Meer dan 3x zijn initiële investering, aardig lucratiefquote:Influencer Logan Paul verkoopt unieke Pokémonkaart voor 16,5 miljoen dollar
RTL Nieuws · 3 uur geleden · Aangepast: 21 minuten geleden
Een zeldzame Pokémonkaart is voor bijna 16,5 miljoen dollar (bijna 13,9 miljoen euro) van eigenaar gewisseld. Nog nooit is er zoveel voor een Pokémonkaart betaald. Het gaat om de zogeheten Pikachu Illustrator, waar er maar 39 van in omloop zijn.
De kaart was in handen van influencer Logan Paul, de broer van Jutta Leerdams verloofde Jake Paul. Hij telde er ooit 5,2 miljoen dollar voor neer. De prijs op een veiling van Goldin Auctions leek in eerste instantie op ruim 6,8 miljoen dollar te blijven steken, maar een stortvloed van lastminutebiedingen dreef de prijs nog flink op. Het is niet bekendgemaakt wie de kaart heeft gekocht.
De zeldzame Pikachu Illustrator-kaart, een van slechts 39 exemplaren die eind jaren 90 voor een Pokémon-illustratiewedstrijd zijn gemaakt, werd daarmee de duurste Pokémonkaart ooit. Slechts acht van de Pikachu Illustrator-kaarten hebben een PSA-waardering van 9 gekregen.
Zo'n onafhankelijke keuring bepaalt de staat en authenticiteit van de kaart. De kaart die Paul heeft verkocht is de enige met een PSA-waardering van 10, de hoogste waardering die door PSA wordt toegekend. Dat verklaart waarom de kaart zo gewild is.
De influencer volgde de veiling via een livestream op YouTube en noemde de verkoop 'waanzinnig'. Ditmaal werd de kaart verkocht in een op maat gemaakte ketting die Paul droeg tijdens WrestleMania 38, met de belofte deze persoonlijk aan de winnende bieder te overhandigen.
Pokémon is 's volgens de Amerikaanse nieuwszender CNN 's werelds meest winstgevende mediafranchise, zelfs winstgevender dan Disney en Star Wars. De waarde van de kaarten is enorm gestegen, sneller dan die van sportkaarten en met 3000 procent hoger dan de S&P-aandelenmarkt in de afgelopen 20 jaar, vertelde Ken Goldin, oprichter en CEO van Goldin, in december aan CNN nadat Logan had bevestigd dat hij de kaart zou veilen.
Pokémonkaarten zijn al jaren op rij flink in waarde aan het stijgen. Verzamelaars hopen daar een slaatje uit te slaan:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)r-165-miljoen-dollar
De zwager van Jutta Leerdam.quote:
Sowieso geld steken in iets wat ze op een stukje papier hebben geprint, nu zijn er 39 van gemaakt, hadden er ook 3.900.000 of meer kunnen zijn, totale onzinquote:Op maandag 16 februari 2026 13:17 schreef over_hedge het volgende:
Rip mensen die geld gestoken hebben in stukjes van die kaart kopen en niks van de winst terug zien.
(nog in zijn scams trappen vraag je er wel beetje zelf om maar toch)
Dat Liquid Marketplace is wel echt shady shit, wonderlijk dat ze daar juridisch mee weg zijn gekomen. Dito met Wata games, complete waanzin.quote:Op maandag 16 februari 2026 13:17 schreef over_hedge het volgende:
Rip mensen die geld gestoken hebben in stukjes van die kaart kopen en niks van de winst terug zien.
(nog in zijn scams trappen vraag je er wel beetje zelf om maar toch)
Jake.quote:Op maandag 16 februari 2026 13:56 schreef Straatcommando. het volgende:
Logan ken ik niet goed maar Paul is een etterende puist in de vechtsport en dus, bij associatie (want zo werkt dat tegenwoordig) hij ook
Sommige pokemon kaarten (van een wereldwijd populair kaartspelletje) kunnen ernstig veel waard zijn als ze zeldzaam zijn. Hier heb je een voorbeeld.quote:Op maandag 16 februari 2026 14:08 schreef DrDentz het volgende:
Ik snap hier niks van, ik ben te oud.
Maar dat geldt voor de geldwaarde bijna alles wat verzameld kan worden. Postzegels, niet meer geldige bankbiljetten en munten, sigarenbandjes. Het gaat om zeldzaamheid, eventueel gecombineerd met roem of kwaliteit.quote:Op maandag 16 februari 2026 13:39 schreef Cor_Minderhout het volgende:
[..]
Sowieso geld steken in iets wat ze op een stukje papier hebben geprint, nu zijn er 39 van gemaakt, hadden er ook 3.900.000 of meer kunnen zijn, totale onzin
Er is er maar 1 in PERFECTE conditie. Oftewel een score 10/10. Die andere 39 zijn ook waardevol maar veel minder want niet perfect.quote:Op maandag 16 februari 2026 13:39 schreef Cor_Minderhout het volgende:
[..]
Sowieso geld steken in iets wat ze op een stukje papier hebben geprint, nu zijn er 39 van gemaakt, hadden er ook 3.900.000 of meer kunnen zijn, totale onzin
Nouja perfect... Het is vrij bizar dat zijn kaart een 10 heeft. Als je met je eigen ogen al slijtage aan de zijkanten ziet.quote:Op maandag 16 februari 2026 14:32 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Er is er maar 1 in PERFECTE conditie. Oftewel een score 10/10. Die andere 39 zijn ook waardevol maar veel minder want niet perfect.
Paul Paulquote:Op maandag 16 februari 2026 13:56 schreef Straatcommando. het volgende:
Logan ken ik niet goed maar Paul is een etterende puist in de vechtsport en dus, bij associatie (want zo werkt dat tegenwoordig) hij ook
Logan maakt zo te zien nu wekelijks onmogelijke salto,s in het ietwat neppe show-worstelen.quote:Op maandag 16 februari 2026 13:56 schreef Straatcommando. het volgende:
Logan is een bedrieger die rijk is geworden met scams. Nu ook weer met die Pokemonkaart, daar zit nog een verhaal aan vast dat niet helemaal pluis is.quote:Op maandag 16 februari 2026 13:56 schreef Straatcommando. het volgende:
Pikachu Illustrator? Eind jaren '90?quote:Op maandag 16 februari 2026 13:39 schreef Cor_Minderhout het volgende:
[..]
Kaart voor kaart op internet checken of het zeldzaam is.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:22 schreef Vlinder het volgende:
Ik las ergens anders dat er 41 van waren.
Wij hebben ook nog stapels van die kaarten. Hoe weet ik nou of ze wat waard zijn?
Wat een werkquote:Op maandag 16 februari 2026 15:23 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Kaart voor kaart op internet checken of het zeldzaam is.
quote:
Spraak naar tekst werkt nog niet feilloosquote:
Stond vanmorgen iets op Reddit dat dezelfde Logan Paul een NFt had gekocht voor 500000 dollar, die nu 250 dollar waard is ofzoiets.quote:
Behalve zeldzaamheid is conditie ook erg belangrijk. Een zeldzame kaart kan makkelijk een factor 10 in waarde varieren tussen perfect en minder dan dat. Voor minder zeldzame kaarten kan een conditie 10 nog wel wat duizendje opleveren, maar een conditie 6 helemaal niets.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:22 schreef Vlinder het volgende:
Wij hebben ook nog stapels van die kaarten. Hoe weet ik nou of ze wat waard zijn?
Veel verzamelaars ook niet. Alleen de waarde maakt het voor hun interessant, als belegging.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:20 schreef TLC het volgende:
Ik heb die Pokemon hype nooit gesnapt, ik heb er 0,000 niks mee
Gewoon als aanmaak gebruiken bij de eerstvolgende barbeque. Meer is dit echt niet waard. Ook die kaart van 16 miljoen niet.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:22 schreef Vlinder het volgende:
Werkt dat nog. Die hype van corona lijkt er wel een beetje af? Zou toch leuk zijn als scalpers straks met stapels sealded boxes zitten die niemand wilt kopen.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:03 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Veel verzamelaars ook niet. Alleen de waarde maakt het voor hun interessant, als belegging.
Het ene heeft niet echt met het andere te makenquote:Op maandag 16 februari 2026 15:20 schreef TLC het volgende:
Ik heb die Pokemon hype nooit gesnapt, ik heb er 0,000 niks mee
Mensen hebben het er voor over, dus het is het kennelijk wel waard. Jou niet, zoveel is duidelijk.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:37 schreef YoopY het volgende:
[..]
Gewoon als aanmaak gebruiken bij de eerstvolgende barbeque. Meer is dit echt niet waard. Ook die kaart van 16 miljoen niet.
Wat een simpele zielen leven er ook op deze aardbol. Denken dat een kaartje geld waard is.
Gelamineerde kartonnen kaartjes, geproduceerd in een fabriek.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:02 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Behalve zeldzaamheid is conditie ook erg belangrijk. Een zeldzame kaart kan makkelijk een factor 10 in waarde varieren tussen perfect en minder dan dat. Voor minder zeldzame kaarten kan een conditie 10 nog wel wat duizendje opleveren, maar een conditie 6 helemaal niets.
De kaart van Logan was een 10, maar daarvoor moet hij eigenlijk altijd in een beschermebde cartridge hebben gezeten.
39 is nog veel.quote:Op maandag 16 februari 2026 14:21 schreef Mortaxx het volgende:
Er zijn er "maar" 39 in omloop. Ieder jaar komen er tientallen miljarden kaarten bij
Het is een bijzonder wereldje
Misschien heeft zijn broer Jake Paul het gewoon gekocht om de waarde op te krikken.quote:Op maandag 16 februari 2026 18:18 schreef Jed1Gam het volgende:
Verkocht aan een vriend waarschijnlijk.
quote:Op maandag 16 februari 2026 13:56 schreef Straatcommando. het volgende:
quote:
Dit kaartje hangt aan een ketting met diamanten, ws is die daarom zo duurquote:Op maandag 16 februari 2026 13:39 schreef Cor_Minderhout het volgende:
[..]
Pokemon-verzamelen dateert al van ver voor corona. Er is een groep verzamelaars bijgekomen in de corona-tijd, maar die zaten in het lagere en midden-segment, niet dit niveau. De waarde van dit niveau Pokemon-kaartjes daalt alleen serieus bij een wereldwijde economische crisis.quote:Op maandag 16 februari 2026 17:08 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Werkt dat nog. Die hype van corona lijkt er wel een beetje af? Zou toch leuk zijn als scalpers straks met stapels sealded boxes zitten die niemand wilt kopen.
Die ketting is hoogstens enkele tienduizenden waard. Maar heeft in zoverre meerwaarde dat de nieuwe eigenaar nu makkelijk kan laten zien dat hij/zij de versie van dat Pokemon-kaartje heeft die eigendom was van Logan Paul; voor een echte fanatieke verzamelaar niet relevant, maar wel voor iemand die dit als beleggings-object heeft verworven. En Logan heeft natuurlijk magnifiek werk geleverd om het kaartje onder de publieke aandacht te brengen.quote:Op maandag 16 februari 2026 20:10 schreef BeriBeri het volgende:
[..]
Dit kaartje hangt aan een ketting met diamanten, ws is die daarom zo duur
En Logan Paul heeft er toch in een paar jaar 11 miljoen dollar mee verdiend. Alles wat verzameld wordt heeft een verzamelaars-waarde die in geen verhouding staat tot de intrinsieke waarde van het object. En banken en verzekerings-maatschappijen accepteren ook de verzamelaars-waarde als het om leningen en verzekeringen gaat.quote:Op maandag 16 februari 2026 18:20 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Gelamineerde kartonnen kaartjes, geproduceerd in een fabriek.
Logan geef de koper X miljoen via een bv constructie aan een "anonieme" koper om die kaart te kopen, zodat de waarde hoger wordt.quote:Op maandag 16 februari 2026 21:12 schreef mvdejong het volgende:
[..]
En Logan Paul heeft er toch in een paar jaar 11 miljoen dollar mee verdiend. Alles wat verzameld wordt heeft een verzamelaars-waarde die in geen verhouding staat tot de intrinsieke waarde van het object. En banken en verzekerings-maatschappijen accepteren ook de verzamelaars-waarde als het om leningen en verzekeringen gaat.
Meestal niks, als je er niet actief mee bezig was.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:22 schreef Vlinder het volgende:
Ik gok dat de prijzen nog wel 50 jaar stijgen. Omdat Pokemon nog steeds populair is bij jonge mensen van nu.quote:Op maandag 16 februari 2026 17:08 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Werkt dat nog. Die hype van corona lijkt er wel een beetje af? Zou toch leuk zijn als scalpers straks met stapels sealded boxes zitten die niemand wilt kopen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |