abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220091841
In het Cortina Sliding Centre gaan we weer hoofd eerst naar beneden bij het skeleton. Op de vorige Spelen zorgde Kimberley Bos na een prachtige inhaalrace, voor een bronzen medaille voor het vlaggetje. De jaren daarna werd ze alleen nog maar beter, met als hoogtepunt een gouden medaille op het WK van vorig jaar.

Dit jaar gaat het allemaal niet zo makkelijk. Haar nieuwe slee leek niet goed te werken en de resultaten bleven uit. Geen enkele keer werd er een podium behaald, zelfs niet op haar favoriete banen. Maar; in Altenberg kwam er beterschap. Ze werd er 4e, wat haar beste resultaat was in de WB dit jaar. Geraakt ze op tijd in vorm?

Concurrentie komt met name uit Duitsland (zoals altijd) en uit België; waar Kim Meylemans met 3 gewonnen wereldbekers als favoriet naar voren wordt geschoven. Janine Flock (Oostenrijk), Tabitha Stoecker (GB) en Anna Fernstadt (Tsjechië) zijn ook outsiders. Voor @heywoodu noem ik ook Nicole Rocha Silveira uit Brazilië nog.

Bij de mannen zijn Matt Weston en Marcus Wyatt (GB) de grote favoriet.

En dan gaan we hier ook nog een niet gewenste mixed-estafette doen.

quote:
Schema

Donderdag 12 februari
09.30 - Mannen run 1 en 2

Vrijdag 13 februari
16.00 vrouwen run 1 en 2
19.30 mannen run 3 en 4

Zaterdag 14 februari
18.00 vrouwen run 3 en 4

Zondag 15 februari
18.00 Gemengde estafette run 1 en 2
pi_220091842
quote:
Kim Meylemans erg ontgoocheld door “ongelijke strijd” in het skeleton: “Het doet pijn om te zien dat het resultaat niet in je eigen macht ligt”

Skeletoni Kim Meylemans heeft een mirakel nodig om zaterdag nog een olympische medaille te pakken. Na twee van de vier runs staat de 29-jarige Limburgse pas achtste. Dat zorgde voor zichtbare frustraties over de ongelijke financiële strijd. “Het doet pijn om te zien dat het resultaat niet in je eigen macht ligt.”

Money always wins...
Het ziet ernaar uit dat Kim Meylemans het beste seizoen uit haar carrière niet zal bekronen met een olympische medaille. Met haar eindzege in de Wereldbeker bewees de 29-jarige Limburgse dat ze de regelmatigste skeletoni is van het hele internationale veld, maar in Cortina d’Ampezzo wordt ze geconfronteerd met de wetten van het geld. Money always wins.

Na twee van de vier runs staat Meylemans pas achtste. De posities twee tot zes in de tussenstand worden ingenomen door drie Duitse en twee Britse vrouwen. Niet toevallig de twee landen die in de aanloop naar deze Winterspelen héél veel geld over de balk gooiden om met nieuw topmateriaal aan de start te staan. De Britten investeerden maar liefst vijf miljoen pond, de Duitsers ontwikkelden in het geheim een ultrasnelle slee.

Dat werd begin deze week al duidelijk tijdens de trainingsritten. Van de zeven wereldbekers dit seizoen won Meylemans er drie. Bij drie andere stond ze als derde op het podium, zo ook eind november tijdens de generale repetitie op de Eugenio Monti-piste van Cortina d’Ampezzo. Maar tijdens de oefenruns deze week finishte ze op diezelfde baan plots vier keer als achtste en twee keer als twaalfde. “Wij staan hier met hetzelfde materiaal als het hele seizoen aan de start, mijn concurrentes met een volledig nieuwe slee”, zuchtte Meylemans bij Sporza. “Wij hebben geen miljoenen om louter voor deze Olympische Spelen in de sport te steken, daar hoeven we niet onnozel over te doen. België is zowat het enige kleine landje dat nog probeert om te strijden tegen de topnaties. Daar ben ik trots op, maar het is een ongelijke strijd.”

Vrijdagnamiddag deed Meylemans wat ze kon tijdens haar twee runs. Met chrono’s van 57,70 seconden (zesde) en 57,62 seconden (achtste) deed ze twee keer beter dan haar beste oefenronde (57,80 seconden) eerder deze week en haar beste run in de wereldbeker (58,02 seconden), maar het bracht haar slechts naar de achtste plek in de tussenstand. “Ik startte twee keer goed met twee goeie pushes”, analyseerde ze correct. “Ik toonde twee goede runs, maakte geen grote fouten en heb alles gegeven. Ik kon niet veel beter doen dan ik gedaan heb, maar de anderen zijn gewoon oppermachtig. Dat is helaas de realiteit. Goed sleeën is door het verschil in budget niet genoeg”, verwoordde ze haar gevoel van onmacht.

Achterstand op podium is groot
Meylemans’ achterstand op leidster Janine Flock bedraagt al 0,84 seconden, een eeuwigheid in het skeleton. De 36-jarige Oostenrijkse, die als geen ander snelheid kan maken onderweg, biedt voorlopig als enige weerstand tegen de Duitsers en de Britten. Acht jaar geleden in PyeongChang stond Flock zelfs na drie runs aan de leiding, maar eindigde ze pas vierde na een slechte laatste run.

Om nog een medaille te behalen, moet Meylemans hopen op grote fouten van een handvol concurrentes. Ze ligt al 0,71 seconden achter op het virtuele brons van de Duitse Jacqueline Pfeifer. Onze landgenote heeft zaterdag om 18.00 uur en 19.35 uur nog twee runs om die kloof dicht te glijden, maar dat lijkt onbegonnen werk. Zo dreigt voor haar een herhaling van PyeongChang 2018, toen ze als enigszins naïeve debutante ook verrast werd door de plotse innovaties van de toplanden.

“Ik doe mijn hoedje af voor die landen hoor”, blijft Meylemans sportief. “Het hoort erbij. Het is knap hoe ze blijven innoveren. Maar als ik dezelfde fouten als hen zou maken tijdens mijn runs, sta ik nu niet eens in de top vijftien. Ik werk hier zo hard voor. Dan doet het pijn om te zien dat het resultaat niet in je eigen macht ligt. Ik loop al de hele week gefrustreerd rond.”

Toch weigert Meylemans de handdoek in de ring te gooien. “Ik ga zaterdag nog harder pushen. Ik zal vechten als een leeuw. Meer kan ik niet doen.”
Je hoorde Meylemans niet toen ze gedurende het seizoen wereldbekers won met beter materiaal dan het gros van het veld, heel raar.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 11:14:54 #3
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220093624
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 04:12 schreef wimderon het volgende:

[..]
Je hoorde Meylemans niet toen ze gedurende het seizoen wereldbekers won met beter materiaal dan het gros van het veld, heel raar.
En Flock heeft dan wel echt een wereldprestatie geleverd door met minder materiaal nog eerste te staan.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_220097272
Hier verder.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 18:00:35 #5
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220097399
Hup Flock.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_220097413
Hup Flock.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  zaterdag 14 februari 2026 @ 18:01:56 #7
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220097420
Qua tijd een prima run.
pi_220097425
TT: Nee
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  zaterdag 14 februari 2026 @ 18:03:04 #9
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220097429
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 18:02 schreef Mexicanobakker het volgende:
TT: Nee
Nou ja als ze nu een 55'er neerzet kan het nog.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 18:04:06 #10
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220097440
Mooi dat Kreher tijd heeft verloren.
pi_220097458
Heb het gevoel dat bij skeleton foutjes minder ard tellen dan bij het rodelen.
pi_220097461
Pfeifer verliest ook wat tijd.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  zaterdag 14 februari 2026 @ 18:06:18 #13
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220097464
Erg mooi.
pi_220097467
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 18:05 schreef Mexicanobakker het volgende:
Hebben de Duitsers niet een betere slee dan Flock?
Album top 100 2024
  zaterdag 14 februari 2026 @ 18:06:26 #15
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220097468
Pfeifer is moe.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 18:07:02 #16
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220097476
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 18:05 schreef Mexicanobakker het volgende:
Verschil tussen de twee sporten daarbij is wel enorm ja.
pi_220097479
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 18:06 schreef Redefine het volgende:
Pfeifer is moe.
Had ik ook toen ik dat had ja.
pi_220097485
Ik heb wel een mening over dat dat materiaal zo hard lijkt te tellen.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 18:09:26 #19
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220097491
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 18:07 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Had ik ook toen ik dat had ja.
Ik kan mij er sinds vorig jaar iets bij voorstellen. Had gelukkig geen pfeiffer, maar toen wel door een voedselvergiftiging op een moment dat ik (vermoedelijk) net maar beperkt fit was, dat anderhalve dag zelfs in bed liggen nog te vermoeiend was :{ Gelukkig daarna snel voorbij.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 18:09:40 #20
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220097492
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 18:08 schreef Mexicanobakker het volgende:
Eens.
pi_220097500
quote:
Ideaal gezien zou je iedereen soortgelijke slee geven en dat je dan ook nog per run moet wisselen.
Album top 100 2024
  FOK!Fotograaf zaterdag 14 februari 2026 @ 18:13:39 #22
842 Zorro
Z
pi_220097527
quote:
Is bij bobsleeen ook zo, ook jammer
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  zaterdag 14 februari 2026 @ 18:14:16 #23
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220097530
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 18:10 schreef Felagund het volgende:

[..]
Ideaal gezien zou je iedereen soortgelijke slee geven en dat je dan ook nog per run moet wisselen.
Eigenlijk is het gewoon verbazingwekkend dat met het gedweep van de Olympische gedachte door de organisatie ze geen verplichting van hetzelfde materiaal toepassen.

Uiteraard zal er in de begeleiding altijd verschil zitten, maar dat zou qua materiaal niet moeten mogen.
pi_220097539
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 18:10 schreef Felagund het volgende:

[..]
Een willekeurig paard zoals bij de vijfkamp.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  FOK!Fotograaf zaterdag 14 februari 2026 @ 18:16:24 #25
842 Zorro
Z
pi_220097552
Zodra ze bij de F1 ook allemaal met hun helm zo half op hun hoofd gaan rondlopen haak ik af
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')