Bronquote:Denen eerder naar de stembus vanwege Groenland
De Deense premier Mette Frederiksen schrijft vervroegde verkiezingen uit voor volgende maand. De verkiezingen zouden pas aan het eind van het jaar zijn, maar nu kunnen de Denen al op 24 maart een nieuw parlement kiezen.
De populariteit van Frederiksen is de afgelopen weken gestegen door het conflict met Donald Trump over Groenland. Tot grote schrik van de Denen zei de Amerikaanse president dat hij Groenland "wilde hebben".
Frederiksen stelde zich strijdbaar op tegen Trump, wat haar populariteit deed stijgen.
Gunstige peilingen
Voordat de crisis rond Groenland losbarstte, stond de regering van Frederiksen op verlies in de peilingen. Veel Denen maakten zich vooral zorgen over de hoge prijzen, ongelijke welvaart en immigratie. Inmiddels is de sociaaldemocratische partij van Frederiksen van 17 naar 24 procent gestegen in de opiniepeilingen.
Trump heeft zijn claim op Groenland nog niet opgegeven, maar inmiddels is de kwestie wel minder acuut. Een maand geleden begonnen Denemarken, de VS en Groenland met 'technische gesprekken'. Daarbij gaat het over de Amerikaanse zorgen over de veiligheid in het noordpoolgebied. De soevereiniteit van Groenland blijft voor de Denen een rode lijn.
In de Folketing, het Deense parlement, zei Frederiksen vandaag dat het beslissende verkiezingen worden. "Want in de komende vier jaar zullen wij als Denen en als Europeanen echt op eigen benen moeten staan. Het is nu aan de kiezers om de richting van Denemarken te bepalen. Ik kijk ernaar uit."
Als de 48-jarige Frederiksen de verkiezingen wint, kan ze voor de derde keer op rij premier worden.
iK sTeL aLlEeN vRaGeNquote:Op donderdag 26 februari 2026 18:16 schreef KvanG het volgende:
[..]
Bron
Wat zou Frederiksen te verbergen hebben dat ze eerder verkiezingen wil houden, voordat de bom barst?
Waarom heeft Frederiksen een externe vijand nodig om haar peiling hoog te houden, wat scheelt er aan haar binnenlandse beleid?
Gezien dat grondwettelijk niet mag in de VS zou hij inderdaad dan terecht een impeachment aan zijn broek krijgen.quote:Op donderdag 26 februari 2026 20:40 schreef inslagenreuring het volgende:
Dit had Trump eens moeten doen.
Lolquote:In de Folketing, het Deense parlement, zei Frederiksen vandaag dat het beslissende verkiezingen worden. "Want in de komende vier jaar zullen wij als Denen en als Europeanen echt op eigen benen moeten staan. Het is nu aan de kiezers om de richting van Denemarken te bepalen. Ik kijk ernaar uit."
Mensen zich laten identificeren bij de stembus mag wel en dat zorgt al voor heerlijke schuimbekjes.quote:Op donderdag 26 februari 2026 20:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gezien dat grondwettelijk niet mag in de VS zou hij inderdaad dan terecht een impeachment aan zijn broek krijgen.
Wat loop je nou allemaal uit je nek te brallen?quote:Op donderdag 26 februari 2026 20:53 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Mensen zich laten identificeren bij de stembus mag wel en dat zorgt al voor heerlijke schuimbekjes.
Men ziet de splinter in het oog van een ander, maar niet de balk in het eigen oog.
Nee, kantjes vol gefantaseerd geouwehoer dat Trump de Amerikaanse democratie uitholt met nooit gebeurde ingrepen. Dat is wel oké.quote:Op donderdag 26 februari 2026 20:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat loop je nou allemaal uit je nek te brallen?
Mette Frederiksen heeft een grondwettelijk recht vervroegde verkiezingen uit te schrijven en dat doet ze. Trump heeft dat recht niet, dus het is onzin te gaan stellen wat zou gebeuren als hij dat zou doen, want het kan gewoon niet.
Gezien hij verkiezingsfraude verzint en Mette Frederiksen niet, is dat zeer terechte kritiek.quote:Op donderdag 26 februari 2026 21:06 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nee, kantjes vol gefantaseerd geouwehoer dat Trump de Amerikaanse democratie uitholt met nooit gebeurde ingrepen. Dat is wel oké.
Zeker, maar je komt wel over als een tamelijke dombo.quote:Ik maak zelf wel uit waar ik over wil brallen, Hans.
"Fuck Trump!"quote:Voordat de crisis rond Groenland losbarstte, stond de regering van Frederiksen op verlies in de peilingen. Veel Denen maakten zich vooral zorgen over de hoge prijzen, ongelijke welvaart en immigratie.
Ik dacht dat dat tegenwoordig best goed geregeld is in Denemarken, vooral in vergelijking met vele andere Europese landen?quote:Veel Denen maakten zich vooral zorgen over de hoge prijzen, ongelijke welvaart en immigratie
Ach, je weet toch ook wel dat het wat dat betreft nooit en te nimmer genoeg zal zijn voor een grote groep?quote:Op vrijdag 27 februari 2026 00:22 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ik dacht dat dat tegenwoordig best goed geregeld is in Denemarken, vooral in vergelijking met vele andere Europese landen?
Something we can only dream of...quote:Op vrijdag 27 februari 2026 01:17 schreef RotatoR het volgende:
Mette Frederiksen is vrij populair dankzij haar snoeiharde opvattingen over migratie. Ze heeft sinds haar aantreden een "zero refugee" beleid nagestreefd waarbij de focus is verschoven van integratie naar remigratie. En dat heeft gewerkt. In 2024 heeft Denemarken maar 860 asielaanvragen goedgekeurd, het laagste aantal ooit.
"Fuck een paarduizend asielzoekers!"quote:Op vrijdag 27 februari 2026 00:19 schreef ToT het volgende:
"Fuck Trump!"
- "JAAAA! MIJN STEM HEB JE!!!! Schijt aan al die andere problemen!!!"
Een paar duizend asielzoekers kost de Deense samenleving jaarlijks miljoenen aan levensonderhoud.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 09:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
"Fuck een paarduizend asielzoekers!"
- "JAAAA! MIJN STEM HEB JE!!!! Schijt aan al die andere problemen!!!"
Dit is wel een geinige constatering die ik nog niet had gemaakt.quote:Op donderdag 26 februari 2026 23:33 schreef KareldeStoute het volgende:
Wel grappig dat de figuren die eerst de Deense sociaaldemocraten als voorbeeld stellen in hun strijd tegen de boze buitenlanders plots compleet draaien als die niet mee blijken te gaan met hun held Trump.
Vond de kritiek hier op ook al opvallend. Die partij is als de PVV maar dan met daadwerkelijk economisch linkse standpunten en niet voor de bühne.quote:Op donderdag 26 februari 2026 23:33 schreef KareldeStoute het volgende:
Wel grappig dat de figuren die eerst de Deense sociaaldemocraten als voorbeeld stellen in hun strijd tegen de boze buitenlanders plots compleet draaien als die niet mee blijken te gaan met hun held Trump.
Het toont vooral aan dat dit soort lui een chronisch ontstoken onderbuik hebben en, om het vriendelijk te zeggen, geen groot voorstander van rationeel denken zijn.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 10:46 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Vond de kritiek hier op ook al opvallend. Die partij is als de PVV maar dan met daadwerkelijk economisch linkse standpunten en niet voor de bühne.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |