denk aan de ratelquote:Op woensdag 18 februari 2026 20:43 schreef Jahr00n het volgende:
Ik heb de tribune thuis al opgesteld om zaterdag met vrienden voetbal te kijken op 1.5m van elkaar
Sommige ouwe vellen gaan bijna dood als ze griep krijgen en moeten dan opgenomen worden.quote:Op woensdag 18 februari 2026 21:09 schreef littlemindy het volgende:
Wat doen al die mensen eigenlijk precies bij de huisarts met hun griepachtige klachten?
Als ik griep heb duik ik m'n bed in, zorg dat ik genoeg vitamines en gezonde voeding binnenkrijg, en wacht tot ik opgeknapt ben.
Wat gaat die huisarts precies voor je doen dan? "Oh ja u hebt griep, u moet uitzieken" zeggen?
Short track bedoel je.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:43 schreef Jahr00n het volgende:
Ik heb de tribune thuis al opgesteld om zaterdag met vrienden voetbal te kijken op 1.5m van elkaar
Corona is er gewoon nog.quote:Op woensdag 18 februari 2026 21:07 schreef Hyaenidae het volgende:
Waarom valt het woord corona nooit meer eigenlijk? Is corona nu voorgoed verdwenen?
Die gaat op dit moment niet echt rond. Er was een golfje in augustus en in oktober was er een golfje.quote:Op woensdag 18 februari 2026 21:07 schreef Hyaenidae het volgende:
Waarom valt het woord corona nooit meer eigenlijk? Is corona nu voorgoed verdwenen?
De gevaarlijke varianten maken de patiënten dood en dus kunnen ze veel minder anderen besmetten dan de niet-dodelijke varianten. Nou is dat allemaal relatief, oudere mensen met een slechtere afweer of conditie kunnen er nog steeds aan dood gaan en ook gezonde mensen kunnen er nog blijvende klachten aan overhouden.quote:Op woensdag 18 februari 2026 21:34 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Waarom is het nu ineens niet meer gevaarlijk dan?
Omdat de huidige mutaties niet meer zo gevaarlijk zijn. Je kan er nog flink ziek van zijn maar de kans op ziekenhuisopname is redelijk klein (zeker als gezonde mens). En je zou verbaasd zijn hoeveel mensen zich nog hebben laten vaccineren.quote:Op woensdag 18 februari 2026 21:34 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Je kan er nog steeds aan dood gaan, net als bij de griep. Alleen het verschil is dat veel mensen zich laten vaccineren.quote:Op woensdag 18 februari 2026 21:34 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd wat nu uiteindelijk de uitkomst van dat 'longcorona' gaat zijn.quote:Op woensdag 18 februari 2026 21:41 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Omdat de huidige mutaties niet meer zo gevaarlijk zijn. Je kan er nog flink ziek van zijn maar de kans op ziekenhuisopname is redelijk klein (zeker als gezonde mens). En je zou verbaasd zijn hoeveel mensen zich nog hebben laten vaccineren.
Corona is na alle varianten steeds milder geworden.quote:Op woensdag 18 februari 2026 21:07 schreef Hyaenidae het volgende:
Goede vraag.quote:Op woensdag 18 februari 2026 21:53 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd wat nu uiteindelijk de uitkomst van dat 'longcorona' gaat zijn.
Want er is nog steeds flink onderzoek naar, maar lees nog steeds niet echt heldere conclusies. Is het iets dat specifiek door corona komt, of zijn het gewoon een soort 'naweeen' die je ook soms ziet bij de griep, en andere virussen. Gewoon je immuunsysteem die nog aan het werk is zegmaar.quote:Op woensdag 18 februari 2026 21:54 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Goede vraag.
Ben ik ook benieuwd naar.
Je bent in ieder geval een deel van je longcapaciteit kwijt, dus je conditie gaat nooit meer heel goed worden. Maar hoe meer je traint, hoe beter. Tegenwoordig zal de schade wel meevallen, maar de mensen van het eerste uur zullen er wel de rest van hun leven last van hebben.quote:Op woensdag 18 februari 2026 21:54 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Goede vraag.
Ben ik ook benieuwd naar.
Er zijn toch wel al wat dingen gevonden die steek houden. Vooral dat je een soort chronische inflammatie in je lijf blijft houden wat dan weer impact heeft op andere systemen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Want er is nog steeds flink onderzoek naar, maar lees nog steeds niet echt heldere conclusies. Is het iets dat specifiek door corona komt, of zijn het gewoon een soort 'naweeen' die je ook soms ziet bij de griep, en andere virussen. Gewoon je immuunsysteem die nog aan het werk is zegmaar.
Tot je er in werkt of ze nodig hebt..quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:06 schreef de_boswachter het volgende:
Ach de druk op de zorg. Ook altijd leuk item.
Zover ik weet zien wij ook bij 'longcovid' bij de meeste mensen wel volledig herstel. Maar goed, het is lastig.quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:16 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Er zijn toch wel al wat dingen gevonden die steek houden. Vooral dat je een soort chronische inflammatie in je lijf blijft houden wat dan weer impact heeft op andere systemen.
En ja die naweeën heb je ook wel eens bij griep maar hier zijn sommige systemen echt aangetast door infiltratie van het covid virus in de cellen waar ze een ravage aanricht en door herprogrammering van specifieke immuun cellen waardoor deze een hoop ellende veroorzaken via je bloedbaan.
Maar het echt weten doen ze inderdaad niet.
Dat ze weer goed kunnen functioneren, betekent niet dat ze nog net zo goed zijn als vóór de infectie. Hun hart-longmachine zal een stuk minder goed presteren, maar ze hebben zich er op aangepast. Meer oefeningen, minder inspanning. Geen dingen doen die veel energie kosten. Rustig aan en voorzichtig. Dat soort dingen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zover ik weet zien wij ook bij 'longcovid' bij de meeste mensen wel volledig herstel. Maar goed, het is lastig.
Opgelet, N=1:quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zover ik weet zien wij ook bij 'longcovid' bij de meeste mensen wel volledig herstel. Maar goed, het is lastig.
Is nogal speculatie. Het is niet zo alsof je longen, hart, vaten en andere organen van het menselijk lichaam niet volledig kunnen herstellen na schade.quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat ze weer goed kunnen functioneren, betekent niet dat ze nog net zo goed zijn als vóór de infectie. Hun hart-longmachine zal een stuk minder goed presteren, maar ze hebben zich er op aangepast. Meer oefeningen, minder inspanning. Geen dingen doen die veel energie kosten. Rustig aan en voorzichtig. Dat soort dingen.
Ook zullen ze waarschijnlijk eerder ziek worden, dus afstand houden of een mondkapje dragen is ook een ding.
Ja, ik weet het niet. Ik werk zelf in de zorg, en daar weet ik niet beter dan dat er altijd ziekte is.quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:23 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Opgelet, N=1:
Ik heb wel de indruk dat mensen die covid hebben gehad echt vermoeid zijn. Veel sneller banale verkoudheden oplopen (vooral gewoon gezonde en jonge mensen en de éne infectie na de andere) en het is opvallend hoeveel mensen een foliumzuur tekort hebben. Dit was voor covid veel minder.
Kan wel, maar doet het niet altijd he? Je hebt er toch een impact van.quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:25 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Is nogal speculatie. Het is niet zo alsof je longen, hart, vaten en andere organen van het menselijk lichaam niet volledig kunnen herstellen na schade.
Ja dat sowiesoquote:Op woensdag 18 februari 2026 22:27 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja, ik weet het niet. Ik werk zelf in de zorg, en daar weet ik niet beter dan dat er altijd ziekte is.
Van de boomers tot de jongeren.
Nee. Maar een lever na heftig alcoholmisbruik kan volledig herstellen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:28 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Kan wel, maar doet het niet altijd he? Je hebt er toch een impact van.
Een hart na een hartaanval is ook niet meer zo sterk.
haha ja, je hebt ook veel 'ziek voor een dagje' mensenquote:Op woensdag 18 februari 2026 22:29 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja dat sowieso
Maar het lijkt meer alsof ze in een soort loop zitten. Dat ik denk: ben jij nou alweer hier? En alweer ziek?
Nee, mensen regenereren niet. Bij flinke schade wordt het aangetaste en missende weefsel vervangen door littekenweefsel. Beschadigde organen of ledematen groeien niet terug.quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:25 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Is nogal speculatie. Het is niet zo alsof je longen, hart, vaten en andere organen van het menselijk lichaam niet volledig kunnen herstellen na schade.
Geen tribunaal?quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:43 schreef Jahr00n het volgende:
quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:17 schreef Lenny77 het volgende:
Tot je er in werkt of ze nodig hebt..
Laat ouderen en kwetsbaren dan gewoon lekker in isolatie in hun huis vertoeven. Die dragen toch niks meer bij aan de maatschappij.quote:
Dit is niet zo. Je organen kunnen wel degelijk helemaal herstellen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, mensen regenereren niet. Bij flinke schade wordt het aangetaste en missende weefsel vervangen door littekenweefsel. Beschadigde organen of ledematen groeien niet terug.
Zie het zo: je hebt gezonde cellen nodig, die zich kunnen delen en de missende cellen kunnen vervangen. Als die cellen ontbreken of je immuunsysteem ze heeft verwijderd omdat ze door de infectie op tilt waren geslagen, dan heb je geen cellen die het gat op kunnen vangen. Maar om de integriteit te bewaren, wordt het opgevuld met bindmiddel.
Ook missen wij de stofjes en de infrastructuur om dat weefsel te vervangen. Veel dieren doen dat een stuk beter.
Terzijde: je kunt bijvoorbeeld cosmetica kopen met daarin stofjes die bij dieren (zoals muizen) regeneratie veroorzaken. Maar ten eerste doen die niks als je ze gewoon op je huid smeert. En verder ontbreken bij ons de dingen die er nodig zijn voor de feitelijke regeneratie.
Zie het zo: bij de renovatie van een gebouw gaan ze eerst een heleboel steigers bouwen, zodat de bouwvakkers aan het werk kunnen. Wij bouwen geen steigers, maar smeren alles vol met montagekit en vullen de open ruimtes op met puin. Dat bindmiddel.
Het is gemuteerd in een virus waar je ongelofelijk geil van wordt. Het virus heeft daar voor gekozen, omdat dat een effectievere manier is om zichzelf te verspreiden, en dus te overleven en te groeien.quote:Op woensdag 18 februari 2026 21:34 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Alleen de individuele cellen. Ze zijn niet anders dan ledematen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dit is niet zo. Je organen kunnen wel degelijk helemaal herstellen.
Neen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Alleen de individuele cellen. Ze zijn niet anders dan ledematen.
Je verwart het waarschijnlijk met vernieuwing. Gemiddeld worden al onze cellen iedere 7 jaar vervangen. Als je jong bent vaker, als je oud bent minder vaak. Het varieert ook per orgaan / type cel. Bloedcellen en huidcellen gaan bijvoorbeeld maar een paar dagen mee. Zo worden defecte cellen vervangen door nieuwe die wel werken.
Maar als je ergens een stuk afsnijd, groeit dat niet terug.
Laten we het er over eens zijn, dat we het oneens zijn.quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:56 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Neen.
Ik haal niets door elkaar. Het is gewoon per situatie, orgaan anders. Zo heeft de lever een erg hoog regeneratief vermogen. Hersenen weer vrij beperkt, al kan na een herseninfarct de relevante funtie weer terugkomen.
Ligt net aan het advies. Voor gezonde mensen is het advies vaak om niet maar de huisarts te gaan.quote:Op woensdag 18 februari 2026 21:09 schreef littlemindy het volgende:
Wat doen al die mensen eigenlijk precies bij de huisarts met hun griepachtige klachten?
Als ik griep heb duik ik m'n bed in, zorg dat ik genoeg vitamines en gezonde voeding binnenkrijg, en wacht tot ik opgeknapt ben.
Wat gaat die huisarts precies voor je doen dan? "Oh ja u hebt griep, u moet uitzieken" zeggen?
De lever is dan ook een heel knap orgaanquote:Op woensdag 18 februari 2026 22:29 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee. Maar een lever na heftig alcoholmisbruik kan volledig herstellen.
Maar niet 'zomaar'.
Niet in België. Dan krijg je geen loon en moet je een attest van de huisarts hebbenquote:Op woensdag 18 februari 2026 22:30 schreef theunderdog het volgende:
[..]
haha ja, je hebt ook veel 'ziek voor een dagje' mensen
Maar dat komt door nieuwe neurale verbindingen op andere plaatsen in de hersenen, het oude stuk is echt wel kapot hoor? En niet elke functie kan een bypass krijgen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:56 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Neen.
Ik haal niets door elkaar. Het is gewoon per situatie, orgaan anders. Zo heeft de lever een erg hoog regeneratief vermogen. Hersenen weer vrij beperkt, al kan na een herseninfarct de relevante funtie weer terugkomen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |