Hoezo is dat slecht, er zou dan toch meer sociale cohesie zijn in alle buurten? Volgens weet jij niet wat sociale cohesie is?quote:Op woensdag 25 februari 2026 20:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat jij wenst doet mij erg aan Duitsland in de jaren dertig denken.
Q.E.D.quote:Op woensdag 25 februari 2026 21:03 schreef torentje het volgende:
[..]
Hoezo is dat slecht, er zou dan toch meer sociale cohesie zijn in alle buurten? Volgens weet jij niet wat sociale cohesie is?
provinciaaltjes moeten gewoon ingelijfd worden in de randstadquote:Op dinsdag 24 februari 2026 11:33 schreef Cruzinats het volgende:
Randstadcucks zouden ook helemaal geen auto mogen rijden, dat is een voorrecht enkel weggelegd voor provinciale Goden. Je neemt maar de tram, pauper.
We betalen al miljarden per jaar zodat ze daar een tram, trein, bus, metro, tuktuk en monorail hebben en nog hebben ze het gore lef om de auto te pakken.
Ik ben niet principieel tegen ondertunnelen - hooguit praktisch. Het is nogal duur. Zeker omdat bij een gemiddelde 50 km weg te doen. Als je de keuze hebt om een 50 km weg voor miljoenen om te bouwen naar een 30 km weg of voor miljarden (en 15 jaar later) te ondertunnelen is de eerste optie een stuk realistischer. Als je toch een tunnel gaat boren laat er dan een metro doorrijden - veel hogere capaciteit en beter schaalbaar.quote:Op woensdag 25 februari 2026 15:03 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Een drukke 30kmph uur weg is niet prettig om langs te wandelen, het is prettig wandelen als er juist een verkeersarme weg ligt. Dat soort wegen creeër je juist door doorgaande wegfuncties te ondertunnelen en goede alternatieve routes te bieden.
Fietsers zijn niet te vergelijken met auto’s qua overlast. Los daarvan moet je uiteraard ook daar de stromen scheiden, maar dat kan veel eenvoudiger omdat fietsers minder weg nodig hebben (en parkeertuimte) en de afstand tussen fietsers en voetgangers kleiner kan zijn dan die tussen voetgangers en auto’s.quote:Op woensdag 25 februari 2026 16:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is ook met scooters, fietsers, fatbikes. Wandelen, terrasje pakken gaat niet samen met sneller vervoer. Daarom moet je dat ook gescheiden houden.
Vertel mij waar er dan ook terrasjes zijn langs de weg? Dat levert geen geld op he.
[..]
50 is prima op een vrijliggende weg in de bebouwde kom, 30 is prima in een woonwijk, stapvoets is prima in een straat.
Die vrijliggende weg, daar komt niets anders dan gemotoriseerd verkeer, dus dat hele fijner voor de rest gaat niet op. Die is daar simpelweg niet.
Daarom is het ook zo raar dat Amsterdam, ook waar wegen vrijliggend zijn en fietspaden, stoepen en OV gescheiden zijn, opeens naar 30 is gegaan. En voor vervuiling hoef je het ook niet te doen, want gemotoriseerd vervoer wordt al schoner.
Werkelijk, de landelijke verkeersregels zijn er al.
Er is geen andere reden dan autotje pesten. Zeker als je kijkt naar wie het heeft verzonnen.
[..]
Je kunnen verplaatsen is geen 'privilege'. Het is noodzaak.
Voor de rest komt die uitspraak uit het communisme, waar iedereen zich moet aanpassen aan de zwakke ipv dat de zwakkere sterker wordt gemaakt. Zo kun je alles wel scharen onder 'privilege'.
Als je gaat boren kun je ook direct metro + wegen combineren. Het vergt een wat grotere investering maar dan heb je ook wat.quote:Op donderdag 26 februari 2026 00:25 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Ik ben niet principieel tegen ondertunnelen - hooguit praktisch. Het is nogal duur. Zeker omdat bij een gemiddelde 50 km weg te doen. Als je de keuze hebt om een 50 km weg voor miljoenen om te bouwen naar een 30 km weg of voor miljarden (en 15 jaar later) te ondertunnelen is de eerste optie een stuk realistischer. Als je toch een tunnel gaat boren laat er dan een metro doorrijden - veel hogere capaciteit en beter schaalbaar.
Verder ben ik ook niet tegen alternatieve routes en dat is ook hoe het vaak ontworpen wordt. Als je in Amsterdam van a naar b gaat met de auto zal het sneller moeten zijn om het centrum te vermijden. Dat krijg je alleen voor elkaar als je auto’s ontmoedigd (wat automobilisten ’pesten’ noemen) om door het centrum te gaan.
Zit die trol hier nu tegen zichzelf te praten?quote:Op woensdag 25 februari 2026 20:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Fascisme, communisme.. uiteindelijk is het t zelfde resultaat. Dood, nog meer dood en verderf. Dus nee @:torentje, gaan we niet doen
De wens is de vader van de gedachte, maar nee. Ik ben trol torentje niet.quote:Op donderdag 26 februari 2026 01:22 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Zit die trol hier nu tegen zichzelf te praten?
Dan moet je die zin niet bezigen.quote:Op donderdag 26 februari 2026 00:35 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Fietsers zijn niet te vergelijken met auto’s qua overlast. Los daarvan moet je uiteraard ook daar de stromen scheiden, maar dat kan veel eenvoudiger omdat fietsers minder weg nodig hebben (en parkeertuimte) en de afstand tussen fietsers en voetgangers kleiner kan zijn dan die tussen voetgangers en auto’s.
Wel kunnen fietsers net zo asociaal zijn als automobilisten - wel een stuk minder dodelijk. Daarom zal ook hier gelden dat de voetgangers de hoogste prioriteit moeten krijgen qua veiligheid en de meest effectieve route.
Die quote is noch communistisch noch stelt de quote dat ‘verplaatsen’ een privilege is. Dus die schaduwdiscussie ga ik verder niet aan.
Nee, jij niet maar Jan en torentje.quote:Op donderdag 26 februari 2026 02:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De wens is de vader van de gedachte, maar nee. Ik ben trol torentje niet.
Daarover geen twijfel. De stadsplanologen van Amsterdam en Utrecht doen fantastisch werk - beter dan ik het zou kunnen. Lijkt mij ook dodelijk vermoeiend om elke dag naar verongelijkte automobilisten te moeten luisteren.quote:Op donderdag 26 februari 2026 02:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan moet je die zin niet bezigen.
Wel snap ik dat we blij moeten zijn dat jij geen stadplanoloog bent.
Ben jij een Belg?quote:Op donderdag 26 februari 2026 02:40 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Daarover geen twijfel. De stadsplanologen van Amsterdam en Utrecht doen fantastisch werk - beter dan ik het zou kunnen. Lijkt mij ook dodelijk vermoeiend om elke dag naar verongelijkte automobilisten te moeten luisteren.
Dat betekent overigens niet dat ze alles goed doen en er niets te verbeteren valt. Het betekent dat Utrecht en Amsterdam qua mobiliteit en verkeersveiligheid nu fijnere plekken zijn dan 10, 20 of 30 jaar geleden. Zeker gezien de toename van vervoersbewegingen. En dat het over 10 jaar weer wat beter zal zijn.
Als de nek omdraaien van dienstverlening je doel is dan zijn ze goed op weg.quote:Op donderdag 26 februari 2026 02:40 schreef Gimmick het volgende:
De stadsplanologen van Amsterdam en Utrecht doen fantastisch werk
Interessante theorie wel.quote:Op donderdag 26 februari 2026 02:34 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, jij niet maar Jan en torentje.
quote:Op donderdag 26 februari 2026 02:40 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Daarover geen twijfel. De stadsplanologen van Amsterdam en Utrecht doen fantastisch werk - beter dan ik het zou kunnen. Lijkt mij ook dodelijk vermoeiend om elke dag naar verongelijkte automobilisten te moeten luisteren.
Dat betekent overigens niet dat ze alles goed doen en er niets te verbeteren valt. Het betekent dat Utrecht en Amsterdam qua mobiliteit en verkeersveiligheid nu fijnere plekken zijn dan 10, 20 of 30 jaar geleden. Zeker gezien de toename van vervoersbewegingen. En dat het over 10 jaar weer wat beter zal zijn.
https://populytics.nl/wp-(...)Ruimte-v20241024.pdfquote:Uit de resultaten blijkt dat inwoners vooral meer aandacht willen voor veiligheid, met name voor kinderen en kwetsbare verkeersdeelnemers. Ook goede bereikbaarheid per fiets en openbaar vervoer en meer groen in de stad krijgen brede steun. Doelen die te maken hebben met autoverkeer, zoals sneller rijden of meer parkeerruimte, krijgen duidelijk minder prioriteit. De voorkeuren zijn opvallend consistent over verschillende groepen inwoners, wat erop wijst dat er breed draagvlak is voor een stad die inzet op veiligheid, toegankelijkheid en leefkwaliteit.
Jij denkt toch niet dat ik een conservatieve radicaal rechtse gebruiker ben?quote:Op donderdag 26 februari 2026 02:34 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, jij niet maar Jan en torentje.
Amsterdam en enquêtes. Ik krijg daar al standaard argwaan bij. Je kan immers heel veel met gestuurde vragen afvangen en laten aansluiten bij je eigen standpunten. En met hun automobilistenhaat... tjah.quote:Op donderdag 26 februari 2026 11:05 schreef Gimmick het volgende:
Wat vinden Amsterdammers zelf eigenlijk?
[..]
https://populytics.nl/wp-(...)Ruimte-v20241024.pdf
Dat is misschien als je alleen focust op de centra van steden.quote:Op donderdag 26 februari 2026 15:01 schreef Gimmick het volgende:
Alsof je iemand er ook maar van moet overtuigen dat ‘multimodaal’ de oplossing is. Daar is niemand tegen. De discussie is waar je de nadruk oplegt. De meest leefbare steden kiezen voor een inrichting met minder ruimte voor de auto en meer ruimte voor de alternatieven.
Het mag duidelijk zijn dat ik in die richting geloof, omdat ik de positieve effecten er van zie in Oslo, Kopenhagen, Parijs, Amsterdam en Utrecht. Dat is niet alleen mijn gevoel maar je ziet het ook terug in enquetes onder de bevolking, daling in het aantal verkeersslachtoffers en fijnstofmetingen. Nogmaals: geen perfecte steden. Wel steden waar het nu fijner vertoeven is dan 15 jaar geleden.
Het onderzoek van Amsterdam nam alle wijken mee. In heel Oslo zijn de afgelopen jaren vrijwel geen verkeersdoden gevallen (sinds 2019 nul of één per jaar), niet alleen het centrum. Heel Parijs heeft minder fijnstof.quote:Op donderdag 26 februari 2026 15:23 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Dat is misschien als je alleen focust op de centra van steden.
quote:They cut speed limits, changed street design, removed space for cars and generally made life harder for motorists.
Now it appears the work is paying off. Two of Europe’s smaller capital cities – Oslo and Helsinki – are reaping the rewards of committed action on making their roads safer, reducing pedestrian fatalities to zero last year.
Helsinki recorded no deaths for the first time since records began in 1960, down from an average of 20-30 a year in the 1990s. In Oslo, there were also no pedestrian or cyclist deaths in the city, which has a population of 680,000, and no children under 16 died in traffic crashes in the entire country.
In comparison, 57 pedestrians died in London in 2018; 2019 figures have yet to be released.
The Nordic achievements beg the question: what did they do to achieve such dramatic improvements?
Christoffer Solstad Steen from Trygg Trafikk, a road safety organisation in Norway, said: “[Politicians in Oslo] have chosen to make it more difficult to use a car – it takes more time to drive from one part of the city to another now and you have to pay money to use the road much more than you used to.”
In 2017 there was a 70% increase in tolls across the city, in plans spearheaded by the Labour and Green parties, which led to a 6% decrease in traffic.
Car parking charges were also increased – by 50% in downtown Oslo and 20% elsewhere – although thousands of spaces have now been wiped out to make room for 35 miles of new cycle lanes.
The city has reduced speed to a maximum of 30km/h outside schools and started trialling “heart zones”, where driving is banned in areas around schools. Officials in Oslo hope to create 100 of these zones over the next four years.
https://www.theguardian.c(...)trian-deaths-to-zero
Ja duh, je hebt geen ongelukken en ook geen overlast als je geen verkeer meer hebt.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 00:28 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Het onderzoek van Amsterdam nam alle wijken mee. In heel Oslo zijn de afgelopen jaren vrijwel geen verkeersdoden gevallen (sinds 2019 nul of één per jaar), niet alleen het centrum. Heel Parijs heeft minder fijnstof.
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |