abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 maart 2026 @ 09:29:08 #201
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220270935
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 09:26 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Nee
Ja
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220271727
Ik zit even naar de prijzen in Duitsland te kijken aangezien ik eerdaags de tank weer vol moet gooien. Normaal was het over de grens altijd rond de 15 cent per liter goedkoper dan hier in de stad. Nu scheelt het tussen de tankstations waar ik meestal heen ga maar 2 cent per liter :o
Die Duitsers schrikken zich lam denk ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door DrMarten op 06-03-2026 12:19:58 ]
A mind with a heart of it's own
pi_220272174
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 11:03 schreef DrMarten het volgende:
Ik zit even naar de prijzen in Duitsland te kijken aangezien ik eerdaags de rank weer vol moet gooien. Normaal was het over de grens altijd rond de 15 cent per liter goedkoper dan hier in de stad. Nu scheelt het tussen de tankstations waar ik meestal heen ga maar 2 cent per liter :o
Die Duitsers schrikken zich lam denk ik.
Zeker met diesel.
Want die was sowieso al duurder dan in NL
pi_220272266
Belgie is ook wel aan het stijgen:

Diesel > 1.92 euro
Euro95 > 1.68 euro

Maar nog altijd laag tov de Nederlandse prijzen.
Dan zie je toch vooral ook weer wat accijnzen doen. Ik denk nl dat hier het grote verschil zit.
pi_220278464
Als de benzine hier 3 euro per liter kost is dat wel een feestje waard *O* ^O^
Ff wachten nog, geduld is een schone zaak :P
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_220278496
Ik denk dat dit nog maar het begin is. :7 Het zal niet alleen bij prijsstijgingen van brandstof voor de bolide blijven. Aardolie wordt namelijk voor veel meer toepassingen gebruikt dan alleen brandstof, denk bijvoorbeeld aan kunstmest, asfalt, verf, coatings, cosmetica, farmaceutische middelen en tal van andere producten. oO/
  vrijdag 6 maart 2026 @ 23:02:30 #207
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220278511
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 23:00 schreef Peppert het volgende:
Ik denk dat dit nog maar het begin is. Het zal niet alleen bij brandstof voor de bolide blijven. :7 Aardolie wordt voor veel meer toepassingen gebruikt dan alleen brandstof, denk bijvoorbeeld aan kunstmest en meer.
Als deze oorlog voortduurt gaat kunstmest zeker een dingetje worden.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220278598
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 23:02 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ze zeiden een paar weken ... maar we weten helaas allemaal hoe zoiets gaat :(
pi_220278613
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 23:02 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het fixeren van luchtstikstof tot stikstof-kunstmest gaat dmv waterstof middels het Haber Bosch proces. Vrijwel al de benodigde waterstof wordt echter geproduceerd door aardgas (methaan) met water(stoom) te kraken.
1st stage: CH4 + H2O → CO + 3 H2
2nd stage: CO + H2O → CO2 + H2
  vrijdag 6 maart 2026 @ 23:33:25 #210
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220278649
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 23:24 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het fixeren van luchtstikstof tot stikstof-kunstmest gaat dmv waterstof middels het Haber Bosch proces. Vrijwel al de benodigde waterstof wordt echter geproduceerd door aardgas (methaan) met water(stoom) te kraken.
1st stage: CH4 + H2O → CO + 3 H2
2nd stage: CO + H2O → CO2 + H2
Ja en veel (een derde ofzo) van de wereldwijde export van het eindproduct gaat door Hormuz.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zaterdag 7 maart 2026 @ 00:00:53 #211
24533 ACT-F
pi_220278723
Korting op accijns 'enige logische oplossing' tegen hoge brandstofprijs

Olieprijzen stijgen hard sinds de oorlog in het Midden-Oosten en ook aan de pomp lopen de prijzen inmiddels op. NU.nl-lezers vroegen zich af wat de overheid hieraan kan doen. Accijnsverlaging lijkt de enige oplossing, zeggen experts. Of dat snel gebeurt, is de vraag.

Afgelopen maandag, twee dagen na de Amerikaanse en Israëlische aanval op Iran, stegen de olie- en gasprijzen enorm. De olieprijs kende in één dag de grootste stijging in vier jaar. Dat beginnen veel automobilisten te merken in de portemonnee. Vrijdag betaalde je gemiddeld 2,369 euro per liter voor Euro 95, meldt consumentencollectief UnitedConsumers.

Op 27 februari, een dag vóór de Amerikaanse en Israëlische aanval op Iran, was dit nog 8 cent goedkoper. De landelijke adviesprijs voor diesel heeft op deze vrijdag het record van vier jaar geleden bereikt van 2,375 euro per liter.

"De enige logische optie om weggebruikers tegemoet te komen in de hoge brandstofprijzen, is korting geven op de accijns", zegt Arjan Lejour, hoogleraar belastingen en openbare financiën aan de Tilburg University. Ook Marieke Blom, hoofdeconoom bij ING, ziet dit als enige oplossing. Naast het geven van korting op de accijnzen zijn er volgens de experts geen andere bestaande instrumenten die de overheid kan gebruiken om de kosten van benzine of diesel te verlagen.

Dat komt doordat andere steunmaatregelen of vormen van inkomenssteun moeilijker door de Tweede Kamer te loodsen zijn. "Met het nieuwe minderheidskabinet is het ook al lastiger geworden om een meerderheid te krijgen voor nieuwe voorstellen. Daarnaast moet er wel worden gekeken naar hoe uitvoerbaar een andere steunregeling is en dat kan ook veel tijd kosten", laat Lejour weten.

Accijns bepaalt mee wat je aan de pomp betaalt

Accijns is een vast bedrag dat de overheid heft op brandstofprijzen, onder meer om milieuvervuiling tegen te gaan. Dat maakt het voor de overheid makkelijk om brandstofprijzen te verhogen of verlagen. Zo maakte de oorlog tussen Oekraïne en Rusland in 2022 dat de olie- en gasprijzen flink stegen. Tijdens de energiecrisis in 2022 werd er een tijdelijke korting op de accijns gegeven om de brandstofprijzen betaalbaarder te maken.

Sinds halverwege 2023 wordt de accijnskorting op benzine langzamerhand afgebouwd en sinds afgelopen januari is de accijns zelfs hoger dan vóór de crisis. De reden daarvoor is dat de overheid de accijnzen jaarlijks laat meestijgen met de inflatie. Ook is er sinds 1 januari 2026 weer een deel van de accijnskorting teruggedraaid door de accijns op benzine met 5,6 cent te verhogen. Omdat de brandstoffen in Nederland nog altijd zo duur zijn, is de accijnskorting op dit moment nog steeds niet volledig opgeheven.

De experts verwachten dat het nog lang zal duren voordat de overheid een verlaging van de accijns op benzine invoert. "Het conflict met Iran is pas net begonnen, dus het is eerst de vraag hoe lang dit conflict zal duren voordat de overheid het leed aan de pomp verzacht", zegt Blom. Zo zouden de prijzen al snel kunnen afnemen als de oorlog in Iran niet langer dan een paar weken duurt. De kans dat de overheid dan nog een hogere korting op de accijns geeft, is dan ook klein.

Grotere kwetsbaarheid bij een hoge energierekening

Naast de olieprijzen zijn ook de gasprijzen flink gestegen, wat kan leiden tot een hogere energierekening. "Ik vind het zelf logischer dat mensen een energietoeslag krijgen dan een korting op benzine", laat Blom weten. De econoom verwacht dat politici sneller met een energietoeslag de meest kwetsbare mensen steunen dan wanneer dit via een accijnskorting op brandstoffen gaat.

"Mensen met een laag inkomen zijn gemiddeld een groter deel van hun inkomen kwijt aan de energierekening dan rijkere mensen. Als je vervolgens kijkt naar de uitgaven in benzinekosten is dit andersom, omdat de mensen met een lager inkomen gemiddeld minder vaak een auto hebben."

Tijdens de energiecrisis hadden huishoudens met een lager inkomen recht op een energietoeslag. Desondanks verwacht Blom niet dat de meeste mensen nu al de dupe zijn van de stijgende energieprijzen, omdat zij momenteel nog een vast energiecontract hebben. Volgens de experts is het nu vooral even afwachten hoe de oorlog zich verder zal ontvouwen.

https://www.nu.nl/nujij/6(...)-brandstofprijs.html

Korting, korting *O*
pi_220278730
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 09:46 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Nog nooit gedaan.
En dat de gewelds liefhebbers een weerwoord van mij krijgen is wat anders -
Gewoon volhouden, weerwoorden zijn er al te weinig van.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jippie op 07-03-2026 07:25:26 ]
pi_220284450
Gisteren Euro98 getankt in België, voor ¤ 1,73. Hier is die momenteel ¤ 2,34.
Daarna boodschappen gedaan bij de Carrefour er tegenover. Veel lekkere dingen gekocht voor minder geld dan hier. Bijvoorbeeld speciaalbiertjes ¤ 6,35 voor vier (Delirium en St. Bernardus). Kosten hier voor vier ¤ 10,76. Dat scheelt nogal. Ook het brood is veel lekkerder en tal van andere dingen ook.

Denk dat ik dit voortaan elke week een keer ga doen, is maar 10 km om vanaf hier.
pi_220292345
Net nog de auto van mijn moeder volgetankt voor 1.99 euro in Nederland. Valt best mee nog. Ruim 10 ct goedkoper dan Duitsland.
pi_220292785
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 00:00 schreef ACT-F het volgende:
Korting op accijns 'enige logische oplossing' tegen hoge brandstofprijs

Olieprijzen stijgen hard sinds de oorlog in het Midden-Oosten en ook aan de pomp lopen de prijzen inmiddels op. NU.nl-lezers vroegen zich af wat de overheid hieraan kan doen. Accijnsverlaging lijkt de enige oplossing, zeggen experts. Of dat snel gebeurt, is de vraag.

Afgelopen maandag, twee dagen na de Amerikaanse en Israëlische aanval op Iran, stegen de olie- en gasprijzen enorm. De olieprijs kende in één dag de grootste stijging in vier jaar. Dat beginnen veel automobilisten te merken in de portemonnee. Vrijdag betaalde je gemiddeld 2,369 euro per liter voor Euro 95, meldt consumentencollectief UnitedConsumers.

Op 27 februari, een dag vóór de Amerikaanse en Israëlische aanval op Iran, was dit nog 8 cent goedkoper. De landelijke adviesprijs voor diesel heeft op deze vrijdag het record van vier jaar geleden bereikt van 2,375 euro per liter.

"De enige logische optie om weggebruikers tegemoet te komen in de hoge brandstofprijzen, is korting geven op de accijns", zegt Arjan Lejour, hoogleraar belastingen en openbare financiën aan de Tilburg University. Ook Marieke Blom, hoofdeconoom bij ING, ziet dit als enige oplossing. Naast het geven van korting op de accijnzen zijn er volgens de experts geen andere bestaande instrumenten die de overheid kan gebruiken om de kosten van benzine of diesel te verlagen.

Dat komt doordat andere steunmaatregelen of vormen van inkomenssteun moeilijker door de Tweede Kamer te loodsen zijn. "Met het nieuwe minderheidskabinet is het ook al lastiger geworden om een meerderheid te krijgen voor nieuwe voorstellen. Daarnaast moet er wel worden gekeken naar hoe uitvoerbaar een andere steunregeling is en dat kan ook veel tijd kosten", laat Lejour weten.

Accijns bepaalt mee wat je aan de pomp betaalt

Accijns is een vast bedrag dat de overheid heft op brandstofprijzen, onder meer om milieuvervuiling tegen te gaan. Dat maakt het voor de overheid makkelijk om brandstofprijzen te verhogen of verlagen. Zo maakte de oorlog tussen Oekraïne en Rusland in 2022 dat de olie- en gasprijzen flink stegen. Tijdens de energiecrisis in 2022 werd er een tijdelijke korting op de accijns gegeven om de brandstofprijzen betaalbaarder te maken.

Sinds halverwege 2023 wordt de accijnskorting op benzine langzamerhand afgebouwd en sinds afgelopen januari is de accijns zelfs hoger dan vóór de crisis. De reden daarvoor is dat de overheid de accijnzen jaarlijks laat meestijgen met de inflatie. Ook is er sinds 1 januari 2026 weer een deel van de accijnskorting teruggedraaid door de accijns op benzine met 5,6 cent te verhogen. Omdat de brandstoffen in Nederland nog altijd zo duur zijn, is de accijnskorting op dit moment nog steeds niet volledig opgeheven.

De experts verwachten dat het nog lang zal duren voordat de overheid een verlaging van de accijns op benzine invoert. "Het conflict met Iran is pas net begonnen, dus het is eerst de vraag hoe lang dit conflict zal duren voordat de overheid het leed aan de pomp verzacht", zegt Blom. Zo zouden de prijzen al snel kunnen afnemen als de oorlog in Iran niet langer dan een paar weken duurt. De kans dat de overheid dan nog een hogere korting op de accijns geeft, is dan ook klein.

Grotere kwetsbaarheid bij een hoge energierekening

Naast de olieprijzen zijn ook de gasprijzen flink gestegen, wat kan leiden tot een hogere energierekening. "Ik vind het zelf logischer dat mensen een energietoeslag krijgen dan een korting op benzine", laat Blom weten. De econoom verwacht dat politici sneller met een energietoeslag de meest kwetsbare mensen steunen dan wanneer dit via een accijnskorting op brandstoffen gaat.

"Mensen met een laag inkomen zijn gemiddeld een groter deel van hun inkomen kwijt aan de energierekening dan rijkere mensen. Als je vervolgens kijkt naar de uitgaven in benzinekosten is dit andersom, omdat de mensen met een lager inkomen gemiddeld minder vaak een auto hebben."

Tijdens de energiecrisis hadden huishoudens met een lager inkomen recht op een energietoeslag. Desondanks verwacht Blom niet dat de meeste mensen nu al de dupe zijn van de stijgende energieprijzen, omdat zij momenteel nog een vast energiecontract hebben. Volgens de experts is het nu vooral even afwachten hoe de oorlog zich verder zal ontvouwen.

https://www.nu.nl/nujij/6(...)-brandstofprijs.html

Korting, korting *O*
Zou goed zijn als ze de accijnzen wat omlaag zetten, maar dat zal niet zomaar gebeuren. Wat dat betreft doet België het een stuk beter
  zondag 8 maart 2026 @ 14:54:30 #216
117098 Hathor
Effe niet
pi_220292811
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 16:43 schreef bloodymary1 het volgende:
Daarna boodschappen gedaan bij de Carrefour er tegenover. Veel lekkere dingen gekocht voor minder geld dan hier. Bijvoorbeeld speciaalbiertjes ¤ 6,35 voor vier (Delirium en St. Bernardus). Kosten hier voor vier ¤ 10,76. Dat scheelt nogal. Ook het brood is veel lekkerder en tal van andere dingen ook.

Denk dat ik dit voortaan elke week een keer ga doen, is maar 10 km om vanaf hier.
Je zou een dief van je eigen portemonnee zijn als je het niet zou doen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_220296102
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2026 14:51 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Zou goed zijn als ze de accijnzen wat omlaag zetten, maar dat zal niet zomaar gebeuren. Wat dat betreft doet België het een stuk beter
Vergelijk de Belgische staatsschuld eens met de Nederlandse staatsschuld.
En bedenk je dan dat de inkomstenbelasting voor lage- en middeninkomens in België veel hoger is dan in Nederland met vergelijkbare inkomens.

Die accijns korting moeten de Belgen nog heel wat jaren de lasten van dragen.
  zondag 8 maart 2026 @ 20:28:10 #218
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220296131
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 16:43 schreef bloodymary1 het volgende:

The fuck gast. Als ik die luxe had, deed ik dat iedere week.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220296154
We worden diep genaaid, dit gaat helemaal nergens over.
Sowieso hè, de hoofdprijs met de boodschappen, energie en zorg. Rot toch op, dit deugt van geen kant.
pi_220296183
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2026 20:32 schreef Seeburg54 het volgende:
We worden diep genaaid, dit gaat helemaal nergens over.
Sowieso hè, de hoofdprijs met de boodschappen, energie en zorg. Rot toch op, dit deugt van geen kant.
Dat krijgt men omdat men geen gemakkelijk beïnvloedbare mannen laat bewaken, zodat de religieuze leiders hen nooit gek zouden kunnen maken.
pi_220297118
quote:
https://tradingeconomics.com/commodity/urals-oil
WTI Crude Oil $102.384 +12.63%
Brent $101.373 +8.683
*O* _O_
pi_220297149

-O- -O- -O-
pi_220297150
Update ;)
quote:
https://tradingeconomics.com/commodity/brent-crude-oil
Crude Oil $108.178 +19.01%
Brent $108.587 +15.897%

[ Bericht 3% gewijzigd door Digi2 op 08-03-2026 23:32:45 ]
  zondag 8 maart 2026 @ 23:35:16 #224
24533 ACT-F
pi_220297216
Ik ben benieuwd wat de dieselprijs doet ;( Dat betekent:

• Hogere inflatie
• Hogere rente
• Dalende woningprijzen
• Hypotheken onder water
• Faillissementen
• Banken in de problemen
• Bevroren tegoeden

En het ergste van allemaal:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220297286
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2026 20:28 schreef Red_85 het volgende:

[..]
The fuck gast. Als ik die luxe had, deed ik dat iedere week.
Ja toch! Ze noemen ons hier niet voor niks reservebelgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')