Dit dus of probeer baking soda met een flinke scheut azijn ( 2 liter of zo).quote:
Toch ff kijken.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:07 schreef doeterniettoe1985 het volgende:
[..]
Daarvoor vraag ik het niet hier
Als je de sifon onder de afvoer al los gehad hebt zit het probleem verderop.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:01 schreef doeterniettoe1985 het volgende:
Hallo,
Het volgende probleem, het water uit de gootsteen vd keuken loopt niet goed weg in mijn keuken, al een paar dagen en het zorgt voor (Kleine) irritatie. Ik heb al HG spul geprobeerd helpt helaas niet, dan maar een loodgieter aanroepen of heeft iemand nog een goede tip? bvd
Werkt niet, baking soda (base) en azijn (zuur) heft elkaars PH-waarde op, dat bruist daardoor een beetje maar doet in feite niets tegen de ontstopping.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:06 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dit dus of probeer baking soda met een flinke scheut azijn ( 2 liter of zo).
Ik was ongeveer 220 Euro kwijt voor het ontstoppen van 22 meter riool met camera erbij, dus kon live meekijken. Zat echt een hoop troep vast en ze zijn wel even bezig geweest. Dat was m'n "nieuwe" woning, vorige bewoners hadden blijkbaar wat teveel vet weggespoeld in het verleden.quote:Of wat je ook kan doen, zo'n buigzame springveer voorzichtig door de afvoer steken en even flink porren.
Laatste oplossing is dan helaas een loodgieter bellen. Ga maar vast een tweede hypotheek aanvragen bij je bank.
In een keukenafvoer spoel je andere dingen door dan in een badkamer.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:13 schreef doeterniettoe1985 het volgende:
HG deed het wel toen ik problemen had met de afvoer van mijn douche (vorige woning) dat het nu niet werkt snap ik ook niet, ik ga misschien zo een plopper kopen, btw ik heb op youtube gekeken, gaat ook veel over soda en baking poeder, ik weet het niet.
Ah, vandaar. Ik dacht dat het zou helpen. En ja, het bruist lekker. Maar de volgende dag is het weer net zo verstopt.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Werkt niet, baking soda en azijn heft elkaar op, dat bruist daardoor een beetje maar doet in feite niets tegen de ontstopping.
[..]
Ik was ongeveer 220 Euro kwijt voor het ontstoppen van 22 meter riool met camera erbij, dus kon live meekijken. Zat echt een hoop troep vast. Dat was m'n "nieuwe" woning, vorige bewoners hadden blijkbaar wat teveel vet weggespoeld in het verleden.
Bedankt voor de tip. Ga het meteen proberen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:14 schreef Jordy-B het volgende:
Gootsteen vol laten lopen met water, een nat vaatdoekje op de overloopbeveiliging en dan ploppen met een wc-ontstopper.
Nadien goed doorspoelen met heet water.
Google maar eens op vetbult in rioolquote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In een keukenafvoer spoel je andere dingen door dan in een badkamer.
Voor dat geld kun je niet sukkelen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:30 schreef doeterniettoe1985 het volgende:
Zou dit helpen?
https://www.action.com/nl(...)gootsteenontstopper/
Laatst gebruik voor badkamer wasbak. Werkt een stuk beter als HG spul. Borrelde flink en kwam wat rook vanaf. Leek op de ouderwetse zwavelzuur / natronloog ontstopper.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:30 schreef doeterniettoe1985 het volgende:
Zou dit helpen?
https://www.action.com/nl(...)gootsteenontstopper/
En een knijper op je neus doen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:49 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Laatst gebruik voor badkamer wasbak. Werkt een stuk beter als HG spul. Borrelde flink en kwam wat rook vanaf. Leek op de ouderwetse zwavelzuur / natronloog ontstopper.
Wat ook wil helpen is de sifon losmaken en schoonmaken. Als het verderop zit dan een onstoppingsveer of stugge dradentrekker door de afvoer duwen.
Ja sowieso, en rubberen handschoenen aan en iets voor je ogen. Kan behoorlijk sputteren.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En een knijper op je neus doen.
Heb ik gedaan. Helpt voor geen meter.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:49 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Laatst gebruik voor badkamer wasbak. Werkt een stuk beter als HG spul. Borrelde flink en kwam wat rook vanaf. Leek op de ouderwetse zwavelzuur / natronloog ontstopper.
Wat ook wil helpen is de sifon losmaken en schoonmaken. Als het verderop zit dan een onstoppingsveer of stugge dradentrekker door de afvoer duwen.
quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:13 schreef doeterniettoe1985 het volgende:
HG deed het wel toen ik problemen had met de afvoer van mijn douche (vorige woning) dat het nu niet werkt snap ik ook niet, ik ga misschien zo een plopper kopen, btw ik heb op youtube gekeken, gaat ook veel over soda en baking poeder, ik weet het niet.
Zie bovenstaande en dan via die opening een ontstoppingsveer erin, dat scheelt weer een bocht.quote:Op zondag 15 februari 2026 09:09 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Heb je de sifon nou al open gedraaid? Het is die U-vormige buis met dop onderop onder je gootsteen. Zou een beetje lullig zijn als je voor honderden euro's een loodgieter laat komen voor een klusje van minder dan 1 minuut.
[ afbeelding ]
Gouden tip: zet er eerst een emmer onder voor je de dop eraf draait.
Natronloog wordt gebruikt om harde zeep te maken, kaliloog (KOH) voor vloeibare zeep. Zeep wordt gemaakt met vetzuren dus ergens wel logisch dat NaOH harde brokken geeft.quote:Op zondag 15 februari 2026 09:53 schreef blomke het volgende:
Mijn ervaring met NaOH (Natronloog) is dat het goor en bijtend spul is en reageert met vetten in het riool en dan een harde koek vormt die nog lastiger te verwijderen is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |