Dit dus of probeer baking soda met een flinke scheut azijn ( 2 liter of zo).quote:
Toch ff kijken.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:07 schreef doeterniettoe1985 het volgende:
[..]
Daarvoor vraag ik het niet hier
Als je de sifon onder de afvoer al los gehad hebt zit het probleem verderop.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:01 schreef doeterniettoe1985 het volgende:
Hallo,
Het volgende probleem, het water uit de gootsteen vd keuken loopt niet goed weg in mijn keuken, al een paar dagen en het zorgt voor (Kleine) irritatie. Ik heb al HG spul geprobeerd helpt helaas niet, dan maar een loodgieter aanroepen of heeft iemand nog een goede tip? bvd
Werkt niet, baking soda (base) en azijn (zuur) heft elkaars PH-waarde op, dat bruist daardoor een beetje maar doet in feite niets tegen de ontstopping.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:06 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dit dus of probeer baking soda met een flinke scheut azijn ( 2 liter of zo).
Ik was ongeveer 220 Euro kwijt voor het ontstoppen van 22 meter riool met camera erbij, dus kon live meekijken. Zat echt een hoop troep vast en ze zijn wel even bezig geweest. Dat was m'n "nieuwe" woning, vorige bewoners hadden blijkbaar wat teveel vet weggespoeld in het verleden.quote:Of wat je ook kan doen, zo'n buigzame springveer voorzichtig door de afvoer steken en even flink porren.
Laatste oplossing is dan helaas een loodgieter bellen. Ga maar vast een tweede hypotheek aanvragen bij je bank.
In een keukenafvoer spoel je andere dingen door dan in een badkamer.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:13 schreef doeterniettoe1985 het volgende:
HG deed het wel toen ik problemen had met de afvoer van mijn douche (vorige woning) dat het nu niet werkt snap ik ook niet, ik ga misschien zo een plopper kopen, btw ik heb op youtube gekeken, gaat ook veel over soda en baking poeder, ik weet het niet.
Ah, vandaar. Ik dacht dat het zou helpen. En ja, het bruist lekker. Maar de volgende dag is het weer net zo verstopt.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Werkt niet, baking soda en azijn heft elkaar op, dat bruist daardoor een beetje maar doet in feite niets tegen de ontstopping.
[..]
Ik was ongeveer 220 Euro kwijt voor het ontstoppen van 22 meter riool met camera erbij, dus kon live meekijken. Zat echt een hoop troep vast. Dat was m'n "nieuwe" woning, vorige bewoners hadden blijkbaar wat teveel vet weggespoeld in het verleden.
Bedankt voor de tip. Ga het meteen proberen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:14 schreef Jordy-B het volgende:
Gootsteen vol laten lopen met water, een nat vaatdoekje op de overloopbeveiliging en dan ploppen met een wc-ontstopper.
Nadien goed doorspoelen met heet water.
Google maar eens op vetbult in rioolquote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In een keukenafvoer spoel je andere dingen door dan in een badkamer.
Voor dat geld kun je niet sukkelen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:30 schreef doeterniettoe1985 het volgende:
Zou dit helpen?
https://www.action.com/nl(...)gootsteenontstopper/
Laatst gebruik voor badkamer wasbak. Werkt een stuk beter als HG spul. Borrelde flink en kwam wat rook vanaf. Leek op de ouderwetse zwavelzuur / natronloog ontstopper.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:30 schreef doeterniettoe1985 het volgende:
Zou dit helpen?
https://www.action.com/nl(...)gootsteenontstopper/
En een knijper op je neus doen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:49 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Laatst gebruik voor badkamer wasbak. Werkt een stuk beter als HG spul. Borrelde flink en kwam wat rook vanaf. Leek op de ouderwetse zwavelzuur / natronloog ontstopper.
Wat ook wil helpen is de sifon losmaken en schoonmaken. Als het verderop zit dan een onstoppingsveer of stugge dradentrekker door de afvoer duwen.
Ja sowieso, en rubberen handschoenen aan en iets voor je ogen. Kan behoorlijk sputteren.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En een knijper op je neus doen.
Heb ik gedaan. Helpt voor geen meter.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:49 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Laatst gebruik voor badkamer wasbak. Werkt een stuk beter als HG spul. Borrelde flink en kwam wat rook vanaf. Leek op de ouderwetse zwavelzuur / natronloog ontstopper.
Wat ook wil helpen is de sifon losmaken en schoonmaken. Als het verderop zit dan een onstoppingsveer of stugge dradentrekker door de afvoer duwen.
quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:13 schreef doeterniettoe1985 het volgende:
HG deed het wel toen ik problemen had met de afvoer van mijn douche (vorige woning) dat het nu niet werkt snap ik ook niet, ik ga misschien zo een plopper kopen, btw ik heb op youtube gekeken, gaat ook veel over soda en baking poeder, ik weet het niet.
Zie bovenstaande en dan via die opening een ontstoppingsveer erin, dat scheelt weer een bocht.quote:Op zondag 15 februari 2026 09:09 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Heb je de sifon nou al open gedraaid? Het is die U-vormige buis met dop onderop onder je gootsteen. Zou een beetje lullig zijn als je voor honderden euro's een loodgieter laat komen voor een klusje van minder dan 1 minuut.
[ afbeelding ]
Gouden tip: zet er eerst een emmer onder voor je de dop eraf draait.
Natronloog wordt gebruikt om harde zeep te maken, kaliloog (KOH) voor vloeibare zeep. Zeep wordt gemaakt met vetzuren dus ergens wel logisch dat NaOH harde brokken geeft.quote:Op zondag 15 februari 2026 09:53 schreef blomke het volgende:
Mijn ervaring met NaOH (Natronloog) is dat het goor en bijtend spul is en reageert met vetten in het riool en dan een harde koek vormt die nog lastiger te verwijderen is.
Dit was ook ongeveer het beeld op de camera, dikke vastgeplakte brokken vet in de rioolbuis.quote:Op zondag 15 februari 2026 07:39 schreef Wiedanwel het volgende:
Dé gouden tip: stoppen met urenlang zoeken en klooien met allemaal lifehacks en chemische teringzooi die allemaal slechts tijdelijke lapmiddeltjes zijn.
Als het water nu merkbaar slecht wegloopt zitten er dikke brokken opgehoopt vet in je afvoer. Al die vloeibare dingen die je in de afvoer kunt gieten gaan dat nooit snel genoeg oplossen voordat ze weggespoeld zijn. Hoe pang denk je dat iets moet inwerken voordat je zoiets opgelost hebt:
[ afbeelding ]
Sure, al die middeltjes zullen klein beetje oppervlakkig vet oplossen en daarmee de afvoer weer enigszins gangbaar maken, maar binnen no-time ben je weer opnieuw aan de beurt. En ondertussen mik je liters chemicaliën in het riool...
Mechanisch verwijderen is de enige oplossing om alles weg te halen en weer jarenlang probleemvrij te zijn.
- Een ontstoppingsdienst komt dat voor 200 euro binnen een uurtje fixen.
- Of je huurt zelf voor 50 euro bij boels of borent een profi elekteische veer en gaat zelf aan de slag
- Een hogedrukspuit met ontstoppingsopzet kan ook effectief zijn als je die erin krijgt.
Hier zou 20 meter nog niet lang genoeg geweest zijn. Buis liep van kookeiland naar schuifpui, daar naar buiten, dan naar een bredere pijp eerst terug naar achteren en daar kwam alles samen onder de badkamer. Totaal 22 meter lengte wat schoongemaakt moest worden.quote:Op zondag 15 februari 2026 09:53 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Zie bovenstaande en dan via die opening een ontstoppingsveer erin, dat scheelt weer een bocht.
Paar tips m.b.t. de veer:
1) Neem er een die heel lang is, 2 meter minimaal,
Wel goedkoop dan. RRS rekent wel meer en ook camera inspectie is een nieuwe regel op de factuur.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hier zou 20 meter nog niet lang genoeg geweest zijn. Buis liep van kookeiland naar schuifpui, daar naar buiten, dan naar een bredere pijp eerst terug naar achteren en daar kwam alles samen onder de badkamer. Totaal 22 meter lengte wat schoongemaakt moest worden.
Ja klopt, de vraag is alleen: je 50 mm komt uit op een dikkere 110 of 130 mm. Hoe voorkom je dan aankoeken in die grote hoofdrioolpijp??quote:Op zondag 15 februari 2026 11:10 schreef Lospedrosa het volgende:
Alles vervangen voor 50mm pvc met juiste afschot.
Te dikke buis is te weinig water snelheid en alles koekt aan.
Hogedrukspuit met zo'n speciale roterende kop die alles wegspuit en zichzelf naar voren spuit.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Alleen brute kracht krijgt dat weg.
Daar loopt sowieso meer water van douche en toilet door.quote:Op zondag 15 februari 2026 12:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja klopt, de vraag is alleen: je 50 mm komt uit op een dikkere 110 of 130 mm. Hoe voorkom je dan aankoeken in die grote hoofdrioolpijp??
Dat deed helemaal niks in onze aangekoekte buis.quote:Op zondag 15 februari 2026 12:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Hogedrukspuit met zo'n speciale roterende kop die alles wegspuit en zichzelf naar voren spuit.
quote:Op zondag 15 februari 2026 12:25 schreef Lospedrosa het volgende:
Daar loopt sowieso meer water van douche en toilet door.
Jij hebt ook altijd iets bijzonders he?quote:Op zondag 15 februari 2026 12:25 schreef Lospedrosa het volgende:
Dat deed helemaal niks in onze aangekoekte buis.
Ja een muizengaatje wat zo weer dichtslibde.
Ja kan ik het helpen? De vorige bewoner had 110mm over een lang stuk met alleen de wasbak en vaatwasser, dan koekt dat compleet dicht. De riool reiniger was er 2 keer in geweest en daarna heb ik alles vervangen en was het opgelost.quote:Op zondag 15 februari 2026 12:28 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Jij hebt ook altijd iets bijzonders he?
Ik kon (kan) gewoon met een rioolontstoppingsveer en een HD-spuit alles schoonhouden. We zitten met de voorgevel al > 10m van de trottoir , de keuken en toilet zitten aan de achterzijde dus er komt sowieso nog 10 meter bij plus de bocht om. Plus binnenshuis een heel scala aan 40 - 50 mm rioolpiep (2 toiletten + fonteintjes, 2 wastafels, keuken, bad/douche etc.) en nooit een probleem met schoonspuiten resp. draaien.
Kijk, dat is de oplossing!quote:Op zondag 15 februari 2026 14:14 schreef Lospedrosa het volgende:
De riool reiniger was er 2 keer in geweest en daarna heb ik alles vervangen en was het opgelost.
En hoe vaak is er al "Vervang de boel" getyped? Of lees je dat niet?quote:Op dinsdag 17 februari 2026 19:26 schreef doeterniettoe1985 het volgende:
Ondertussen is het probleem nog steeds niet opgelost, ondanks liters gif.
Jij denkt dat ik dat kan?quote:Op dinsdag 17 februari 2026 19:48 schreef Donkergroen het volgende:
[..]
En hoe vaak is er al "Vervang de boel" getyped? Of lees je dat niet?
Het zijn 2 schroefjes en een plastic wartel dus ja.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 19:53 schreef doeterniettoe1985 het volgende:
[..]
Jij denkt dat ik dat kan?
Luister dan ook naar de adviezen en bel de ontstoppingsdienst. Voor je het nog erger maakt.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 19:26 schreef doeterniettoe1985 het volgende:
TS: heb je dit nu al gedaan of niet? Hier hoef je echt niet superhandig voor te zijn. En verder, wat hier ook al genoemd is: heb je al een plopper geprobeerd? Dat is bij mij ook al meedere keren op meerdere plekken in huis effectief geweest. Ook daar hoef je geen hogere loodgietkunst voor gestudeerd te hebben: bak water erin, eventuele andere openingen zoals overstroombeveiliging dichthouden en ploppen maar.quote:Op zondag 15 februari 2026 09:09 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Heb je de sifon nou al open gedraaid? Het is die U-vormige buis met dop onderop onder je gootsteen. Zou een beetje lullig zijn als je voor honderden euro's een loodgieter laat komen voor een klusje van minder dan 1 minuut.
[ afbeelding ]
Gouden tip: zet er eerst een emmer onder voor je de dop eraf draait.
doe jezelf een plezier en bel een loodgieter.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 19:26 schreef doeterniettoe1985 het volgende:
Verzekerings- of AVP-werk?quote:Op woensdag 18 februari 2026 14:45 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
doe jezelf een plezier en bel een loodgieter.
Mijn bovenbuurman heeft ook al jaren gezeik met zijn afvoeren en weigert elke keer om een loodgieter te bellen en daardoor heb ik steeds een lekkage in mijn keuken
Met zuren en basen beschadig je alleen maar je PVC-buizen.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 19:26 schreef doeterniettoe1985 het volgende:
Update, ik heb iemand laten komen, heeft mij 150 euro gekost, maar het is opgelost.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Met zuren en basen beschadig je alleen maar je PVC-buizen.
Die worden ruwer waardoor er in de toekomst nog makkelijker vuil aan hecht.
Als je een verstopping hebt moet je de bron daarvan weghalen.
Ik neem aan dat je het deel dat je zelf kan doen (sifon loshalen onder afvoer) al gedaan hebt?
Veruit het beste. ¤150 is niks voor een klus.quote:Op donderdag 19 februari 2026 17:35 schreef doeterniettoe1985 het volgende:
[..]
Update, ik heb iemand laten komen, heeft mij 150 euro gekost, maar het is opgelost.
Firma Picobello BV?quote:Op donderdag 19 februari 2026 17:35 schreef doeterniettoe1985 het volgende:
[..]
Update, ik heb iemand laten komen, heeft mij 150 euro gekost, maar het is opgelost.
Briljant! Ik kende hem nog niet.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 09:05 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Firma Picobello BV?
Bekijk deze YouTube-video
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |