Iedereen kan meedoen, dus succesquote:1 De hoogste temperatuur (graden C):
2 De laagste temperatuur (graden C):
3 Hoeveelheid Neerslag (mm):
4 Zon (uren):
5 Gemiddelde Windsnelheid (m/s):
6 Aantal warme dagen: (+20)
7 Aantal zomerse dagen (+25)
8 Aantal ijsdagen: (dag dat de temperatuur niet boven nul komt)
9 Aantal vorstdagen (aantal dagen waarbij de temperatuur onder nul is geweest):
lees hier verderquote:29 maart 2013
De afgelopen maand was zeer koud en droog. Maart is sinds 1987 niet zo koud geweest. De laatste decade was de koudste in ruim honderd jaar sinds de meetgegevens bekend zijn.
De maand begon echter met lenteachtig weer. Op 5 en 6 maart lagen de temperaturen tussen 15 en 18 graden. Eindhoven was de warmste plaats met 18,8 graden.
Daarna was het tot het einde van de maand beduidend kouder met bijna dagelijks lichte of matige vorst en soms ook sneeuw of ijzel. Het weer herinnerde in alles aan de winter. Door de krachtige tot soms stormachtige oostenwind was het vooral voor het gevoel bijzonder koud. Tussen 22 en 26 maart lagen de gevoelstemperaturen tussen -10 en -15 graden, waarden die eind maart zelden voorkomen. De laagste werkelijk gemeten temperatuur was -13,3 graden op 13 maart.
Het KNMI noteerde in De Bilt op 11 maart zowaar nog een ijsdag, heel uitzonderlijk zo laat in het seizoen. Op een ijsdag blijft de temperatuur gedurende het hele etmaal onder nul. Langs de oostgrens werden tussen 10 en 12 maart zelfs drie ijsdagen op rij gemeld, terwijl de maand ook hier gewoonlijk geen ijsdagen telt. De Bilt noteerde 19 vorstdagen met een minimumtemperatuur onder nul tegen acht dagen normaal (gemiddeld over het tijdvak 1981-2010).
Zomerse dagen bedoel je? Die kunnen er ook wel in idd.quote:Op donderdag 26 februari 2026 15:44 schreef SpeedyGJ het volgende:
Thnx @:12Beaufort!
Misschien handig ook om ook even de warme dagen toe te voegen
1 De hoogste temperatuur (graden C):
2 De laagste temperatuur (graden C):
3 Hoeveelheid Neerslag (mm):
4 Zon (uren):
5 Gemiddelde Windsnelheid (m/s):
6 Aantal warme dagen:
7 Aantal ijsdagen: (dag dat de temperatuur niet boven nul komt)
8 Aantal vorstdagen (aantal dagen waarbij de temperatuur onder nul is geweest):
9: Aantal warme dagen:
En voor ik weer op mijn kop krijg: @:Dven
Ondanks de SSW kan het zelfs warmer worden in plaats van kouder, het is maar net hoe het gaat lopen natuurlijk, maar is wel iets om in het achterhoofd te houden.quote:Op donderdag 26 februari 2026 15:42 schreef 12Beaufort het volgende:
Het kan nog weleens een interessante maand worden met een SSW op komstWat gaat dat doen met de Polar Vortex en hoe beïnvloedt dat het weer bij ons?
[ afbeelding ]
Daarom laat ik de ijsdagen staan. Er kan zomaar een korte koude periode ontstaan daardoor.quote:Op donderdag 26 februari 2026 15:47 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ondanks de SSW kan het zelfs warmer worden in plaats van kouder, het is maar net hoe het gaat lopen natuurlijk, maar is wel iets om in het achterhoofd te houden.
Ooooh warme dagen staan er alquote:Op donderdag 26 februari 2026 15:46 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Zomerse dagen bedoel je? Die kunnen er ook wel in idd.
Ik twijfelde nog over de ijsdagen...maar toch maar laten staan.
Aan zo'n zeurende kat heb je niks idd.quote:Op donderdag 26 februari 2026 18:58 schreef SpeedyGJ het volgende:
@:12beaufort
Een afbeelding voor boven aan in de begin post, voor @:Nattekat om de hoek komt kijken en zegt dat de beginpost niet vrolijk genoeg is![]()
[ afbeelding ]
Bad juju de wereld in slingerenquote:Op donderdag 26 februari 2026 16:50 schreef SpeedyGJ het volgende:
1 De hoogste temperatuur (graden C): 29,9
Binnen 10 jaar zou het best kunnen dat die 25gr wordt behaaldquote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:16 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Bad juju de wereld in slingerenAlsjeblieft niet zeg. Als het dit jaar weer zoals een aantal jaar terug zo warm wordt, ga ik echt emigreren.
Die SSW is nog gaande, dus waarschijnlijk merken we daar in maart in principe nog niks van. Het is geen garantie dat dat invloed gaat hebben op ons weer, maar mocht dat wel het geval zijn, dan komt dat meestal 4-6 weken na de SSW pas, dus in maart is de kans vrij klein.quote:Op donderdag 26 februari 2026 15:42 schreef 12Beaufort het volgende:
Het kan nog weleens een interessante maand worden met een SSW op komstWat gaat dat doen met de Polar Vortex en hoe beïnvloedt dat het weer bij ons?
[ afbeelding ]
Een SSW kan na een week al zorgen voor een reactie. Dus ik denk dat we er in maart zeker mee te maken kunnen krijgen. De vraag is of het de warme kant of de koude kant op gaat. Cfs laat al wel koudere opties zien halverwege maart. Niet betrouwbaar in ieder geval.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 13:13 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Die SSW is nog gaande, dus waarschijnlijk merken we daar in maart in principe nog niks van. Het is geen garantie dat dat invloed gaat hebben op ons weer, maar mocht dat wel het geval zijn, dan komt dat meestal 4-6 weken na de SSW pas, dus in maart is de kans vrij klein.
Reminder voor je het vergeetquote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:42 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Binnen 10 jaar zou het best kunnen dat die 25gr wordt behaald
Zal em vandaag nog even aanpassen, anders ga ik wel heel erg de shit in
Wekker staat aan voor 23:00, dus vergeten zal ik nietquote:
Dacht dat dit de uitslag was. Teleurgesteld.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 20:13 schreef SpeedyGJ het volgende:
Nog maar even een mention erin gooien![]()
@:butz0rs / @:Frutsel / @:GarlandBriggs / @:Houtenbeen / @:INViCTuS / @:MissHobje / @:Nattekat / @:SpeedyGJ / @:Starhopper / @:12Beaufort / @:Stephan5 / @:Scjvb / @:onlogisch / @:Mikeytt / @:dick_laurent / @:Pisces29 / @:Geschiedkundige / @:Arizona / @:LTVDK / @:QWARQTAARTJE / @:de_boswachter / @:mitt / @:michiel_merk @:PieterDeRijcke / @:Dven
Let op! Na 00:00 wordt er geen inzendingen meer geaccepteerd!
Gewoon wel invullen hoor!quote:Op zaterdag 28 februari 2026 20:15 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dacht dat dit de uitslag was. Teleurgesteld.
Tegelijkertijd blij met de mention, want ik was absoluut niet van plan om dit in te vullen deze avond
Februari is echt zo'n kutmaand, besefte me daarnet ook al dat ik mijn uren op werk nog niet ingevuld heb.
Nu Spanje even checkenquote:Op vrijdag 3 april 2026 19:49 schreef SpeedyGJ het volgende:
@:dick_laurent had waarschijnlijk een slokje te veel op ik heb hier voor de rest niks aan toe te voegen
Je bent 100 zonuurtjes vergeten bij mijquote:Op vrijdag 3 april 2026 19:49 schreef SpeedyGJ het volgende:
Intro:
De maand maart is weer gevlogen en dus tijd om de balans weer op te maken![]()
We zagen veel verschillen, van een warmte lente dag tot aan vorst aan de grond, we hadden heel veel zon maar ook maartse buien met flinke hagel en een klap onweer en met op de Veluwe zelfs wat natte sneeuw, of wel we hebben letterlijk van alles gehad![]()
Wat we nog niet hebben gehad is de uitslag, want ook hier waren best wel wat verschillen, de 1 zag het compleet zomers zitten en de ander hield het allemaal wat matiger, de neerslag was over algemeen redelijk normaal maar de zonuren schoten daarin tegen wel weer de pan uit, zelfs de user met de laagste zonuren had meer punten dan degene met de meest hoogste zonuren![]()
Voor de rest geen ijsdagen maar nog wel 5 vorstdagen, de hitte kwam er niet en bleef daarom beide op 0 staan.
Klaar voor de uitslag?
Welkom bij de 3de maanduitslag van 2026!
Podiumplek:
Op de 1ste plek met 12,33 punten is geworden: @:Starhopper
Op de 2de plek met 14,98 punten is geworden: @:Houtenbeen
Op de 3de plek met 15,58 punten is geworden: @:DvenGefeliciteerd met deze overwinning
Uitslag:
[ afbeelding ]
Gedeelde plek:
Deze maand geen gedeelde plek.
Misser van de maand
@:Dick_Laurent had waarschijnlijk een slokje te veel opik heb hier voor de rest niks aan toe te voegen
![]()
Beste prestatie:
Temp max: @:GarlandBriggs met 1,3 graden verschil.
Temp min: @:Houtenbeen / @:Frutsel met 0,0 graden verschil.
Neerslag: @:12Beaufort met 0,3mm verschil.
Zon uren: @:Starhopper met 15,2 uren verschil.
Gem wind: @:SpeedyGJ / @:Nattekat / @:GarlandBriggs / @:Mitt met 0,1km/h verschil.
IJSdagen: 17 users met 0 dagen verschil.
<0 Graden: @:Dven / @:Scjvb / @:LTVDK met 0 dagen verschil.
20+ Graden: @:INViCTuS / @:Nattekat met 0 dagen verschil.
25+ Graden: 16 users met 0 dagen verschil.
Verrek! Ik ga terug naar de tekentafel om dit recht te trekkenquote:Op vrijdag 3 april 2026 20:33 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Je bent 100 zonuurtjes vergeten bij mij
Bij deze rechtgetrokken, je stijgt een paar plekkenquote:Op vrijdag 3 april 2026 20:33 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Je bent 100 zonuurtjes vergeten bij mij
Lucky nr. 13quote:Op vrijdag 3 april 2026 21:10 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Bij deze rechtgetrokken, je stijgt een paar plekken
Zit ik nog verder in de shit. Gelukkig had @dick_laurent een avondje doorgezakt aan de costa voor het invullen.quote:Op vrijdag 3 april 2026 21:10 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Bij deze rechtgetrokken, je stijgt een paar plekken
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |