Is dat zo?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 20:54 schreef GerryDV het volgende:
Je bent immers al je gehele leven jezelf.
Zo zweverig is het niet hoor.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 20:58 schreef GerryDV het volgende:
Maar om het dan te omschrijven als iets groots als jezelf verloren zijn of weer op zoek moeten naar jezelf klinkt wat mij betreft best zweverig en alsof je op die momenten niet dezelfde stoffelijke persoon was met dezelfde geest/ziel/hersenen en hetzelfde lichaam.
persoonlijk lijkt me dat echt verschrikkelijkquote:Op zaterdag 31 januari 2026 00:32 schreef Beathoven het volgende:
We zitten tenslotte in F&L
Een echt lange langzame treinreis náár of in een ver land is imho een dikkere aanrader dan de bestemming die de reis heeft. Het heeft wel iets therapeutisch ook met het eeuwige gekletter. Alleen zijn met je gedachten, soms afvragend hoe het leven van een medepassagier eruit zou kunnen zien. Over het leven in het algemeen. Nuttige verveling.
Ik heb alleen daar al een handvol zeer goede kennissen opgedaan. Was allemaal nog redelijk voor het smartphonetijdperk.
Waarom?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:53 schreef mschol het volgende:
[..]
persoonlijk lijkt me dat echt verschrikkelijk
Geen of weinig zelfkennis of daarover twijfelen kan leiden tot identiteitsproblematiek en identiteitscrisis.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 20:54 schreef GerryDV het volgende:
Nu vraag ik me dus oprecht af wat dat allemaal betekend.
Dat is een sterke basis van je maat maar "jezelf zoeken" is vaak minder een analytische puzzel en meer een grote grote schoonmaak van je hoofd. Naast die emotionele ambivalentie gaat het vooral om het afschudden van de 'moetjes' die je door je ouders of de maatschappij zijn aangepraat tot je de ruis filtert en je eigen stem overhoudt. Je bent eigenlijk een biograaf die probeert een logisch verhaal te breien van alle losse ervaringen, hobby's en fouten uit je verleden. Soms vind je jezelf niet door diep na te denken maar juist door simpelweg dingen te doen en te kijken waarbij je de tijd volledig vergeet. Het is een soort speurtocht naar je eigen handleiding: wat geeft je energie en waar loop je op leeg? Daarbij is de spiegel van anderen onmisbaar want in contact met je omgeving ontdek je pas echt waar jouw grenzen liggen en waar je hart sneller van gaat kloppen. Eigenlijk is het proces geen zoektocht naar een verborgen schat maar eerder het durven accepteren van de rommelige versie van jezelf die er allang is. Je stopt met een rollenspel te spelen en begint te vertrouwen op je eigen kompas ook als dat even alle kanten op zwiept. Uiteindelijk is jezelf vinden simpelweg de rust vinden om niet meer constant iemand anders te willen zijn. Het is een actieve ontdekkingsreis waarbij de weg ernaartoe belangrijker is dan de eindbestemming.quote:Op woensdag 11 februari 2026 12:53 schreef Watuntrik het volgende:
Geen of weinig zelfkennis of daarover twijfelen kan leiden tot identiteitsproblematiek en identiteitscrisis.
Dit kan gerelateerd aan van alles zijn en verschillende vormen aannemen maar in brede zin vooral van emotionele aard en het kampen met waarden, normen en hoe dit past in je omgeving en eigenbeeld.
Mensen die hier last van hebben worden ook wel eens ambivalent genoemd... "Am-bi" = van 2 en "valent(ia) = waarde, dus "van 2 waardes zijn". En dan continue te pas en te onpas emotioneel twijfelen welke waarde nu belangrijk is en vooralsnog geen besluit kunnen nemen welke de voorkeur te geven. Of zoekende naar een andere waarde die je nog niet gevonden hebt.
Dus allemaal vragen waar je alleen maar zelf een antwoord op kunt geven. Niet over wat je bent maar wie je emotioneel bent. Waar ligt mijn ware ik, bij dit of bij dat? Dat kunnen 1000 en 1 voorbeelden en vragen zijn en kun je zo gek niet bedenken.
Dan heb je het al over een crisis, maar dat hoeft het niet te zijn...quote:Op woensdag 11 februari 2026 12:57 schreef Vliegbaard het volgende:
Gewoon een positieve manier om te zeggen dat je in een soort van burn out zit?
Mensen zijn zo druk bezig met 'zelfontplooiing', met wat vind IK belangrijk in het leven. Ikke ikke ikke.quote:Op maandag 9 maart 2026 13:28 schreef SpecialK het volgende:
Dat betekent gewoon:
Ik zoek naar een nieuw zingeving/invulling van mijn leven.
Is heel normaal om om de zoveel jaar even stil te staan bij of je wel helemaal blij bent met dit of dat je misschien dingen zijn die je liever voor elkaar krijgt dan wat je tot nu toe bij elkaar hebt gesprokkeld.
Dat is alles vanaf "ik wil basgitaarist worden en deel uitmaken van een bandje" tot aan "ik wil weten of ik het leuk vind als iemand een mayonaise fles leeg knijpt in mijn kont terwijl ik met vleeshaken van het plafond hang"
en alles daar tussenin
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |