https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-geen-direct-ontslagquote:Defensie overweegt versoepeling drugsbeleid: 'Geen direct ontslag'
Geen pilletje, geen lijntje coke. Oók niet in je vrije tijd. Bij Defensie geldt een zero-tolerancebeleid ten aanzien van drugs. Word je toch betrapt, dan volgt direct ontslag. Defensie overweegt om dat beleid te versoepelen, bevestigt een woordvoerder aan Nieuwsuur.
Oud-militair Pepijn (niet zijn echte naam) werkte zes jaar bij Defensie toen hij tijdens een oefening in het buitenland een joint kreeg aangeboden. "We waren klaar met de training en het was het laatste vrije weekend voordat we naar huis gingen. Iedereen gaat dan drinken en wil ontspannen om alle stress van de afgelopen weken los te laten."
Hij nam de joint aan en dat kwam terecht bij leidinggevenden. "Die hebben mij benaderd. Ik ben er eerlijk over geweest en heb mijn fout erkend. Maar de volgende dag werd ik naar huis gestuurd." Een rechtszaak volgde, waarna Pepijn oneervol werd ontslagen.
Militairen die worden betrapt op gebruik van softdrugs in hun vrije tijd krijgen doorgaans eerst een waarschuwing, bij de tweede keer volgt ontslag. Omdat Pepijn de joint rookte toen hij nog op oefening was, kreeg hij direct ontslag. Harddrugs zijn überhaupt uit den boze, ook in de vrije tijd.
Dit strenge drugsbeleid bij Defensie geldt al decennia en werd in 2021 aangescherpt. Sindsdien zijn commandanten bevoegd om onaangekondigde drugstesten af te nemen op kazernes. Elk jaar worden zo'n vijftig militairen ontslagen nadat ze zijn betrapt op drugsgebruik.
Advocaat Michael Ruperti, zelf veteraan, staat veel van hen bij. Hij vindt het huidige beleid te streng. "Militairen zijn geen machines. Mensen maken fouten en verdienen een tweede kans. Maar dit drugsbeleid laat geen ruimte voor maatwerk."
De militaire vakbond ACOM kijkt daar anders naar. Bestuurder John van der Hulst wijst op de uitzonderlijke positie van militairen. "Die is in principe van onbesproken gedrag." Oftewel: misdragingen van militairen, ook buiten werk, worden niet getolereerd. "Er zijn militairen die op 48 notice to move staan. Die moeten binnen 48 uur ergens naartoe kunnen. Dus zij moeten altijd nuchter zijn."
Bier versus wiet
Voor oud-militair Pepijn is het moeilijk te verkroppen dat zijn toekomst bij Defensie in duigen ligt door één joint, terwijl iemand die twintig biertjes drinkt of meer, niet wordt gestraft. "Diegene is de volgende dag niet functioneel, maar ik denk dat iemand die vijf hijsjes neemt van een jointje de dag erna prima zijn werk kan uitvoeren."
Ook advocaat Ruperti vindt dit "niet uit te leggen". Hij ziet dat militairen in een diep dal belanden na zo'n oneervol ontslag. Niet alleen mogen zij nooit meer werken bij Defensie, ook bij andere overheidsorganisaties staan ze op de zwarte lijst. "Ik heb zelfs militairen meegemaakt die zelfmoord hebben gepleegd omdat ze waren ontslagen vanwege dit strenge drugsbeleid."
Een woordvoerder van Defensie zegt tegen Nieuwsuur dat het beleid nu tegen het licht wordt gehouden omdat "opvattingen over drugsgebruik aan het verschuiven zijn". "Defensie wil het huidige beleid niet volledig loslaten, maar het accent verleggen naar bewustwording, voorlichting en preventie. Wie in de toekomst over de schreef gaat, hoeft dan niet meteen op ontslag te rekenen, maar kan wel een waarschuwing krijgen."
Nieuwe mensen nodig
Volgens vakbondsbestuurder Van der Hulst kan deze veranderde houding niet worden losgezien van de enorme uitbreiding waar Defensie voor staat. Daarvoor zijn veel nieuwe mensen nodig, met name jonge mensen. Van der Hulst vindt desondanks niet dat Defensie moet meegaan in veranderende normen in de maatschappij over drugs.
De veiligheid van militairen moet wat hem betreft zwaarder wegen dan de broodnodige aanwas van nieuwe rekruten. "Als er fouten worden gemaakt bij de hoog-risico-activiteiten die Defensie doet - parachutespringen, duiken, schieten, met voertuigen rijden - kan iemands zoon of dochter daarbij om het leven komen. De kans daarop is groter als je onder invloed bent geweest."
"Maar je moet wel realistisch blijven", brengt advocaat Ruperti daar tegenin. "De cultuur is veranderd. Je haalt jongeren binnen die wel eens recreatief drugs gebruiken op een feestje. De kans dat zij een keer in de fout gaan is groter, en juist die jongeren moet je toch een tweede kans geven?"
Volgens Ruperti willen ook steeds meer commandanten af van het zero-tolerancebeleid. "Ik spreek commandanten die zeggen: dit moet soepeler. Ik vind dat je juist de commandanten de gelegenheid moet geven om een afweging te maken en de menselijke maat toe te passen."
Nou, vertel ons meerquote:Op vrijdag 30 januari 2026 17:13 schreef thedeedster het volgende:
Wat organisaties al niet doen om aan meer personeel te komen.
Als je afhankelijk bent van medicatie of dat nou een joint ter medicatie is of wat anders dan word je per definitie niet goedgekeurd of je wordt afgekeurd, de eis is dat je zonder medicatie een maand lang inzetbaar moet blijven... Dus dat hele medicatieverhaal gaat al niet op.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 17:06 schreef SebbeSwensje het volgende:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-geen-direct-ontslag
Deze titel zou hier wel wat reuring hebben gegeven als ik de TS niet zou zijn.
Al met al goed om te zien dat de realiteitszin een beetje neerdaalt en dat hele "drugs are bad, mkay" gedachtegoed toch eens tegen het licht wordt gehouden. De ene drug is de andere niet en het is inderdaad niet uit leggen dat iemand die medicatie gebruikt of soms een jointje rookt om tot rust te komen wordt gezien als een nietsontziende en onbetrouwbare crimineel, terwijl jezelf klemzuipen weer geen enkel probleem oplevert. Vooral hilarisch dat degenen die alle drugs maar wat graag op één hoop gooien ook vaak de mond vol hebben van dat je niet alles maar over één kam mag scheren.
Dit moet ook geen vrijbrief zijn om allemaal maar op dienst te verschijnen terwijl ze helemaal van de kaart zijn, maar maatwerk lijkt me hierin wel van fundamenteel belang. Iemand die amfetamine als medicatie gebruikt zit dus geen heroïne te spuiten of lachgasballonnen te lurken achter het stuur![]()
Groetjes thuis en een goed weekend.
Een beetje vreemd? Wanstaltig, kortzichtig, onwetend en criminaliserend beleid! Wat heeft die persoon nu precies verkeerd gedaan die een paar hijsjes nam? Hell, al nam hij 20 jointjes op zijn vrije weekend. Het hele probleem is dat men kortsluiting krijgt als ze de term "DROAKSZ" horen. Dan is er ineens geen mogelijkheid meer tot een gelijkwaardig gesprek. Nee, jij bent de junk en jij bent fout, maar te verslaafd en te dom om het te snappen. Het is immers allemaal de drugs die spreekt en niet jij als persoon.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 17:55 schreef Donna het volgende:
Het is natuurlijk wel een beetje vreemd dat je je elk weekend klem kan zuipen, maar dat een jointje roken niet kan.
Zolang drugs formeel verboden zijn is dit wat het is. Als ze softdrugs legaal maken dan is het probleem ook opgelost.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 17:55 schreef Donna het volgende:
Het is natuurlijk wel een beetje vreemd dat je je elk weekend klem kan zuipen, maar dat een jointje roken niet kan.
Legaal, illegaal, ik vind het allemaal best. Als een agent een jointje rookt op zijn vrije weekend vind ik dat prima ja. Series als Flikken Rotterdam laten die prutsers elke aflevering weer in de kroeg zien aan het bier. Geen enkel probleem.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 17:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als je afhankelijk bent van medicatie of dat nou een joint ter medicatie is of wat anders dan word je per definitie niet goedgekeurd of je wordt afgekeurd, de eis is dat je zonder medicatie een maand lang inzetbaar moet blijven... Dus dat hele medicatieverhaal gaat al niet op.
En dat softdrugs gedoogd worden maakt ze nog niet legaal. Volgende stap de politie aan de joints ofzo?
De regelgeving is het probleem. Je kunt van defensiepersoneel dat verplicht een VGB moet hebben niet verwachten dat ze de wet overtreden, hetzelfde geldt voor politiepersoneel.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 17:59 schreef SebbeSwensje het volgende:
Een beetje vreemd? Wanstaltig, kortzichtig, onwetend en criminaliserend beleid! Wat heeft die persoon nu precies verkeerd gedaan die een paar hijsjes nam? Hell, al nam hij 20 jointjes op zijn vrije weekend. Het hele probleem is dat men kortsluiting krijgt als ze de term "DROAKSZ" horen. Dan is er ineens geen mogelijkheid meer tot een gelijkwaardig gesprek. Nee, jij bent de junk en jij bent fout, maar te verslaafd en te dom om het te snappen. Het is immers allemaal de drugs die spreekt en niet jij als persoon.
Walgelijk vind ik het.
Zo lang het verboden is is het wat het is.quote:Wat zijn de regels rondom drugsgebruik en -bezit?
In Nederland is het voor iedereen verboden om drugs te hebben, te verkopen of te maken. Ongeacht je leeftijd. Ben je 18 jaar of ouder en heb je maximaal 5 gram softdrugs bij je als wij je aanspreken, dan nemen we de drugs wel in beslag, maar het Openbaar Ministerie zal geen vervolging instellen. Alleen coffeeshops mogen softdrugs verkopen. Je moet bij hen laten zien dat je 18 jaar of ouder bent en je mag maximaal 5 gram softdrugs per dag kopen.
Ik heb ook een VGB verkregen met mijn achtergrond en ja, daar zit ook wat drugsgebruik bij. Nu snap ik dat mijn VGB niet vergeleken moet worden met iemand die bij Defensie of de AIVD werkt, maar dit maatwerk bestaat al binnen die organisaties. Laat de wetgever lekker de hik krijgen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
De regelgeving is het probleem. Je kunt van defensiepersoneel dat verplicht een VGB moet hebben niet verwachten dat ze de wet overtreden, hetzelfde geldt voor politiepersoneel.
[..]
Zo lang het verboden is is het wat het is.
DROAKSZ ARE BAD, MKAYYYquote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:08 schreef bianconeri het volgende:
Nee goed plan hoor.
Laten we getrainde moordenaars ook nog eens lekker drugs laten gebruiken.
Kan alleen maar goed gaan
Misschien kunnen ze die extra miljarden gebruiken om weed te leveren aan de troepen....
Ik hoor dat gergeld van mensen uit het leger dat ze zich behoorlijk bezatten.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 17:55 schreef Donna het volgende:
En nu gaan mensen eindelijk eens nadenken in plaats van roepen "Ja zo is het nu eenmaal en je hebt je eraan te houden". Ik gooi niet graag met dit soort vergelijkingen, maar zo kon je in de jaren 40-45 ook redeneren. Dat het een genomen risico met de kennis van dat moment is wil ik je heus wel meegeven.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:08 schreef GerryDV het volgende:
Beetje vreemd om achteraf te janken met de verklaring ‘ja maar zij drinken bier! Waarom mag ik dan niet blowen?!’, met dan het bekende aandragen van scheve verhoudingen zoals 5 hijsjes tegenover 20 glazen bier.
Je weet als het goed is van tevoren dat hier zero tolerance op is en dan het drinken van bier wel toegestaan is. Als je je daar vervolgens niet aan houdt kun je dat alleen jezelf verwijten. Kun je er wel allemaal vergelijkingen bij gaan halen maar je wist zelf waar je aan begon.
VGB of VOG?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:13 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik heb ook een VGB verkregen met mijn achtergrond en ja, daar zit ook wat drugsgebruik bij. Nu snap ik dat mijn VGB niet vergeleken moet worden met iemand die bij Defensie of de AIVD werkt, maar dit maatwerk bestaat al binnen die organisaties. Laat de wetgever lekker de hik krijgen.
Ik mocht op de koffie komen in Zoetermeer, dus do the math.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
VGB of VOG?
En je weet waar je voor tekent. Ben je het daar niet mee eens moet je er niet aam beginnen.
De KM heeft dat (bier drinken) tot kunst verheven.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:15 schreef theguyver het volgende:
[..]
Ik hoor dat gergeld van mensen uit het leger dat ze zich behoorlijk bezatten.
Maar ken er 1 in de Marine dat het daar compleet anders is.
Ja prima, maar niet als militair dus.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:23 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik mocht op de koffie komen in Zoetermeer, dus do the math.
Het maakt niet uit in welke functie. Het onderzoek voor de VGB wordt uitgevoerd door vaklui die iets verder kunnen en durven kijken dan alles wat "illegaal" is maar op één hoop te gooien. Maatwerk heet dat.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja prima, maar niet als militair dus.
Je kunt het op allerlei manieren uit proberen te leggen maar voor militairen geldt gewoon een zero-tolerance beleid, voor burgerpersoneel bij defensie danwel burgers in het algemeen ligt dat anders. Ben je het daar niet mee eens moet je geen militair worden, simpel zat. Ditzelfde geldt bv. voor de politie en marechaussee.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:29 schreef SebbeSwensje het volgende:
Het maakt niet uit in welke functie. Het onderzoek voor de VGB wordt uitgevoerd door vaklui die iets verder kunnen en durven kijken dan alles wat "illegaal" is maar op één hoop te gooien. Maatwerk heet dat.
En daarom ga ik dat dus ook nooit doenquote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je kunt het op allerlei manieren uit proberen te leggen maar voor militairen geldt gewoon een zero-tolerance beleid, voor burgerpersoneel bij defensie danwel burgers in het algemeen ligt dat anders. Ben je het daar niet mee eens moet je geen militair worden, simpel zat. Ditzelfde geldt bv. voor de politie en marechaussee.
Tanken op de kazerne is ook een ding toch?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
De KM heeft dat (bier drinken) tot kunst verheven.
Bijzonder, daar worden doorgaans geen screenings gesprekken gevoerd.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:23 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ik mocht op de koffie komen in Zoetermeer, dus do the math.
Ik weet niet hoe dat bij de AIVD geregeld is maar idd, bij defensie komt er gewoon iemand van de MIVD bij je thuis. Iig als het om een A (+) screening gaat.quote:[b]Op [url=https://forum.fok.nl/topic/2752495/1/50#p219965067]vrijdag
Bijzonder, daar worden doorgaans geen screenings gesprekken gevoerd.
Er komt gewoon iemand bij je thuis, dat thuis rondkijken is ook direct onderdeel van t onderzoek.
Het zal samenvallen met de functie en een toevalligheid die de week ervoor plaatsvond. Ze hebben gewoon gespreksruimtes en een toilet met installatie achter een gesloten deur die veel herrie maakt, maar waarvan ik alleen kan speculeren wat het doet. Nogmaals, ik ben geen militair.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:36 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Bijzonder, daar worden doorgaans geen screenings gesprekken gevoerd.
Er komt gewoon iemand bij je thuis, dat thuis rondkijken is ook direct onderdeel van t onderzoek.
Bij de BOS pomp?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:34 schreef inslagenreuring het volgende:
Tanken op de kazerne is ook een ding toch?
Mengsmering is goed voor de motor laten we maar zeggen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bij de BOS pomp?![]()
Op feestjes kan er best wel eens bier gedronken worden ja.
Ik stond eerst voor de verkeerde deur (vermoed MIVD) en kwam tot de ontdekking dat ik een deur verder moest zijn. Toen kwam ik uit bij de AIVD.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe dat bij de AIVD geregeld is maar idd, bij defensie komt er gewoon iemand van de MIVD bij je thuis. Iig als het om een A (+) screening gaat.
quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:40 schreef SebbeSwensje het volgende:
Het zal samenvallen met de functie en een toevalligheid die de week ervoor plaatsvond. Ze hebben gewoon gespreksruimtes en een toilet met installatie achter een gesloten deur die veel herrie maakt, maar waarvan ik alleen kan speculeren wat het doet. Nogmaals, ik ben geen militair.
Maar goed, ik kan me ergens niet voorstellen dat je je drugsgebruik ruimschoots hebt lopen ventileren tijdens dat gesprek en ik geloof ook niet in "maatwerk".quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:41 schreef SebbeSwensje het volgende:
En ze hadden leuke oude spionagegadgets achter een vitrine, was wel leuk om te zien.
quote:Redenen weigeren VGB
Komen er geen bezwaren tegen uw aanstelling uit het onderzoek naar voren? Dan geeft de minister een VGB af. Komen er wel bezwaren naar voren, dan geeft de minister u geen VGB. Redenen hiervoor kunnen zijn:
U bent in het verleden veroordeeld voor een strafbaar feit.
Bij de beoordeling van die gegevens kijkt de AIVD of de MIVD naar:
-de aard van de gegevens;
-de ouderdom van de gegevens
-de aard en zwaarte van de misdrijven;
-de zwaarte van de opgelegde straf;
-aantal gegevens;
-de leeftijd (misschien is sprake van een jeugdzonde).
-U neemt deel aan of steunt staatsgevaarlijke en antidemocratische activiteiten.
-Er kwamen overige persoonlijke gedragingen of omstandigheden in het onderzoek naar voren. Bijvoorbeeld verslavingen, financiële kwetsbaarheden, leugenachtig of heimelijk gedrag, niet-integer gedrag, onverantwoord en risicovol gedrag.
MIVD zit in Den Haag, dan was die deur wel een heel stuk verder.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:42 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik stond eerst voor de verkeerde deur (vermoed MIVD) en kwam tot de ontdekking dat ik een deur verder moest zijn. Toen kwam ik uit bij de AIVD.
Gaat allemaal van jouw "gratis geld" af.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:40 schreef Meditations het volgende:
Ach ja, de defensie. Een parasitaire schimmel van de maatschappij die het eigen personeel niet meer nuchter kan houden. What else is new.
quote:Nederland in de wereld
Defensie en internationale veiligheid
De internationale verhoudingen veranderen in rap tempo. Aan de Europese buitengrens woedt de Russische agressieoorlog tegen Oekraïne. Binnen de grenzen van Europa hebben we dagelijks te maken met hybride dreigingen. Landen als Rusland, China en Iran werken steeds nauwer samen om de fundamenten van onze veiligheid onder druk te zetten. Ook zorgen politieke ontwikkelingen elders in de wereld voor toenemende onvoorspelbaarheid. Om deze dreigingen het hoofd te bieden, moet Nederland een realistisch buitenlandbeleid voeren waarin de Nederlandse en Europese belangen leidend zijn.
De NAVO vormt de hoeksteen van onze collectieve veiligheid. De Verenigde Staten zijn de wereldmacht met wie wij de meeste belangen delen. Tegelijkertijd zijn onze toekomst en welvaart onlosmakelijk verbonden met een sterk Europa. Nederland moet de aanjager zijn van een geopolitieke en sterke Europese Unie die daadkrachtig optreedt. Geopolitiek besef moet doorklinken in alle beleidsterreinen. Door onze eenzijdige afhankelijkheden af te bouwen en te bouwen aan een Europese pijler binnen de NAVO kunnen we de VS en andere grootmachten geloofwaardig aanspreken wanneer hun handelen onze fundamentele waarden en belangen raken. Dit vereist investeringen in onze eigen veiligheid, een betere bescherming van onze innovatie, het stimuleren van opschaling binnen Europa, en het sluiten van nieuwe strategische samenwerkingen buiten Europa en de VS. Deze partnerschappen sluiten we op basis van gelijkwaardigheid en welbegrepen eigenbelang.
Realisme betekent niet dat we onze idealen loslaten. We blijven pal staan voor onze vrije waarden. Nederland treedt de wereld hierbij met zelfvertrouwen tegemoet. Door nu fundamentele keuzes te maken beschermen we onze vrije manier van leven. Wij kiezen voor een weerbaar Nederland dat over de dijken kijkt en de regie over zijn eigen toekomst neemt.
We versterken Defensie en steunen Oekraïne Nederland en Europa moeten weerbaar worden. We accepteren niet dat we voor onze bescherming afhankelijk blijven van anderen. Wij kiezen voor een krijgsmacht die
afschrikt én kan doorbijten. Dat vraagt niet alleen om investeringen, maar vooral om een mentaliteitsverandering: van vredesdividend naar gevechtskracht.
Dit willen we doen:
• We schalen de defensie-uitgaven op om de NAVO-norm van 3,5% van het BBP te halen. Om voor de lange termijn continuïteit te garanderen, verankeren we de 3,5%- norm wettelijk. Zo zorgen we voor de lange termijn zekerheid die de krijgsmacht verdient.
• Om voorbereid te zijn op de oorlogen van morgen moeten we onze eigen defensieindustrie de ruimte geven om te groeien. Leidend hierbij is dat de industrie moet opschalen om de eigen krijgsmacht te versterken, het (hoogtechnologisch) verdienvermogen van de economie te versterken, en toegevoegde waarde in Europa te bieden. Door overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen samen te laten werken
zoals in Defport zorgen we dat de productiecapaciteit van de Nederlandse defensieindustrie flink toeneemt. Ook zetten we in op een versimpeling van aanbestedingsprocedures en deelneming en bieden we voorfinanciering en langetermijnzekerheid, zodat ook Nederlandse en Europese defensie-startups een kans krijgen om op te schalen.
• We bouwen aan een schaalbare krijgsmacht van minimaal 122.000 mensen. We schalen het dienjaar fors op en introduceren als eerste stap een verplichte enquête voor jongeren. Als dit onvoldoende resultaat oplevert, overwegen we andere stappen, zoals de herinvoering van een selectieve opkomstplicht.
• Defensie heeft ruimte nodig om personeel te kunnen huisvesten en om te kunnen oefenen. Hiervoor voeren we zo snel mogelijk de Wet op de Defensiegereedheid in. In de Europese Unie zetten we ons ook in voor noodzakelijke uitzonderingen voor Defensie, zoals met de huidige Omnibus al deels in gang is gezet.
• Naast de bescherming van ons eigen en bondgenootschappelijk grondgebied versterken we de bescherming van onze vitale infrastructuur op de Noordzee en de verdediging van het Caribisch deel van het Koninkrijk.
• De strijd in Oekraïne gaat over de veiligheid van heel Europa. Daarom zetten we onze eigen militaire en financiële steun meerjarig en onverminderd voort en blijven we pleiten voor de inzet van bevroren Russische tegoeden. Oekraïne bevindt zich op een onomkeerbaar pad richting EU en NAVO-lidmaatschap, waarbij de snelheid van toetreding wordt bepaald door de eigen verdiensten en het voldoen aan de geldende criteria. Nederland biedt Oekraïne hierbij hulp waar dat kan.
• We verdiepen de Europese defensiesamenwerking. We zetten in op gezamenlijke aanschaf in gebruikerspoules van strategische capaciteiten die voor individuele landen te kostbaar zijn. Nederland loopt voorop in het realiseren van een Europese pijler binnen de NAVO. Ook staan we constructief tegenover het versterken van een Europese nucleaire afschrikking. We treden toe tot het verdrag van Aken.
• Nederland zet in op het afbouwen van afhankelijkheden van landen buiten het NAVObondgenootschap voor de levering van essentiële wapensystemen. Het tijdig en volledig voldoen aan de in NAVO-verband afgestemde capaciteitsdoelstellingen blijft leidend in onze materieelplanning. We streven ernaar 40 procent van onze defensieaankopen en productie gezamenlijk met Europese partners te doen. Ook
streven we ernaar 50 procent in te kopen bij Nederlandse en Europese ondernemers (inclusief licentieproductie en onderhoud). We blijven pleiten voor het openbreken van gesloten nationale defensiemarkten in Europa.
• Om onze technologische voorsprong te borgen, zet het kabinet in op de oprichting van een defensie-innovatieautoriteit naar voorbeeld van het Amerikaanse DARPA. Deze autoriteit doet ook medefinanciering van gezamenlijke onderzoeksprojecten met kennisinstellingen die voor Defensie van toegevoegde militaire waarde zijn. Om deze autoriteit de langdurige zekerheid te bieden die nodig is voor de ontwikkeling van nieuwe technologieën en industriële opschaling, wijzen we hiervoor gedurende deze kabinetsperiode een tot 10 procent oplopend aandeel van het defensiebudget aan.
Ik heb ze alles in alle eerlijkheid, zoals ik het heb ervaren en zoals het wmb ook gewoon is, verteld. Zelfs verteld dat ik al mijn tabak in Luxemburg koop, gewoon omdat ik schijt heb en ik ben wie ik ben. Ik kreeg er alle lof voor.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Maar goed, ik kan me ergens niet voorstellen dat je je drugsbegruik ruimschoots hebt lopen ventileren tijdens dat gesprek en ik geloof ook niet in "maatwerk".
[..]
Questionable, maar ik neem het maar van je aan. Ik stond voor een deur waarvan ze het niet leuk vonden dat ik ervoor stond.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
MIVD zit in Den Haag, dan was die deur wel een heel stuk verder.
Roken is niet verboden en tabak mag je gewoon over de grens halen, is niks aan verboden. Dus dat is alvast geen argument natuurlijk.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:50 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik heb ze alles in alle eerlijkheid, zoals ik het heb ervaren en zoals het wmb ook gewoon is, verteld. Zelfs verteld dat ik al mijn tabak in Luxemburg koop, gewoon omdat ik schijt heb en ik ben wie ik ben. Ik kreeg er alle lof voor.
Dat wil nog niet zeggen dat de MIVD daar zit natuurlijk...quote:Questionable, maar ik neem het maar van je aan. Ik stond voor een deur waarvan ze het niet leuk vonden dat ik ervoor stond.
quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gaat allemaal van jouw "gratis geld" af.
[..]
Tabak halen boven de wettelijke grens is dat natuurlijk weer wel hèquote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Roken is niet verboden en tabak mag je gewoon over de grens halen, is niks aan verboden. Dus dat is alvast geen argument natuurlijk.
[..]
Dat wil nog niet zeggen dat de MIVD daar zit natuurlijk...![]()
Daarbij, alle ruimtes waar jij niet mag zijn kom je ook niet binnen zonder pas+code. Leuk dat je voor een RA staat maar daar sta je dan...
Toen ik in dienst zat, was iedereen iedere avond stoned. Hash en wiet kocht je van de hofmeesters. Paddo's en sterker spul hadden ze ook. En toen was het net zo verboden als nu.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zolang drugs formeel verboden zijn is dit wat het is. Als ze softdrugs legaal maken dan is het probleem ook opgelost.
Dat is dan ook de enige reden.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 18:57 schreef LXIV het volgende:
Snap wel dat ze het drugsbeleid willen ‘moderniseren’; want als ze willen groeien naar 200.000 en ze net zo strak beleid willen als nu ( en handhaven) kan dat lastig worden.
Oh, waar???quote:Jarenlang is roken en drinken juist aangemoedigd bij defensie, zelfs nu wordt sterkedrank en tabak met hoge kortingen versterkt.
Nee, bier.quote:Zelf drink ik niet eens cola of ranja dus ben wat dat betreft wel consequent
Toen waren het dienstplichtigen die je een plezier deed als je ze naar huis trapte...quote:Op vrijdag 30 januari 2026 19:00 schreef SymbolicFrank het volgende:
Toen ik in dienst zat, was iedereen iedere avond stoned. Hash en wiet kocht je van de hofmeesters. Paddo's en sterker spul hadden ze ook. En toen was het net zo verboden als nu.
Ik bedoel inderdaad bij oefeningen en plaatsingen in het buitenland.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 19:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is dan ook de enige reden.
[..]
Oh, waar???
Oefeningen buitenland akkoord, dan is het belastingvrij. Maar ook max 1 liter en of slof pp per week. Tabak is sowieso al sinds denk 2002 ofzo? Niet meer te krijgen op kazernes, daarbij was dat gewoon voor de winkelprijs.
[..]
Nee, bier.
Oh neeeeeeeequote:Op vrijdag 30 januari 2026 19:02 schreef Lospedrosa het volgende:
Van mij mag het drugsvrij blijven.
Maar ja als je nog zoveel jongeren wilt aantrekken dan moet je wel. Schijnbaar wil de jeugd dat losersspul graag gebruiken.
Voel je je aangesproken ofzo?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 19:04 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Oh neeeeeeeegebruiker (hihihi) @:lospedrosa vind je een loser als je iets gebruikt waar hij tegen is en waarvan hij niet eens begrijpt wat het is en wat het doet. Maar ja, hij is wel echt een heel succesvol ondernemer, dus laten we zijn advies maar opvolgen
boehoehoe
Ga lekker in gesprek met @:jan_onderwater jullie passen wel goed bij elkaar.
quote:Op vrijdag 30 januari 2026 19:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik bedoel inderdaad bij oefeningen en plaatsingen in het buitenland.
Ze zouden beter 40 euro oefentoelage per dag extra kunnen geven ipv drank en sigaretten
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |