quote:Schema
Donderdag 12 februari
09.30 - Mannen run 1 en 2
Vrijdag 13 februari
16.00 vrouwen run 1 en 2
19.30 mannen run 3 en 4
Zaterdag 14 februari
18.00 vrouwen run 3 en 4
Zondag 15 februari
18.00 Gemengde estafette run 1 en 2
Je hoorde Meylemans niet toen ze gedurende het seizoen wereldbekers won met beter materiaal dan het gros van het veld, heel raar.quote:Kim Meylemans erg ontgoocheld door “ongelijke strijd” in het skeleton: “Het doet pijn om te zien dat het resultaat niet in je eigen macht ligt”
Skeletoni Kim Meylemans heeft een mirakel nodig om zaterdag nog een olympische medaille te pakken. Na twee van de vier runs staat de 29-jarige Limburgse pas achtste. Dat zorgde voor zichtbare frustraties over de ongelijke financiële strijd. “Het doet pijn om te zien dat het resultaat niet in je eigen macht ligt.”
Money always wins...
Het ziet ernaar uit dat Kim Meylemans het beste seizoen uit haar carrière niet zal bekronen met een olympische medaille. Met haar eindzege in de Wereldbeker bewees de 29-jarige Limburgse dat ze de regelmatigste skeletoni is van het hele internationale veld, maar in Cortina d’Ampezzo wordt ze geconfronteerd met de wetten van het geld. Money always wins.
Na twee van de vier runs staat Meylemans pas achtste. De posities twee tot zes in de tussenstand worden ingenomen door drie Duitse en twee Britse vrouwen. Niet toevallig de twee landen die in de aanloop naar deze Winterspelen héél veel geld over de balk gooiden om met nieuw topmateriaal aan de start te staan. De Britten investeerden maar liefst vijf miljoen pond, de Duitsers ontwikkelden in het geheim een ultrasnelle slee.
Dat werd begin deze week al duidelijk tijdens de trainingsritten. Van de zeven wereldbekers dit seizoen won Meylemans er drie. Bij drie andere stond ze als derde op het podium, zo ook eind november tijdens de generale repetitie op de Eugenio Monti-piste van Cortina d’Ampezzo. Maar tijdens de oefenruns deze week finishte ze op diezelfde baan plots vier keer als achtste en twee keer als twaalfde. “Wij staan hier met hetzelfde materiaal als het hele seizoen aan de start, mijn concurrentes met een volledig nieuwe slee”, zuchtte Meylemans bij Sporza. “Wij hebben geen miljoenen om louter voor deze Olympische Spelen in de sport te steken, daar hoeven we niet onnozel over te doen. België is zowat het enige kleine landje dat nog probeert om te strijden tegen de topnaties. Daar ben ik trots op, maar het is een ongelijke strijd.”
Vrijdagnamiddag deed Meylemans wat ze kon tijdens haar twee runs. Met chrono’s van 57,70 seconden (zesde) en 57,62 seconden (achtste) deed ze twee keer beter dan haar beste oefenronde (57,80 seconden) eerder deze week en haar beste run in de wereldbeker (58,02 seconden), maar het bracht haar slechts naar de achtste plek in de tussenstand. “Ik startte twee keer goed met twee goeie pushes”, analyseerde ze correct. “Ik toonde twee goede runs, maakte geen grote fouten en heb alles gegeven. Ik kon niet veel beter doen dan ik gedaan heb, maar de anderen zijn gewoon oppermachtig. Dat is helaas de realiteit. Goed sleeën is door het verschil in budget niet genoeg”, verwoordde ze haar gevoel van onmacht.
Achterstand op podium is groot
Meylemans’ achterstand op leidster Janine Flock bedraagt al 0,84 seconden, een eeuwigheid in het skeleton. De 36-jarige Oostenrijkse, die als geen ander snelheid kan maken onderweg, biedt voorlopig als enige weerstand tegen de Duitsers en de Britten. Acht jaar geleden in PyeongChang stond Flock zelfs na drie runs aan de leiding, maar eindigde ze pas vierde na een slechte laatste run.
Om nog een medaille te behalen, moet Meylemans hopen op grote fouten van een handvol concurrentes. Ze ligt al 0,71 seconden achter op het virtuele brons van de Duitse Jacqueline Pfeifer. Onze landgenote heeft zaterdag om 18.00 uur en 19.35 uur nog twee runs om die kloof dicht te glijden, maar dat lijkt onbegonnen werk. Zo dreigt voor haar een herhaling van PyeongChang 2018, toen ze als enigszins naïeve debutante ook verrast werd door de plotse innovaties van de toplanden.
“Ik doe mijn hoedje af voor die landen hoor”, blijft Meylemans sportief. “Het hoort erbij. Het is knap hoe ze blijven innoveren. Maar als ik dezelfde fouten als hen zou maken tijdens mijn runs, sta ik nu niet eens in de top vijftien. Ik werk hier zo hard voor. Dan doet het pijn om te zien dat het resultaat niet in je eigen macht ligt. Ik loop al de hele week gefrustreerd rond.”
Toch weigert Meylemans de handdoek in de ring te gooien. “Ik ga zaterdag nog harder pushen. Ik zal vechten als een leeuw. Meer kan ik niet doen.”
En Flock heeft dan wel echt een wereldprestatie geleverd door met minder materiaal nog eerste te staan.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 04:12 schreef wimderon het volgende:
[..]
Je hoorde Meylemans niet toen ze gedurende het seizoen wereldbekers won met beter materiaal dan het gros van het veld, heel raar.
Nou ja als ze nu een 55'er neerzet kan het nog.quote:
Hebben de Duitsers niet een betere slee dan Flock?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 18:05 schreef Mexicanobakker het volgende:
Heb het gevoel dat bij skeleton foutjes minder ard tellen dan bij het rodelen.
Verschil tussen de twee sporten daarbij is wel enorm ja.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 18:05 schreef Mexicanobakker het volgende:
Heb het gevoel dat bij skeleton foutjes minder ard tellen dan bij het rodelen.
Had ik ook toen ik dat had ja.quote:
Ik kan mij er sinds vorig jaar iets bij voorstellen. Had gelukkig geen pfeiffer, maar toen wel door een voedselvergiftiging op een moment dat ik (vermoedelijk) net maar beperkt fit was, dat anderhalve dag zelfs in bed liggen nog te vermoeiend wasquote:Op zaterdag 14 februari 2026 18:07 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Had ik ook toen ik dat had ja.
Eens.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 18:08 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik heb wel een mening over dat dat materiaal zo hard lijkt te tellen.
Ideaal gezien zou je iedereen soortgelijke slee geven en dat je dan ook nog per run moet wisselen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 18:08 schreef Mexicanobakker het volgende:
Is bij bobsleeen ook zo, ook jammerquote:Op zaterdag 14 februari 2026 18:08 schreef Mexicanobakker het volgende:
Eigenlijk is het gewoon verbazingwekkend dat met het gedweep van de Olympische gedachte door de organisatie ze geen verplichting van hetzelfde materiaal toepassen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 18:10 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ideaal gezien zou je iedereen soortgelijke slee geven en dat je dan ook nog per run moet wisselen.
Een willekeurig paard zoals bij de vijfkamp.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 18:10 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ideaal gezien zou je iedereen soortgelijke slee geven en dat je dan ook nog per run moet wisselen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |