Dat zou dan betekenen dat er vrijwel geen innovatie meer is op het gebied van electrisch rijden.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 09:53 schreef knoopie het volgende:
[..]
Als we in dit topic alleen nog maar mogen berichten over dingen die al vaststaan, en geen hints/beloftes meer mogen bespreken, dan wordt het hier wel heel erg stil, denk je niet?![]()
Kijk, dat is wel een interessante ontwikkeling.quote:Scania rijdt al sinds 2015 rond met "autonomous platooning trucks", waar twee of drie trucks autonoom achter de voorste truck met chauffeur aan rijden. Dat is niet volledig autonoom, maar daarmee bespaar je dus 1/4 aan chauffeurskosten. Dat hebben ze jarenlang in gebruik om eigen onderdelen van Zweden naar Meppel/Zwolle te transporteren, en in Singapore rijden ze daar ook al jaren mee rond.
Dat komt doordat nieuws over autonoom rijden wordt gedomineerd door Tesla, en die zet vooral in op het geschikt maken van al hun personenauto's voor autonoom rijden.quote:Ik vind het altijd wel grappig dat iedereen de vrachtwagensector lijkt te vergeten als het over elektriciteit en/of autonoom rijden gaat, terwijl die vaak veel meer kilometers maken dan de gemiddelde lease-rijder. Internationale truckers doen soms wel 200.000km per jaar. Daarom verdienen daar de investeringen zich veel sneller terug.
Bovendien rijden internationale chauffeurs natuurlijk veel meer snelwegkilometers, dus zelfs autonome systemen die het alleen daar doen, of bijvoorbeeld die platooning trucks, kunnen al een enorme meerwaarde hebben.
Gelukkig is het ook zonder autonoom rijden een indrukwekkende vrachtwagen. Hij heeft volgens de fabrikant genoeg bereik om als vrachtwagenchauffeur je maximale 8 uur achter elkaar door te rijden. En ze hebben heel slim aan beide kanten een oplaadstekker zitten en 800V, zodat je vol bent voordat je wettelijk verplichte pauze voorbij is! Het meergewicht is ook heel acceptabel, dus nauwelijks minder payload dan een diesel vrachtwagen.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 10:42 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat zou dan betekenen dat er vrijwel geen innovatie meer is op het gebied van electrisch rijden.
Anyway, je artikel zei 0,0 over autonoom autorijden.
En naar mijn mening in een sector waar het sneller rendabel is. Er zijn veel meer vrachtwagens die dagelijks lange afstanden over de snelwegen rijden dan personenauto's. Dus zelfs als het enkel in afgezwakte toestand toegestaan zou worden en alleen op snelwegen gebruikt mag worden, heeft het in vrachtwagens al een gigantische financiële meerwaarde. Helemaal als ze daardoor bijvoorbeeld hun verplichte rijpauzes tijdens een stuk saai snelweg rijden kunnen doen, of bijvoorbeeld dus met één chauffeur vier vrachtwagens kunnen rijden.quote:Kijk, dat is wel een interessante ontwikkeling.
Het zit nog in de testfase las ik.
[..]
Dat komt doordat nieuws over autonoom rijden wordt gedomineerd door Tesla, en die zet vooral in op het geschikt maken van al hun personenauto's voor autonoom rijden.
Van Europa wordt dan geroepen dat we hopeloos achter lopen, terwijl alleen al in Nederland verschillende pilots lopen met autonoom vervoer.
Weer eens wat anders dan 15.000 accu's op afstand onklaar maken..quote:Op vrijdag 27 februari 2026 19:01 schreef VEM2012 het volgende:
Mercedes heeft kennelijk een groot probleem met de EQA en de EQB bj 2022-2024. Alle accu’s gaan preventief vervangen worden en eigenaren worden geacht niet meer te laden boven 80% en de auto buiten te parkeren.
Lekker dan!
quote:Donald Trump may be the greatest accidental EV salesman in history as electric vehicle sales are exploding worldwide. In this video, we break down how policy shifts, tariffs, fuel prices, and global competition are accelerating demand for electric vehicles, boosting companies like Tesla, BYD, and Volkswagen, and reshaping the future of the global auto industry. Discover why EV adoption is rising faster than expected and what this means for battery technology, clean energy, and the transition away from petrol cars.
Ofwel ik weet niet waar jij het over hebt, ofwel jij weet niet wat onklaar betekent (en waarschijnlijk ook niet exact hoe de vork in de steel stak destijds).quote:Op vrijdag 27 februari 2026 19:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
Weer eens wat anders dan 15.000 accu's op afstand onklaar maken..
Jij weet heel goed waar ik het over heb.quote:Op maandag 23 maart 2026 10:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ofwel ik weet niet waar jij het over hebt, ofwel jij weet niet wat onklaar betekent (en waarschijnlijk ook niet exact hoe de vork in de steel stak destijds).
Ik denk het laatste.
Of… optie 3: je weet het wel, maar verdraait de zaal bewust.
Het is inderdaad heerlijk om geen auto’s meer te hebben die 1:5 rijden. Holy shit, de maandlast aan benzine die ik dan gehad zou hebben… (ik rij ook veel km’s).quote:Op donderdag 5 maart 2026 21:35 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, voor februari eens uitgerekend wat de stroomkosten per gereden KM zijn voor de auto van mijn vrouw, en dat komt neer op 3ct.
Direct ook een excelletje voor gemaakt die ook een leuk grafiekje uitpoept. Maart is net begonnen, maar de stroomkosten per gereden KM zijn momenteel 1ct.![]()
Maar ben je dan een leugenaar, of dom?quote:Op maandag 23 maart 2026 10:36 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij weet heel goed waar ik het over heb.
Daarom reageer getriggerd op mijn bericht van bijna een maand geleden.
Nee, slechts iemand waardoor jij getriggerd bent.quote:Op maandag 23 maart 2026 10:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar ben je dan een leugenaar, of dom?
Jawel, maar dat kan niet iedereen. Als je wel in de positie bent om dat te doen maar je doet het niet omdat bullshit redenen; tja, veel plezier bij de pomp.quote:Op maandag 23 maart 2026 10:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is inderdaad heerlijk om geen auto’s meer te hebben die 1:5 rijden. Holy shit, de maandlast aan benzine die ik dan gehad zou hebben… (ik rij ook veel km’s).
Maar goed, allemaal voorzienbaar. Daarom: verduurzaam zodra het kan.
Je slaat weer wild om je heen omdat ik je ontmasker als een leugenaar.quote:Op maandag 23 maart 2026 11:10 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, slechts iemand waardoor jij getriggerd bent.
En dan ga je zo reageren.
Ik zou zeggen, zoek een hobby.
Even Grok gevraagd:quote:Op maandag 23 maart 2026 23:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je slaat weer wild om je heen omdat ik je ontmasker als een leugenaar.
Er was totaal geen sprake van onklaar maken, slechts herkalibratie van het bms om de levensduur van de accu te beschermen.
Ik noem dat geen software update om de levensduur van de accu te verbeteren.quote:Het klopt dat Tesla onlangs een groot aantal Powerwalls (naar schatting rond de 15.000 stuks) op afstand heeft uitgeschakeld of tot 0% heeft ontladen. Dit heeft geleid tot veel ophef en zelfs rechtszaken.
De reden hiervoor is een veiligheidsrecall vanwege een defect in de batterijcellen. Hieronder de belangrijkste punten:
De oorzaak: Brandgevaar
Tesla heeft een defect ontdekt in batterijcellen die zijn geleverd door een externe leverancier. Dit specifieke defect kan leiden tot oververhitting, wat in een klein aantal gevallen (ongeveer 22 incidenten wereldwijd) heeft geleid tot rookvorming of daadwerkelijke brand.
Betrokken modellen: Het gaat specifiek om een subset van de Powerwall 2, geproduceerd tussen eind 2020 en eind 2022.
Powerwall 3: Gebruikers met een Powerwall 3 zijn niet getroffen door dit specifieke probleem.
De actie: "Bricken" via software
In plaats van alleen een waarschuwing te sturen, heeft Tesla zijn softwaretoegang gebruikt om de getroffen systemen op afstand leeg te trekken en uit te schakelen.
Veiligheid vs. Bruikbaarheid: Tesla stelt dat het volledig ontladen van de batterij de enige manier is om het brandgevaar direct te elimineren.
Gevolg: Eigenaren zitten nu met een "baksteen" aan de muur; een duur apparaat dat geen back-up stroom meer levert en niet meer oplaadt via zonnepanelen.
De ophef en rechtszaken
De woede bij klanten (en de reden voor de recente class-action rechtszaken) komt voort uit de manier waarop Tesla dit afhandelt:
Geen back-up: Mensen die duizenden euro's hebben betaald voor zekerheid tijdens stroomstoringen, zijn die bescherming nu kwijt.
Trage vervanging: Het proces om de defecte units te vervangen door nieuwe exemplaren verloopt traag. Veel klanten wachten al maanden op een oplossing.
Gebrek aan compensatie: Er is veel discussie over het vergoeden van de misgelopen besparingen op de energierekening nu de batterij niet meer werkt.
Hoe weet je of jij erbij hoort?
Als jouw Powerwall is getroffen, zie je in de Tesla-app waarschijnlijk een melding zoals "Service Required" of "Powerwall Disabled". Tesla vervangt deze units onder garantie, maar de wachttijden kunnen aanzienlijk zijn.
Zal ik voor je opzoeken hoe je officieel contact kunt opnemen met de service-afdeling als jouw systeem ook uit staat?
Wat heeft dit precies met automobiliteit te maken?quote:Op dinsdag 24 maart 2026 05:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Even Grok gevraagd:
[..]
Ik noem dat geen software update om de levensduur van de accu te verbeteren.
Onklaar gemaakt vind ik een betere omschrijving.
Maar dat is typisch jij: je krijgt meteen stoom uit je oren vanwege een aanname die je doet, ipv eerst te informeren wat ik precies bedoel.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 07:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat heeft dit precies met automobiliteit te maken?
Het was dus de optie dat ik niet wist waar jij het over had, maar heel gek is dat ook niet aangezien het volstrekt off topic is.
Nee, ik schreef er direct bij dat ik wellicht niet begreep wat jij bedoelde, waarop jij volhield dat ik dat best wist.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 11:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar dat is typisch jij: je krijgt meteen stoom uit je oren vanwege een aanname die je doet, ipv eerst te informeren wat ik precies bedoel.
Wat staat hier:quote:Op dinsdag 24 maart 2026 14:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, ik schreef er direct bij dat ik wellicht niet begreep wat jij bedoelde, waarop jij volhield dat ik dat best wist.
Hoe ik dat had moeten weten is mij verder een raadsel, want had niets te maken met automobiliteit en het waren er ook al niet 15.000, maar kennelijk 10.000.
Maar blijf volhouden dat het allemaal aan de ander ligt…
quote:Je slaat weer wild om je heen omdat ik je ontmasker als een leugenaar.
Ja, dat schreef ik nadat ik je een aantal opties gaf: ofwel ik weet niet waar je het over hebt, ofwel je weet niet wat onklaar betekent, ofwel je verdraait de zaak bewust.quote:
Je hebt jezelf wederom gigantisch voor lul gezet..quote:Op dinsdag 24 maart 2026 20:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, dat schreef ik nadat ik je een aantal opties gaf: ofwel ik weet niet waar je het over hebt, ofwel je weet niet wat onklaar betekent, ofwel je verdraait de zaak bewust.
Vervolgens kies je er zelf voor om optie 1 uit te sluiten, waardoor ik er vanuit mag gaan dat jij zelf meende dat het optie 2 of 3 was.
Dan moet je niet achteraf gaan huilen.
Jij verwart mij met iemand die zich druk maakt om dit soort (doorzichtige) flauwekul.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 21:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je hebt jezelf wederom gigantisch voor lul gezet..
Oh, je staat er om bekend om er hele topics mee vol te schijten.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 21:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij verwart mij met iemand die zich druk maakt om dit soort (doorzichtige) flauwekul.
Wat ben je toch ook een raar ventje…quote:Op dinsdag 24 maart 2026 21:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oh, je staat er om bekend om er hele topics mee vol te schijten.
Dus daar trap ik niet in.
Je reageert er niet voor niets op.
Zegt iemand die denkt dat hij mij als leugenaar heeft ontmaskerd, terwijl achteraf blijkt dat het geen idee had waar ik het over heb...quote:Op dinsdag 24 maart 2026 21:36 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat ben je toch ook een raar ventje…
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |