abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220141462
https://www.rtl.nl/nieuws(...)rland-opboksen-tegen

quote:
Chinese retailreus JD gaat bezorgen in Nederland: 'Opboksen tegen Bol en Amazon'

JD.com, de grootste retailgigant van China, gaat in onder meer Nederland onder de naam Joybuy producten aan huis bezorgen. Het gaat om onder meer om kleding, elektronica, maar ook boodschappen. Retailexperts zijn verdeeld over de vraag of ze het kunnen opnemen tegen gevestigde namen als Bol en en Amazon.

Joybuy kan op de langere termijn een serieuze bedreiging worden voor bestaande sites als Bol en Amazon, denkt Dirk Mulder, retailexpert van ING. "Het gaat zich richten op de consumenten met een kleinere beurs, via e-commerce. De komende tijd steken ze daar veel geld in en op een gegeven ogenblik zullen de grote retailers daar echt wel rekening mee moeten houden", aldus Mulder.

Hij maakt ook de vergelijking met de markt voor auto's en elektronica. "In het begin kopieerden de Chinezen ons. Inmiddels hebben ze die fase al lang achter zich gelaten en maken ze hele goede producten."

Maar andere retailexperts zijn terughoudender. Moeder JD.com heeft het al eerder geprobeerd met Ochama, zegt Ed Sander, een retailanalist die zich vooral op Chinese spelers richt. Daar kon je online producten bestellen en ze later ergens ophalen. Dat werd geen succes, de marketing werd volgens hem niet goed aangepakt.

"Nu pakken ze het breder aan", zegt Sander. Zo zijn er bij Joybuy veel meer producten te koop.

'Anders dan Temu of Shein'
Een sterk punt van moeder JD.com in China is dat ze nog dezelfde dag bezorgen, en ze leveren ook nog eens kwaliteitsproducten, niet vergelijkbaar met wat je bij Temu of Shein koopt, zegt hij. Als dat ook hier kan, dan heb je iets moois in handen, zegt Sander.

Maar je kunt je afvragen of leveren op dezelfde dag dat een consument een product bestelt wel winstgevend kan gebeuren, aldus Sander. "Waarom hebben andere bedrijven dat dan niet al gedaan?" Een verschil met China is wel dat daar vaak nog veel meer mensen bij elkaar wonen, mede omdat gebouwen daar veel hoger zijn, zegt hij.

'Verzadigde markt'
De markt is extreem verzadigd, daar voegt Joybuy niet veel aan toe, zegt Peter van Heerde, retailexpert van Rabobank. "Ze hebben in Nederland en Europa nog een hele lange weg te gaan." Hij stipt ook aan dat Bol met Ahold een moeder heeft met diepe zakken. En Amazon kondigde onlangs aan de komende jaren ruim 1 miljard euro te investeren in de Nederlandse tak.

Joybuy kan wel, omdat het in meerdere landen zit, schaalvoordelen behalen. Maar dan moet je het wel veel omzet draaien, anders heb je ook die voordelen niet, aldus Van Heerde.

Testfase
Je kunt nu al bestellen bij Joybuy, maar de website wordt nog getest. Vanaf maart wil Joybuy echt van start gaan. In een aantal regio's wil het nog dezelfde dag bestelde spullen thuisbezorgen. In andere gebieden zal het dan de volgende dag langskomen. In welke regio's dat zal zijn, dat maakt het later bekend.

Joybuy wil producten zelf thuisbezorgen, met eigen bestelbussen en elektrische fietsen. In totaal kunnen consumenten volgens het bedrijf kiezen uit zo'n 150.000 producten. Naast Nederland, wil Joybuy ook in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk gaan bezorgen. Moeder Jingdong heeft al distributiecentra in Venray en Waddinxveen.

Opvallend is dat je via Joybuy ook boodschappen kunt bestellen. Maar een bestelling van de redactie van RTL Z van boodschappen (pindakaas en rijst) kon of de volgende dag worden thuisgebracht met een breed tijdslot van ergens tussen 07.30 en 15.00 uur. Of de boodschappen kunnen pas zaterdagmiddag worden opgehaald, in dezelfde stad, maar wel 5 kilometer verderop, bij een snackbar.

Het is lastig dat je geen tijdslot kunt opgeven voor bezorging, vindt Sander. Ook geeft hij toe dat je boodschappen afhalen bij een snackbar en dan ook nog kilometers verderop, voor Nederlanders vreemd is. De meeste Nederlanders hebben binnen 5 tot 10 minuten een supermarkt, voegt Van Heerde daaraan toe.
Eindelijk!!! Ik bestel al regelmatig bij Joybuy en nu komt het volledige bedrijf hier eindelijk naartoe.
Zelfde dag bezorging van alle producten, zelfs bevroren, en met eigen bezorgers!

Een 27 inch Philips computermonitor voor 90 euro dezelfde dag bezorgd, of een volledige was-droog combinatie voor 300 euro, of cosmetica/drogisterij artikelen voor minder dan Duitse prijzen... Waar vindt je dat anders? Gebruik het ook al vaak voor boodschappen. Ook Nederlandse merken voor een fractie van de prijs.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 19 februari 2026 @ 11:03:10 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_220141468
Oh joy, nog meer staatsgesteunde bedrijven hier op de markt....
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  donderdag 19 februari 2026 @ 11:04:13 #3
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220141474
Leveren ze ook Duitse kaviaar? Want dan verwelkom ik ze met open armen.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220141494
Verkopen ze ook realdolls? Ik vraag dit voor een vriend.
  donderdag 19 februari 2026 @ 11:08:23 #5
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_220141505
Bol is al jaren kut met peren met al die resellers van aliexpress troep.
pi_220141524
Bol.com blijft de GOAT. Amazon is het ook niet gelukt om die positie om te stoten. Ik zie het niet gebeuren. 49 van de 50 keer bestel ik bij Bol.com ipv Amazon.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220141541
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 11:03 schreef Netsplitter het volgende:
Oh joy, nog meer staatsgesteunde bedrijven hier op de markt....
JD is niet staatsgesteund
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_220141561
quote:
4s.gif Op donderdag 19 februari 2026 11:08 schreef Cruzinats het volgende:
Klopt. Snap sowieso niet waarom daar geen wetgeving voor is.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  donderdag 19 februari 2026 @ 11:12:09 #9
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_220141567
China will grow larger
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  donderdag 19 februari 2026 @ 11:14:03 #10
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_220141583
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 11:12 schreef monkyyy het volgende:
China will grow larger
Bol en Amazon zijn al China
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 19 februari 2026 @ 11:17:01 #11
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_220141608
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 11:10 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
JD is niet staatsgesteund
Niet direct, indirect daar in tegen is het heel ander verhaal. Ze krijgen geld van state-owned investments als onderdeel van strategische partner deals.
Oa van China Jianyin Investment en Sequoia Capital China een door de staat beheerd/gecontroleerd VC fonds.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_220141634
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 11:14 schreef xzaz het volgende:

[..]
Bol en Amazon zijn al China
Huh? Bol hoofdkantoor staat in Zaandam langs het spoor.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220141647
Spyware included.

[ Bericht 10% gewijzigd door -Sigaartje op 19-02-2026 11:40:10 ]
pi_220141656
Top, laten we zorgen voor nog luiere consumenten en meer (flits)bezorgers die volledig uitgebuit worden.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220141666
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 11:02 schreef Mikeytt het volgende:
Een 27 inch Philips computermonitor voor 90 euro
Bij Bol.com 89 euro.
pi_220141742
quote:
4s.gif Op donderdag 19 februari 2026 11:08 schreef Cruzinats het volgende:
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 11:11 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Klopt. Snap sowieso niet waarom daar geen wetgeving voor is.
Als je dat onderscheid zelf niet kan maken, ben je gewoon een domme consument.
pi_220141761
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 11:23 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Bij Bol.com 89 euro.
Heb 5 producten bekeken en alle 5 de producten was Bol.com was goedkoper (Keukenmachines / wasmachines van A-merken, dus geen alibaba meuk).

Ik wens ze veel succes. Zijn over 3 jaar weer weg.

Ps. same day delivery boeit helemaal niemand meer sinds corona. Sterker nog; als jij same-day delivery kiest en dat komen ze niet na door een calamiteit, heb je een 3x bozere consument.
pi_220141777
Zolang m'n spullen maar goedkoper worden vind ik het prima
pi_220141788
Bij gebrek aan inspiratie is dit de juiste keus. bol.com zuigt hard.
pi_220141792
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 11:12 schreef monkyyy het volgende:
China will grow larger
We have big plans. :Y
  donderdag 19 februari 2026 @ 11:40:28 #21
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_220141793
RIP Action
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_220142055
quote:
9s.gif Op donderdag 19 februari 2026 11:40 schreef MichaelScott het volgende:
RIP Action
Hoe gaat dit met Action concurreren zonder fysieke winkels? :?
pi_220142113
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 11:02 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)rland-opboksen-tegen
[..]
Eindelijk!!! Ik bestel al regelmatig bij Joybuy en nu komt het volledige bedrijf hier eindelijk naartoe.
Zelfde dag bezorging van alle producten, zelfs bevroren, en met eigen bezorgers!

Een 27 inch Philips computermonitor voor 90 euro dezelfde dag bezorgd, of een volledige was-droog combinatie voor 300 euro, of cosmetica/drogisterij artikelen voor minder dan Duitse prijzen... Waar vindt je dat anders? Gebruik het ook al vaak voor boodschappen. Ook Nederlandse merken voor een fractie van de prijs.
Mikeytt , de grootste kapitalist die aanwezig is op Fok.

Geeft geen zak om milieu of arbeidsomstandigheden, maar wel om de goedkoopste prijs. Dat het de eigen economie verneukt door uitgebreide staatssteun van China, boeit hem ook niet. Zolang het maar een paar euro goedkoper is dan bij onze eigen nationale of Europese bedrijven.
pi_220142122
Oprotten met die troep uit China
pi_220142123
'Vroeger' kocht ik kratten vol boeken bij Bol.

Sinds een paar jaar is het helemaal niks meer... Niet leverbaar, enkel e-books, steevast externe verkoop.

Jammer.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')