Waarom geef je kritiek op het filmpje als je die niet hebt gekeken? Daar vertelt hij duidelijk dat het principe ook geldt voor ov, maar dat ov (als het er ligt) veel beter schaalbaar is.quote:Op woensdag 25 februari 2026 01:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zeg ik dat?
Goed lezen in mn posts.
Ik kan jou ook die vraag stellen: in welke stad waar enkel ov is, is de leefbaarheid tiptop in orde?
Ow wacht, die bestaat niet. Weet je waarom? Omdat verkeer en logistiek cruciaal zijn voor het leven.
2de vraag: dat 'one more lane' argument wat hier voor wegen schijnt op te gaan, geldt zeker niet als je er 'one more train' van maakt? Of wel?
Dat is toch geen tegenstelling? Een stad kan prima enorme snelwegen en daarnaast grote wandelparken hebben. Een 8-baans snelweg in een tunnel verstoort een voetganger minder dan een 1+1 baansweg bovengronds.quote:Op woensdag 25 februari 2026 01:14 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Welke stad die ruim baan geeft aan de auto is een fijne en veilige stad voor voetgangers om te lopen?
Dit lijkt me een misvatting. Voetgangersbelangen en autobelangen kunnen prima samengaan, maar dan moet je wel multimodale oplossingen willen gebruiken.quote:Op woensdag 25 februari 2026 01:33 schreef Gimmick het volgende:
Verder zeg ik nergens dat steden autovrij moeten zijn. Slecht zo autoluw mogelijk. Wat ik zeg is dat ‘voetgangersbelangen’ en ‘autobelangen’ niet samen gaan. Ik vind het belang van voetgangers belangrijker en ben daarom voor auto beperkende maatregelen.
ik doe niet aan bangmakerij. ik probeer het principe te illustreren door iets door te trekken naar het extreme. het is ontiegelijk moeilijk om mensen uit te leggen wat de dynamiek is van "induced demand". mensen geloven vaak niet eens dat er plekken in de wereld zijn waar het compleet mis is gegaan. natuurlijk gaat nederland niet die kant op. sinds de jaren 80 is besloten de andere kant op te gaan juist omdat de gemeentes weten dat we nu beter bezig zijn.quote:Op woensdag 25 februari 2026 00:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Alsof dit uberhaupt realistisch is in onze steden.
Doe ff normaal hoor met je bangmakerij.
toch is dat op een of andere manier de realiteit dat mensen nog steeds installateurs en dat bedrijven nog steeds leveranciers langs kunnen laten komen.quote:Op dinsdag 24 februari 2026 23:48 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ja, prima toegang, maar je auto kun je niet kwijt.
[..]
Als dat een installateur is die iets bij je komt doen kun je gewoon 3/4 uur extra afrekenen.
auto's verdienen een plekquote:Op woensdag 25 februari 2026 00:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Probleem is, dat doen ze dus ook niet. Investeren in ov.
Je moet in beide modaliteiten de oplossing zoeken, niet voor 1. Een one size fits all oplossing bestaat simpelweg niet.
Voetgangersbelang is gewoonweg een modaliteit die je moet ondersteunen. Daar volledig prioriteit op geven gaat ook niet werken omdat je alleen personen laat verplaatsen en geen goederen. Het is ook geen snelle modaliteit en een met een zeer beperkte reach.quote:Op woensdag 25 februari 2026 01:33 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Waarom geef je kritiek op het filmpje als je die niet hebt gekeken? Daar vertelt hij duidelijk dat het principe ook geldt voor ov, maar dat ov (als het er ligt) veel beter schaalbaar is.
Verder zeg ik nergens dat steden autovrij moeten zijn. Slecht zo autoluw mogelijk. Wat ik zeg is dat ‘voetgangersbelangen’ en ‘autobelangen’ niet samen gaan. Ik vind het belang van voetgangers belangrijker en ben daarom voor auto beperkende maatregelen.
Point made, prima. Ik snap je. Een extreem voorbeeld wat ik ook niet echt zie zitten nee. Daarom: multimodaal.quote:Op woensdag 25 februari 2026 08:06 schreef SpecialK het volgende:
[..]
ik doe niet aan bangmakerij. ik probeer het principe te illustreren door iets door te trekken naar het extreme. het is ontiegelijk moeilijk om mensen uit te leggen wat de dynamiek is van "induced demand". mensen geloven vaak niet eens dat er plekken in de wereld zijn waar het compleet mis is gegaan. natuurlijk gaat nederland niet die kant op. sinds de jaren 80 is besloten de andere kant op te gaan juist omdat de gemeentes weten dat we nu beter bezig zijn.
Maar hoe breng je dat besef over naar de gemiddelde automobilist die zich gepest voelt.
Zeker. Auto heeft geen plek in het winkelcentrum. Fiets heeft geen plek op de weg van de snelweg naar het winkelcentrum.quote:Op woensdag 25 februari 2026 08:20 schreef SpecialK het volgende:
[..]
auto's verdienen een plek
OV verdient een plek
fietsen verdient een plek
lopen verdient een plek
uiteraard.
alleen sommige dingen dienen gewoon iets meer prio te krijgen boven de andere afhankelijk van de locatie.
Daar wordt nu een fout gemaakt. Niet door jou, door veel gemeenten. In, vooral in inderdaad. Niet er naar toe. Ov, auto's, vrachtwagens, fiets, voetgangers.. je moet alles ondersteunen. Kijk naar een utrecht bijvoorbeeld die de cirkel van waar auto's en vrachtwagens vrij kunnen komen, steeds verder buiten het centrum legt. Aan- en afvoer moet ondersteund blijven worden, anders bloedt je stad leeg.quote:aoms kan je slim iedereen helpen met een stukje infrastructuur maar heel vaak zal je moeten kiezen om 2 modus te prioriteren. vooral in krappe binnensteden.
Ook hier: spreid je winkansen.quote:in 2025 is er in de regio den haag-rotterdam 560 miljoen in ov geïnvesteerd. gelukkig is dat niet gegaan naar een zooi ondergrondse parkeerplekken in het centrum.
Je maakt er een stroman van omdat ik nergens zeg dat het alleen om voetgangers moet gaan. Mijn prioriteiten in de stad zijn als volgt:quote:Op woensdag 25 februari 2026 09:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Voetgangersbelang is gewoonweg een modaliteit die je moet ondersteunen. Daar volledig prioriteit op geven gaat ook niet werken omdat je alleen personen laat verplaatsen en geen goederen. Het is ook geen snelle modaliteit en een met een zeer beperkte reach.
Je kan voetgangersbelangen toepassen in de winkel- en horecagebieden en die exclusief maken. No brainer. Verder moet je die modaliteit als optie geven, niet als voorrang.
Je kunt best situaties bedenken waar het goed zal gaan, maar in de echte wereld is het fijn wandelen/fietsen/terrasje pakken waar weinig tot geen auto’s zijn en wordt dat een stuk minder aantrekkelijk zodra er meer auto’s komen.quote:Op woensdag 25 februari 2026 01:45 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is toch geen tegenstelling? Een stad kan prima enorme snelwegen en daarnaast grote wandelparken hebben. Een 8-baans snelweg in een tunnel verstoort een voetganger minder dan een 1+1 baansweg bovengronds.
Moet je zelf ook geen stroman maken, zie je post van gisteravond.quote:Op woensdag 25 februari 2026 09:55 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Je maakt er een stroman van omdat ik nergens zeg dat het alleen om voetgangers moet gaan.
Verder:quote:Op woensdag 25 februari 2026 01:14 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Welke stad die ruim baan geeft aan de auto is een fijne en veilige stad voor voetgangers om te lopen?
De klusbussen/pakjesbezorgers/bevoorrading gebruiken dezelfde faciliteiten als de deelvervoer/scooters/personenauto's. Dus die kun je als 1 beschouwen. Daarbij als je ze de laatste prio geeft, verpest het de doorstroming voor de rest. Dan krijg je alsnog 'botsingen' tussen de voetgangers, ov en fietsers. Ik kan hier een hele lange lectuur over geven en iedereen in slaap lullen, maar wat je het beste kan doen is concentreren op doorstroming en scheiding. Heb tijdens mijn studie simulaties voor een herinrichting van een aantal grote straten in Amsterdam. Was heerlijk om te doen en de resultaten waren allemaal contra aan wat progressieve steden doen.quote:Mijn prioriteiten in de stad zijn als volgt:
- voetgangers/noodvoorzieningen
- ov
- fietsers
- klusbussen/pakjesbezorgers/bevoorrading
- deelvervoer
- scooters
- personenauto’s
Tot scooters/personenauto’s kan dat redelijk samen gaan in een slimme stad. Zo kan een ambulance prima gebruik maken van een fietsstraat. Auto’s moeten wel beperkt worden anders loopt de rest vast.
In Utrecht kun je nog prima bij het centraal station komen nel alle winkels kunnen gewoon bevoorraad worden dus ik snap wat je daar voor problemen ndervindt.quote:Op woensdag 25 februari 2026 09:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zeker. Auto heeft geen plek in het winkelcentrum. Fiets heeft geen plek op de weg van de snelweg naar het winkelcentrum.
[..]
Daar wordt nu een fout gemaakt. Niet door jou, door veel gemeenten. In, vooral in inderdaad. Niet er naar toe. Ov, auto's, vrachtwagens, fiets, voetgangers.. je moet alles ondersteunen. Kijk naar een utrecht bijvoorbeeld die de cirkel van waar auto's en vrachtwagens vrij kunnen komen, steeds verder buiten het centrum legt. Aan- en afvoer moet ondersteund blijven worden, anders bloedt je stad leeg.
[..]
Ook hier: spreid je winkansen.
Toch valt het allemaal prima te combineren. Kijk eens naar Gent als voorbeeld: daar rij je vanuit de snelweg zo een enorme parkeergarage in. Er is een duidelijke, ruime route voor auto's en een goede parkeerplek buiten het historische centrum.quote:Op woensdag 25 februari 2026 08:20 schreef SpecialK het volgende:
[..]
auto's verdienen een plek
OV verdient een plek
fietsen verdient een plek
lopen verdient een plek
uiteraard.
alleen sommige dingen dienen gewoon iets meer prio te krijgen boven de andere afhankelijk van de locatie. aoms kan je slim iedereen helpen met een stukje infrastructuur maar heel vaak zal je moeten kiezen om 1 modus te prioriteren. vooral in krappe binnensteden.
in 2025 is er in de regio den haag-rotterdam 560 miljoen in ov geïnvesteerd. gelukkig is dat niet gegaan naar een zooi ondergrondse parkeerplekken in het centrum.
Een drukke 30kmph uur weg is niet prettig om langs te wandelen, het is prettig wandelen als er juist een verkeersarme weg ligt. Dat soort wegen creeër je juist door doorgaande wegfuncties te ondertunnelen en goede alternatieve routes te bieden.quote:Op woensdag 25 februari 2026 10:04 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Je kunt best situaties bedenken waar het goed zal gaan, maar in de echte wereld is het fijn wandelen/fietsen/terrasje pakken waar weinig tot geen auto’s zijn en wordt dat een stuk minder aantrekkelijk zodra er meer auto’s komen.
Je kunt ook naar specifieke maatregelen kijken. Bijvoorbeeld 30 km/h rijden. Dat is fijner voor voetgangers, fietsers en bewoners, minder fijn voor auto’s. Ik kies dan voor het belang voor de rest. Dat wordt dan ‘autopesten’ genoemd, alsof de andere belangen er niet toe doen.
"when you're accustomed to privilege, equality feels like oppression"
Dat is ook met scooters, fietsers, fatbikes. Wandelen, terrasje pakken gaat niet samen met sneller vervoer. Daarom moet je dat ook gescheiden houden.quote:Op woensdag 25 februari 2026 10:04 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Je kunt best situaties bedenken waar het goed zal gaan, maar in de echte wereld is het fijn wandelen/fietsen/terrasje pakken waar weinig tot geen auto’s zijn en wordt dat een stuk minder aantrekkelijk zodra er meer auto’s komen.
50 is prima op een vrijliggende weg in de bebouwde kom, 30 is prima in een woonwijk, stapvoets is prima in een straat.quote:Je kunt ook naar specifieke maatregelen kijken. Bijvoorbeeld 30 km/h rijden. Dat is fijner voor voetgangers, fietsers en bewoners, minder fijn voor auto’s. Ik kies dan voor het belang voor de rest. Dat wordt dan ‘autopesten’ genoemd, alsof de andere belangen er niet toe doen.[i]
Je kunnen verplaatsen is geen 'privilege'. Het is noodzaak.quote:"when you're accustomed to privilege, equality feels like oppression"
Als de wereld naar linkse idealen was ingericht, hoefden veel mensen zich niet gemotoriseerd te verplaatsen, wat de sociale cohesie in veel buurten zou vergroten.quote:Op woensdag 25 februari 2026 16:36 schreef Red_85 het volgende:
Je kunnen verplaatsen is geen 'privilege'. Het is noodzaak
Pfffff....quote:Op woensdag 25 februari 2026 19:02 schreef torentje het volgende:
[..]
Als de wereld naar linkse idealen was ingericht, hoefden veel mensen zich niet gemotoriseerd te verplaatsen, wat de sociale cohesie in veel buurten zou vergroten.
Juist niet, want dan was er in iedere buurt sociale cohesie, waardoor ieder mens een krachtpatser zou zijn met altijd aanspraak in de buurt.quote:Op woensdag 25 februari 2026 19:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Pfffff....
Als de mensen naar linkse idealen was ingericht werkte iedereen voor de staat zich te pletter, had alsnog niks te vreten moest voor eeuwig zn bakkes houden. Als die nog in leven mocht blijven.
Vraag maar aan Stalin, Mao en Pol Pot. Is dat je ideaal? Ja?
Wat jij wenst doet mij erg aan Duitsland in de jaren dertig denken.quote:Op woensdag 25 februari 2026 19:41 schreef torentje het volgende:
[..]
Juist niet, want dan was er in iedere buurt sociale cohesie, waardoor ieder mens een krachtpatser zou zijn met altijd aanspraak in de buurt.
Maar dat is dus iets dat de schoolmeesters niet wensen?
Nee, dat is je wens. De uitwerking is wat ik beschrijf.quote:Op woensdag 25 februari 2026 19:41 schreef torentje het volgende:
[..]
Juist niet, want dan was er in iedere buurt sociale cohesie, waardoor ieder mens een krachtpatser zou zijn met altijd aanspraak in de buurt.
Maar dat is dus iets dat de schoolmeesters niet wensen?
Fascisme, communisme.. uiteindelijk is het t zelfde resultaat. Dood, nog meer dood en verderf. Dus nee @torentje, gaan we niet doenquote:Op woensdag 25 februari 2026 20:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat jij wenst doet mij erg aan Duitsland in de jaren dertig denken.
Mensen die hun eigen leven op een rij krijgen willen dat de staat dat voor hun doet en dat aan iedereen oplegt.quote:Op woensdag 25 februari 2026 20:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Fascisme, communisme.. uiteindelijk is het t zelfde resultaat. Dood, nog meer dood en verderf. Dus nee @:torentje, gaan we niet doen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |