abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219970823
Bij een webshop in de VS heb ik een aankoop van enkele honderden euro’s gedaan.
Ik wil het retour sturen, maar ze bieden geen verzendlabel. Dat moet ik zelf regelen.

Tot mijn grote verbazing stuurde PostNL (twee punten) me weg. Naar de VS mag je nu als particulier alleen nog een cadeau van onder de 80 euro sturen. DHL heeft hetzelfde op hun site staan.

Het gaat naar een bedrijf, dus dat cadeauverhaal gaat niet op.
Ik heb geen bedrijf dus via een zakelijke account versturen kan ook niet.

De helpdesk van de webshop (voorheen goede ervaringen) is door AI overgenomen. Dus daar kom ik geen klap verder.

Ik kan toch niet de enige zijn die iets terug naar de VS wil sturen. Hoe doe ik dit?
pi_219970883
UPS, Fedex, DPD?
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  zaterdag 31 januari 2026 @ 16:38:05 #3
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219970928
Moet je via DHL Express doen, niet via DHL Parcel. en dan de factuur meenemen. Zover ik weet moet je wel invoerrechten gaan betalen trouwens.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_219971298
Wat had je gekocht dan daar? Wat je hier blijkbaar niet kunt kopen?
pindazakje
pi_219971535
Kleding van een Amerikaans merk wat hier niet te krijgend. (Petit kleding). Hoezo?
pi_219971544
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 16:38 schreef Mikeytt het volgende:
Moet je via DHL Express doen, niet via DHL Parcel. en dan de factuur meenemen. Zover ik weet moet je wel invoerrechten gaan betalen trouwens.
Daar hou ik rekening mee. Goed om dit te weten. Daar kom ik verder mee.
pi_219971558
In augustus 2025 is PostNL gestopt met het aannemen van pakketten naar de VS vanwege nieuwe Amerikaanse invoerregels en onduidelijkheid over hoe invoerrechten geďnd moesten worden.

Brieven en documenten naar de VS konden wel blijven worden verstuurd.

Huidige situatie (begin 2026)
Sinds 19 september 2025 is het weer mogelijk om pakketten naar de VS te versturen via PostNL; de tijdelijke stop is toen opgeheven.

Er gelden wel nieuwe voorwaarden: er is meer douane‑informatie nodig en invoerrechten moeten vooraf betaald worden; PostNL doet de aangifte en schiet de invoerrechten voor richting de Amerikaanse douane.

Voor bepaalde consumenten­zendingen boven 100 dollar werkt PostNL nog aan een definitieve oplossing, waardoor niet elk type zending al beschikbaar kan zijn.
pi_219971623
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 18:35 schreef nostra het volgende:

Voor bepaalde consumenten­zendingen boven 100 dollar werkt PostNL nog aan een definitieve oplossing, waardoor niet elk type zending al beschikbaar kan zijn.
Dit is precies waar dit topic over gaat. Dat kan dus niet.
pi_219973047
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 18:32 schreef austenamsterdam het volgende:
Kleding van een Amerikaans merk wat hier niet te krijgend. (Petit kleding). Hoezo?
Gewoon benieuwd wat je daar zou moeten halen. Ik koop veel online, maar nog uit Murica.
pindazakje
pi_219973213
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 18:32 schreef austenamsterdam het volgende:
Is het dan niet in NL door te verkopen ipv kosten maken om het terug te sturen?
pi_219973228
Kleine maten lopen slecht in Nederland. Weinig korte mensen. 😬
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 22:55:01 #12
447051 crew  Peejtur
pi_219973840
Klein schopje WGR :)
pi_219976012
Is het met die invoerrechten wel de moeite waard dan? Kan je het niet beter op een vinted zetten bv?
pi_219976261
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 12:06 schreef 111210 het volgende:
Is het met die invoerrechten wel de moeite waard dan? Kan je het niet beter op een vinted zetten bv?
Op vinded krijg ik misschien maar 10 procent terug.
pi_219976285
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 12:30 schreef austenamsterdam het volgende:

[..]
Nou nee hoor, niet voor nieuwe items met kaartjes eraan en zeker niet voor items die hier in Europa niet zo makkelijk verkrijgbaar zijn. Dat verkoopt echt prima.
pi_219976351
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 12:30 schreef austenamsterdam het volgende:

[..]
Het is ook nogal verwend om iets helemaal uit de VS hierheen te halen. En zelf terugsturen is zo duur incl invoerrechten dat je je verlies moet nemen of verkopen in de EU. Wat vaak best kan voor 80%

En bedenk voortaan dat als je iets uit de VS haalt je dit niet kunt retourneren. (Of iig niet voor de kosten voor een item van een paar honderd euro)
Vakman pur sang
pi_219976368
Zelfde als je iets zakelijks koopt in China, betaal je vrachtkosten bv een halve container, invoerrechten en transport van haven naar je locatie.
Als je dan een batch hebt met shitspul dan heb je vette pech.
De vervoerkosten zijn bijna altijd evenredig hoog aan de productkosten of zo’n hoog percentage dat terugsturen niet loont.
Vakman pur sang
pi_219984500
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:35 schreef austenamsterdam het volgende:
Kleine maten lopen slecht in Nederland. Weinig korte mensen. 😬
In het nabije buitenland zijn wel veel kleine maten. Mijn zus koopt haar schoenen in Frankrijk.
pi_219986345
quote:
1s.gif Op zondag 1 februari 2026 12:39 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het is ook nogal verwend om iets helemaal uit de VS hierheen te halen. En zelf terugsturen is zo duur incl invoerrechten dat je je verlies moet nemen of verkopen in de EU. Wat vaak best kan voor 80%

En bedenk voortaan dat als je iets uit de VS haalt je dit niet kunt retourneren. (Of iig niet voor de kosten voor een item van een paar honderd euro)
Hangt er vanaf waar je het koopt. Er zijn genoeg webshops waar ze een retourlabel verstrekken in zo'n geval. Onder andere bij Amazon ook maar ook (vaak) bij Ebay.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_220208298
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 16:38 schreef Mikeytt het volgende:
Voor zover ik weet hoef je juist geen invoerrechten te betalen voor retourzendingen, al kan het best zijn dat dat gedaan krijgen niet haalbaar is door de Byzantijnse papierwinkel die de VS verplicht.
Idem met belastingen mbt invoer die in de EU afgedragen zijn: die zijn terug te krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door shazaam op 26-02-2026 19:38:41 ]
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
pi_220208424
Online al geprobeerd? Postnl meldt daar ook over geschenken en de limiet van 80 euro maar dat is dit niet.

Pakketpunten weten meestal amper hoe die regelgeving werkt.

Dus Hs codes opzoeken, papierwerk in orde maken en verzekerd verzenden. Ontkomen aan invoerrechten waarschijnlijk lastig of zelfs onontkoombaar maar retourneren moet lukken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')