Marktwerking is helemaal niet goed of gewenst in veel sectoren, zoals bijv zorg en onderwijs, en laten dat nou net voorbeelden van sectoren zijn waar vaak een CAO is, en deze is dan ook nodig. Maar TS is zeker fan van Thatcher.quote:Op maandag 9 februari 2026 12:07 schreef Alpha0 het volgende:
Het is raar dat we in Nederland een grote mond hebben over marktwerking
Ga voor de grap eens werkgever worden dan weet je wat echt genaaid worden inhoudt. Ja CAO's zijn nuttig voor branches met veel multinationals en grote bedrijven maar in het MKB zit je in Nederland als werknemer echt heel goed & veilig hoor.quote:Op maandag 9 februari 2026 17:59 schreef Discombobulate het volgende:
Zodat je ietsjes minder genaaid wordt, want genaaid word je toch wel als werknemer.
Zeker een hellhole. Nederland staat op nummer 1 als het om agressie tegen werkenden gaat.quote:Op maandag 9 februari 2026 12:19 schreef nostra het volgende:
Dat is een middelmaatbelonende hellhole inderdaad, dus ik zal er ook 'nooit' onder gaan werken.
Vorige baan had ik ook geen CAO. De baan die ik nu heb wel.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 10:00 schreef raptorix het volgende:
Sinds dit jaar pas voor eerst onder CAO, maar zulke bizar goede arbeidsvoorwaarden dat ik echt niet klaag, ook over alles is nagedacht.
Noooouu, in de praktijk gaat dat toch anders.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 00:38 schreef zatoichi het volgende:
Gaat mijn leidinggevende moeilijk doen, dan hoef ik ze alleen maar te wijzen op het artikel en niet zelf te onderhandelen.
Onder een minimum-cao heb je net zoveel ruimte als zonder cao.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 10:19 schreef Farenji het volgende:
Ik heb nog nooit onder een cao gewerkt. Moest dus altijd voor alles zelf knokken. Dat is niet altijd ideaal, maar ook wel leerzaam. Je leert onderhandelen en voor jezelf opkomen. En soms heb je meer ruimte dan je onder een cao zou hebben.
Een CAO legt in principe geen beperking op om te onderhandelen over voorwaarden, al zijn er werkgevers die doen voorkomen dat ze niks "kunnen" omdat ze aan de CAO gebonden zijn.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 10:19 schreef Farenji het volgende:
Ik heb nog nooit onder een cao gewerkt. Moest dus altijd voor alles zelf knokken. Dat is niet altijd ideaal, maar ook wel leerzaam. Je leert onderhandelen en voor jezelf opkomen. En soms heb je meer ruimte dan je onder een cao zou hebben.
Bij mij veegt het management net zo goed hun reet af met het CAO. "Ja, onze interpretatie is..." Heb zowel onder CAO als geen gewerkt. Enige verschil met CAO is dat het personeel wat mondiger is en meer de strijd aan gaat, maar dat dat in veel gevallen toch vechten tegen de bierkaai is. Want als je wel naar de bond gaat dan wordt het proces gigantisch vertraagd en ben je alsnog een jaar of twee verder.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:12 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Een CAO legt in principe geen beperking op om te onderhandelen over voorwaarden, al zijn er werkgevers die doen voorkomen dat ze niks "kunnen" omdat ze aan de CAO gebonden zijn.
Bij jou misschien, maar ik heb een medische beroepsgroep en het is gewoon vastgelegd in de CAO dat specfiek oa mijn beroepsgroep alles vergoed moet krijgen om te kunnen voldoen aan het kwaliteitsregister. Daar kan en mag de werkgever gewoon niet omheen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 08:20 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Noooouu, in de praktijk gaat dat toch anders.
Op welk vlak? Want zaken als salarisverhoging, verlofuren etc. lijken me niet voor interpretatie vatbaar.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 20:26 schreef Discombobulate het volgende:
Bij mij veegt het management net zo goed hun reet af met het CAO. "Ja, onze interpretatie is..." Heb zowel onder CAO als geen gewerkt. Enige verschil met CAO is dat het personeel wat mondiger is en meer de strijd aan gaat, maar dat dat in veel gevallen toch vechten tegen de bierkaai is. Want als je wel naar de bond gaat dan wordt het proces gigantisch vertraagd en ben je alsnog een jaar of twee verder.
Welke taken, wel of niet schaal X, etc.quote:Op zondag 15 februari 2026 00:07 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Op welk vlak? Want zaken als salarisverhoging, verlofuren etc. lijken me niet voor interpretatie vatbaar.
Wat is er mis met mensen belonen naar prestatie? Dat is de hele essentie van belonen.quote:Op zondag 1 maart 2026 12:04 schreef phpmystyle het volgende:
een CAO is natuurlijk moeilijk sexy uit te leggen, beetje een vehikel uit een vergane tijd. Toch heel belangrijk dat deze er zijn, zonder CAO's zouden werkgevers werknemers naar willekeur kunnen belonen (of naar prestatie) of mensen minder betalen bij tegenvallende resultaten. Dat zou voor veel stress zorgen en een minder goed leven voor velen.
Omdat je dan van werk een ratrace of haaienkom maakt, laat die manier van werken lekker in de anglo amerikaanse wereld. Het goede leven houdt wel meer in dan hoogproductief zijn voor een werkgever.quote:Op zondag 1 maart 2026 12:11 schreef nostra het volgende:
[..]
Wat is er mis met mensen belonen naar prestatie? Dat is de hele essentie van belonen.
Wat meer Anglo-Amerikaans denken en handelen zou Europa niet op een onoverbrugbare achterstand op de VS hebben gebracht, in plaats van een Duitsland dat er nu achterkomt dat teren op de door vakbonden beheerste oude economie vorbei ist.quote:Op zondag 1 maart 2026 12:12 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Omdat je dan van werk een ratrace of haaienkom maakt, laat die manier van werken lekker in de anglo amerikaanse wereld. Het goede leven houdt wel meer in dan hoogproductief zijn voor een werkgever.
Waarom zouden wij net zo moeten presteren als Amerika? In Zuid-Korea of Japen heb je ook zo'n geweldige arbeidscultuur van hard werken en presteren.quote:Op zondag 1 maart 2026 12:17 schreef nostra het volgende:
[..]
Wat meer Anglo-Amerikaans denken en handelen zou Europa niet op een onoverbrugbare achterstand op de VS hebben gebracht, in plaats v
Kolderiek. De problemen van Duitsland anno nu gaan wel verder dan de invloed van vakbonden. Bovendien is het Duitse arbeidsmodel veel minder rigide en niet zoals in Frankrijk of Belgie.quote:an een Duitsland dat er nu achterkomt dat teren op de door vakbonden beheerste oude economie vorbei ist.
Ik werk voor een Amerikaanse multinational en je hoeft echt niks extreems te doen om een normale beoordeling te krijgen met daarbij een percentage van 4% verhoging elk jaar plus een mooie bonus.quote:Op zondag 1 maart 2026 12:12 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Omdat je dan van werk een ratrace of haaienkom maakt, laat die manier van werken lekker in de anglo amerikaanse wereld. Het goede leven houdt wel meer in dan hoogproductief zijn voor een werkgever.
Dat betwijfel ik ten zeerste.quote:Op zondag 1 maart 2026 12:30 schreef laziness het volgende:
De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn echt vele malen beter dan elke CAO die ik ooit gezien heb, de flexibiliteit is enorm.
Niks moet, maar dan moet je als overheid ook niet janken dat je zo afhankelijk bent van Amerikaanse tech, gas en defensie. Slaan wij wel wat containertjes over.quote:Op zondag 1 maart 2026 12:28 schreef phpmystyle het volgende:
Waarom zouden wij net zo moeten presteren als Amerika?
Die afhankelijkheid kent vele redenen, maar niet omdat er hier een CAO geldt of door vakbonden.quote:Op zondag 1 maart 2026 14:46 schreef nostra het volgende:
[..]
Niks moet, maar dan moet je als overheid ook niet janken dat je zo afhankelijk bent van Amerikaanse tech, gas en defensie. Slaan wij wel wat containertjes over.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |