abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220165479
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 14:07 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik ben in Brabant opgegroeid en daar zag je duidelijk in verschil in de ('oorspronkelijk' voedingsarme) vennetjes waar veel honden werden uitgelaten en de vennetjes waar minder mensen kwamen: veel algen, dichtgroeien met grassen, bramen en brandnetes. Ik kan me voorstellen dat veel hondenpoep een vergelijkbaar effect heeft in een vergelijkbaar biotoop, zoals de duinen.
Bramen en brandnetels komen juist veel voor op stilstofrijpe gronden heb ik altijd begrepen.
(Of bedoel je dat juist? :D ik ben nog niet helemaal wakker)

Ik ben niet tegen losloopgebieden voor honden (mits er goed gehandhaafd wordt in kwetsbare gebieden en rustgebieden gerespecteerd worden). Maar ik ben geen voorstander van de fok of de vermeerdering van honden. Ik zal niet zeggen dat 90% van de honden een slecht leven heeft, maar er zijn er meer dan genoeg die daar wel onder lijden en er zijn er ook genoeg die ondanks de inspanningen van hun baasjes gewoon teveel erfelijke ballast mee moeten dragen. Ik zie daar dagelijks de ellende van.
pi_220165719
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 14:17 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Bramen en brandnetels komen juist veel voor op stilstofrijpe gronden heb ik altijd begrepen.

Ik ben niet tegen losloopgebieden voor honden (mits er goed gehandhaafd wordt in kwetsbare gebieden en rustgebieden gerespecteerd worden). Maar ik ben geen voorstander van de fok of de vermeerdering van honden. Ik zal niet zeggen dat 90% van de honden een slecht leven heeft, maar er zijn er meer dan genoeg die daar wel onder lijden en er zijn er ook genoeg die ondanks de inspanningen van hun baasjes gewoon teveel erfelijke ballast mee moeten dragen. Ik zie daar dagelijks de ellende van.
Mee eens. En die erfelijke ballast daar zijn fokkers verantwoordelijk voor. Helaas is het een kwestie van vraag en aanbod waardoor fokkers kunnen bestaan maar mensen zouden veel bewuster moeten worden gemaakt omtrent het leed dat een dier ervaart en jezelf als eigenaar ook. Anders is aanschaf louter een kwestie van egoïsme. En imo zijn er meer malafide fokkers ofwel vermeerderaars dan bonafide fokkers.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 15:28:11 #53
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220166391
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 14:17 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Dat bedoel ik inderdaad: waar veel honden worden uitgelaten zie je meer algen, vergrassing, bramen, brandnetels, dan op plekken waar minder honden kakken.
Huilen dan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')