abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 maart 2026 @ 13:31:50 #126
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_220427677
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 11:31 schreef Viesdik het volgende:
Per definitie vind ik trouwens een single mom en/of een single dad, in de top 5 van minderwaardige eigenschappen van de mens.
Mensen die trots zijn om verlost te zijn van de andere sekse, zijn geheel moreel verloren schepsels.
Het wordt tijd dat het weer standaard wordt dat het alleen opvoeden van een kind weer valt onder 'gefaald hebben als ouder' in plaats van wat het nu is 'lekker hip'
  woensdag 25 maart 2026 @ 13:43:56 #127
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_220427739
quote:
6s.gif Op woensdag 25 maart 2026 13:31 schreef S95Sedan het volgende:

[..]
Het wordt tijd dat het weer standaard wordt dat het alleen opvoeden van een kind weer valt onder 'gefaald hebben als ouders' in plaats van wat het nu is 'lekker hip'
Kleine correctie......
To BG or not to BG!
  Moderator woensdag 25 maart 2026 @ 14:21:23 #128
5428 crew  miss_sly
pi_220428030
Wat een bullshit. Je hebt niet gefaald als ouder(s) als je een kind alleen opvoedt. Je relatie kan gesneuveld zijn, en dat is alleen maar heel verdrietig, maar dat gebeurt.
Ik ken bewust alleenstaande moeders die het echt geweldig doen/hebben gedaan en met veel liefde en geduld een paar superleuke kinderen opvoeden.
En ik ken ouders die helaas inderdaad hun kind(eren) zonder partner op moeten voeden (hetzij door een scheiding, hetzij omdat hun partner is overleden) en die doen het ook meer dan prima.

Wat een vooroordelen leven er toch...
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220428142
Volgens het Nederlands Jeugdinstituut ontwikkelen kinderen uit eenoudergezinnen vaker probleemgedrag en emotionele problemen, en presteren ze gemiddeld slechter op school.

https://www.nji.nl/system/files/2021-07/Eenoudergezinnen.pdf

De kinderen hebben een hoger risico op tienerzwangerschap, delinquentie, substance abuse en later armoede of werkloosheid. Meisjes uit single-mother huishoudens zijn vaker vroeg seksueel actief en maken vaker een tienerzwangerschap mee.
https://evidence2impact.p(...)/s_wifis02report.pdf

Het is gewoon echt niet goed voor je kinderen. Dus in die zin heb je wel gefaald als ouders.
  woensdag 25 maart 2026 @ 15:23:45 #130
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_220428589
quote:
7s.gif Op woensdag 25 maart 2026 14:21 schreef miss_sly het volgende:
Wat een bullshit. Je hebt niet gefaald als ouder(s) als je een kind alleen opvoedt. Je relatie kan gesneuveld zijn, en dat is alleen maar heel verdrietig, maar dat gebeurt.
Ik ken bewust alleenstaande moeders die het echt geweldig doen/hebben gedaan en met veel liefde en geduld een paar superleuke kinderen opvoeden.
En ik ken ouders die helaas inderdaad hun kind(eren) zonder partner op moeten voeden (hetzij door een scheiding, hetzij omdat hun partner is overleden) en die doen het ook meer dan prima.

Wat een vooroordelen leven er toch...
Niks voorordelen, gewoon statistiekelijke realiteiten in plaats van 'ik ken'.
Het is sub-optimaal en veroorzaakt veel vaker problemen voor het kind zelf.

Weduwen aanhalen is gewoon bullshit natuurlijk, enigste uitzondering op de regel.

Dus ja, in mijn ogen heb je weldegelijk gefaald, ik zou nog een stap verder gaan, ze zouden het wettelijk vast moeten leggen dat als beide ouders het niet samen kunnen oplossen en er niet voor zorgen dat hun situatie uit 2 ouders bestaat het kind naar een pleeggezin gaat wat wel uit 2 ouders bestaat.

En anders is het heel simpel, dan moet men geen kinderen nemen.
pi_220428614
quote:
6s.gif Op woensdag 25 maart 2026 15:23 schreef S95Sedan het volgende:

[..]

Weduwen aanhalen is gewoon bullshit natuurlijk, enigste uitzondering op de regel.

Dus ja, in mijn ogen heb je weldegelijk gefaald, ik zou nog een stap verder gaan, ze zouden het wettelijk vast moeten leggen dat als beide ouders het niet samen kunnen oplossen en er niet voor zorgen dat hun situatie uit 2 ouders bestaat het kind naar een pleeggezin gaat wat wel uit 2 ouders bestaat.

Nou zover zou ik niet willen gaan.
Maar falen is het wel.
  woensdag 25 maart 2026 @ 15:34:01 #132
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_220428645
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 15:29 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Nou zover zou ik niet willen gaan.
Maar falen is het wel.
Dat kan natuurlijk, is voor iedereen weer anders.

Ik ben gewoon van mening dat het veel te makkelijk gaat tegenwoordig en daarom men er maar met de pet naar gooit. Huwelijken hetzelfde verhaal, wat mij betreft maken ze dat ook gewoon meer permanent in plaats van hoe het nu geregeld is.

Juist harde regels met hardere consequenties zodat men wel 2 keer nadenkt over eventuele gevolgen van hun acties.
  Moderator woensdag 25 maart 2026 @ 15:46:32 #133
441859 crew  Lenny77
pi_220428721
quote:
ik zou nog een stap verder gaan, ze zouden het wettelijk vast moeten leggen dat als beide ouders het niet samen kunnen oplossen en er niet voor zorgen dat hun situatie uit 2 ouders bestaat het kind naar een pleeggezin gaat wat wel uit 2 ouders bestaat.
Dus kinderen volledig weghalen, bij vreemden plaatsen en dus ontwortelen is beter dan bij 2 apart wonende liefhebbende ouders te laten zitten? Of eentje? Want het hoeven er niet persé 2 te zijn. Is wel mooier natuurlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lenny77 op 25-03-2026 17:33:39 ]
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator woensdag 25 maart 2026 @ 15:47:05 #134
441859 crew  Lenny77
pi_220428727
quote:
6s.gif Op woensdag 25 maart 2026 15:34 schreef S95Sedan het volgende:

[..]
Dat kan natuurlijk, is voor iedereen weer anders.

Ik ben gewoon van mening dat het veel te makkelijk gaat tegenwoordig en daarom men er maar met de pet naar gooit. Huwelijken hetzelfde verhaal, wat mij betreft maken ze dat ook gewoon meer permanent in plaats van hoe het nu geregeld is.

Juist harde regels met hardere consequenties zodat men wel 2 keer nadenkt over eventuele gevolgen van hun acties.
Dus vreemdgaan ook bestraffen?
  Moderator / Colorchick woensdag 25 maart 2026 @ 15:58:06 #135
382129 crew  Donna
pi_220428829
En niet iedereen die gescheiden is voedt de kinderen alleen op he? Wij doen het nog steeds samen.
  Moderator woensdag 25 maart 2026 @ 16:01:33 #136
5428 crew  miss_sly
pi_220428913
quote:

[..]

Natuurlijk is het sub-optimaal. Het allerbeste is dat een kind opgroeit in een liefdevolle stabiele omgeving met twee ouders die van het kind en van elkaar houden en die het kind op een fijne manier kunnen begeleiden.

Nog erger dan een eenoudergezin is echter een gezin waarin de ouders elkaar niet moeten en de tent uitvechten. Elkaar niet respectvol kunnen behandelen. Een ouder vreemdgaat. Een verslavingsprobleem heeft. Afwezig is. De een de ander (en de kinderen) mishandelt.

Waarom neem je alleen weduwen als uitzondering? Hoe zit het met weduwnaars? Of geldt het falen alleen voor moeders als ze alleen een kind moeten opvoeden en niet voor vaders?

Er wordt heel terughoudend gehandeld met kinderen uit huis plaatsen, en terecht. We weten inmiddels dat het soms noodzakelijk is, maar dat we daar niet te licht over moeten denken. Een kind ontwortelt, krijgt andere problemen. Het is echt geen goede oplossing die je hier plaatst.
  Moderator woensdag 25 maart 2026 @ 16:02:16 #137
5428 crew  miss_sly
pi_220428926
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 15:58 schreef Donna het volgende:
En niet iedereen die gescheiden is voedt de kinderen alleen op he? Wij doen het nog steeds samen.
In een eenpersoonshuishouden, dat wordt gezien als alleen.

Ik ben het met je eens, hoor: bij een goed co-ouderschap doe je het gewoon nog steeds samen, alleen vanuit twee verschillende thuizen.
  Moderator / Colorchick woensdag 25 maart 2026 @ 16:19:59 #138
382129 crew  Donna
pi_220429145
quote:
7s.gif Op woensdag 25 maart 2026 16:02 schreef miss_sly het volgende:

[..]
In een eenpersoonshuishouden, dat wordt gezien als alleen.

Ik ben het met je eens, hoor: bij een goed co-ouderschap doe je het gewoon nog steeds samen, alleen vanuit twee verschillende thuizen.
Precies.

Nogal cru om te stellen dat een pleeggezin dan beter zou zijn. _O-
pi_220429349
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 11:31 schreef Viesdik het volgende:
Per definitie vind ik trouwens een single mom en/of een single dad, in de top 5 van minderwaardige eigenschappen van de mens.
Mensen die trots zijn om verlost te zijn van de andere sekse, zijn geheel moreel verloren schepsels.
Ik ken eigenlijk geen alleenstaande ouders die alleenstaande ouder zijn om verlost te zijn van de andere sekse… Dus waar heb je het over?
  woensdag 25 maart 2026 @ 16:49:59 #140
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220429359
My god, wat een bullshit is hier allemaal weer te lezen. :')
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_220429448
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 14:41 schreef Black_Baron het volgende:
Volgens het Nederlands Jeugdinstituut ontwikkelen kinderen uit eenoudergezinnen vaker probleemgedrag en emotionele problemen, en presteren ze gemiddeld slechter op school.

https://www.nji.nl/system/files/2021-07/Eenoudergezinnen.pdf

De kinderen hebben een hoger risico op tienerzwangerschap, delinquentie, substance abuse en later armoede of werkloosheid. Meisjes uit single-mother huishoudens zijn vaker vroeg seksueel actief en maken vaker een tienerzwangerschap mee.
https://evidence2impact.p(...)/s_wifis02report.pdf

Het is gewoon echt niet goed voor je kinderen. Dus in die zin heb je wel gefaald als ouders.
Correlatie =/= causaliteit.

Al zie ik wel dat bij mijn kinderen de scheiding hun leven niet heeft verbeterd. Het was alleen helaas niet te voorkomen.

Van mij mag je dat betitelen als falen, maar daar zet ik graag tegenover dat alle ouder imperfect zijn en zo beschouwd voor falen als ouders je wat mij betreft met meer mag komen dan alleen ‘je bent gescheiden’.
pi_220429474
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 15:46 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Dus kinderen volledig weghalen, bij vreemden plaatsen en dus ontwortelen is beter dan bij 2 apart wonende liefhebbende ouders te laten zitten? Of eentje? Want het hoeven er niet persé 2 te zijn. Is wel mooier natuurlijk.
Het is te zot om op te reageren vind ik eigenlijk…

[ Bericht 0% gewijzigd door Lenny77 op 25-03-2026 17:35:12 ]
  woensdag 25 maart 2026 @ 16:59:15 #143
438527 MissButterflyy
pi_220429503
Is er ook een onderzoek gedaan naar hoe kinderen zich ontwikkelen bij ouders die ondanks alles bij elkaar blijven? Maar waar vele ruzies zijn, een van de ouders zijn of haar eigen gang gaat, waar een onveilige sfeer is in het gezin?
Volgens mij was al bewezen dat het vooral gaat om hoe de ouders uit elkaar gaan, en zijn die onderzoeken over scheidingen achterhaald en van vele jaren geleden.
  woensdag 25 maart 2026 @ 17:07:04 #144
438527 MissButterflyy
pi_220429543
Een slecht huwelijk met constante conflicten is schadelijk voor kinderen en kan leiden tot emotionele problemen, angsten, gedragsproblemen en slechtere schoolprestaties. Ouders die samenblijven "voor de kinderen" creëren vaak een onveilige, onstabiele omgeving die hun sociaal-emotionele ontwikkeling hindert.

Schadelijke gevolgen van een slecht huwelijk
Chronische stress: Kinderen die opgroeien met veel ruzies ervaren dezelfde stressreacties als kinderen die getuige zijn van geweld.
Onveilige basis: Een verstoorde relatie tussen ouders zorgt ervoor dat het kind zich minder veilig voelt, wat kan leiden tot angst, depressie en een laag zelfbeeld.
Negatief voorbeeld: Kinderen kopiëren vaak de negatieve wijze van conflicthantering, wat hun eigen latere relaties kan beïnvloeden.
Loyaliteitsconflict: Kinderen worden vaak onbewust meegezogen in de strijd tussen ouders, wat hen emotioneel kan schaden.
Scheiden of blijven?
Hoewel een scheiding op zichzelf ook risico's met zich meebrengt (zoals verhoogde kans op problemen vergeleken met een gelukkig gezin), kan een aanhoudend destructief huwelijk schadelijker zijn. Als de spanningen en ruzies na een scheiding verminderen, is dit vaak beter voor de ontwikkeling van het kind. Een "slecht huwelijk" is vaak erger dan een "goede scheiding".

Wanneer is het echt schadelijk?
Voortdurende ruzies: Aanhoudende, heftige conflicten zijn traumatisch.
Emotionele verwaarlozing: Wanneer ouders zo met zichzelf bezig zijn dat ze de behoeften van het kind negeren.
Kind in de knel: Als het kind wordt ingezet als boodschapper of vertrouweling (parentificatie).

Het is voor de ontwikkeling van het kind essentieel dat de sfeer in huis verbeterd wordt, hetzij door relatietherapie, hetzij door een respectvolle relatiebreuk.
  woensdag 25 maart 2026 @ 17:07:35 #145
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_220429547
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 15:46 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Dus kinderen volledig weghalen, bij vreemden plaatseb en dus ontwortelen is beter dan bij 2 apart wonende liefhebbende ouders te laten zitten? Of eentje? Want het hoeven er niet persé 2 te zijn. Is wel mooier natuurlijk.
Volgens mij was ik vrij duidelijk in mijn bewoording, 2 ouders in beeld, hoe men dat invult moeten ze zelf weten.
Dus nee, niet in je eentje.

quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 15:47 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Heel ander verhaal maar daar mag men ook consequenties aan hangen.

quote:
7s.gif Op woensdag 25 maart 2026 16:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Natuurlijk is het sub-optimaal. Het allerbeste is dat een kind opgroeit in een liefdevolle stabiele omgeving met twee ouders die van het kind en van elkaar houden en die het kind op een fijne manier kunnen begeleiden.

Nog erger dan een eenoudergezin is echter een gezin waarin de ouders elkaar niet moeten en de tent uitvechten. Elkaar niet respectvol kunnen behandelen. Een ouder vreemdgaat. Een verslavingsprobleem heeft. Afwezig is. De een de ander (en de kinderen) mishandelt.

Waarom neem je alleen weduwen als uitzondering? Hoe zit het met weduwnaars? Of geldt het falen alleen voor moeders als ze alleen een kind moeten opvoeden en niet voor vaders?

Er wordt heel terughoudend gehandeld met kinderen uit huis plaatsen, en terecht. We weten inmiddels dat het soms noodzakelijk is, maar dat we daar niet te licht over moeten denken. Een kind ontwortelt, krijgt andere problemen. Het is echt geen goede oplossing die je hier plaatst.
Het begint al bij het beter selecteren van een partner zodat je niet op het punt uitkomt waarbij een kind de dupe is van de ouders. Het is een hedendaags 'luxeprobleem'

Geldt voor beide. Echter is overlijden van 1 partij natuurlijk gewoon een extreme uitzondering.

Het is een afweging, soms zijn er dan gewoon harde maatregelen nodig.
  woensdag 25 maart 2026 @ 17:13:33 #146
438527 MissButterflyy
pi_220429577
quote:
6s.gif Op woensdag 25 maart 2026 17:07 schreef S95Sedan het volgende:

[..]
Volgens mij was ik vrij duidelijk in mijn bewoording, 2 ouders in beeld, hoe men dat invult moeten ze zelf weten.
Dus nee, niet in je eentje.
[..]
Heel ander verhaal maar daar mag men ook consequenties aan hangen.
[..]
Het begint al bij het beter selecteren van een partner zodat je niet op het punt uitkomt waarbij een kind de dupe is van de ouders. Het is een hedendaags 'luxeprobleem'

Geldt voor beide. Echter is overlijden van 1 partij natuurlijk gewoon een extreme uitzondering.

Het is een afweging, soms zijn er dan gewoon harde maatregelen nodig.
Je kletst uit je nek.
pi_220429693
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 16:49 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik ken eigenlijk geen alleenstaande ouders die alleenstaande ouder zijn om verlost te zijn van de andere sekse… Dus waar heb je het over?
Elke scheiding is een verlossing
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
  Moderator woensdag 25 maart 2026 @ 17:36:50 #148
441859 crew  Lenny77
pi_220429758
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 17:07 schreef MissButterflyy het volgende:
Een slecht huwelijk met constante conflicten is schadelijk voor kinderen en kan leiden tot emotionele problemen, angsten, gedragsproblemen en slechtere schoolprestaties. Ouders die samenblijven "voor de kinderen" creëren vaak een onveilige, onstabiele omgeving die hun sociaal-emotionele ontwikkeling hindert.
Hé eigenlijk exact wat Viesdik of Sedan schreef over de kinderen die bij gescheiden ouders zitten ;)
pi_220429979
We moeten wel blijven kinderen krijgen, want ons geboortecijfer is dalende, dus beter een alleen staande ouder dan helemaal geen ouder.
pi_220430341
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 15:47 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Waarom niet? Als je fysieke schade bij iemand toebrengt wordt dat ook bestraft. Waarom bij mentale schade niet?
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')