abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220134217
https://www.welingelichte(...)ks-mogelijke-sanctie

quote:
Sjoerdsma wil zakendoen met China, ondanks mogelijke sanctie

DEN HAAG (ANP) - Sjoerd Sjoerdsma, aankomend minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, heeft er vertrouwen in dat hij "gewoon zaken kan doen" met China. Dit ondanks de sancties die de Chinese overheid vijf jaar geleden aankondigde tegen de D66'er. Maandag na zijn gesprek met beoogd premier Rob Jetten noemde Sjoerdsma China een "belangrijke handelspartner van Nederland".

In 2021 nam de Tweede Kamer een motie van Sjoerdsma aan waarin stond dat "in China genocide plaatsvindt op de Oeigoerse minderheid". Als reactie op Europese strafmaatregelen kwam Sjoerdsma op een sanctielijst te staan, waardoor hij China niet meer in zou mogen.

Het is onduidelijk of de sancties tegen Sjoerdsma nog steeds van kracht zijn. Hij rekent er wel op, maar zei ook: "Dat weet ik officieel niet, omdat de Chinese overheid dat nooit formeel naar mij heeft gecommuniceerd."

"Ik neem mijn idealen voor mensenrechten, voor internationaal recht, mee dit kabinet in", beloofde Sjoerdsma. "Daar hoeft niemand zich zorgen over te maken. Tegelijkertijd ben ik volledig gecommitteerd aan het coalitieakkoord."

In het akkoord van D66, VVD en CDA staat: "We benutten waar dat nog mogelijk is kansen in onze relatie met China." Tegelijkertijd wil de coalitie het land "aanspreken" op mensenrechtenschendingen. Dat is een mildere houding dan bij bijvoorbeeld diefstal van intellectueel eigendom, waartegen de coalitie "onverbiddelijk" wil optreden.

Sjoerdsma zei open te staan voor contact met Chinese vertegenwoordigers. "Als minister dien ik de belangen van alle Nederlanders en van alle Nederlandse bedrijven. Dat is natuurlijk anders dan als Kamerlid, waarin je vooral het perspectief vanuit je partij moet vertegenwoordigen."
Lolled. Een minister van buitenlandse handel aanstellen die op de sanctielijst staat van 1 van onze belangrijkste handelspartners. _O- carriere boven landsbelang.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_220134259
Waarom kiezen ze dan niet een andere lul?
  woensdag 18 februari 2026 @ 16:14:08 #3
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_220134279
quote:
"Ik neem mijn idealen voor mensenrechten, voor internationaal recht, mee dit kabinet in", beloofde Sjoerdsma. "
Een minister die persoonlijke idealen boven het landsbelang stelt is sowieso ongeschikt, je moet gewoon iemand hebben die het regeerakkoord uitvoert.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_220134284
Ik snap niet dat D66 uitgerekend Sjoerdsma op Buitenlandse Handel wilt hebben terwijl je gewoon wéét dat dit problemen kan (en waarschijnlijk zal) veroorzaken. Je staat direct met 1-0 achter met 1 van onze grootste handelspartners

Konden ze echt geen andere portefeuille voor hem verzinnen als ze hem per se zo graag in het kabinet willen hebben?
  woensdag 18 februari 2026 @ 16:18:36 #5
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_220134328
Niet vreemd gezien Sjoerd Sjoerdsma rijke fantasie dat er een genocide plaatsvindt op de Oeigoerse minderheid in China.

Ook is hij een fervent Rusland-hater met zijn eigen verzonnen theorie wat betreft MH-17. Ook in Moskou is hij niet welkom.

De scherpe randjes zal deze oelewapper er in ieder geval niet afhalen.
  woensdag 18 februari 2026 @ 16:25:03 #6
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_220134381
Mooi toch, een beetje tegengas voor Winnie de Poeh is niet verkeerd.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_220134415
Ik vraag mij af tot in hoeverre deze idioot ons een nog grotere paria in China weet te maken.
pi_220134788
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 16:12 schreef DrDentz het volgende:
Waarom kiezen ze dan niet een andere lul?
D66, dus wijze besluiten moet men niet verwachten.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_220134826
quote:
4s.gif Op woensdag 18 februari 2026 16:18 schreef Cruzinats het volgende:
Niet vreemd gezien Sjoerd Sjoerdsma rijke fantasie dat er een genocide plaatsvindt op de Oeigoerse minderheid in China.

Ook is hij een fervent Rusland-hater met zijn eigen verzonnen theorie wat betreft MH-17. Ook in Moskou is hij niet welkom.

Naast Turkije het enige land in Europa dat dit standpunt ingenomen heeft. Idioterie
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_220135084
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 17:26 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Naast Turkije het enige land in Europa dat dit standpunt ingenomen heeft. Idioterie
Mag natuurlijk niks fouts gezegd worden over China
pi_220135112
Prima, Nederland hoeft niet te kruipen voor dictatoriale staten omwille van handel.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_220135117
quote:
4s.gif Op woensdag 18 februari 2026 16:18 schreef Cruzinats het volgende:

Oh ja het is geen genocide maar enkel extreme onderdrukking inclusief grote concentratiekampen. Dan is het geen probleem :')
  woensdag 18 februari 2026 @ 18:22:40 #13
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220135169
Is toch eigenlijk net zo grappig als die militair die minister van wonen en ruimtelijke ordening gaat worden?

Lekker laten gaan.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  woensdag 18 februari 2026 @ 18:22:55 #14
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_220135173
Ploert Sjoerdsma, hij kan zomaar ineens het volgende hot nieuwstopic zijn. _O_
pi_220135208
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 18:14 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Oh ja het is geen genocide maar enkel extreme onderdrukking inclusief grote concentratiekampen. Dan is het geen probleem :')
Alsnog is het niet handig om iemand op handel te zetten die door een belangrijke handelspartner geboycot wordt, hoe vervelend de daden ook mogen zijn
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  woensdag 18 februari 2026 @ 18:56:18 #16
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_220135409
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 18:26 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Alsnog is het niet handig om iemand op handel te zetten die door een belangrijke handelspartner geboycot wordt, hoe vervelend de daden ook mogen zijn
China kijkt vooral naar geld, en ze willen dat geld uit NLD (hoe klein we ook zijn) niet missen. De kans is dus groot dat ze ineens niets meer weten van die sanctie etc.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_220135440
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 18:26 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Dat zeker, maar ik heb bij D66 het idee dat ze alle namen in een grabbelton hebben gegooid en zo de posten hebben verdeeld want niemand van hun mensen zit op de logische plek op basis van hun ervaring.
  woensdag 18 februari 2026 @ 19:28:27 #18
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220135722
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 18:08 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Mag natuurlijk niks fouts gezegd worden over China
Er is genoeg fouts te zeggen over China. Daar is deze wappie-achtige complottheorie geen onderdeel van, anders had Nederland wel hard bewijs geleverd.

Newsflash: De maanlanding was ook niet fake.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  woensdag 18 februari 2026 @ 19:30:42 #19
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220135738
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 19:00 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Dat zeker, maar ik heb bij D66 het idee dat ze alle namen in een grabbelton hebben gegooid en zo de posten hebben verdeeld want niemand van hun mensen zit op de logische plek op basis van hun ervaring.
Rob Jetten op de minister-president post is de enige logische.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')