt voor jou alsof het super onveilig voelt. Logisch dat je dat veel energie kost.
De kinderen zullen er zeker ook wat van merken, want papa is niet alleen depressief maar mama ook nog ongelukkig.
Hij is de helft van de dagen heel boos en chagerijnig. Neem aan dat dit ook naar haar toe is, aangezien ze zich al helemaal aanpast naar hoe de vlag hangt thuis.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 08:39 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Je vult nu ook wel een aantal dingen in. Niet gelukkig blijkt niet uit TS, wel ups and downs.
Emotionele mishandeling? Blijkt ook nergens uit. Die man is ernstig ziek, mentaal. Dat hij dan swings heeft is heel erg, maar niet gericht op een ander. Laat staan dat je ziekte mishandeling gaat noemen.
Dat zeg je heel mooiquote:Op vrijdag 6 maart 2026 08:56 schreef Boca_Raton het volgende:
Liefde moet gevoed worden. Niet onttrokken.
Jij vult net zo goed inquote:Op vrijdag 6 maart 2026 08:39 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Je vult nu ook wel een aantal dingen in. Niet gelukkig blijkt niet uit TS, wel ups and downs.
Emotionele mishandeling? Blijkt ook nergens uit. Die man is ernstig ziek, mentaal. Dat hij dan swings heeft is heel erg, maar niet gericht op een ander. Laat staan dat je ziekte mishandeling gaat noemen.
Ts schrijft letterlijk in de OP:quote:Op vrijdag 6 maart 2026 08:39 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik hou het in elk geval meer neutraal ipv te zeggen dat er emotionele mishandeling zou zijn.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 10:01 schreef greysbones het volgende:
[..]
Jij vult net zo goed in
Je weet niet of zijn moodswings gericht zijn op haar of niet
quote:Op vrijdag 6 maart 2026 08:56 schreef Boca_Raton het volgende:
Lekker simpel gezegd voor als er geen ziekte of dergelijke zou zijn.quote:
Ik snap echtquote:Op vrijdag 6 maart 2026 11:00 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik hou het in elk geval meer neutraal ipv te zeggen dat er emotionele mishandeling zou zijn.
[..]
[..]
Lekker simpel gezegd voor als er geen ziekte of dergelijke zou zijn.
Stomme vraag, maar weet je of hij zijn medicatie consistent neemt? Ik heb ADD en vergat mijn medicatie regelmatig. Het was heel sneu dat het moest, maar mijn (inmiddels) man heeft daarom op een gegeven moment een pillendoosje gehaald (zo eentje met de dagen erop) en vulde die wekelijks voor mij aan, zodat het direct duidelijk was als ik iets vergat. Wereld van verschil, ik werd echt een ander mens, stuk gelukkiger en uiteindelijk ook zonder medicatie. Vooral omdat het per dag zo kan verschillen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 21:10 schreef Bloemetje0101 het volgende:
Lieve allemaal
Ik heb alles rustig gelezen en bedankt voor de moeite. Om even kort te reageren want het is echt veel wat er bij is gekomen
Ja, ik weet zeker dat hij nog onder behandeling is. Ik zie sowieso zijn medicijnen liggen met etiket. En ik zie hem bijna dagelijks zijn medicijnen innemen (ik ben er niet altijd bij) en ik kan aan parkeerkosten ziekenhuis zien dat hij er is geweest.
Ik ben het er echt mee eens dat je trouwt in goede en slechte tijden. Ik zie ook wel verbetering tijdens de goede dagen, alleen die slechte dagen zijn zwaar. Die uiten zich op 2 manieren. Of hij is extreem verdrietig of heel chagerijnig/boos/onaardig. Niet agressief. Het ene moment heb ik alle begrip, maar het andere moment zuigt het je echt leeg. En het punt van begrip is bij mij echt n beetje aant vervagen…
Ik heb zelf ADHD en ik herken het "geen energie hebben om te helpen" bij mezelf. Ik zit dan echt in zo'n "gatverdamme-er-komt-geen-fuck-uit-mijn-handenquote:Op vrijdag 6 maart 2026 10:07 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ts schrijft letterlijk in de OP:
'Hij heeft dan geen energie om me te helpen in het gezinsleven (snap ik, want depressie) maar ik krijg dan ook geen leuke dingen te horen als: ik vind samen met jou tv kijken niet leuk, ik vind jou ongezellig, ik vind hier thuis niks aan'
Mishandeling wil ik het niet noemen maar dit gaat wel wegen na verloop van tijd.
Het is denk ik belangrijk om te realiseren dat het zijn ziekte is die jouw kwetst en niet zijn persoon. Verder raad ik aan om zelf een vertrouwenspersoon te zoeken (misschien doorgestuurd via de huisarts) en proberen om van daar een nieuwe situatie te creeeren. Samen in therapie gaan zou ik in dit stadium nog niet doen, dat kan denk ik pas als je er allebei 100% achter staat.quote:Op woensdag 4 maart 2026 19:57 schreef Bloemetje0101 het volgende:
Hij is in therapie en slikt medicijnen, maar ik merk dat zijn slechte dagen echt mij leegzuigen kwa energie en vrolijkheid. De goede dagen koester ik echt en heb ik aan hem een hele lieve partner. De slechte dagen zijn gewoon vervelend. Dan voel ik me machteloos en wil ik eigenlijk heel hard wegrennen van alles. Hij heeft dan geen energie om me te helpen in het gezinsleven (snap ik, want depressie) maar ik krijg dan ook geen leuke dingen te horen als: ik vind samen met jou tv kijken niet leuk, ik vind jou ongezellig, ik vind hier thuis niks aan. Etc. Dat doet me heel veel pijn. Nu ik dit type huil ik ook.
Als je zegt dat liefde "gevoed moet worden", klinkt dat bijna als een taak die nooit af is. Dat kan best wel wat druk geven. In een goede relatie is het soms juist fijn dat de liefde er gewoon is, ook als een van de twee even helemaal niets te bieden heeft door stress of verdriet. Bovendien kan "onttrekken", oftewel even wat afstand nemen voor jezelf, soms juist heel gezond zijn om daarna weer met frisse energie bij elkaar te komen. Liefde is in mijn ogen niet zozeer een batterij die leegraakt maar eerder iets dat tegen een stootje kan en juist groeit door de moeilijke momenten heen. Als we het citaat iets meer ademruimte zouden geven, zouden we er dit van kunnen maken:quote:Op vrijdag 6 maart 2026 08:56 schreef Boca_Raton het volgende:
Ja dit , je kan het ook investeren noemenquote:Op vrijdag 6 maart 2026 08:56 schreef Boca_Raton het volgende:
Zit er een kern van waarheid in van wat hij zegt? Bedoel ik kan zijn depressie wel begrijpen als hij niet echt een partner heeft waarmee hij leuke dingen kan doen. Om maar iets te noemen, een ex van me vond ook geen enkele film leuk om te kijken. Dus daar zit je dan, een kookprogramma te kijken. Je schuift het af op depressie maar misschien is hij depressief juist vanwege die dingen..quote:maar ik krijg dan ook geen leuke dingen te horen als: ik vind samen met jou tv kijken niet leuk, ik vind jou ongezellig, ik vind hier thuis niks aan. Etc. Dat doet me heel veel pijn.
Ja joh de depressie is de schuld van de vrouwquote:Op vrijdag 20 maart 2026 23:54 schreef Masberum het volgende:
[..]
Zit er een kern van waarheid in van wat hij zegt? Bedoel ik kan zijn depressie wel begrijpen als hij niet echt een partner heeft waarmee hij leuke dingen kan doen. Om maar iets te noemen, een ex van me vond ook geen enkele film leuk om te kijken. Dus daar zit je dan, een kookprogramma te kijken. Je schuift het af op depressie maar misschien is hij depressief juist vanwege die dingen..
Ongelooflijk ja, kan ook alleen maar van hem afkomen natuurlijkquote:Op zaterdag 21 maart 2026 08:46 schreef greysbones het volgende:
[..]
Ja joh de depressie is de schuld van de vrouw
Maar natuurlijk
Dat niemand daar nu aan heeft gedacht
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |