Ik ging uit van 19 miljoen mensen en volwassen vanaf 21 jaar. Ruwe schatting. Wil je dat ik het tot de laatste euro nauwkeurig doe? Ik verwacht, dat de kosten per huishouden hoger gaan zijn dan de kosten per persoon. Hoeveel precies is speculatie. Ik gebruik zelf voor beide 1000 Euro, gewoon voor het gemak. Mooi afgerond getal. Zodra we het over een precies bedrag eens zijn, kunnen we het mooi uitrekenen. Het ging mij er maar om, dat @raptorix zei, dat zelfs 600 euro per volwassene al onbetaalbaar was. En dat kun je al dekken met alleen het budget voor Sociale Zekerheid.quote:Op woensdag 4 februari 2026 17:25 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Hoe ga je in godsnaam van "gemiddeld 600 euro per persoon" op "1000 euro per volwassene en een paar honderd euro per kind" uitkomen?
Nederland heeft 18,4 miljoen inwoners, waarvan er ongeveer 3,3 miljoen nog geen 18 jaar oud zijn.
Zelfs als je aan kinderen een basisinkomen van 0 euro toekent, kom je op basis van "gemiddeld 600 euro per inwoner" uit op slechts 731 euro per volwassene.
Wanneer je nog "een paar honderd euro per kind" wil uitkeren, kom je dus niet eens aan de ¤700 euro per volwassene. Of je moet nog even ergens geld vandaan halen om het budget met zo'n 50% te verhogen ten opzichte van wat je tot nu toe in gedachten hebt om toch aan de "¤1000 per volwassene en paar honderd euro per kind" te komen.
Als je zulke kromme cijfers hanteert, is een verdere inhoudelijke discussie zinloos.
je mist het punt.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het verhoudingsgewijs toenemen van het aantal 1 persoonshuishoudens maakt het probleem (tekort) 1 2/3 maal zo groot met de huidige getallen. 21 Mensen in 6 huizen vs 21 mensen in 10 huizen. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
Maar als we het niet doen, krimpt de economie en de winsten en dan lopen de investeerders weg. Daarom is dat zo'n doemscenario.quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
je mist het punt.
Het punt is dat wanneer je een tekort aan huizen hebt, het niet verstandig is 100.000 huishoudens van buiten te halen.
Wat de reden is van dat tekort is dan al niet meer relevant. Je hebt een tekort en mensen van buiten toevoegen maakt dat tekort groter.
Daarbij kan je natuurlijk al aan je theewater aanvoelen dat het toevoegen van 1 miljoen huishoudens in 10 jaar tijdx veel zwaarder op het tekort drukt dan de zeer geleidelijke demografische ontwikkeling dat mensen vaker alleen wonen.
Als je per jaar 100.000 nieuwe huishoudens binnen laat, en je bouwt maar 70.000 huizen, dan neemt je tekort ieder jaar met 30.000 huizen toe en zit je na 10 jaar met een tekort van 300.000 huizen. Dat lijkt me toch ook vrij eenvoudig te begrijpen? Een tekort van 300.000 huizen bouw je niet in 10 jaar op doordat mensen verhoudingsgewijs iets vaker alleen wonen. Dat is een schaamlapje om het falen van de politiek te maskeren.
Er is maar 1 hoofdoorzaak van dit probleem en dat is decennia lang STRUCTUREEL meer huishoudens binnen laten dan dat er woningen worden toegevoegd. Dat is het probleem en de rest is allemaal gerommel achter de komma die geen wezenlijke oorzaak van het probleem zijn. Ieder jaar 30.000 meer huishoudens binnen laten dan dat je huizen bouwt, en dat jaar jaar op jaar. Dat is de oorzaak.
er zijn grote huizen zat, er is behoefte aan doelgroep wonen,quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
je mist het punt.
Het punt is dat wanneer je een tekort aan huizen hebt, het niet verstandig is 100.000 huishoudens van buiten te halen.
Wat de reden is van dat tekort is dan al niet meer relevant. Je hebt een tekort en mensen van buiten toevoegen maakt dat tekort groter.
Daarbij kan je natuurlijk al aan je theewater aanvoelen dat het toevoegen van 1 miljoen huishoudens in 10 jaar tijdx veel zwaarder op het tekort drukt dan de zeer geleidelijke demografische ontwikkeling dat mensen vaker alleen wonen.
Als je per jaar 100.000 nieuwe huishoudens binnen laat, en je bouwt maar 70.000 huizen, dan neemt je tekort ieder jaar met 30.000 huizen toe en zit je na 10 jaar met een tekort van 300.000 huizen. Dat lijkt me toch ook vrij eenvoudig te begrijpen? Een tekort van 300.000 huizen bouw je niet in 10 jaar op doordat mensen verhoudingsgewijs iets vaker alleen wonen. Dat is een schaamlapje om het falen van de politiek te maskeren.
Er is maar 1 hoofdoorzaak van dit probleem en dat is decennia lang STRUCTUREEL meer huishoudens binnen laten dan dat er woningen worden toegevoegd. Dat is het probleem en de rest is allemaal gerommel achter de komma die geen wezenlijke oorzaak van het probleem zijn. Ieder jaar 30.000 meer huishoudens binnen laten dan dat je huizen bouwt, en dat jaar jaar op jaar. Dat is de oorzaak.
quote:AI-overzicht
De vergrijzing in Nederland neemt in een snel tempo toe: op 1 januari 2025 is ruim 20,8% (bijna 3,8 miljoen mensen) van de bevolking 65 jaar of ouder.
Door de naoorlogse geboortegolf en een hogere levensverwachting stijgt dit aandeel tot naar verwachting 25-28% rond 2040-2050.
Dit zorgt voor een hogere grijze druk, waarbij er minder werkenden tegenover meer gepensioneerden staan.
Kerncijfers en Prognoses
Aantal 65-plussers: Begin 2025 telt Nederland 3.755.679 inwoners van 65 jaar of ouder.
Toekomstverwachting: De vergrijzing piekt rond 2040, wanneer 24% tot 25% van de bevolking 65-plus is.
Dubbele vergrijzing: Niet alleen het aantal ouderen neemt toe, maar ook het aantal 80-plussers stijgt flink, van 0,8 miljoen in 2019 naar een verwachting van 2,6 miljoen in 2050.
Grijze druk: In 2021 stonden er 3 mensen in de werkzame leeftijd tegenover elke 65-plusser. Tegen 2040 daalt dit naar verwachting naar 2 werkenden per gepensioneerde.
Gevolgen van de Vergrijzing
Zorgvraag: De vraag naar gezondheidszorg neemt toe, terwijl het aantal potentiële mantelzorgers (50-74 jarigen) afneemt.
Makelaars maken het vaak lastig om samen met vrienden een huis te huren, dat klopt. Maar we moeten niet vergeten dat er in de vrije sector ook gewoon heel erg weinig aanbod is in Nederland. Makelaars hebben het wat dat betreft dus voor het zeggen. Ze kunnen alle debiele eisen stellen die ze maar willen, want ze kunnen toch wel iemand vinden die aan hun eisen voldoet. De reden is natuurlijk simpel. Omdat het overgrote deel van de huurwoningen door de overheid aan de markt onttrokken wordt middels sociale woningbouw. Het bizarre is namelijk: waar een makelaar graag wil weten dat jij minimaal een X bedrag verdient, wil de woningcorporatie bij het aangaan van een huurcontract weten dat jij maximaal een X bedrag verdient. Het maakt niet uit hoe laag dat bedrag is, zolang het maar niet boven een bepaald bedrag uitkomt. Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld.quote:Op woensdag 4 februari 2026 15:51 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Het wordt zelfs steeds moeilijker gemaakt om samen te wonen met vrienden enzo. Alle regels pushen mensen naar alleen wonen, maar tegelijk kan je alleen huren of kopen met een gezamenlijk inkomen. Heel gek zo.
Ik weet niet wat je nou probeert allemaal te zeggen, maar ik zie nog steeds geen berekening, de uitgaven op sociale uitkeringen zijn ongeveer 110 miljard, 50 miljard is daarvan AOW. Daarnaast zei ik al: Wat doe je met mensen die meer nodig hebben aan steun, kwam je weer met warrig antwoord: Ja dat betalen we appart (kost ook weer geld). Geef gewoon eens antwoord kerel, hoeveel mensen gaan we een echt basis inkomen geven, dus gewon lalala geld dat iedereen krijgt, en waar ga je dat vandaan halen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 17:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik ging uit van 19 miljoen mensen en volwassen vanaf 21 jaar. Ruwe schatting. Wil je dat ik het tot de laatste euro nauwkeurig doe? Ik verwacht, dat de kosten per huishouden hoger gaan zijn dan de kosten per persoon. Hoeveel precies is speculatie. Ik gebruik zelf voor beide 1000 Euro, gewoon voor het gemak. Mooi afgerond getal. Zodra we het over een precies bedrag eens zijn, kunnen we het mooi uitrekenen. Het ging mij er maar om, dat @:raptorix zei, dat zelfs 600 euro per volwassene al onbetaalbaar was. En dat kun je al dekken met alleen het budget voor Sociale Zekerheid.
Maar, hier heb je een breed overzicht van de rijksbegroting van 2024. Leef je uit.
iedereen heeft toch al basisinkomen, hetzij toeslagen, hetzij een uitkering AOW , WW , WAO, ZW, IOAWquote:Op donderdag 5 februari 2026 04:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je nou probeert allemaal te zeggen, maar ik zie nog steeds geen berekening, de uitgaven op sociale uitkeringen zijn ongeveer 110 miljard, 50 miljard is daarvan AOW. Daarnaast zei ik al: Wat doe je met mensen die meer nodig hebben aan steun, kwam je weer met warrig antwoord: Ja dat betalen we appart (kost ook weer geld). Geef gewoon eens antwoord kerel, hoeveel mensen gaan we een echt basis inkomen geven, dus gewon lalala geld dat iedereen krijgt, en waar ga je dat vandaan halen.
we moeten gaan bouwen voor AOW ers , doelgroepwonenquote:Op dinsdag 3 februari 2026 16:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En als die ouders de aow leeftijd hebben bereikt worden ze nog gekort op diezelfde aow ook.
Totaal niet uit te leggen in deze tijd.
Je dacht echt dat we van AI gemeenschappelijk gaan proviteren? Forget it, de Musken en Zuggerbergs zullen Triljonairs zijn en het gepeupel uitlachen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 07:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedereen heeft toch al basisinkomen, hetzij een veel toeslagen of een uitkering AOW , WW , WAO, ZW, IOAW
een basis inkomen is noodzakelijk , ALS zoals alle AI experts beweren de humanoïden 90% van het werk gaan overnemen
wat we dan nog wel nodig hebben is consumenten en grondstoffen
als alles nagenoeg gratis wordt en we veel meer produceren voor een scheet en drie kinkkers kunne kopen ontstaat een gigantische deflatie ala China , die nu druk bezig zijn hun deflatie naar ons te exporteren
consumenten hebben geld nodig om hun volstrekt zinloze hobbies te doen
Ik vrees dat AI een enorme depressie zal veroorzaken als er zoveel mensen een andere bezigheid moeten gaan zoeken
iedereen heeft nu toch ook een auto?quote:Op donderdag 5 februari 2026 07:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je dacht echt dat we van AI gemeenschappelijk gaan proviteren? Forget it, de Musken en Zuggerbergs zullen Triljonairs zijn en het gepeupel uitlachen.
In die tijd was het veel sjieker dat je als rijke iets goeds met je geld deed, dit zijn Narcisten die alleen naar hun zelf kijken.quote:Op donderdag 5 februari 2026 07:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedereen heeft nu toch ook een auto?
daar heeft ook niet alleen Ford en Opel van geprofiteerd
Totaal onbewezen stelling. De Poolse economie groeide als kool zonder deze waanzin.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar als we het niet doen, krimpt de economie en de winsten en dan lopen de investeerders weg. Daarom is dat zo'n doemscenario.
ze zullen toch hun miljoenen robots willen slijtenquote:Op donderdag 5 februari 2026 08:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
In die tijd was het veel sjieker dat je als rijke iets goeds met je geld deed, dit zijn Narcisten die alleen naar hun zelf kijken.
Polen heeft nu nog een relatief jonge bevolking die voor weinig heel hard , lang en efficiënt wil werkenquote:Op donderdag 5 februari 2026 08:01 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Totaal onbewezen stelling. De Poolse economie groeide als kool zonder deze waanzin.
Ja zonder consumenten dan gaan we failliet , dat is logischquote:Op woensdag 4 februari 2026 22:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar als we het niet doen, krimpt de economie en de winsten en dan lopen de investeerders weg. Daarom is dat zo'n doemscenario.
De ouderen hebben, hoewel zij daartoe in staat waren, de jongere generaties nooit geholpen. Er werd en wordt nog steeds vooral pro‑bedrijfsbeleid gevoerd.quote:Op woensdag 4 februari 2026 23:08 schreef michaelmoore het volgende:
Zodat ouderen elkaar kunnen helpen.
zichzelfquote:Op donderdag 5 februari 2026 08:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
In die tijd was het veel sjieker dat je als rijke iets goeds met je geld deed, dit zijn Narcisten die alleen naar hun zelf kijken.
Hoe veel gaan we ze geven? Wat is een realistisch bedrag per kind/student/volwassene? Hoeveel krijgen ze voor wonen?quote:Op donderdag 5 februari 2026 04:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je nou probeert allemaal te zeggen, maar ik zie nog steeds geen berekening, de uitgaven op sociale uitkeringen zijn ongeveer 110 miljard, 50 miljard is daarvan AOW. Daarnaast zei ik al: Wat doe je met mensen die meer nodig hebben aan steun, kwam je weer met warrig antwoord: Ja dat betalen we appart (kost ook weer geld). Geef gewoon eens antwoord kerel, hoeveel mensen gaan we een echt basis inkomen geven, dus gewon lalala geld dat iedereen krijgt, en waar ga je dat vandaan halen.
https://youtube.com/shorts/IJ-WDm13pYE?si=dYSy0LJ0oadloFsrquote:"Ik wil niet dat Nederlanders op straat komen te staan" - FVD botst met VVD
Bij schaarste vind iedereen dat zij er meer recht op hebben dan iemand anders. Veel ingewikkelder is het niet.quote:Op donderdag 5 februari 2026 15:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://youtube.com/shorts/IJ-WDm13pYE?si=dYSy0LJ0oadloFsr
Hoe gaat dat 53 miljard besparen als al die helpenden in de zorg en buschauffeurs hun bed niet meer gaan uitkomen voor ¤15 per uur?quote:Op donderdag 5 februari 2026 15:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dan nationaliseren we de zorg, het onderwijs en het OV. Dat is wat lastiger in te schatten hoeveel dat oplevert. Zeg, 53 miljard.
Om te beginnen is dat natuurlijk zonder alle dingen die nu niet onder Sociale Zekerheid of Zorg vallen. En na de invoering gaat het hele belastingstelsel op de schop. Je kunt zo'n scenario ook niet laten doorrekenen, want het wijkt te veel af van het gangbare rekenmodel.quote:Op donderdag 5 februari 2026 22:24 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Hoe gaat dat 53 miljard besparen als al die helpenden in de zorg en buschauffeurs hun bed niet meer gaan uitkomen voor ¤15 per uur?
Ik denk ook dat dit de next step moet zijn omdat het alternatief, terug naar de "sterkste", geen keuze is maar vooral een gevangenis.quote:Op donderdag 5 februari 2026 23:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
...
Maar zonder iets als een universeel basisinkomen, zullen we niet uit de put komen die we de afgelopen 50 jaar samen gegraven hebben.
De wappies vertelden ons dit 15 jaar geleden al. Maar ze werden niet alleen genegeerd ze werden consequent uitgescholden. Het gevolg is typisch; de deep state creëert een probleem en komt vervolgens met hun eigen “oplossing” (zoals het basisinkomen). En dan zegt het klapvee “Ja het kan niet anders, dit moet dan maar” .quote:Op vrijdag 6 februari 2026 00:14 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik denk ook dat dit de next step moet zijn omdat het alternatief, terug naar de "sterkste", geen keuze is maar vooral een gevangenis.
Het vereist wel een radicale herzienning van wat werkelijk belangrijk is: (zelf)waardering door betekenis te gaan mogen hebben voor anderen.
Pijp gas van Russia is niet goedkoper dan pijp gas van Noorwegen , het zijn allemaal marktprijzenquote:Op vrijdag 6 februari 2026 00:23 schreef BasierteKunstmaler het volgende:
[..]
. Maar wat nou als we toch goedkope energie konden blijven kopen van Rusland.
Maar het establishment en haar klapvee lijken maar niets te willen leren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |