abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220102711
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 00:07 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Op welk vlak? Want zaken als salarisverhoging, verlofuren etc. lijken me niet voor interpretatie vatbaar.
Welke taken, wel of niet schaal X, etc.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zondag 1 maart 2026 @ 12:04:21 #27
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220227807
een CAO is natuurlijk moeilijk sexy uit te leggen, beetje een vehikel uit een vergane tijd. Toch heel belangrijk dat deze er zijn, zonder CAO's zouden werkgevers werknemers naar willekeur kunnen belonen (of naar prestatie) of mensen minder betalen bij tegenvallende resultaten. Dat zou voor veel stress zorgen en een minder goed leven voor velen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_220227866
quote:
7s.gif Op zondag 1 maart 2026 12:04 schreef phpmystyle het volgende:
een CAO is natuurlijk moeilijk sexy uit te leggen, beetje een vehikel uit een vergane tijd. Toch heel belangrijk dat deze er zijn, zonder CAO's zouden werkgevers werknemers naar willekeur kunnen belonen (of naar prestatie) of mensen minder betalen bij tegenvallende resultaten. Dat zou voor veel stress zorgen en een minder goed leven voor velen.
Wat is er mis met mensen belonen naar prestatie? Dat is de hele essentie van belonen.
  zondag 1 maart 2026 @ 12:12:19 #29
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220227885
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2026 12:11 schreef nostra het volgende:

[..]
Wat is er mis met mensen belonen naar prestatie? Dat is de hele essentie van belonen.
Omdat je dan van werk een ratrace of haaienkom maakt, laat die manier van werken lekker in de anglo amerikaanse wereld. Het goede leven houdt wel meer in dan hoogproductief zijn voor een werkgever.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_220227949
quote:
7s.gif Op zondag 1 maart 2026 12:12 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Omdat je dan van werk een ratrace of haaienkom maakt, laat die manier van werken lekker in de anglo amerikaanse wereld. Het goede leven houdt wel meer in dan hoogproductief zijn voor een werkgever.
Wat meer Anglo-Amerikaans denken en handelen zou Europa niet op een onoverbrugbare achterstand op de VS hebben gebracht, in plaats van een Duitsland dat er nu achterkomt dat teren op de door vakbonden beheerste oude economie vorbei ist.
  zondag 1 maart 2026 @ 12:28:58 #31
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220228066
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2026 12:17 schreef nostra het volgende:

[..]
Wat meer Anglo-Amerikaans denken en handelen zou Europa niet op een onoverbrugbare achterstand op de VS hebben gebracht, in plaats v
Waarom zouden wij net zo moeten presteren als Amerika? In Zuid-Korea of Japen heb je ook zo'n geweldige arbeidscultuur van hard werken en presteren.
Wij zijn Europa, onze manier van leven is anders. We accepteren dat wij daarom ook gemiddeld genomen iets minder output hadden.

quote:
an een Duitsland dat er nu achterkomt dat teren op de door vakbonden beheerste oude economie vorbei ist.
Kolderiek. De problemen van Duitsland anno nu gaan wel verder dan de invloed van vakbonden. Bovendien is het Duitse arbeidsmodel veel minder rigide en niet zoals in Frankrijk of Belgie.
In de hoogtijdagen van de Duitse economie was de invloed van vakbonden ook heel groot.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zondag 1 maart 2026 @ 12:30:28 #32
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220228079
quote:
7s.gif Op zondag 1 maart 2026 12:12 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik werk voor een Amerikaanse multinational en je hoeft echt niks extreems te doen om een normale beoordeling te krijgen met daarbij een percentage van 4% verhoging elk jaar plus een mooie bonus.
De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn echt vele malen beter dan elke CAO die ik ooit gezien heb, de flexibiliteit is enorm.
Het idee dat elk Amerikaans bedrijf of sowieso belonen naar prestatie een rat race is, is niet persé terecht.
Het zorgt er in ieder geval voor dat iedereen zijn werk gewoon doet ipv altijd de kantjes er vanaf lopen en dan gewoon een trede omhoog elk jaar.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220229484
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2026 12:30 schreef laziness het volgende:
De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn echt vele malen beter dan elke CAO die ik ooit gezien heb, de flexibiliteit is enorm.
Dat betwijfel ik ten zeerste.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220229546
quote:
7s.gif Op zondag 1 maart 2026 12:28 schreef phpmystyle het volgende:
Waarom zouden wij net zo moeten presteren als Amerika?
Niks moet, maar dan moet je als overheid ook niet janken dat je zo afhankelijk bent van Amerikaanse tech, gas en defensie. Slaan wij wel wat containertjes over.
  zondag 1 maart 2026 @ 18:09:39 #35
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220231818
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 14:46 schreef nostra het volgende:

[..]
Niks moet, maar dan moet je als overheid ook niet janken dat je zo afhankelijk bent van Amerikaanse tech, gas en defensie. Slaan wij wel wat containertjes over.
Die afhankelijkheid kent vele redenen, maar niet omdat er hier een CAO geldt of door vakbonden.
overigens neemt de invloed van vakbonden al decennia af, dus economisch zou het nu veel beter moeten gaan als ik jouw redenering doortrek.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')