abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220207819
quote:
Denen eerder naar de stembus vanwege Groenland

De Deense premier Mette Frederiksen schrijft vervroegde verkiezingen uit voor volgende maand. De verkiezingen zouden pas aan het eind van het jaar zijn, maar nu kunnen de Denen al op 24 maart een nieuw parlement kiezen.

De populariteit van Frederiksen is de afgelopen weken gestegen door het conflict met Donald Trump over Groenland. Tot grote schrik van de Denen zei de Amerikaanse president dat hij Groenland "wilde hebben".

Frederiksen stelde zich strijdbaar op tegen Trump, wat haar populariteit deed stijgen.
Gunstige peilingen

Voordat de crisis rond Groenland losbarstte, stond de regering van Frederiksen op verlies in de peilingen. Veel Denen maakten zich vooral zorgen over de hoge prijzen, ongelijke welvaart en immigratie. Inmiddels is de sociaaldemocratische partij van Frederiksen van 17 naar 24 procent gestegen in de opiniepeilingen.

Trump heeft zijn claim op Groenland nog niet opgegeven, maar inmiddels is de kwestie wel minder acuut. Een maand geleden begonnen Denemarken, de VS en Groenland met 'technische gesprekken'. Daarbij gaat het over de Amerikaanse zorgen over de veiligheid in het noordpoolgebied. De soevereiniteit van Groenland blijft voor de Denen een rode lijn.

In de Folketing, het Deense parlement, zei Frederiksen vandaag dat het beslissende verkiezingen worden. "Want in de komende vier jaar zullen wij als Denen en als Europeanen echt op eigen benen moeten staan. Het is nu aan de kiezers om de richting van Denemarken te bepalen. Ik kijk ernaar uit."

Als de 48-jarige Frederiksen de verkiezingen wint, kan ze voor de derde keer op rij premier worden.
Bron

Wat zou Frederiksen te verbergen hebben dat ze eerder verkiezingen wil houden, voordat de bom barst?

Waarom heeft Frederiksen een externe vijand nodig om haar peiling hoog te houden, wat scheelt er aan haar binnenlandse beleid?
pi_220208329
Epstein _O_

:r
  donderdag 26 februari 2026 @ 19:31:23 #3
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220208382
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 18:16 schreef KvanG het volgende:

[..]
Bron

Wat zou Frederiksen te verbergen hebben dat ze eerder verkiezingen wil houden, voordat de bom barst?

Waarom heeft Frederiksen een externe vijand nodig om haar peiling hoog te houden, wat scheelt er aan haar binnenlandse beleid?
iK sTeL aLlEeN vRaGeN
  donderdag 26 februari 2026 @ 20:33:02 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220208910
Vrij simpel. Ze wil van haar momentum gebruik maken voor een nieuw mandaat. Als ze wacht tot het najaar is dat wellicht weer ingekakt.

En premiers worden altijd populairder als een ander land ze loopt te bedreigen.
pi_220208965
Dit had Trump eens moeten doen.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  donderdag 26 februari 2026 @ 20:44:33 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220209001
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 20:40 schreef inslagenreuring het volgende:
Dit had Trump eens moeten doen.
Gezien dat grondwettelijk niet mag in de VS zou hij inderdaad dan terecht een impeachment aan zijn broek krijgen.
  donderdag 26 februari 2026 @ 20:46:15 #7
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_220209009
quote:
In de Folketing, het Deense parlement, zei Frederiksen vandaag dat het beslissende verkiezingen worden. "Want in de komende vier jaar zullen wij als Denen en als Europeanen echt op eigen benen moeten staan. Het is nu aan de kiezers om de richting van Denemarken te bepalen. Ik kijk ernaar uit."
Lol

"iedereen even op mij stemmen, snel voordat jullie ontdekken dat Trump helemaal geen ene fuck met Groenland gaat doen!!"

Ik wens de Denen succes. Die zitten dadelijk ook vast aan allerlei nieuwe Europese wetten en verdragen.
pi_220209074
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 20:44 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Gezien dat grondwettelijk niet mag in de VS zou hij inderdaad dan terecht een impeachment aan zijn broek krijgen.
Mensen zich laten identificeren bij de stembus mag wel en dat zorgt al voor heerlijke schuimbekjes.

Men ziet de splinter in het oog van een ander, maar niet de balk in het eigen oog.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  donderdag 26 februari 2026 @ 20:56:33 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220209111
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 20:53 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Mensen zich laten identificeren bij de stembus mag wel en dat zorgt al voor heerlijke schuimbekjes.

Men ziet de splinter in het oog van een ander, maar niet de balk in het eigen oog.
Wat loop je nou allemaal uit je nek te brallen?

Mette Frederiksen heeft een grondwettelijk recht vervroegde verkiezingen uit te schrijven en dat doet ze. Trump heeft dat recht niet, dus het is onzin te gaan stellen wat zou gebeuren als hij dat zou doen, want het kan gewoon niet.
  donderdag 26 februari 2026 @ 21:03:05 #10
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220209165
Politiek momentum verzilveren voor extra slagkracht met een duidelijk programma is een ontzettend goed plan.

Ze heeft ongetwijfeld goed opgelet hoe Sanae Takaichi dat in Japan recent ook deed, met groot succes.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220209208
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 20:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Wat loop je nou allemaal uit je nek te brallen?

Mette Frederiksen heeft een grondwettelijk recht vervroegde verkiezingen uit te schrijven en dat doet ze. Trump heeft dat recht niet, dus het is onzin te gaan stellen wat zou gebeuren als hij dat zou doen, want het kan gewoon niet.
Nee, kantjes vol gefantaseerd geouwehoer dat Trump de Amerikaanse democratie uitholt met nooit gebeurde ingrepen. Dat is wel oké.

Ik maak zelf wel uit waar ik over wil brallen, Hans.
  donderdag 26 februari 2026 @ 21:20:36 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220209340
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 21:06 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Nee, kantjes vol gefantaseerd geouwehoer dat Trump de Amerikaanse democratie uitholt met nooit gebeurde ingrepen. Dat is wel oké.
Gezien hij verkiezingsfraude verzint en Mette Frederiksen niet, is dat zeer terechte kritiek.

quote:
Ik maak zelf wel uit waar ik over wil brallen, Hans.
Zeker, maar je komt wel over als een tamelijke dombo.
pi_220209966
Tja. Slim, veel populairder dan nu kan ze niet worden.
pi_220209969
Wel grappig dat de figuren die eerst de Deense sociaaldemocraten als voorbeeld stellen in hun strijd tegen de boze buitenlanders plots compleet draaien als die niet mee blijken te gaan met hun held Trump.
pi_220210037
quote:
Voordat de crisis rond Groenland losbarstte, stond de regering van Frederiksen op verlies in de peilingen. Veel Denen maakten zich vooral zorgen over de hoge prijzen, ongelijke welvaart en immigratie.
"Fuck Trump!"
- "JAAAA! MIJN STEM HEB JE!!!! Schijt aan al die andere problemen!!!"
pi_220210041
quote:
Veel Denen maakten zich vooral zorgen over de hoge prijzen, ongelijke welvaart en immigratie
Ik dacht dat dat tegenwoordig best goed geregeld is in Denemarken, vooral in vergelijking met vele andere Europese landen?
pi_220210094
Mette Frederiksen is vrij populair dankzij haar snoeiharde opvattingen over migratie. Ze heeft sinds haar aantreden een "zero refugee" beleid nagestreefd waarbij de focus is verschoven van integratie naar remigratie. En dat heeft gewerkt. In 2024 heeft Denemarken maar 860 asielaanvragen goedgekeurd, het laagste aantal ooit.
pi_220210514
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 00:22 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Ik dacht dat dat tegenwoordig best goed geregeld is in Denemarken, vooral in vergelijking met vele andere Europese landen?
Ach, je weet toch ook wel dat het wat dat betreft nooit en te nimmer genoeg zal zijn voor een grote groep?
pi_220210713
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 01:17 schreef RotatoR het volgende:
Mette Frederiksen is vrij populair dankzij haar snoeiharde opvattingen over migratie. Ze heeft sinds haar aantreden een "zero refugee" beleid nagestreefd waarbij de focus is verschoven van integratie naar remigratie. En dat heeft gewerkt. In 2024 heeft Denemarken maar 860 asielaanvragen goedgekeurd, het laagste aantal ooit.
Something we can only dream of...
  vrijdag 27 februari 2026 @ 09:14:58 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220210776
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 00:19 schreef ToT het volgende:
"Fuck Trump!"
"Fuck een paarduizend asielzoekers!"
pi_220211256
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 09:14 schreef Hexagon het volgende:

[..]
"Fuck een paarduizend asielzoekers!"
Een paar duizend asielzoekers kost de Deense samenleving jaarlijks miljoenen aan levensonderhoud.
twitter
  vrijdag 27 februari 2026 @ 10:43:43 #22
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220211272
quote:
10s.gif Op donderdag 26 februari 2026 23:33 schreef KareldeStoute het volgende:
Wel grappig dat de figuren die eerst de Deense sociaaldemocraten als voorbeeld stellen in hun strijd tegen de boze buitenlanders plots compleet draaien als die niet mee blijken te gaan met hun held Trump.
Dit is wel een geinige constatering die ik nog niet had gemaakt.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220211285
quote:
10s.gif Op donderdag 26 februari 2026 23:33 schreef KareldeStoute het volgende:
Vond de kritiek hier op ook al opvallend. Die partij is als de PVV maar dan met daadwerkelijk economisch linkse standpunten en niet voor de bühne.
  vrijdag 27 februari 2026 @ 10:50:16 #24
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220211307
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 10:46 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Vond de kritiek hier op ook al opvallend. Die partij is als de PVV maar dan met daadwerkelijk economisch linkse standpunten en niet voor de bühne.
Het toont vooral aan dat dit soort lui een chronisch ontstoken onderbuik hebben en, om het vriendelijk te zeggen, geen groot voorstander van rationeel denken zijn.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')