Het was een drukke maand, maar het is tijd om verder te gaan met het reisverslag nu ik me de details nog kan herinneren

Op weg naar de Colca-vallei, waar we condors gaan spotten, was er een lunchpauze in een buffetrestaurant.
Twee, voor ons ongebruikelijke, vleessoorten: alpaca en cavia.
![lrSuYb4.jpeg]()
![qtdhIDT.jpeg]()
Ik heb ze allebei geproefd. Alpaca deed me een beetje denken aan hertenvlees, terwijl cavia, tja, wat kan ik zeggen? Heel weinig vlees, veel botten, het vlees was behoorlijk vet en had een visachtige nasmaak? Niet voor herhaling vatbaar. Alpaca wel

Na de lunch was er een tussenstop om te dobberen in een hotspring. Er waren verschillende baden met verschillende temperaturen.
![CQqC2Ax.jpeg]()
De aankomst was nogal primitief. Alles eigenlijk wel, maar het was leuk om de verschillende baden uit te proberen. Nou ja, meestal wel leuk, sommige waren gewoon te heet om comfortabel te zijn.
![eMsT9JL.jpeg]()
We werden naar het hotel gebracht. Niemand bij de receptie, maar er lag een briefje met mijn naam erop en een sleutel. We gingen op zoek naar de kamer, maar konden hem niet vinden omdat de nummering geen logische volgorde leek te volgen. Plotseling stak er een hoofd uit een struik, een tuinman die vroeg of we ergens hulp bij nodig hadden. Ik liet de kamersleutel zien, hij wees een richting uit, we knikten en gingen verder.
We hadden een mooie kamer gekregen
![mA6WY76.jpeg]()
met een goed uitzicht
![lc9uoF9.jpeg]()
Na een tijdje werd er op de deur geklopt. De receptioniste vroeg of alles in orde was, of we nog even iets konden ondertekenen om de check-in te voltooien, en of we een wandeling met haar als gids wilden maken.
Ja, dat wilden we!
![91Uo0iT.jpeg]()
Nadat we een hoek om waren gegaan, begon een hond ons te volgen.
![NTXesN5.jpeg]()
Hij sprong een klein stukje naar voren en keek achterom om te zien of we hem volgden. Volgens onze gids doet hij dat meestal als ze met haar gasten gaat wandelen. De hond hoort bij een ander hotel, maar heeft blijkbaar ontdekt dat meelopen met toeristen leuk is.
Het was in ieder geval fijn om een blije hond mee op pad te hebben

We hebben onder andere een "onderzoeksfaciliteit" uit de oude tijd gezien, waar ze experimenteerden met het creëren van microklimaten door de breedte van de trappen te testen, of er begroeiing op de muur moest komen, en een beetje met de hoogte spelen. Al deze parameters leiden tot een betere of slechtere groei, en dat beïnvloedt wanneer en hoe vaak dingen geoogst kunnen worden.
![nVwgd9C.jpeg]()
Daarna was het een rustige avond in het hotel. We dronken een kleine pisco sour en bestelden ons ontbijt. Normaal gesproken hebben ze een buffet, maar we waren de enige gasten, dus wilden ze voedselverspilling voorkomen door alvast de bestelling op te nemen.
De nacht was rustig en we konden ons goed opladen voor de volgende dag.