Klopt, maar bij de viswinkel staat er "sashimi kwaliteit" op alle zalm die ze hebben. Zal denk ik qua parasieten niet verschillen vergeleken met de supermarkt i guessquote:Op maandag 9 februari 2026 18:12 schreef Elan het volgende:
Er kunnen altijd parasieten waar je hem ook koopt.
Dit.quote:Op maandag 9 februari 2026 18:29 schreef Jordy-B het volgende:
Waarom zou je de ontdooide zalm niet rauw mogen eten? Diepvriezen is juist de methode om parasieten te doden.
Ik zou juist kiezen voor ingevroren vis. Die is in de regel verser dan "verse" vis.
Zitten er parasieten in vis? Ik dacht in Filet Americain als het niet goed bewaard wordt.quote:Op maandag 9 februari 2026 18:29 schreef Jordy-B het volgende:
Waarom zou je de ontdooide zalm niet rauw mogen eten? Diepvriezen is juist de methode om parasieten te doden.
Ik zou juist kiezen voor ingevroren vis. Die is in de regel verser dan "verse" vis.
Lintwormen. Of eitjes daarvan.quote:Op maandag 9 februari 2026 18:57 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Zitten er parasieten in vis? Ik dacht in Filet Americain als het niet goed bewaard wordt.
Jazeker. Bij kweekvis is die kans minder groot, maar veel vis is wildvang.quote:Op maandag 9 februari 2026 18:57 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Zitten er parasieten in vis? Ik dacht in Filet Americain als het niet goed bewaard wordt.
Het kan wel maar of het lekker is, de zalm in de supermarkt staat al niet bekend om de beste kwaliteit, voor sashimi wil je juist het beste stuk (rugstuk) hebben, en dat krijg je bij de supermarkt nietquote:Op maandag 9 februari 2026 18:29 schreef Jordy-B het volgende:
Bij filet americain gaat het om bacteriën.quote:Op maandag 9 februari 2026 18:57 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik las inderdaad dat het niet uitmaakt... maar bevriezen moet wel op hele lage temperaturen mocht je effect willen hebben. Blijkbaar is vers even veilig als ontdooid!quote:Op maandag 9 februari 2026 18:29 schreef Jordy-B het volgende:
De zalm van de AH was gekweekt. De tonijn wild. Zal niet heel erg zijn dat ik de tonijn heb opgegeten toch?quote:Op maandag 9 februari 2026 19:27 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Jazeker. Bij kweekvis is die kans minder groot, maar veel vis is wildvang.
Voor wildvang die voor sushi en andere rauwe bewerkingen bedoeld is, geldt de verplichting dat de vis diepgevroren wordt (minstens 24 uur bij -20 of kouder of minstens 15 uur bij -35 of kouder).
Nee, de tonijn is vakkundig ontdooid.quote:Op maandag 9 februari 2026 21:39 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
De zalm van de AH was gekweekt. De tonijn wild. Zal niet heel erg zijn dat ik de tonijn heb opgegeten toch?
Niet in bevroren zalm.quote:Op maandag 9 februari 2026 18:12 schreef Elan het volgende:
Er kunnen altijd parasieten waar je hem ook koopt.
minstens -20°C, gedurende 7 dagenquote:
Elk rauw dierlijk product kan parasieten bevatten.quote:Op maandag 9 februari 2026 18:57 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Moet het niet onder de -20 ofzo geweest zijn? De meeste consumentenvriezers gaan tot -18. Klein detail, geen idee of het uitmaakt.quote:
Ik meende 48 uur volgens de hygiënecode voor de horeca.quote:Op maandag 9 februari 2026 22:10 schreef capricia het volgende:
[..]
minstens -20°C, gedurende 7 dagen
Ze staan vaak op min 18.quote:Op maandag 9 februari 2026 22:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Moet het niet onder de -20 ofzo geweest zijn? De meeste consumentenvriezers gaan tot -18. Klein detail, geen idee of het uitmaakt.
Maakt niet zoveel uit.quote:Op maandag 9 februari 2026 22:12 schreef Elan het volgende:
Misschien gaan supermarkt vriezers wel kouder hoor.
Jep gaat vrij rap zo te zien, hier de officiële (UK) richtlijn.quote:Op maandag 9 februari 2026 22:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maakt niet zoveel uit.
Voordat het in de supermarkt ligt zijn de parasieten al dood.
Laatste kan BSE prionnen zitten.quote:Op maandag 9 februari 2026 18:57 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Die vries je niet kapot.quote:Op woensdag 11 februari 2026 12:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Laatste kan BSE prionnen zitten.
Klopt moet je koken maar dat is niet lekker voor je filet.quote:
Volgens mij kun je prionnen ook niet kapot koken.quote:Op woensdag 11 februari 2026 13:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt moet je koken maar dat is niet lekker voor je filet.
Dit ja, verse vis zo uit de zee is nergens normaal te koop. Alleen op de afslag zelf als de bootjes binnen komen op vrijdag ochtendquote:Op maandag 9 februari 2026 18:53 schreef SoS87 het volgende:
[..]
Dit.
Wordt aan boord gelijk na vangst schoongemaakt en ingevroren.
Bij de keuringsdienst van waarden gingen ze een keer langs bij de afslag. Daar lagen haringen en makelen al 2 jaar ingevroren voor dat ze naar de supermarkten gingen. Waar je ze dus ontdooid kooptquote:Op maandag 9 februari 2026 22:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik meende 48 uur volgens de hygiënecode voor de horeca.
Maar zalm uit de supermarkt is veel langer bevroren geweest.
Dat is best langquote:Op donderdag 12 februari 2026 06:55 schreef 111210 het volgende:
[..]
Bij de keuringsdienst van waarden gingen ze een keer langs bij de afslag. Daar lagen haringen en makelen al 2 jaar ingevroren voor dat ze naar de supermarkten gingen. Waar je ze dus ontdooid koopt
Verse vis is niet echt een ding. Vis wordt gewoon direct ingevroren op het schip. Verse vis in de winkel is dus gewoon ontdooide vis.quote:Op maandag 9 februari 2026 18:29 schreef Jordy-B het volgende:
Dat zal wel verwerkt worden gok ik, maar op een verpakking staat altijd of het ontdooit is.quote:Op donderdag 12 februari 2026 10:11 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is best lang![]()
Ik heb wel eens een uitzending gezien met rundvlees voor gehakt.
Dat was ook 2 jaar lang ingevroren voordat het als vers in de supermarkt ligt.
Haring mag overigens alleen verkocht worden als het ingevroren is geweest ivm de parasieten.
Volgens mij staat het er niet op en hoeft het er ook niet op te staan in dit geval.quote:Op donderdag 12 februari 2026 12:26 schreef 111210 het volgende:
[..]
Dat zal wel verwerkt worden gok ik, maar op een verpakking staat altijd of het ontdooit is.
Ontdooit gehakt zou ik in ieder geval nooit kopen
Dat is anekdotisch "bewijs" Schone jonkvrouwe.quote:
Verschil is, is wel dat het met stikstof wordt ingevroren dus wel even verder gaat dan -18/-21.quote:Op maandag 9 februari 2026 18:29 schreef Jordy-B het volgende:
Maximaal -20 bedoel jequote:Op maandag 9 februari 2026 22:10 schreef capricia het volgende:
[..]
minstens -20°C, gedurende 7 dagen
quote:2. For parasites other than trematodes the freezing treatment must consist of lowering the temperature in all
parts of the product to at least:
(a) – 20 °C for not less than 24 hours; or
(b) – 35 °C for not less than 15 hours.
Verschil met wat?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:03 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Verschil is, is wel dat het met stikstof wordt ingevroren dus wel even verder gaat dan -18/-21.
Zo heeft een sushi Sensei (ja... ) mij uitgelegd.
'Normale vis'. Of is alles met stikstof dan?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:19 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Verschil met wat?
Snelvriezen aan boord is de industriestandaard. Bijna alle vis wordt zo verwerkt.
Dat betekent dat het bedoeld is voor rauwe consumptie en dan is het DUS ingevroren geweest.quote:Op maandag 9 februari 2026 18:18 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Klopt, maar bij de viswinkel staat er "sashimi kwaliteit" op alle zalm die ze hebben. Zal denk ik qua parasieten niet verschillen vergeleken met de supermarkt i guess
quote:Een haringworm is een parasiet die bij mensen de maag- of darmwand kan beschadigen.
De parasiet kan voorkomen in haring, maar ook in andere vissoorten, zoals makreel, sprot, tonijn en wilde zalm. In gekweekte zalm komt de haringworm niet voor.
De haringworm overleeft bevriezen niet. Alle vis die bedoeld is om rauw te eten moet daarom verplicht ingevroren zijn geweest. Hierdoor komt de haringworm in Nederland vrijwel niet voor.
Snelvriezen is Nederlands voor Flash freezing.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
'Normale vis'. Of is alles met stikstof dan?
Snel invriezen na vangst wat idd standaard is, is wat anders dan flashfreeze met stikstof he.
Weet jij hier meer van?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |